"Cei zece ani de la crearea acestui concurs reprezinta pentru mine implinirea unui vis"
- Ca vantul si ca gandul, Festivalul si Concursul de Canto "Hariclea Darclee" a implinit zece ani. Scumpa doamna Mariana Nicolesco, cum s-a desfasurat editia jubiliara?
- Editia din acest an a Festivalului si Concursului International de Canto "Hariclea Darclee" a confirmat cu brio nivelul ridicat la care au ajuns multi dintre participantii romani si statura internationala de prim rang a manifestarii la care s-au inscris, de aceasta data, 167 de tineri artisti, intre 20 si 35 de ani, din 23 de tari ale lumii. Marele Premiu DarclEe a revenit in acest an sopranei Mihaela Maxim, splendida voce, pe care am preluat-o din corul Operei din Cluj si pe care am indrumat-o an de an, pana a atins performantele extraordinare de acum. Decizia Juriului International cu privire la Marele Premiu era ca si luata dupa ce a cantat, ceea ce nu s-a intamplat la nici una dintre editiile precedente ale Concursului. Trebuie spus ca nu e primul ei succes. Mihaela a stralucit in doua mari roluri: Violetta, in La Traviata de Verdi, in Statele Unite, si apoi in Mimi din La Boheme de Puccini. Un fenomen rarisim s-a produs la Braila in acest an, la sectiunea pentru interpreti-barbati. In criza generala de tenori, iata ca noi ne-am vazut in situatia de a imparti Premiul I la trei voci exceptionale: una lirica, apartinand tenorului roman Tiberius Simu, precum si tenorilor dramatici Cho Yongkap din Coreea de Sud si Antonino Interisano din Italia, cel din urma fiind elev al lui Luciano Pavarotti, a carui prima grija, de altfel, a fost sa se inscrie la Cursurile noastre de Maiestrie Artistica, Master Classes din 2006. Daca i-ar fi ascultat intonand impreuna aria lui Calaf si anume Vincero din Turandot de Puccini, Pavarotti, Domingo si Carreras ar fi devenit palizi de invidie.
Facand un bilant la 10 ani de la crearea acestui concurs menit sa onoreze numele legendarei soprane Hariclea Darclee si sa aduca in prim-planul vietii noastre muzicale tanara generatie, putem spune ca cei 1200 de participanti de pana acum, din 40 de tari ale lumii, atat la Concursul "Darclee", cat si la Cursurile de Maiestrie Artistica, Master Classes, au insemnat pentru mine implinirea unui vis. Lucrarea noastra comuna a aprins o flacara in fiecare concurent, iar bucuria de a face muzica impreuna a invadat sufletele tuturor. Daca Romania le-ar oferi acestor tineri teatre pe masura a ceea ce ei pot demonstra, atunci am avea spectacole de opera exceptionale. Dovada sunt reprezentatiile noastre cu Idomeneo si Don Giovanni de Mozart, La Traviata de Verdi, La Boheme de Puccini. Iar referindu-ma la editia din acest an, pot afirma ca reprezentatia noastra cu Il Barbiere di Siviglia de Rossini, care a triumfat la Braila in interpretarea laureatilor editiilor anterioare ale Concursului "Darclee", ar fi ovationata pe oricare din marile scenele ale lumii. Si nu uitati ca am realizat acest spectacol fara decoruri si fara costume, bizuindu-ne doar pe esenta vie a teatrului de opera: vocea, interpretarea, adevarul scenic.
- Ce destin muzical au avut laureatii concursurilor de la Braila? Au izbutit sa se afirme si pe plan international?
- De-a lungul anilor, s-au plamadit la Braila destine individuale inscrise deja pe orbita succesului in tara si in strainatate, asa cum reiese atat de limpede din caietul-program publicat la aceasta editie jubiliara: pe unii i-am recomandat teatrului Scala din Milano. Soprana Doina Dimitriu, de pilda, a aparut recent in Tosca, la Opera Regala din Stockholm, si la Lyric Opera din Chicago; soprana Tatiana Lisnic s-a remarcat la Royal Opera House Covent Garden de la Londra, la Teatrul Scala din Milano si la Opera din Viena, unde apare frecvent si tenorul Cosmin Ifrim; baritonul George Petean, la Hamburg; basul Metodie Bujor, la Teatrul Maryinsky din Sankt Petersburg si la Leipzig, ori basul italian Luca Pisaroni, care inainte de a canta vreodata pe o scena din propria sa tara si de a debuta la Festivalul de la Salzburg si la Metropolitan Opera din New York, a aparut, indrumat de mine, pe scena de la Braila, iar apoi la Ateneul Roman si la Sala Radio din Bucuresti. In sfarsit, mezzosoprana Cornelia Oncioiu, care s-a format si afirmat mai intai la Braila, este in prezent solista a Operei din Paris. Dar scopul meu n-a fost niciodata acela de a crea staruri nationale ori internationale, ci un numar important de tineri artisti foarte bine pregatiti, pentru ca intr-o buna zi, teatrele de opera din Romania sa se ridice prin ei la nivel european.
Nicolae Herlea
Presedintele Juriului International al Concursului "Darclee"
"Am fost profund miscat de premiul primit"
- Iubite maestre, ce inseamna pentru dvs. participarea la Festivalul si Concursul "Darclee"?
- Cum isi petrece timpul Nicolae Herlea, a carui voce de aur a incantat atatea generatii?
- Intre Bucuresti, Brasov, Braila si Frankfurt, unde sotia mea este un cunoscut si apreciat medic ginecolog. Unul dintre fiii mei este jurist, iar celalalt se ocupa de muzica. Nu in calitate de bariton, pentru ca nu m-a mostenit pe acest plan, ci de inginer de sunet. La Brasov mergem de mai multe ori pe an pentru a ne afla aproape de socrul meu, care e la o varsta inaintata. La Braila sunt prezent la fiecare editie a Festivalului si Concursului International de Canto "Hariclea Darclee". Iar la Bucuresti ma indeletnicesc in prezent cu mult sarg cu punerea in ordine a nenumaratelor marturii pe care le-am pastrat de-a lungul carierei mele de la Bucuresti si de pe scenele lumii. Ele imi sunt cum nu se poate mai utile in acest moment, in care dr. Stephan Poen, medic foniatru si cercetator in muzicologie de la Roma, pregateste un studiu despre ceea ce mi-a fost dat sa fac ca artist pe lumea aceasta.