O emblema a filantropiei
- Parinte Ioan Iordache, cand si de ce ati inceput sa ridicati acest asezamant?
- Intr-o seara a anului 2002, am urmarit o dezbatere la televiziune in care i se reprosa Bisericii Ortodoxe ca nu se implica in social. A doua zi am hotarat, impreuna cu Consiliul Parohial, sa punem in opera un proiect care sa fie o emblema a filantropiei Bisericii Ortodoxe. Acest edificiu este copilul de suflet al Sfantului Spiridon, facatorul de minuni, pentru ca tot ce vedeti aici s-a facut prin mijlocirea sa. De aceea va purta numele sfantului. La banul vaduvei s-au adaugat si firimiturile care au cazut de la masa bogatilor. Lucrarea a inceput cu ajutorul d-lui Sorin Marin, presedintele Fundatiei Anonimul, principalul sponsor de pana acum.
- Care este scopul acestui asezamant?
- Am construit patru corpuri de cladire, fiecare cu alta destinatie. In primul exista patru sali de clasa, cu o capacitate de cate 30 de locuri, unde vor primi meditatii - la matematica, informatica, limba si literatura romana si limbi straine - copiii buni la invatatura care provin din familii greu incercate de povara saraciei, copiii strazii, orfanii si copiii cu dizabilitati. Meditatiile vor fi tinute de dascali din parohia noastra, pe baza de voluntariat. In al doilea corp, va fi o farmacie care va elibera retete gratuit si sase laboratoare de analize. In al treilea - o cantina in care o suta de copii vor manca de trei ori pe zi. In ultimul corp, vor functiona 20 de cabinete medicale pe diverse specialitati - stomatologie, oftalmologie, neurologie infantila, ortopedie, dermatologie, gastroenterologie etc - si o baza de tratament si recuperare de balneofizioterapie si chinetoterapie. Cabinetele si baza de tratament, dotate cu aparatura de ultima generatie, vor fi administrate printr-o societate medicala nonprofit, pe care o va infiinta biserica noastra.
- Cand va deveni functional centrul de asistenta sociala si medicala?
- Posibilitati financiare nu mai avem; promisiuni, slava Domnului! Daca ne va ajuta Dumnezeu, am vrea ca de hramul bisericii, pe 12 decembrie, anul acesta, sa taiem panglica.
Cum a deschis Sf. Spiridon pungile bogatilor
- Spuneati ca tot ce ati realizat a fost prin mijlocirea minunata a Sfantului Spiridon. Cum vi s-a descoperit aceasta?
- Sfantul a lucrat in viata anumitor crestini, care i-au cerut ajutorul si protectia. In anul 2005, abia terminasem corpul doi si facusem fundatia pentru corpul al treilea. Nu mai aveam nici un leu in cont si riscam sa inghetam tot proiectul pentru nu se stie cata vreme. Dar tocmai atunci a venit la biserica noastra d-na Iuliana Marciuc de la Televiziunea Romana si a participat la mai multe slujbe, rugandu-se pentru nasterea de prunci. Medicii spuneau ca nu va putea avea copii, dar, prin puterea lui Dumnezeu, la care a mijlocit Sfantul Spiridon, a nascut un copil. Afland ca suntem in nevoie si in semn de recunostinta, doamna Marciuc a intervenit pe langa doamna Andreea Marin sa faca o emisiune "Surprize, surprize" despre problema noastra. Dupa emisiune, am primit bani de la oameni din toata tara. A fost pentru prima data cand am facut public proiectul nostru, la nivel national.
- De ce n-ati vorbit mai devreme despre proiect?
- Am cautat sa nu aparem ca milogi, cersetori; sa protejam demnitatea Bisericii. Si nici atunci cand grijile ne-au depasit nu am deznadajduit si nu am cerut oamenilor, ci ne-am rugat lui Dumnezeu si Sfantului Spiridon, care au deschis inimile unor crestini cu dare de mana.
Credinta fara fapte e moarta
- Proiectul de la Sf. Spiridon Vechi este o exceptie in Biserica Ortodoxa?
- Nu. Noi doar continuam traditia Bisericii. La sanul Bisericii si-au gasit dintotdeauna adapost si sprijin oamenii saraci, vaduvele si copiii orfani. Pe langa fiecare parohie mai importanta, ca si in preajma marilor manastiri, au existat institutii filantropice si culturale din vremuri stravechi.
