O problema la cel mai inalt nivel
Putine arhive din lume contin documente asa de uluitoare legate de OZN-uri precum "Dosarele albastre" ale KGB-ului sovietic. Informatiile vizeaza atat aparitii relatate de oameni de rand, cat si observatii facute de militarii sovietici despre acest fenomen. Cosmonautul sovietic Pavel Popovici a fost printre primii "favoriti" care au avut acces la dosare inca din 1991. In prezent, el este presedinte de onoare al Academiei de Ufologie Aplicata! De cand a devenit ufologia o stiinta care poate fi aplicata? La sovietici, din 1968, cand militarii au inceput sa studieze asiduu farfuriile zburatoare care strabateau cerul URSS, fara sa ceara drept de survol sau sa-si decline identitatea.
In 1968, 13 designeri si ingineri de aviatie de la Comitetul Sovietic pentru Tehnologie Spatiala si Explorari au inaintat o scrisoare premierului Alexei Kosighin, pentru a-i cere aprobarea sa se infiinteze o unitate speciala de studiere a fenomenului OZN. Raspunsul l-au primit de la academicianul K. Siucikin: "Un numar de organizatii din cadrul Prezidiului URSS al Academiei de Stiinte, in cooperare cu Directoratul Serviciului Meteorologic, Ministerul de Interne si alte cateva subcomitete, analizeaza problema obiectelor zburatoare neidentificate. Toate organizatiile implicate in studierea atmosferei si spatiului au primit instructiuni sa inregistreze si sa efectueze cercetari pentru fiecare caz de aparitie OZN, urmarindu-se identificarea apartenentei aparaturii. Academia de Stiinte a URSS este insarcinata cu monitorizarea fenomenului, astfel ca o unitate speciala pentru studierea cazurilor OZN nu este necesara".
Vladimir Azaza, administratorul, din 1991, al "Dosarelor albastre", a subliniat ca raspunsul academicianului a fost ca o bomba pentru cei 13 specialisti in aviatie, care nu credeau ca autoritatile au luat asemenea masuri pentru monitorizarea fenomenului OZN, pe care il tratau cu toata seriozitatea.
"Blue Book" in varianta ruseasca
"Am primit "Dosarele albastre" in 1991, de la Pavel Popovici", spune Azaza. "Este vorba despre 124 de pagini de compilatii dupa rapoarte de interceptari de OZN, declaratii ale martorilor si ale pilotilor ridicati la interceptare. Nu ne venea sa credem, si multa vreme am considerat ca nu e bine sa le dam publicitatii, de teama sa nu fie o gogorita. In urma unor verificari, am aflat ca dosarele sunt reale".
Cazul "Cota 611"
Un alt protagonist infocat al desecretizarii a fost profesorul de chimie Valeri Dvuzilin. In seara de 29 ianuarie 1986, a fost semnalata de catre martori civili prabusirea unei aeronave in muntii stancosi din apropierea orasului Dalnegorsk. Localnicii au vazut explozia unui obiect aerian, dar, ciudat, n-au auzit nici un zgomot. Iar explozia propriu-zisa nu fusese de culoare rosie sau galben-portocalie, ca la combustibilii obisnuiti, ci albastra. Profesorul Valeri Dvuzilin a alcatuit un grup de cercetare si in zilele ce au urmat a colectat de la presupusul loc al prabusirii (cota 611) vreo 30 de kilograme de fragmente de metal, roci vitrificate, sol acoperit de un lichid uleios.
OZN-ul din hangar
Insa celebrele "Dosare albastre" declasificate nu contineau vreo referire la Cazul "Cota 611". Erau doar rapoarte din care lipseau file intregi, mai ales cele care aratau finalizarea incidentelor. De exemplu, in august 1987, colonelul Lobanov, de serviciu la U.M. 45038, o unitate antiaeriana situata in Peninsula Tiksi, a consemnat aparitia unui OZN, semnalat de aparatul radar al comandamentului, la ora 05.45. "Tinta se deplasa cu o viteza variata, intre 0 si 400 kilometri la ora. La 06.55, un elicopter MI-8 a fost ridicat la interceptare, dar obiectul s-a facut brusc invizibil". Un avion AN-12, care se afla in zona unde fusese semnalat aparatul neidentificat, a observat la 3.600 de metri un nor neobisnuit, ca o perdea de camuflare, prin care se zareau slab lumini de pozitie de culoare rosie. La o mai atenta observatie, se vedea si conturul intunecat al unui aparat de zbor. In spatele norului s-a observat clar urma lasata de motoare de propulsie. Ce a urmat lipsea din filele desecretizate. Un alt raport din august 1987 stipula ca cinci ofiteri ingineri din Leningrad au fost trimisi la un hangar militar din Karelia, pentru a asigura transportarea "unui obiect de origini necunoscute", a carui prabusire a fost semnalata langa Viborg. "Obiectul avea 14 metri lungime, 4 metri anvergura si 2,5 metri inaltime. Odata ajunsi la destinatie, ofiterii ingineri au incercat, fara sa reuseasca, "deschiderea aparatului de zbor extraterestru". In septembrie, conform marturiilor celor ce lucrau acolo, obiectul a fost ridicat si dus la o destinatie care nu le-a fost dezvaluita.
