- Ultimul sondaj de opinie arata ca PDL mai este creditat de doar 12 % dintre romanii cu drept de vot. Credeti ca principalul partid de guvernamant risca sa impartaseasca soarta PNTCD, care, dupa guvernare, n-a mai intrat in Parlament?
- Evident ca PDL este in declin. Si e normal sa se intample asa cu un partid care guverneaza intr-o situatie de criza fara precedent, criza care nu da nici un semn ca urmeaza sa inceteze. La fel se intampla si in Germania, unde partidul Angelei Merckel, aflat in coalitia la putere, s-a prabusit in sondaje. Totusi, nu putem estima inca daca PDL va trece printr-un dezastru asemanator cu PNTCD. Situatiile sunt diferite. Sansa PDL este ca macar anul viitor sa se intrevada semne clare de iesire din criza. Atunci ar mai avea timpul sa demonstreze ca e partidul care a indurat toate vicisitudinile crizei, dar a reusit sa ne scoata la liman. In timp ce celelalte partide, care acum se lafaie in sondaje, si-au crescut popularitatea doar criticand. Trebuie sa fim constienti insa ca masurile de austeritate pe care le ia guvernul Boc sunt luate, cu diferentele specifice, de toate tarile care se confrunta cu criza. Sigur ca la noi e mai dureros, dar asta pentru ca nici o alta tara din cele la care ne raportam nu are situatia Romaniei, nu are un aparat bugetar disproportionat ca al nostru, nu are un sistem de pensii intrat in deficit cronic, ca al nostru, nu are un asemenea raport nesanatos intre angajati si asistati, ca noi. De aceea, la noi sunt necesare masuri drastice de reducere a cheltuielilor. Dar, dincolo de acestea, mai trebuie si masuri de relansare economica, care din pacate intarzie. La inceputul lunii trecute, d-l Videanu a declarat ca guvernul pregateste un set de asemenea masuri, intre care simplificarea sistemului fiscal si, mai ales, eliminarea impozitului forfetar pe venit, care, spunea chiar domnia sa, franeaza dezvoltarea IMM-urilor. Pana acum insa nu s-au luat aceste hotarari, desi sunt absolut necesare. Una peste alta, guvernul Romaniei, indiferent ce componenta ar avea si de cine va fi condus, va avea probleme inca un an cel putin. Si, in functie de cum va reusi sa se descurce, va culege si roadele electorale. Din pacate pentru PDL, guvernul Boc a fost mereu in contratimp si nu a dovedit pricepere. Daca o tine tot asa, PDL se poate apropia de contraperformanta PNTCD.
"Intrebarea este: in ce masura schimbarea cabinetului Boc poate sa amelioreze situatia economica a tarii?"
- Presedintele Basescu a promis ca la 1 septembrie guvernul va trece printr-o evaluare care va duce la anumite schimbari. Pe de alta parte, PSD pregateste o noua motiune de cenzura. Credeti ca va fi demis guvernul Boc? Si e posibil sa fie inlocuit cu un cabinet de alta coloratura politica?