- E bine de stiut ca nu asistam la o tarzie tentativa de adaptare a comportamentului Bisericii noastre la nevoile societatii de astazi, dupa model romano-catolic sau protestant...
- Sub nici o forma. Traim firesc credinta. Iar Sfantul Apostol Iacov spune: "Credinta voastra fara fapte moarta este". Asadar, nu putem fi credinciosi fara sa o dovedim si prin fapte. Mai mult, preotul trebuie sa indeplineasca cele trei misiuni ale lui Iisus Cristos: invatatoreasca, sfintitoare si cea de daruire pentru ajutorarea semenilor. Altfel nu e preot, ci doar functionar. Iar preotii ortodocsi nu sunt functionari. E adevarat ca fratii nostri crestini din Apus au mai multe realizari in domeniul social, dar asta si datorita faptului ca au fost scutiti de vitregiile istoriei prin care au trecut romanii. Sa nu uitam cat de prigonita a fost Biserica Ortodoxa Romana sub diferite imperii si in timpul regimului comunist.
"Pune-ti inima la picioarele crucii lui Cristos!"
- Cum se tine cel mai bine cumpana intre opera de filantropie si viata duhovniceasca? Lucrarea sociala nu indeparteaza biserica de Dumnezeu?
- Dupa cum ne invata Mantuitorul, intai sa cautam Imparatia lui Dumnezeu si apoi toate celelalte ni se dau noua. Inainte de toate, preotul ortodox slujeste in altar. Nu exista nici un pericol ca el sa nesocoteasca aceasta menire de slujitor. In acelasi timp, prin legatura sa permanenta cu credinciosii, preotul le afla durerile si poate cauta solutii pentru alinarea acestora. Daca punem inainte de toate rugaciunea, inseamna ca am facut primul pas spre Dumnezeu. Face El ceilalti pasi spre noi. Daca alegi adevarul, binecuvantarea, ascultarea de Biserica, vei primi toate cele de trebuinta sa traiesti decent. Trebuie sa nu uitam nici o clipa ca scopul final al vietii pe pamant este mantuirea in viata vesnica. Or, daca suntem constienti de asta, nu avem cum sa dam grijilor materiale mai mult decat nevoilor spirituale. Important este sa-ti curatesti inima si s-o aduci jertfa la picioarele crucii lui Cristos si atunci El lucreaza.
- Parinte, cum va explicati imaginea, reflectata in presa, a Bisericii Ortodoxe, impasibila la nevoile materiale ale credinciosilor?
- Din rautate, se gasesc tot felul de pricini pentru atacarea Bisericii. Dar mai devreme sau mai tarziu, ele se vadesc a fi false. Biserica Orotdoxa nu poate fi acuzata ca nu actioneaza in social. Chiar imediat dupa revolutie, Sfantul Sinod a luat hotarari importante privind implicarea sociala. Se fac cursuri speciale in facultatile de teologie, iar la Patriarhie exista un departament numit "Biserica si societate", prin care sunt finantate si coordonate asezamintele mari.
- Inainte de comunism, oamenii bogati isi dovedeau onorabilitatea prin actele filantropice. A fost reluat acest obicei, dupa `89?
- Din pacate, majoritatea oamenilor bogati nu considera ca au o datorie sa faca bine din surplusul care li s-a dat. Pentru ca cei mai multi sunt slabi in credinta. Cei care traiesc ortodoxia vin mereu in ajutorul nevoiasilor. Poate ca, in timp, vor intelege mai multi ca viata nu se sfarseste aici si se vor gandi si la semenii lor.
- Biserica poate primi bani de la cei care i-au obtinut incorect? Conteaza "mirosul" banilor in iconomia divina?
- Dumnezeu stie cat conteaza. Biserica se roaga pentru iertarea pacatelor omului. Daca omul il descopera pe Dumnezeu, chiar daca a gresit candva, se poate indrepta. De aceea, cred ca bogatii care dau bani la biserica sunt pe drumul bun, iar obolul lor trebuie primit.
Pentru contributia la asezamantul social-medical, parohia "Sf. Spiridon Vechi" (cod fiscal 9081548) are deschise urmatoarele conturi la Bcr:
in lei: RO19 RNCB 5040 0000 1476 0001
in euro: RO62 RNCB 5040 0000 1476 0003
in dolari: RO35 RNCB 5040 0000 1476 0004