De 15 ani, la fiecare sfarsit de toamna, Targul de carte Gaudeamus e un eveniment pentru care se pregatesc in asalt profesionistii lumii editoriale, spre bucuria cititorilor de toate varstele, profesiile si gusturile. Caci in labirintul de standuri de sub cupola Romexpo oricine poate gasi ceea ce-l intereseaza, de la carti pentru copii la instrumente de lucru specializate pe domenii (dictionare, manuale, atlase, enciclopedii) si de la volume de istorie, albume de arta, audiobook-uri si DVD-uri la cartile practice cu care se rentabilizeaza azi mai orice editura. Totusi, cea mai mare suprafata in uriasa etalare o ocupa literatura propriu-zisa - proza de fictiune, eseul, poezia, de autori romani si straini, clasici si contemporani - dovada ca, la noi, lumea inca citeste sau cel putin n-a renuntat din locuinta la mobila biblioteca. Acum ea poate fi umpluta cu editii elegante, cartonate si trainice, pe hartie buna si cu tipar de calitate (oricat de valoros ar fi fost continutul unor carti aparute in timpul comunismului, hartia de ziar si tiparul prost, legatura slaba cu lipici si copertele poroase din carton reciclat s-au degradat in timp iremediabil). Marile edituri ale momentului parca se intrec in a publica volume facute sa reziste oricat la proba timpului, sa poata fi lasate mostenire generatiilor succesive (serii de opere complete ale numelor mari din literatura romana si universala, dar si editii princeps ale unor stele in urcare). Desi termenul targ presupune in primul rand comert (si vizitatorii au venit in numar mare saptamana trecuta la Romexpo sa cumpere carti mai ieftin cu circa 30% decat in librarii, sa asiste la lansari si sa ia autografe de la autori), spre cinstea lor, organizatorii nu s-au limitat la aceste aspecte pragmatice: la Gaudeamus au fost si dezbateri pe teme fierbinti ale actualitatii culturale si politice, cu participarea unor personalitati de varf, deschise dialogului cu publicul. Nu mai insist asupra lor, fiindca la Gaudeamus au fost atatea evenimente, incat numai enumerarea lor mi-ar acoperi tot spatiul rubricii. Nevoita sa selectez, ma voi opri la doar cateva noutati de ultima ora (mai multe volume foarte bune ce au avut lansarea oficiala la targ vi le-am prezentat in ultimele saptamani). Dupa cum stiti deja din mass-media, "bomba" din acest an a fost "Istoria critica a literaturii romane. 5 secole de literatura" a lui Nicolae Manolescu, o carte cu mare pondere si la propriu si la figurat, cuprinzand in cele 1526 de pagini format mare, rodul muncii de o viata a celui mai important critic literar postcalinescian. Aparuta la Editura "Paralela 45", pretioasa lucrare nu ii intereseaza, cum s-ar putea crede, doar pe studiosi. Datorita limpezimii si percutantei marca Manolescu, indepartarii de mituri, clisee si iluzii prin spirit critic, "Istoria..." e o lectura mai mult decat pasionanta pentru oricine. De un curaj asumat in selectie si subiectivitate, cartea - dupa cum spune autorul ei - "nu exprima un autor abstract, intemporal, ci pe mine, cel de acum si de aici, cu lecturile, competenta, temperamentul, gustul si capriciile mele". Recitind cele cinci veacuri de literatura romana din perspectiva secolului XXI, ocupandu-se in cazul scriitorilor canonici si de critica receptarii lor, Nicolae Manolescu o face cu bucuria cantaririi caratelor stabile si cruzimea salubra a jupuirii falselor poleieli conjuncturale. Sunt sigura ca, cel putin in privinta scriitorilor contemporani, atat selectia, cat si judecatile de valoare vor starni discutii si reprosuri patimase. Abia astept. O alta noutate incitanta e recidiva in literatura confesiva, dupa marele succes de acum sase ani cu "Usa interzisa", a lui Gabriel Liiceanu. In "Scrisori catre fiul meu", aceia dintre dvs. care il cunosc doar ca sobru reprezentant al elitei intelectuale, implicat etic in viata publica, vor avea prilejul sa-l descopere altfel. Cu sentimentele, preferintele, obiceiurile, slabiciunile si experientele ce l-au dus spre intelesuri general-umane, impartasite spre luare aminte tinerilor si nu numai. Tot din seria aparitiilor-eveniment fac parte "Dictionarul comunismului" (lansat in prezenta coordonatorului, Stphane Courtois) si "Epoca postbelica. O istorie a Europei de dupa 1945", monumentala lucrare a lui Tony Judt - ambele la "Polirom", precum si "Perfectul acrobat. Leonte Rautu si mastile raului", de Vladimir Tismaneanu si Cristian Vasile, in colectia de istorie contemporana de la "Humanitas". Mai pe larg despre toate acestea si multe alte noutati luate de la Targ - in saptamanile urmatoare.
