Cetatea de sub ape
Era demult, in vremea cand grecilor, corabieri si comercianti priceputi, nu le mai ajungeau marile lor si incepusera sa se avante spre taramuri noi. Marea Neagra era o astfel de zona necunoscuta si enigmatica, pe care au imblanzit-o cu incetul, intemeind colonii pe tot tarmul ei. Intr-o buna zi, celebrul oracol din Delfi i-a sfatuit pe greci sa intemeieze o colonie pe locul actualei Mangalii. La vremea aceea, aici exista o asezare getica, numita Cerbatis sau Acerbis. Grecii au sosit in secolul al VI-lea i.Hr. Si au urmat sfaturile oracolului. Erau veniti din Heracleea Pontica, ea insasi o colonie a cetatii Megara. Locul era bun, cu pamant roditor, aflat aproape si de mare, si de un lac cu apa dulce. Tanara colonie s-a dezvoltat foarte repede: s-au construit ziduri, temple, monumente, edificii publice si civile, s-au legat relatii cu alte cetati si alte neamuri. Dar cum aici se intretaiau interesele altor puteri, Callatis, impreuna cu Histria si Tomis, au ajuns sub autoritatea macedonenilor, apoi sub cea a romanilor, apoi a lui Burebista si din nou sub romani. Dupa cateva secole de zbucium, dar si de inflorire, romanii par sa aduca un echilibru in viata cetatii. Dar loviturile date de migratiile ulterioare distrug orasul, care va fi abandonat in secolul al VII-lea d.Hr. Pana in secolul al X-lea, asezarea pare moarta. Genovezii si venetienii contribuie insa la renasterea ei, iar intr-o harta din sec. al XIII-lea apare mentionat portul Pangalia. Din secolul al XV-lea, isi fac simtita prezenta musulmanii, iar vechiul oras grecesc se topeste, incet, in istorie. Apele au inghitit si ele o parte din vechiul tarm, asa incat multe vestigii zac sub apa. Iar din cele ramase deasupra, astazi se vad doar ici si colo cateva urme discrete, pe care ochiul turistului rareori le ghiceste.
Urmele cetatii antice pandesc de unde nu te astepti: din coloanele desperecheate ale geamiei Esmahan, recuperate din vechi constructii grecesti, dintr-un sarcofag grecesc de piatra, ratacit in cimitirul musulman, ori din ruina unui zid napadit de ierburi, la umbra caruia pasc alene doi cai. Prin porii peisajului contemporan respira permanent orasul antic, de sub pamant si de sub valuri, ca o Atlantida prea orgolioasa, pe care zeii inciudati au scufundat-o, dar al carei suflu hraneste pe nestiute orasul de azi. Calatoria mea va fi calauzita de muzeograful Valeriu Maxim, un tanar bland si saritor, mandru de cetatea lui, in care s-au intalnit, timp de multe secole, atatea neamuri. El cunoaste locurile pe unde poti trece in cealalta lume si pe unde te poti intoarce in timp si imi va arata cateva, pe cele mai graitoare. Ma gandesc ca nu va fi o plimbare prea tihnita, caci vom cobori in morminte, vom umbla pe strazi de mult pustii, printre ramasitele unui oras stins, unde doar umbrele ratacite mai sunt stapane. Lumea de deasupra, cu culorile, zgomotul si agitatia ei, pare mai sigura decat cea de dedesubt. E ca o floare vesela, crescuta din radacinile intunecate ale cetatii stravechi. Dar drumul spre radacini e important, caci poate fi un drum initiatic.
Calatorie in timp
Hotelul "President" din Mangalia, un complex luxos de patru stele, a crescut pe un colt stravechi de oras: cartierul sudic al anticului Callatis.
Hotelul este invaluit intr-o muzica sublima si in lumini calde. Aici, in subsol, ar fi trebuit, conform planurilor initiale, sa se faca o piscina. Dar investitorii au avut o surpriza cand au inceput lucrarile de modernizare a hotelului vechi, dand peste vestigii de mare pret. Si, lucru rar la noi, au inteles importanta lor si le-au pus in valoare, colaborand exemplar cu arheologii. Rezultatul este impresionant: acest adevarat muzeu a putut fi integrat in cel mai potrivit fel intr-o structura moderna si complexa. Intrarea este libera, oricine poate veni sa vada minunea, mai ales ca in acelasi spatiu exista si o mica galerie de arta si se intentioneaza aducerea unor expozitii itinerante de piese arheologice. La noi in tara, este singurul loc in care te poti plimba pe strazile largi ale unui oras vechi de doua mii de ani intr-un hotel de lux.
