Dupa un ianuarie inghetat, mai ales din punct de vedere cultural, concertele si spectacolele de calibru isi fac din nou simtita prezenta in viata Capitalei. In ultimele doua saptamani, bucurestenii au avut numeroase motive sa iasa seara din case
"Bucuresti - Mahala de suflet"Este vorba de un spectacol vesel, simpatic si simplu, fara mari pretentii, care aduce pe scena Salii Mici a Ateneului melodii celebre ale perioadei interbelice. In centrul spectacolului se afla, nu doar datorita vocii sale, ci si entuziasmului inflacarat, tanara actrita si cantareata de jazz Irina Sarbu. O mai vazusem cu exact un an in urma, pe scena mare a carnavalului de la Venetia, interpretand alaturi de Marius Mihalache si de trupa sa prelucrari de jazz ale unor piese folclorice romanesti. Cei doi sunt protagonistii albumului "World Simphonia". In spectacolul de la Ateneu, Irina imbina calitatile vocale cu cele actoricesti. "Bucuresti - Mahala de suflet" nu este recomandat doar celor ce savureaza cantecele lui Zavaidoc sau Jean Moscopol, ci si copiilor. Spectacolul este legat de prezenta unor papusi foarte reusite, mai mari sau mai mici, manuite de Florentina Tanase, Petronela Purima si Vlad Tanase.
Nou succes pentru cubaneziLa un an dupa marele succes din 2008, proiectul de muzica cubaneza "Havana Lounge - Live From Buena Vista" s-a intors la Sala Palatului, profitand de foamea de spectacole a publicului si de o... pacaleala nu tocmai placuta, legata de titlu. "Buena Vista" este titulatura celebrului grup de monstri sacri ai muzicii cubaneze, ce au entuziasmat intreaga lume la mijlocul anilor '90. Cei veniti acum sunt buni muzicanti, isi fac treaba profesionist, insa nu se pot compara cu gigantii de altadata. Oricat de simpatic ar fi fost batranelul cu mustata si sapca alba, in momentul in care s-a apucat sa cante "Dos Gardenios", planurile s-au suprapus. In urma cu 5 ani, pe aceeasi scena, tot un domn in varsta, tot cu costum alb si sapca, dar Ibrahim Ferrer, pe numele sau, a cantat melodia, intr-un fel care a facut publicul sa planga la scena deschisa. Am remarcat insa un mare castig al serii. Septuagenara Teresa Garcia Caturla, care atunci cand a aparut in lumina reflectoarelor, a rupt scena, dar si sala, atunci cand energia sa exuberanta au facut-o sa coboare de doua ori de pe scena, si sa dea turul salii, dansand cu spectatorii dezlantuiti. Voce distincta, puternica, prezenta electrizanta, doamna aceasta, a carei cariera a inceput pe la mijlocul anilor '50, a facut tot show-ul.
"Nu va lasati pacaliti!"Acesta este mesajul cu care A. G. Weinberger se intoarce pe scenele de teatru bucurestene pentru o noua stagiune a proiectului "Interzis FM - Muzici ce nu auzi la radio". Anul trecut, el a debutat la Teatrul Metropolis, iar acum este randul Teatrului Evreiesc de Stat sa gazduiasca formatia excelentului chitarist si om de blues Weinberger. Concertele se tin lunar, in fiecare a patra zi de luni, si cuprind seturi de cantece diferite.