- PNL nu s-a hotarat inca daca semneaza motiunea PSD. Pentru prima data in ultimul an, intre cele doua partide a intervenit o oarecare raceala. Cert este ca la 1 septembrie se va trage linia si se va proceda la o remaniere, poate chiar la o restructurare mai serioasa a guvernului. Unii membrii marcanti ai PDL vorbesc despre posibila schimbare a premierului Boc, ceea ce ar echivala cu demiterea guvernului. Intrebarea este: in ce masura schimbarea cabinetului Boc poate sa amelioreze situatia economica a tarii? Putem imagina multe solutii de guvernare, dar nici una nu pare a fi salvatoare. Una ar fi instalarea unui guvern de tehnocrati, cu sprijinul tuturor partidelor parlamentare. Teoretic suna bine, practic, cum se intampla la noi, nu e o varianta care sa ne garanteze succesul. Daca un guvern ca cel alcatuit de PDL si PSD, cu 70% in Parlament, n-a reusit sa aplice masurile necesare, cum va putea sa o faca un cabinet cu o sustinere doar declarativa? Pentru ca e limpede ca, atunci cand interesele le-o cer, parlamentarii voteaza altfel decat cum declara partidele. Ca sa nu mai vorbim despre interesele electorale ale partidelor, care intotdeauna primeaza in fata masurilor rationale, dar impopulare. Pe urma, nici nu e posibil sa gasesti o solidaritate intre toate partidele, astfel incat acestea sa sustina impreuna un guvern de tehnocrati. In momentul de fata, fiecare lupta cu fiecare, incercand sa obtina o cota electorala cat mai ridicata. Pe de alta parte, dupa cum am mai spus, nu cred ca partidele din opozitie vor, sincer, sa intre la guvernare. Nici PSD, nici PNL nu isi risca zestrea electorala, ca sa vina acum la putere. In PDL exista un curent care ar vrea iesirea de la guvernare, sa-i lase pe liberali si pe social democrati sa-si rupa dintii in criza. Dar majoritatea din PDL prefera sa ramana la guvernare, caci tot mai bine e la putere decat in opozitie, chiar si pe vreme de criza. Tot mai castigi cate ceva si mai apuci sa-ti satisfaci clientela politica. Prin urmare, e greu de crezut ca aceasta toamna ne va aduce schimbari spectaculoase pe scena politica.
- In Raportul Comisiei Europene pe justitie am fost criticati pentru mutilarea Legii Agentiei Nationale de Integritate. Cum vi s-au parut reactiile de la Bucuresti?
- Raportul de evaluare pe justitie al Comisiei Europene este parte a unui proces de monitorizare care poate avea ca finalitate, daca nu ne indeplinim angajamentele asumate la aderarea la UE, punerea Romaniei intr-o situatie delicata. Se poate recomanda ca hotararile justitiei din Romania sa nu fie recunoscute pe plan european. De aceea, criticile din Raport au starnit vii reactii la Bucuresti. Pana si presedintele Basescu s-a aratat deranjat de o formulare a Comisiei, pe care a considerat-o disproportionata, si anume ca prin mutilarea ANI Romania nu-si respecta angajamentele luate fata de UE. Altfel, dl. Basescu a condamnat si domnia sa asasinarea Legii ANI in Senat, la initiativa senatorului UDMR Gyorgy Frunda. Presedintele Basescu a cerut convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, care se va desfasura la mijlocul acestei luni si in timpul careia Camera Deputatilor, care este camera decizionala in acest caz, ar trebui sa indrepte ce a stricat Senatul. Numai ca aici intram iarasi in logica absurdului, obisnuita pentru viata politica romaneasca. Pentru ca nu exista inca o noua Lege ANI care sa pastreze atributiile initiale ale institutiei, sa tina cont de obiectiile Curtii Constitutionale si de Raportul Comisiei Europene. Nici guvernul nu a facut un nou proiect, nici parlamentarii puterii. Prin urmare, avem o sesiune parlamentara extraordinara, consacrata unei legi care nu exista. Asa ca n-ar trebui sa ne mai suparam cand ne critica organismele internationale. In stilul asta, ne putem astepta ca guvernul sa adopte bugetul fara sa-l fi intocmit si sa ia masuri economice pe care nu le-a gandit, adica sa-si consume activitatea in virtual si in retorica.
"Iresponsabilitatea unor lideri politici face culoar partidelor populiste si extremiste"
- Ca sa iesim din cercul retoricii goale, neurmata de fapta, credeti ca ar fi intemeiata declansarea alegerilor anticipate, asa cum mai cer unii din opozitiei? Ar putea alegerile anticipate sa reconfigureze viabil componenta Parlamentului si sa stabileasca o guvernare mai solida si mai responsabila?