Gaudeamus 2008
Foto: Mediafax
Carte
De 15 ani, la fiecare sfarsit de toamna, Targul de carte Gaudeamus e un eveniment pentru care se pregatesc in asalt profesionistii lumii editoriale, spre bucuria cititorilor de toate varstele, profesiile si gusturile. Caci in labirintul de standuri de sub cupola Romexpo oricine poate gasi ceea ce-l intereseaza, de la carti pentru copii la instrumente de lucru specializate pe domenii (dictionare, manuale, atlase, enciclopedii) si de la volume de istorie, albume de arta, audiobook-uri si DVD-uri la cartile practice cu care se rentabilizeaza azi mai orice editura. Totusi, cea mai mare suprafata in uriasa etalare o ocupa literatura propriu-zisa - proza de fictiune, eseul, poezia, de autori romani si straini, clasici si contemporani - dovada ca, la noi, lumea inca citeste sau cel putin n-a renuntat din locuinta la mobila biblioteca. Acum ea poate fi umpluta cu editii elegante, cartonate si trainice, pe hartie buna si cu tipar de calitate (oricat de valoros ar fi fost continutul unor carti aparute in timpul comunismului, hartia de ziar si tiparul prost, legatura slaba cu lipici si copertele poroase din carton reciclat s-au degradat in timp iremediabil). Marile edituri ale momentului parca se intrec in a publica volume facute sa reziste oricat la proba timpului, sa poata fi lasate mostenire generatiilor succesive (serii de opere complete ale numelor mari din literatura romana si universala, dar si editii princeps ale unor stele in urcare). Desi termenul targ presupune in primul rand comert (si vizitatorii au venit in numar mare saptamana trecuta la Romexpo sa cumpere carti mai ieftin cu circa 30% decat in librarii, sa asiste la lansari si sa ia autografe de la autori), spre cinstea lor, organizatorii nu s-au limitat la aceste aspecte pragmatice: la Gaudeamus au fost si dezbateri pe teme fierbinti ale actualitatii culturale si politice, cu participarea unor personalitati de varf, deschise dialogului cu publicul. Nu mai insist asupra lor, fiindca la Gaudeamus au fost atatea evenimente, incat numai enumerarea lor mi-ar acoperi tot spatiul rubricii. Nevoita sa selectez, ma voi opri la doar cateva noutati de ultima ora (mai multe volume foarte bune ce au avut lansarea oficiala la targ vi le-am prezentat in ultimele saptamani). Dupa cum stiti deja din mass-media, "bomba" din acest an a fost "Istoria critica a literaturii romane. 5 secole de literatura" a lui Nicolae Manolescu, o carte cu mare pondere si la propriu si la figurat, cuprinzand in cele 1526 de pagini format mare, rodul muncii de o viata a celui mai important critic literar postcalinescian. Aparuta la Editura "Paralela 45", pretioasa lucrare nu ii intereseaza, cum s-ar putea crede, doar pe studiosi. Datorita limpezimii si percutantei marca Manolescu, indepartarii de mituri, clisee si iluzii prin spirit critic, "Istoria..." e o lectura mai mult decat pasionanta pentru oricine. De un curaj asumat in selectie si subiectivitate, cartea - dupa cum spune autorul ei - "nu exprima un autor abstract, intemporal, ci pe mine, cel de acum si de aici, cu lecturile, competenta, temperamentul, gustul si capriciile mele". Recitind cele cinci veacuri de literatura romana din perspectiva secolului XXI, ocupandu-se in cazul scriitorilor canonici si de critica receptarii lor, Nicolae Manolescu o face cu bucuria cantaririi caratelor stabile si cruzimea salubra a jupuirii falselor poleieli conjuncturale. Sunt sigura ca, cel putin in privinta scriitorilor contemporani, atat selectia, cat si judecatile de valoare vor starni discutii si reprosuri patimase. Abia astept. O alta noutate incitanta e recidiva in literatura confesiva, dupa marele succes de acum sase ani cu "Usa interzisa", a lui Gabriel Liiceanu. In "Scrisori catre fiul meu", aceia dintre dvs. care il cunosc doar ca sobru reprezentant al elitei intelectuale, implicat etic in viata publica, vor avea prilejul sa-l descopere altfel. Cu sentimentele, preferintele, obiceiurile, slabiciunile si experientele ce l-au dus spre intelesuri general-umane, impartasite spre luare aminte tinerilor si nu numai. Tot din seria aparitiilor-eveniment fac parte "Dictionarul comunismului" (lansat in prezenta coordonatorului, Stphane Courtois) si "Epoca postbelica. O istorie a Europei de dupa 1945", monumentala lucrare a lui Tony Judt - ambele la "Polirom", precum si "Perfectul acrobat. Leonte Rautu si mastile raului", de Vladimir Tismaneanu si Cristian Vasile, in colectia de istorie contemporana de la "Humanitas". Mai pe larg despre toate acestea si multe alte noutati luate de la Targ - in saptamanile urmatoare.