Pe 16 februarie, s-a inceput cu imnul gospel "Amazing Grace" si s-a continuat cu piese facute celebre de Joe Cocker, Cream sau B. B. King (superba versiune de la "Hummingbird"). De aceasta data, am admirat - nu atat calitatile tehnice si interpretative, pe care le stiam prea bine, ci faptul ca A. G. devine din ce in ce mai bun in stiinta de a cuceri publicul. Un public retinut la inceput, neobisnuit cu astfel de concerte in sali de teatru, ce a sfarsit prin a se comporta la fel de entuziast ca intr-un club de blues. A. G. le-a vorbit cu sufletul si cu mainile sale uriase, a coborat si a cantat printre spectatori, i-a facut, fara sa-i forteze in vreun fel ieftin, sa cante cu placere, si i-a incurajat sa continue, impreuna cu el, campania impotriva "recesiunii mentale" prin care trecem. Urmatorul concert din aceasta serie va avea loc la acelasi teatru, pe 23 martie. Pana atunci, la Sighisoara, s-a desfasurat cea de-a cincea editie a Festivalului de Blues. Un festival serios, care aduna in plina iarna iubitori ai genului din intreaga tara. Dupa ce i-a avut invitati in anii precedenti pe exponentii romani Nightlosers, Weinberger, Trenul de noapte, Tavitian si altii, editia actuala a fost invadata de americani. Fiecare din cele trei seri a avut cate un cap de afis american: Lil Dave Thompson, pe 19 februarie, John Primer pe 20 si, vedeta festivalului, Lucky Peterson, in ultima seara.
Milonga, de ziua indragostitilorPe 14 februarie, clubul de tango argentinian "Barrio de Tango" a organizat o lectie gratuita, urmata de un concert la "Alma Studio" din Bulevardul Magheru 29.
Cum cei doi profesori, Petruta si Vlad, sunt tineri si pasionati de tango, lectia de o ora s-a desfasurat cu multe zambete, intr-o atmosfera cat se poate de placuta si de relaxanta, care sa-i faca si pe cei mai timizi sa incerce sa invete primii pasi de tango. Rand pe rand, au inceput mai apoi sa soseasca initiatii, membrii comunitatii de tango din Capitala, care, prin pura lor placere de a dansa, au creat o seara incantatoare. Punctul culminant a fost concertul sustinut de Alexandru Nuca (bandoneon) si Horia Preda (chitara). Cei doi, reuniti sub numele "Entrega", insenineaza fiecare milonga la care participa, iar interpretarea lor si farmecul unor cantece vechi, precum "La Cumparsita" sau "Romance de Barrio" inseamna o mare bucurie, atat pentru dansatori, cat si pentru un simplu ascultator.
Razvan Mazilu si invitatiiIn aceeasi seara, pe 10 februarie, la doar cativa kilometri distanta, se desfasurau doua evenimente memorabile pentru viata culturala a Capitalei.
La Sala Palatului, Sting sustinea un concert istoric, iar la Opera Romana, cel de-al treilea spectacol anual, sustinut de Razvan Mazilu si de invitatii sai, se transforma intr-o mare sarbatoare a dansului. Este impresionant cum, dupa o singura zi de repetitii, acesti artisti care, in multe cazuri, abia daca se cunosteau din vedere, au reusit sa rezoneze, sa creeze aceeasi emotie puternica, incandescenta. Regia spectacolului a fost semnata de Mihaela Radulescu si de Razvan Mazilu. Acesta din urma a fost, bineinteles, starul serii, avand patru aparitii diferite, o improvizatie pe muzica lui Louis Armstrong, un fragment din "Umbre de lumina" (oneman-show-ul de la Odeon), o secventa stralucita din "Jocul de-a Shakespeare", avand ca "muzica" vocea inconfundabila a lui Stefan Iordache si un moment din "Simfonia fantastica", in care o are partenera pe Monica Petrica, o prezenta de-o gratie dusa la desavarsire. Seara a insemnat, totodata, o intalnire a celor mai buni dansatori si coregrafi ai dansului contemporan romanesc. Florin Fieroiu a semnat coregrafia a doua secvente, una in interpretarea lui Razvan, cealalta avand-o ca solista pe balerina Teatrului de Opereta, Monica Strat. Mihai Mihalcea a dat directia artistica a momentului pregatit de elevii liceului de coregrafie "Floria Capsali", pe muzica interpretata live de Alexander Balanescu, iar Gigi Caciuleanu s-a dovedit a nu fi doar coregraful "Simfoniei fantastice", ci si solist. El a dansat o data pe "La Vie En Rose" si a doua oara, cand a incheiat apoteotic spectacolul, dansand pe un gospel, inconjurat si incurajat de pe scena de toti artistii ce au participat la acest regal.