Eroul de pe coperta IV
"Mi-l inchipui, nu asa cum il arata discursurile sau statuile noastre, ci asa cum reiese din izvoarele timpului: un om [...cu] gandirea obscura, tacut si incapatanat, simplu si rece. Omul unei misiuni din afara gandului sau". Liviu Cimpeanu scoate cartea lui P. P. Panaitescu dintr-un ungher al vastei sale biblioteci de istorie medievala, aflata in casa parinteasca de la Dumbraveni, langa Sighisoara. O intoarce pe coperta a IV-a si puncteaza, lovind scurt, de doua ori, cu aratatorul, citatul din Panaitescu. "Cartea aceasta propune cel mai realist portret al lui Mihai Viteazul din intreaga noastra istoriografie. O carte vie si polemica, scrisa in perioada interbelica, cand Panaitescu facea istorie adevarata, inainte de derapajele sale legionare. Cartea nu a avut, din pacate, ecourile pe care le merita...". Bursier in cadrul Institutului de Istorie al Academiei Romane de la Cluj-Napoca si mare pasionat de istorie medievala, Liviu Cimpeanu cumpaneste bine, intre numeroasele portretizari ale marelui voievod, in scris sau in arta plastica. Tocmai a strans intr-o mica cercetare cateva dintre cele mai interesante portrete ale voievodului contemporane lui Mihai Viteazul si spune, cu seriozitatea unui ardelean proaspat devenit doctor in istorie, ca s-ar putea scrie o carte numai si numai pe marginea imaginii lui Mihai Viteazul. Pasiunea sa pentru istorie medievala si istorie militara l-a facut sa urmareasca "de n ori" filmul "Mihai Viteazul" al lui Sergiu Nicolaescu, cu Amza Pellea in rolul domnitorului muntean. Realizat dupa scenariul lui Titus Popovici, filmul propune "un Mihai Viteazul foarte, foarte stilizat", crede Liviu. Un Mihai Viteazul mesianic, strans in platosa rigida a vocatiei unificatoare pe care i-au atribuit-o, prin Balcescu, pasoptistii, mai apoi, prin Iorga, istoriografia exaltata de dupa Marea Unire si, in fine, dupa 1960, ideologia comunist-nationalista a lui Ceausescu. Un Mihai Viteazul obsedat de rolul sau istoric si de misiunea sa nationala, dar lipsit de nuante personale, de sclipiri umane si de rascoliri pasionale.
Vapaia aceea launtrica

Vapaia aceea launtrica despre care vorbeste Panaitescu nu ai cum sa o vezi in portretele "oficiale" ale lui Mihai Viteazul. Ea transpare, insa, in criptoportretele unor cunoscuti pictori de pe la palatele europene prin care domnul a trecut mai cu seama in partea de final a prestigioasei sale cariere politice si militare. E, acolo, in tablouri putin cunoscute publicului romanesc, pe care, alaturi de numeroase copii ale lor, le gasim azi la Madrid, la Sankt Petersburg, la Viena sau Paris, detasat de platosa ideologica si invelit, dimpotriva, intr-o fina mantie alegorica, un Mihai Viteazul liber sa-si dea frau sentimentelor. Are privirea sagalnica si inspira o virila tandrete, de adevarat cavaler, la propriu si la figurat. E innobilat, de fiecare data, de compania unei misterioase domnite blonde, ravasitor de frumoasa, de o fragilitate pe care, cu manierismul tipic epocii, pictorii de curte o surprind in cele mai mici detalii. Desi asezati discret in planul al doilea al compozitiei pictorului Frans Franken "Cresus aratandu-si comorile lui Solon", Mihai Viteazul si sclipitoarea sa insotitoare, ce-si reazema, complice, mana delicata pe temutul in batalii brat stang al domnitorului, atrag privirile tuturor. Nicaieri, in nici un alt portret, Mihai Viteazul nu e mai puternic si mai mandru, in nici un alt portret nu e mai uman si mai fascinant, decat in tabloul batranului Franken. Deloc intamplator, dintre atatea si atatea portrete notorii ale voievodului, acest Mihai sagalnic al lui Franken sta pe coperta I a cartii lui Panaitescu...
Un tanar dintr-o bucata