De 15 ani, la fiecare sfarsit de toamna, Targul de carte Gaudeamus e un eveniment pentru care se pregatesc in asalt profesionistii lumii editoriale, spre bucuria cititorilor de toate varstele, profesiile si gusturile. Caci in labirintul de standuri de sub cupola Romexpo oricine poate gasi ceea ce-l intereseaza, de la carti pentru copii la instrumente de lucru specializate pe domenii (dictionare, manuale, atlase, enciclopedii) si de la volume de istorie, albume de arta, audiobook-uri si DVD-uri la cartile practice cu care se rentabilizeaza azi mai orice editura. Totusi, cea mai mare suprafata in uriasa etalare o ocupa literatura propriu-zisa - proza de fictiune, eseul, poezia, de autori romani si straini, clasici si contemporani - dovada ca, la noi, lumea inca citeste sau cel putin n-a renuntat din locuinta la mobila biblioteca. Acum ea poate fi umpluta cu editii elegante, cartonate si trainice, pe hartie buna si cu tipar de calitate (oricat de valoros ar fi fost continutul unor carti aparute in timpul comunismului, hartia de ziar si tiparul prost, legatura slaba cu lipici si copertele poroase din carton reciclat s-au degradat in timp iremediabil). Marile edituri ale momentului parca se intrec in a publica volume facute sa reziste oricat la proba timpului, sa poata fi lasate mostenire generatiilor succesive (serii de opere complete ale numelor mari din literatura romana si universala, dar si editii princeps ale unor stele in urcare). Desi termenul targ presupune in primul rand comert (si vizitatorii au venit in numar mare saptamana trecuta la Romexpo sa cumpere carti mai ieftin cu circa 30% decat in librarii, sa asiste la lansari si sa ia autografe de la autori), spre cinstea lor, organizatorii nu s-au limitat la aceste aspecte pragmatice: la Gaudeamus au fost si dezbateri pe teme fierbinti ale actualitatii culturale si politice, cu participarea unor personalitati de varf, deschise dialogului cu publicul. Nu mai insist asupra lor, fiindca la Gaudeamus au fost atatea evenimente, incat numai enumerarea lor mi-ar acoperi tot spatiul rubricii. Nevoita sa selectez, ma voi opri la doar cateva noutati de ultima ora (mai multe volume foarte bune ce au avut lansarea oficiala la targ vi le-am prezentat in ultimele saptamani). Dupa cum stiti deja din mass-media, "bomba" din acest an a fost "Istoria critica a literaturii romane. 5 secole de literatura" a lui Nicolae Manolescu, o carte cu mare pondere si la propriu si la figurat, cuprinzand in cele 1526 de pagini format mare, rodul muncii de o viata a celui mai important critic literar postcalinescian. Aparuta la Editura "Paralela 45", pretioasa lucrare nu ii intereseaza, cum s-ar putea crede, doar pe studiosi. Datorita limpezimii si percutantei marca Manolescu, indepartarii de mituri, clisee si iluzii prin spirit critic, "Istoria..." e o lectura mai mult decat pasionanta pentru oricine. De un curaj asumat in selectie si subiectivitate, cartea - dupa cum spune autorul ei - "nu exprima un autor abstract, intemporal, ci pe mine, cel de acum si de aici, cu lecturile, competenta, temperamentul, gustul si capriciile mele". Recitind cele cinci veacuri de literatura romana din perspectiva secolului XXI, ocupandu-se in cazul scriitorilor canonici si de critica receptarii lor, Nicolae Manolescu o face cu bucuria cantaririi caratelor stabile si cruzimea salubra a jupuirii falselor poleieli conjuncturale. Sunt sigura ca, cel putin in privinta scriitorilor contemporani, atat selectia, cat si judecatile de valoare vor starni discutii si reprosuri patimase. Abia astept. O alta noutate incitanta e recidiva in literatura confesiva, dupa marele succes de acum sase ani cu "Usa interzisa", a lui Gabriel Liiceanu. In "Scrisori catre fiul meu", aceia dintre dvs. care il cunosc doar ca sobru reprezentant al elitei intelectuale, implicat etic in viata publica, vor avea prilejul sa-l descopere altfel. Cu sentimentele, preferintele, obiceiurile, slabiciunile si experientele ce l-au dus spre intelesuri general-umane, impartasite spre luare aminte tinerilor si nu numai. Tot din seria aparitiilor-eveniment fac parte "Dictionarul comunismului" (lansat in prezenta coordonatorului, Stphane Courtois) si "Epoca postbelica. O istorie a Europei de dupa 1945", monumentala lucrare a lui Tony Judt - ambele la "Polirom", precum si "Perfectul acrobat. Leonte Rautu si mastile raului", de Vladimir Tismaneanu si Cristian Vasile, in colectia de istorie contemporana de la "Humanitas". Mai pe larg despre toate acestea si multe alte noutati luate de la Targ - in saptamanile urmatoare.