Sunt multe de vazut in Mangalia, dar nu-ti poti imagina si nu poti intelege de unul singur ansamblul vechiului oras, daca nu te ajuta un arheolog. Aveam sa constat, la sfarsitul unei zile de peregrinari intre doua lumi, cat de mult isi iubesc specialistii din Mangalia cetatea si cat efort depun ca sa o scoata la lumina si sa o arate lumii.
Cel mai vechi papirus din Europa
Cu arheologul Mihai Ionescu ma intalnesc la coltul de nord-est al cetatii. Aflu ca suntem in afara zidurilor ei. Imi vorbeste de incinta elenistica, de zidul fara mortar, imi arata pavajul portii de nord, pe unde se intra in cetate, apoi un soclu de statuie, un altar de sacrificii si o fundatie de templu, imi povesteste cum guvernatorul Valeriu Bradua a refacut incinta...
Valeriu Maxim ma plimba prin toata Mangalia, incercand sa recompuna, ca intr-un puzzle, vechiul oras, din numeroasele bucatele imprastiate. Imi arata latura nordica a cetatii, unde a existat o basilica siriana, imi vorbeste de zona sacra, de zidurile de incinta, despre cercetarile subacvatice recente, in zona portului scufundat, care au dus si la descoperirea unei epave antice, un vas ce transporta marmura. Dar gloria Callatis-ului, imi spune el, o constituie o mare descoperire din anii `50: un papirus. Si nu orice papirus, ci cel mai vechi din Europa.
Un mormant intr-un muzeu
Dupa ce am umblat pe strazile celor vii, Valeriu urmeaza sa ma duca in locurile celor plecati: necropolele Callatis-ului. Suna straniu acest cuvant, "necropola": in greaca inseamna "orasul mortilor". Incepem cu ce e mai accesibil: un mormant intr-un muzeu.
Muzeul de Arheologie Callatis s-a construit in jurul unui papirus disparut. Aici, unde se afla acum cladirea muzeului, s-a descoperit in anul 1959 un mormant impresionant, care apartinea, se pare, unui nobil, probabil scit, din secolul al IV-lea i.Hr. Mormantul este constituit dintr-o incapere din blocuri mari de piatra, inconjurata de un cerc tot din piatra, cu un diametru de 14 m. Era protejat de un tumul inalt, reprodus astazi de inaltimea incaperii construite deasupra sa. In interiorul mormantului se afla un schelet barbatesc, peste care s-au pastrat resturi dintr-o coroana din frunze aurite si numeroase boabe de grau, elemente asociate cu riturile dionisiace ale invierii. Peste mana dreapta se afla un papirus rulat, lung de 30 cm si lat de 5 cm, singurul descoperit la noi in tara si cel mai vechi din Europa. Daca in regiunile calde si uscate cum sunt cele din Egipt papirusul este un material usor de conservat, la noi, umiditatea si clima mai rece au distrus scrierile antice consemnate pe papirus. Chiar in antichitate, in Europa, un papirus nu rezista mai mult de cateva zeci de ani, fiind preferat pergamentul, preparat din piei de animale. De aceea, aparitia la Mangalia a unui papirus, dupa 2500 de ani de stat in pamant, a fost un eveniment foarte mare, cu atat mai mult cu cat era si cel mai vechi gasit vreodata pe batranul continent. Descoperirea i-a luat prin surprindere pe arheologii nostri, care nu au stiut cum sa procedeze pentru salvarea si conservarea rapida a delicatei foite. Asa incat au chemat un specialist papirolog rus. Dar pana la sosirea sa, papirusul, aflat in stare avansata de putrezire, s-a facut pulbere cand a fost adus la lumina, asa ca specialistul sosit la Mangalia nu a mai putut sa vada decat doua-trei litere grecesti. Totusi, a luat resturile papirusului si le-a dus in Uniunea Sovietica, pentru a se incerca reconditionarea si citirea lui. De atunci, nu se mai stie nimic despre papirus. Manualele de istorie il consemneaza ca pe o curiozitate, mentionand ca el nu mai exista. Dar oare a incercat cineva sa afle de soarta lui, dupa ce a parasit tara? S-a mai putut recupera ceva din el? S-a putut citi vreun cuvant? Era scris in greceste sau doar cu litere grecesti, dar in vreo alta limba din Scitia Mica a acelei vremi? Vorbea oare despre calatoria dincolo de moarte a nobilului din sarcofagul de piatra sau despre viata lui?
