Preocupati de soarta localitatii Rosia Montana, "cea mai vestita asezare si exploatare miniera a lumii vechi", amenintata de proiectul minier al companiei Rosia Montana Gold Corporation S.A. ("Rmgc") si de faptul ca autoritatile Romaniei tergiverseaza luarea unei decizii in privinta proiectului, in detrimentul locuitorilor din zona, ne reafirmam pozitia exprimata anterior, ca acest proiect trebuie oprit, deoarece nu exista argumente privind eficienta economica, sociala, de mediu etc. pentru Romania. Investitia directa straina in Romania estimata de noi este de doar 55 milioane Usd, adica 12% din investitia de capital initiala de 437 milioane Usd estimata de companie, beneficiul direct pentru Romania estimat de noi este de 263 milioane Usd, fata de 583 milioane Usd estimati de companie, numarul locurilor de munca estimat de Independent Mining Consultants Inc. pe site-ul www.gabrielresources.com este de 216, in medie, pentru cei 17 ani de viata ai minei, fata de 560 estimat de companie, iar costul total de mediu pentru zona Rosia Montana estimat de noi este de 600 milioane Usd, fata de circa 65 milioane Usd estimati de companie.
Proiectul Rmgc este gigantic, de 26 ori mai mare ca Proiectul Rio Narcea din Spania si aproximativ de 10 ori mai mare ca mina Martha din Noua Zeelanda, ca sa amintim doar cele doua mine active cu care Rmgc ii place sa se compare.
Mentionam ca exista, in opinia noastra, doua modalitati legale de a opri acest proiect. 1. De a nu-i da acordul de mediu (adica de a transfera problema in competenta Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor) sau 2. De a anula licenta Rmgc. Prima solutie va rezolva problema, dar nu vom afla nimic despre neregulile legate de proiect si de vinovati. A doua solutie, insa, va duce la gasirea vinovatilor.
Solidari cu opinia profesorului Ioan Piso din Cluj, care a afirmat recent ca "daca acest proiect mai este astazi luat in considerare, impotriva logicii si bunului simt, singura explicatie este coruptia", si bucurosi de semnalul dat de actuala putere in lupta contra coruptiei, o comisie alcatuita din cadre didactice din Academia de Studii Economice a facut recent o analiza la zi, profunda, a istoriei proiectului. Ea a identificat patru puncte slabe, care ar proba nereguli si coruptie legate de acest proiect: (1) inceperea exploatarii in Masivul Carnic, fara acordul de mediu, (2) modificarile aduse perimetrului licentei, (3) sponsorizarile facute de Rmgc catre Ministerul Culturii si Cultelor si descarcarile de sarcina arheologica acordate, in compensatie, de Mcc lui Rmgc si (4) modificarea Pug-ului comunei Rosia Montana in 2001 si inceperea relocarii populatiei afectate de proiect in 2002. In consecinta, comisia A.S.E. propune: 1. Oprirea proiectului, prin anularea licentei de exploatare detinute de Rmgc; 2. Anularea descarcarilor de sarcina arheologica date si 3. Instituirea unei comisii care sa verifice toate documentele legate de proiect, in special cele financiare.
Prima sarcina a autoritatilor competente este, dupa parerea noastra, sa afle, si sa faca public, cine si la ce data a stabilit (daca a stabilit) ca proiectul Rosia Montana are o importanta economica atat de mare pentru Romania, incat sa justifice sacrificarea localitatii Rosia Montana, cu toata importanta ei exceptionala. Mentionam ca memoriul va fi inaintat Administratiei Prezidentiale, primului ministru, Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, Ministerului Culturii si Cultelor, Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, Parchetului National Anticoruptie si presei.
Grupul pentru Salvarea Rosiei Montane din Academia de Studii Economice Bucuresti: prof. dr. Ion Gh. Rosca, rector; prof. dr. Paul Bran; prof. dr. Florina Bran; prof. dr. Afrodita Iorgulescu; prof. dr. Alexandru Isaic-Maniu.