Naturaletea lui Mihai vine, fara doar si poate, din istoria devenirii sale. Crescut fara tata (supozitiile ca ar fi fiul nelegitim al domnului Nicolae Patrascu nu se prea sustin, iar alte piste credibile privind legatura paterna nu exista) la Targul de Floci, la gura Ialomitei, de catre mama sa, grecoaica Tudora, frumoasa targoveata de rachiu, Mihai era un barbat dintr-o bucata. Facuse comert cu vite, apoi cu giuvaieruri, a intrat de tanar in contact cu lumea pestrita, dar dinamica si provocatoare a comerciantilor greco-levantini, de la care a avut multe de invatat. Astfel a strans averi, astfel a deprins greaca si turca, astfel a intrat, prin spiritul sau intreprinzator, la sufletul marii boierimi muntene, astfel a devenit omul curajos si pragmatic, mereu egal cu sine insusi, de care se minunau spionii si cronicarii crestinatatii in epistolele lor, trimise la Alba Iulia, la Praga, la Viena sau la Roma. "S-a inaltat din treapta in treapta, in mijlocul boierimii oltene, ca un om de tara ce cunostea necazurile si lupta indaratnica a lumii de pe atunci. Astfel il intelegem mai bine pe Mihai, zbuciumul salbatic al sufletului lui necizelat de curtile domnesti, legaturile lui cu cercurile grecesti de la Constantinopol... Astfel, prin aceasta latura, a fost copilul tarii, din straturile ei adanci. In aceasta lumina vedem un alt Mihai Viteazul, mai uman si mai viu, care nu e scazut prin nimic", il descrie, magistral, P. P. Panaitescu, pe tanarul Mihai Viteazul.
Inima de mama, inima de sotie
"Era deja un boier prosper in 1583, cand s-a casatorit cu Doamna Stanca. Incepuse sa cumpere proprietati imobile intr-atat de mult, incat ajunsese sa aiba 44 de sate! Asta, in conditiile in care un boier normal avea 8, 10, 12 sate...", imi explica istoricul Liviu Cimpeanu.

Mihai era in floarea varstei - avea 27 de ani - cand a luat-o de sotie pe Stanca. Detaliul ca Stanca era pe atunci vaduva si ca inrudirea cu nepoata banului Dobromir al Craiovei si a logofatului Gheorghe din Corbi i-a deschis tanarului Mihai drumul spre putere i-a facut pe unii istorici contemporani sa suspecteze o casatorie din interes a viitorului domn al celor trei tari romane. Nu exista insa dovezi care sa ateste ca relatia dintre Mihai si Stanca ar fi fost una proasta sau ca s-ar fi deteriorat inainte de iminenta urcare a sotului pe tronul Tarii Romanesti. In volumul sau de mare succes "Trecute vieti de doamne si domnite", distins cu Premiul Academiei Romane, romanticul Constantin Gane incearca, totusi, sa intre in sufletul chinuit al femeilor ce-au stat in umbra lui Mihai Viteazul in vremea ambitiilor sale de tinerete. Prima este chiar mama domnului, Tudora: "Iat-o deci, acum, pe foasta crasmarita, nu numai mama de Domn, dar intitulandu-se chiar "Doamna", Doamna Tudora. Insa in timpul acestei vijelioase domnii, inima ei de mama accelerat trebuie sa fi batut, de frica pericolelor la care zilnic se expunea eroul nostru national, care pentru ea nu era decat un copil, fiul ei, pe care poate uneori i-ar fi placut mai bine sa-l vada inca mic, strans in saracie la san, decat viteaz ostas mereu in gura tunului". Constantin Gane o caineaza, apoi, si pe Doamna Stanca, sotia lui Mihai Viteazul: "Nu se poate sa fi fost o femee fericita. Caci, oricat am dori ca femeile acelea sa fi avut suflete de otel si inimi impietrite in dureri, nu putem crede ca jupanesele si Doamnele romane vedeau cu inima buna pe barbatii lor stand mai mult in lagare decat in iatacuri, si cand se intorceau acasa, mai mult in iatacurile tiitoarelor decat in ale lor".
Galceava celor doua fiice