Acum mormantul este gol. O lumina calma ii lumineaza invelisul pustiu, de piatra. Resturile nobilului scit zac pe undeva, prin vreun depozit. Podoabele sale sunt expuse intr-o mica vitrina, iar jur imprejurul mormantului sunt amfore si bucati de coloane de piatra. Numarul vitrinelor a crescut cu timpul, iar muzeul s-a extins. Acum, statuetele de Tanagra, din ceramica aurita, obiectele fine din sticla ori statuile si monumentele de marmura concureaza mormantul pustiu si rece. Gloria arheologica a cetatii Callatis, celebrul papirus, nu mai exista. A ramas doar povestea lui.
Si totusi... ghidul meu nu se lasa. Nu pare impacat cu un final asa de absurd. Imi sugereaza, timid, ca papirusul exista. Surad cu neincredere. Stiu ca s-a facut praf. Toti arheologii spun asta.
Printul de la Documaci
Despre Movila Documaci imi povestise si arheologul Mihai Ionescu, si directoarea muzeului Callatis, Tatiana Odobescu. Acolo se afla un complex funerar elenistic, din secolul al IV-lea i.Hr., foarte frumos, despre care se vorbeste putin. Sapaturile s-au facut intre 1993-1996. Ajungem greu, caci este in afara orasului, printre lanuri de porumb. Cum iesi din oras, se vad pe camp mai multe movile de pamant care nu fac parte din relieful natural, ci sunt movile artificiale. Iti sar in ochi. De aceea, mai toate au fost profanate de-a lungul timpului. La fel s-a intamplat si cu movila Documaci, si din aceasta pricina, nu s-a gasit mare lucru in interior.
Ajungem la movila, dar deasupra nu se vede nimic, caci mare parte a mormantului a fost acoperit cu pamant si iarba, pentru a fi protejat. A ramas descoperit doar soclul de piatra. Intrarea a fost inchisa in mai multe randuri cu porti de metal, care au fost furate, au fost trase cu tractorul si smulse. Pentru fier vechi. Directoarea imi povestea ca au pus un pariu cu hotii si au facut o poarta de beton. Acum nu mai poate intra nimeni fara aprobare. Aveam sa vad in interior semnele lasate pe pereti de profanatorii moderni. Coboram in culoarul intunecos, ca in interiorul unei piramide egiptene. E greu de crezut ca o asemenea constructie se afla la noi in tara. Totul e naucitor: spatiul larg, culoarele lungi, iar camera funerara, cu culorile ei inca proaspete, imi da o senzatie mai degraba de locuinta intunecoasa decat de mormant.
Ma plimb in interiorul constructiei ca prin salile unui muzeu. Nimic nu-mi sugereaza imaginea unui mormant, cu exceptia intunecimii. Nisele au urme de fum, de parca opaitele s-au stins abia cand am intrat noi. Peretii camerei funerare au brauri late, rosii si albastre. Asa credeau oamenii in acea vreme: ca si dincolo de moarte vor trai la fel cum au trait in timpul vietii. Imi trece prin minte un lucru pe care directoarea muzeului mi-l spusese ca fapt divers: ca in multe fotografii facute de ei dinspre exterior spre interior, apar trei bile luminoase, dispuse in diagonala. Unii ziaristi au speculat pe seama acestui fenomen, iar un vizionar care a privit inapoi in timp spunea ca aici au existat trei trupuri imbalsamate. Iesim din pantecele constructiei de piatra si primul lucru pe care vreau sa-l aflu este de ce nu se valorifica turistic acest extraordinar monument. Aflu ca in anii `95-`96 s-a propus protejarea intregului complex printr-o constructie de sticla si introducerea lui in circuitul turistic. Dar nu s-a putut, din pricina retelei de inalta tensiune care trece prea aproape si nici nu poate fi deviata usor, caci duce la bulgari...
Ultimul popas
Valeriu ma duce spre cel de-al treilea loc din "orasul celor plecati". Se afla la iesirea din Mangalia, intr-o curte prafuita, plina de balarii si sarme ruginite. Intr-un colt, dupa un paravan de beton, se afla o intrare care coboara sub pamant.
Fotografii de Marian Coman