Ele sunt necesare ca hrana miezului (mai mare sau mai mic) de umanitate din noi. Chiar daca, angrenati in competitia dura a cotidianului, abrutizati de obligatii, griji si ambitii, ajungem sa le consideram doar "distractii" bune la chefuri sau ingrediente pentru festivitati, n-ar trebui sa uitam ca o buna indrumare, de la simplu la complex, in intelegerea limbajului poetic si muzical, poate spori calitatea vietii. Ceea ce nu pot face toti banii din lume pentru bunastarea sufleteasca a copiilor nostri, poate face o buna educatie artistica inca de la varste mici. Poezia, ca si muzica, e o comoara de purtat in sine oriunde te duce soarta, potenteaza momentele de fericire, cate sunt, alina suferinte, te pune in legatura cu minuni mai presus de intelegerea rationala si te ajuta sa te detasezi de balastul toxinelor psihice. Fiindca cei mai deschisi spre poezie sunt copiii si indragostitii, va voi recomanda azi doua recente antologii anume pentru ei:
Cele 100 de poeme ale copilariei, alese de Petru Romosan, Editura "Compania" (tel. 021/211.59.64), 200 pag. Cand vine pe lume intr-o familie un copil dorit, toti cei care il cresc - parinti, bunici, educatoare - il invata, de cum incepe sa vorbeasca, poezioare rimate, usor de memorat, pe care le stiu la randul lor de cand erau ei mici. Chiar inainte de asta, datorita pliantelor de carton si jucariilor de plus, primul lucru pe care-l deprind bebelusii, inaintea multor notiuni esentiale, e infatisarea si numele animalelor, cum "fac" ele. Nu doar cele domestice, ci si cele ce nu pot fi intalnite decat la Zoo. N-am priceput niciodata de ce ii invatam in primul rand ca exista ursi, elefanti, girafe si hipopotami, si nu fructe, legume, flori, de ce fauna, mergand pana la stramosii dinozauri si maimute, e mai atractiva pentru copiii mici, iar monstruletii din desenele animate le plac mai mult decat zanele si printii "clasici". Dar si pe vremea cand nu aparuse televiziunea, tot animalele, pasarile, gazele, erau pe primul loc in folclorul copiilor si in cartile cu poezii destinate lor (de la "Catelus cu parul cret" pana la "Greierele si furnica" si de la "Somnoroase pasarele" la "Zdreanta"). Meritul lui Petru Romosan (alcatuitor si al altor doua culegeri aparute tot la "Compania" - Cele mai frumoase 100 de poezii ale limbii romane si Cele mai frumoase 100 de poeme ale romanilor despre ei insisi si tara lor) este ca a selectat, din 150 de ani de literatura romana, poeziile pentru copii care i s-au parut lui cele mai frumoase. Unele arhicunoscute, altele mai putin sau deloc. Parinti, bunici, educatori de gradinita sau invatatori au de unde alege texte nu doar pentru a-si exhiba micutii cand vin musafirii sau la serbari (o corvoada de care ne amintim cu totii nu tocmai cu placere), ci pentru chiar incantarea copiilor, pentru sensibilitatea si imaginatia lor jucausa, care retin usor doar ceea ce le place. Figureaza in sumar fabule de Al. Donici si Grigore Alexandrescu, pasteluri de Alecsandri, Cosbuc si St. O. Iosif, poezii de Craciun de Octavian Goga, Maria Cuntan si Otilia Cazimir, versuri nostime cu Haplea, de N. Batzaria, sau cu Pacala si Tandala, de Petre Dulfu, duioase povestioare rimate de Elena Farago si multi altii, pana la contemporanii Marin Sorescu, Ana Blandiana, Gabriela Melinescu, Florin Iaru, Traian T. Cosovei. As adauga un sfat: nu obligati copiii sa le memoreze mecanic, din ambitia de a demonstra unui eventual public cat de destepti sunt. Nu-i puneti sa repete pana la sastiseala, ci comentati cu ei versurile, facandu-i sa vada ceea ce rostesc. Mintea lor proaspata va retine versurile doar daca inteleg si simt ceea ce e dincolo de cuvinte. Nu-i constrangeti sa recite daca n-au chef si nu-i certati daca sar un vers sau il modifica, astfel ii veti indeparta de poezie. Daca insa va veti stradui sa explicati pe intelesul lor si potrivit fiecarei varste in ce consta frumusetea versurilor (aveti in volum poezii adecvate prescolarilor si celor din cursul primar, semnate de Eminescu, Arghezi, V. Voiculescu, Ion Barbu, Radu Stanca, Ion Pillat), le veti inocula pe viata copiilor simtul de orientare in teritoriul mirific al poeziei, le veti deschide o cale de acces spre una din elevatele bucurii ale existentei.
De ce te iubesc. Paradoxurile iubirii in poezia lumii. Antologie de Ioana Parvulescu, Editura "Humanitas" (tel. 021/311.23.30), 94 pag. Destinata "indragostitilor de poezie si indragostitilor pur si simplu", selectia alterneaza perle ale literaturii universale si romane, de la Cantarea cantarilor, Shakespeare, Michelangelo, Baudelaire si Rilke, la Eminescu, Voiculescu, Dimov si Serban Foarta. Poemele sunt impartite in grupaje urmand drumul complicat al iubirii, de la indragostire la valvataia pasiunii, gelozie, disperare, melancolie, cu exaltarile si suferintele "dureros de dulci" ale erosului etern. Imi pare rau ca nu mi-a mai ramas loc sa intru in detalii, dar vreau macar sa va semnalez aceasta carte superba din toate punctele de vedere (inclusiv ca realizare grafica) - un dar ce poate tine locul unei declaratii de dragoste, acum, in primavara, cand iubirile dau in floare.