Pe langa Florica, Mihai Viteazul a mai avut o fiica, Marula, nascuta la 1599, in plina perioada de glorie a tatalul sau, dintr-o relatie a domnitorului cu o tiitoare cunoscuta drept "Tudora din Targsor". In stilul sau consacrat, Mihai nu a facut nici un secret din nasterea fiicei sale nelegitime. Mai mult, si-a vizitat iubita si fiica, in varsta de doar un anisor pe atunci, punand la capul leaganului sau un hrisov prin care hotarase sa le lase mostenire, dupa moartea mamei sale, Doamna Teodora, mai multe sate. Respectivul hrisov, pastrat cu sfintenie, vreme de 16 ani, de catre Tudora din Targsor, pana la nunta fiicei sale cu paharnicul Socol, avea sa fie prilej de proces intre fiicele marelui voievod, Florica si Marula. In 1616, cele doua fete, acum maritate, isi revendicau, fiecare, in fata sfatului domnesc, respectiva mostenire. Cu acest prilej, boierii si clericii chemati la judecata descopera ca, initial, prin respectivul hrisov, Mihai ii daruise, de fapt, satele Floricai, pentru ca la nasterea Marulei, sa modifice cu mana sa documentul si sa-l inmaneze ibovnicei sale. Tot atunci, reiese clar din actele emise ca judecatorii stiau, alaturi de "toata tara", ca Marula este "fapta din trupul" sau "din oasele" lui Mihai Voda, dupa cum plastic reda limbajul epocii istoricul iesean Petronel Zahariuc, intr-o recenta lucrare despre urmasii domnitorului muntean.
Farmecele surorilor Norocea

Dimpotriva, tinere si stralucitoare erau cele doua fiice ale lui Ivan Norocea, fost mare dregator muntean si, pe finalul vietii, viteaz de incredere in oastea lui Mihai Voda.

Velica, "stapana prin iubire a Ardealului"
Multe dintre aventurile lui Mihai Voda s-au pierdut, impreuna cu picanteriile lor, in negura evului mediu.


Dar valvataia iubirii cu Velica nu a tinut mult, caci in toamna lui 1600, Mihai este infrant la Miraslau, de nobilimea ardeleana rasculata, si ia drumul pribegiei, mai intai la Viena, apoi la Praga, unde cere ajutor imparatului Rudolf. In tot acest timp, de la infrangerea lui Mihai si pana la moartea sa, Doamna Stanca si fiul Nicolae, iar o vreme si fiica Florica, raman inchisi la Gilau, apoi in cetatea Fagarasului, lasati zalog, ca masura de precautie fata de miscarile imprevizibile ale voievodului roman, de care se temeau acum chiar si cei ce i se dadeau drept aliati. Se prea poate ca Mihai si Velica sa se mai fi vazut dupa revenirea glorioasa a lui Mihai in Ardeal, in fruntea trupelor imperiale, si se prea poate, deci, ca ea sa fi fost ultima femeie care a mangaiat fruntea asprita de ganduri si de lupte a mult-incercatului erou, inaintea asasinarii sale, pe campia Turzii... Istoria tace aici, lasand suspendata povestea de iubire dintre cei doi la vremea ceasurilor de foc tainuite de iatacurile Balgradului.
Blestemul Doamnei Stanca