Alte cazuri
La 28 iulie 1989, apropierea unui OZN a creat panica in personalul militar al unei unitati din vecinatatea orasului Kapustin Yar, in regiunea Astrahan. Caporalul Valeri Volosin, de serviciu la centrul de comunicatii, a intocmit un raport cu privire la deciziile luate in unitate pentru a intercepta si identifica "aparatul de zbor posibil ostil".
In octombrie 1989, agentii KGB au fost solicitati pentru elucidarea unor fenomene atmosferice neobisnuite in regiunea Burkala, Magadan. Localnicii spuneau ca in noaptea de 21 au vazut o sfera rosie ce a survolat satul timp de o jumatate de ora, dupa care a disparut, lasand in urma o irizare ciudata a cerului, care a durat toata noaptea.
In decembrie 1989, orasul Krasnoiarsk a fost survolat de stranii obiecte zburatoare, in timp ce echipajele de militie le urmareau, semnaland "atacarea" liniilor electrice. Iarasi au fost implicati militari si agenti KGB, a caror misiune, se pare, era una si aceeasi: linistirea populatiei si a curiosilor, cu privire la "fenomenele naturale".
Parada de la Alexeni
Spre deosebire de rusi, "Dosarele albastre" ale Romaniei sunt mult mai complete, n-au pagini lipsa si sunt analizate strict de catre specialistii militari. De aceea, mare parte din ele sunt studiate si de ufologi cu "grade", din toate tarile. Evenimentul petrecut pe 23 august 1984, pe Aeroporturile Otopeni si Alexeni este cel mai mediatizat peste hotare, datorita raportului exact asupra fenomenului. A fost inclus in cartea "UFO's Top Secret Military Archives" (semnata de lt. col. Lawrence J. Tacker - U.S. Air Force si gen. dr. Emil Strainu, Romanian Air Force), impreuna cu un alt eveniment, inregistrat in august 1988, cu o aeronava civila. Redam ambele evenimente.
Dupa parada militara aeriana din 23 august 1984, aparatele de zbor s-au intors pe aerodromul Alexeni, unde au fost introduse in hangare si apoi acoperite de huse. Un apel de la statia radar a Aeroportului Otopeni semnaleaza inca un aparat in aer. La Alexeni se face verificarea si se constata ca toate sunt la sol. Totusi, li se semnaleaza un posibil elicopter la verticala aerodromului, la o altitudine de 4.500 de metri. De la punctul de observare vizuala, se confirma ca "ceva" este in aer, dar mijloacele optice de detectare nu semnaleaza nimic deosebit. De la statia radar de la Otopeni se cere intensificarea cercetarii vizuale si prin mijloace optice. Ofiterul de serviciu de pe aerodromul Alexeni pune in functiune statia radar. Nu se semnaleaza nimic. De la punctul de observare vizuala se staruie ca un obiect stralucitor se afla la 225 grade azimut, iar Otopeniul anunta ca "obiectul" a inceput sa se deplaseze spre vest, coborand la altitudinea de 2.200 metri.
Bolizii albastri
August 1988. Dialog intre Serviciul de Control Otopeni si echipajul unei aeronave romanesti, inregistrat pe banda, pastrat in arhiva regretatului cercetator al fenomenului OZN, Doru Davidovici:
"Echipajul: Bucuresti, APPROACH, daca vedeti in zona noastra alta tinta. Este o lumina albastra care se roteste in jurul nostru. Vedeti ceva pe radar?
Bucuresti APPROACH:
Echipajul: Turnul de control!
Bucuresti APPROACH: Va ascult!
Echipajul: Daca in zona noastra observati o alta tinta. Avem in dreapta un obiect, o lumina albastra. Daca se vede ceva pe radar
Bucuresti APPROACH: Nu vad nimic. Cred ca este un avion dar nu va vad nici pe dvs.
Echipajul: Avem in fata, dreapta, un obiect la "ora 14".
Bucuresti APPROACH: Da, intr-adevar, este deasupra, la MZL!
Echipajul: Ne insoteste de la decolare.
Bucuresti APPROACH: Da, am vazut acum trei puncte acolo!
Echipajul: Rog apreciati la ce inaltime este. Va rog!
Bucuresti APPROACH: Sunt trei tinte, insirate una dupa alta.
Echipajul: Da, una este deasupra am zis noi la 7.000 metri si in dreapta.
Bucuresti APPROACH: Da, in dreapta, acum la ora 15. () Daca va uitati, mai sunt doua in spate.
Echipajul: () Ne-au cam inconjurat!
Musafirii nepoftiti care au insotit aeronava romaneasca erau niste bolizi de o marime considerabila, apreciindu-se a avea 80 de metri in diametru si zburau in formatie. Dupa ce s-au "plictisit", au virat brusc, pierzandu-se in Cosmos....