Editia a Xii-a a celui mai important Targ de Carte de la noi nu a fost una de duzina, fiindca s-au simtit stradaniile organizatorilor (Artexpo in principal) de a remedia unele din inconvenientele anilor trecuti. In primul rand n-a mai fost zapuseala sufocanta (e drept ca si vremea mai racoroasa decat la editiile precedente a contribuit) si nici dificultatea de a inainta prin inghesuiala, standurile fiind plasate mai bine. Pentru prima oara in 12 ani intrarea a fost libera, dar cum in preajma Teatrului National parcarea e o problema, cititorii motorizati au pierdut mult timp pana sa gaseasca un loc pentru masina (multi vizitatori - studenti, elevi, profesori, scriitori, pensionari - nu au insa o asemenea grija). Intins pe trei etaje si in foaier, Bookarest 2004 a gazduit standurile mai mici sau mai largi ale celor 238 de expozanti, dintre care 49 straini (cu oferte extraordinar de tentante, indeosebi in sectorul enciclopediilor si al albumelor de arta, dar, cu toate reducerile de pana la 40%, Doamne, ce preturi!). Ca o noutate, pe terasa "La Motor" au fost amenajate niste corturi frumoase, unde se vindeau obiecte de anticariat: carti, harti, gravuri, carti postale si timbre vechi, precum si instrumente inca uzuale in urma cu o jumatate de secol - calimari, tampoane de sugativa, tocuri cu penita si altele, devenite in era informaticii niste antichitati, simple ornamente retro.
Targul International de Carte din Bucuresti de la sfarsitul lunii mai e important si fiindca, neexistand o sursa de informatie completa asupra aparitiilor editoriale din toata tara (iar multe edituri nu au nici bani si nici nu stiu cum sa-si faca publicitate), doar aici se poate vedea etalata toata oferta de carte si iti poti procura ceea ce te intereseaza (inclusiv carti de specialitate din variate domenii).
In privinta prozei, poeziei si eseisticii, n-au lipsit nici anul acesta lansarile de noutati romanesti si de traduceri: peste 200, in spatii speciale si la standuri - prilej pentru public de a vedea si asculta autori si critici si de a obtine autografe. O sa enumar, in limita spatiului, doar cateva din titlurile-eveniment. In primul rand, masivul volum postum purtand semnatura lui Marin Preda: Jurnal intim. Carnete de atelier, o editie bine alcatuita de Eugen Simion si Oana Soare si aparuta la Editura "Ziua" (l-am cumparat in Targ cu 240.000, deci in librarie trebuie sa coste cam 290.000 lei). Textele jurnalelor inedite ale lui Preda din anii 1958-1959 si din 1964 ne dau o cu totul alta imagine despre autorul Morometilor decat cea intrata in legenda. Din insemnari ne vorbeste un tanar barbat vulnerabil, cu o vocatie acaparanta pentru scris si care isi doreste cu ardoare o familie, intelegere, afectiune, echilibru sufletesc, langa o femeie desteapta si devotata. N-a fost sa fie... Iar prin carnetele de creatie pentru Risipitorii, Delirul si Cel mai iubit dintre pamanteni patrundem in laboratorul unui adevarat intelectual, rafinat si subtil, obsedat de romanul in curs, de perfectiunea constructiei, de coerenta personajelor, pentru care aduna din viata reala, din povestirile cunostintelor, din limbajul strazii, din documente tot ce credea ca-i va putea folosi. Editorii au insotit textele lui Marin Preda cu anexe substantiale, in care au publicat fragmente din interviurile date de scriitor de-a lungul vremii, din cartile lui de convorbiri si memorialistica, din marturiile primei lui sotii, Aurora Cornu, ale lui Paul Georgescu, Petru Dumitriu s.a. Sunt reproduse si pasaje din corespondenta, articole critice despre Preda, intr-un cuvant tot ce poate lumina, alaturi de numeroasele note de subsol, paginile jurnalelor intime. Pentru numerosii admiratori ai scriitorului Marin Preda, si in special pentru profesorii care "il predau" si invataceii lor, Jurnalul intim aparut acum e o lectura indispensabila.
Un alt eveniment al Targului din 26-30 mai a fost lansarea de catre Editura "Polirom", in colectia speciala Ego Proza si sub sloganul Voteaza literatura tanara, a sapte prozatori pana in 30 de ani, unii debutanti, altii aflati la a doua carte: Ioana Baetica - Fisa de inregistrare, T.O. Bobe - Cum mi-am petrecut vacanta de vara, Radu Pavel Gheo - Fairia, o lume indepartata, Dan Lungu - Raiul gainilor, Cosmin Manolache - Ce fata cumplita am, Adrian Schiop - Pe bune/ pe invers si Lucian Dan Teodorovici - Atunci i-am ars doua palme. Initiativa editurii conduse de Silviu Lupescu de a investi in viitorul literaturii romane e admirabila, cu atat mai mult cu cat criteriul de selectie a fost talentul literar. Cum m-am intins deja prea mult, va voi enumera doar cateva noi carti romanesti ce s-ar putea epuiza repede: Andrei Plesu - Obscenitatea publica, o selectie din articolele publicate in 1996-2004, aparuta la Editura "Humanitas", Adriana Babeti - Dandysmul. O istorie, un studiu pe cat de erudit, pe atat de placut de citit, chiar pentru nespecialisti, aparut la Editura "Polirom", Alexandra Tarziu, Fapte bune cu Lisa, proze scurte cu subiect american (Ed. "Compania"), Adela Greceanu - Intelegerea drept in inima (poeme, Ed. "Paralela 45"). Cat despre traduceri - nu mi-ar ajunge nici toata pagina pentru a va enumera doar ce merita neaparat citit. Ma grabesc sa va recomand doar doua titluri, fiindca ma tem ca s-ar putea epuiza pana ajung sa scriu despre ele: primul volum din memoriile lui Gabriel Garcia Marquez, A trai pentru a-ti povesti viata, tradus la Editura "Rao" de Tudora Sandru-Mehedinti, si cel mai nou roman al lui Mario Vargas Llosa, Paradisul de dupa colt, care povesteste in paralel destinele a doua personalitati reale, Flora Tristan, o militanta pentru drepturi sociale din secolul al Xix-lea, si nepotul ei, celebrul pictor Paul Gauguin. Romanul e tradus de Mariana Sipos si a fost publicat la Editura "Humanitas", la mai putin de un an dupa aparitia editiei originale care a cucerit deja lumea.