- Asta e inca o dovada de neseriozitate a opozitiei. Adica nu avem bani de salarii si pensii, dar avem sa organizam alegeri anticipate si sa blocam iarasi orice activitate guvernamentala, timp de mai multe luni? Oricum, nu ne garanteaza nimic o schimbare in bine a scenei politice. Ba, avand in vedere involutia constanta a clasei noastre politice, mai degraba ne putem astepta la un Parlament si mai slab, si mai fragmentat. Daca opozitia vrea la guvernare, ar trebui pur si simplu sa vina, ca a fost invitata. Dar nu vrea. Marile partide parlamentare ar fi cazul sa se ia in serios si sa faca politica, sa renunte la politicianism si populism. Altfel, nemultumirea fata de ele, pe care o alimenteaza in randurile electoratului, ar putea aduce in prim-planul vietii politice partide anti-europene si de un populism si mai gretos. De pilda, poate sa revina in Parlament PRM. Sau putem sa ne trezim in Parlament cu partidul OTV al lui Dan Diaconescu, care promite niste aberatii: desfiintarea Justitiei si a Codului Fiscal, acordarea a cate 20.000 de euro fiecarui roman etc. Mai urmeaza sa mute si presedintia acasa la el si capitala la Caracal, ca sa confirme zicala cu caruta rasturnata. Patronul OTV are un discurs delirant, dar care prinde la electorat, din pacate. Pentru ca este doar putin mai ingrosat decat al partidelor zis serioase. Lideri importanti, ca Ponta si Antonescu, dar si destui de la PDL, au vorbit in ultimele luni din ce in ce mai lipsiti de responsabilitate, alimentand acest gen de discurs populist, demagogic, ipocrit, incat au facut ca un discurs ca al lui Dan Diaconescu sa fie credibil. Partidele serioase, cu vocatie europeana, au micsorat distanta dintre ele si aceste formatiuni extremiste si rudimentare, prin felul in care s-au manifestat public.
"UDMR nu face nimic pentru maghiarii din Romania, dar flutura autonomia"
- UDMR a contribuit si el la acest climat. Recent, liderii sai au cerut secuilor sa iasa in strada pentru a obtine "autonomia", in fapt un eufemism pentru independenta, dupa modelul Kosovo.
- UDMR s-a degradat si el continuu in ultimii ani. Pe masura ce s-a naravit la putere si s-a contaminat de practicile ticaloase ale puterii, a ajuns sa practice un discurs tot mai extremist si mai lipsit de aderenta la propriul electorat. Pentru ca nu face nimic pentru maghiarii din Romania, dar flutura autonomia.
Las ca ar trebui sa-i reprezinte pe maghiari, nu pe secui, ca este Uniunea Maghiarilor, nu a secuilor. Iar comparatia cu Kosovo este cu totul nepotrivita, caci sunt situatii diferite net. Statul roman a acordat toate drepturile pe care le acorda un stat european, UDMR a fost continuu la guvernare, de 10 - 12 ani incoace, dar intinde si mai mult coarda. Rezultatul acestei lipse de masura s-ar putea, pana la urma, sa fie eliminarea UDMR din orice formula de guvernare. Partidele romanesti se vor satura sa se lase santajate. Asa cum a spus presedintele Basescu, autonomie administrativa trebuie sa aiba toate judetele, dar nu pe criterii etnice. Constitutia nu se discuta. Deja politicienii romani au cedat foarte mult. Si au gresit si in sustinerea lui Laszlo Tokes la vicepresedintia Parlamentului European. Cred ca Romania avea si alti reprezentanti pentru aceasta functie si nu trebuia sa-l ajute pe unul dintre cei mai nocivi si reactionari politicieni maghiari. Laszlo Tokes a pus de nenumarate ori in dificultate Romania prin declaratiile, initiativele si agitatiile sale. Nu mai e nici pe departe simbolul luminos care ne-a aparut in timpul revolutiei. Nu cred ca trebuia astfel rasplatit. Riscam sa ne facem de ras cu el la Uniunea Europeana.