In cautarea unui erou


Urmeaza un febril proces de recuperare a lui Mihai Viteazul, care devine, in scurt timp, cel mai popular personaj al istoriei nationale. Renumele sau este legat, simbolic, de prima unire a Principatelor Romane, maretul vis al generatiei pasoptiste. I se inchina poezii, ode, tablouri, tomuri intregi. Se descopera, cu acest prilej, rolul central pe care voievodul l-a jucat in epoca sa pe plan european, sunt volume intregi de documente care il vizeaza si care au circulat prin cancelariile europene. Ies la iveala amanunte controversate, detalii nestiute, se gasesc fabuloasele sale portrete de la curtile imperiale europene, care au devenit icoane ale luptei romanilor pentru faurirea statului national. Si, printre atatea si atatea documente, doua picturi de mare valoare, doua alegorii in care portretul voievodului apare, limpede, printre personajele principale: o data in chip de Irod, intr-o compozitie cu clarissime trimiteri politice, altadata in chip de curtean al lui Cresus, in tabloul cunoscut sub numele de "Cresus aratandu-si comorile lui Solon". De fiecare data, Mihai e infatisat in intimitatea unei prea-frumoase domnite cu parul blond si tenul alb ca spuma laptelui. "Cine e frumoasa blonda?", s-a intrebat toata lumea. Sarmantul domnitor muntean revenea, din nou, in atentia istoricilor...
Misterul frumoasei de la Praga
Multa vreme s-a crezut ca superba domnita din tabloul "Cresus aratandu-si comorile lui Solon", o alegorie cu tema antica si cu personaje reale de la curtea imperiala din Praga anului 1601, este chiar Florica, fiica lui Mihai Viteazul.


E clar ca faptele de arme ale lui Mihai au servit intereselor frumoasei Maria Christierna, de aici si apropierea dintre cei doi in compozitia "Cresus aratandu-si comorile lui Solon" a pictorului Frans Franken cel Batran. Istoricul Alexandru Alexianu merge insa mai departe: Mihai o cunoscuse pe Maria Christierna inca din 1596, la cateva luni dupa casatoria ei cu Sigismund Bathory, caci principele muntean poposise vreme de 10 zile la Alba Iulia, in timpul unor negocieri cu sotul arhiducesei, crede el. Apoi, Maria Christierna trebuie sa fi aflat destule despre Mihai Viteazul si de la Velica, sotia lui Genga, omul de incredere al principelui Ardealului. La fel de posibil este ca Mihai sa se fi reintalnit cu arhiducesa la Praga, exact atunci cand a fost realizat acel faimos tablou al lui Franken. Divortata, frustrata dupa o casnicie dezastruoasa cu Sigismund Bathory, Maria Christierna, pe care cronicarii timpului ne-o prezinta ca pe o frumusete tipic germanica - par blond, ten fin, buze subtiri si maini gratioase - parea a fi perechea ideala a eroului ei personal din razboiul cu cardinalul Bathory. Ar fi rezistat principele valah sarmului arhiducesei, el marele cuceritor, caruia, vedem din relatarile vremii, ii placea atat de mult sa se afiseze cu iubirile sale? Chipul sagalnic al voievodului din tabloul lui Frans Franken ne da un indiciu. E acolo, aievea, vapaia aceea launtrica a eroului de pe coperta IV a cartii lui Panaitescu.
"Are voie Mihai Viteazul sa iubeasca?"
"Are voie Mihai Viteazul sa iubeasca sau nu?". E o intrebare care a facut cariera in lumea filmului romanesc a ultimei jumatati de secol si pe care o stenograma descoperita acum cativa ani a readus-o la lumina. E intrebarea pe care chiar viitorul regizor al filmului "Mihai Viteazul" i-o pusese lui Nicolae Ceausescu, in timpul unei dezbateri la cel mai inalt nivel, pe tema misiunii propagandistice a cinematografiei socialiste. Sergiu Nicolaescu tocmai lansase filmul "Dacii", care se bucurase de un mare succes de casa in epoca.
