Prof. Ileana Bivolaru
- Directoarea Scolii Europene Bucuresti -
"Suntem siguri ca de pe bancile scolii noastre vor iesi adevarati
cetateni ai mileniului trei"
"Reguli de comportament in grup. Ce Avem Voie Sa Facem: Sa discutam. Sa ne spunem parerea. Sa cadem la o intelegere. Sa ne vorbim frumos. Sa ne acceptam unul pe altul. Ce Nu Avem Voie Sa Facem: Sa tipam. Sa ne lovim. Sa vorbim urat. Sa ne impingem. Sa ne ascundem lucrurile. Sa ne param. Sa radem de colegi. Sa radem in timpul orei. Sa fim tate. Sa ne alintam. Sa ne spunem secrete. Sa dam in fete. Sa dam in baieti. Sa injuram. Sa punem coarne. Sa ne strambam."
Ce sunt toate aceste "porunci"?, se va intreba probabil fiecare dintre cititorii acestei pagini. Raspundem simplu: reguli de comportament, stabilite de elevi si afisate in fiecare clasa a unei scoli primare din Bucuresti. Fara indoiala, nu este vorba de o scoala oarecare. Este Scoala Europeana din Bucuresti. O scoala privata, una dintre putinele de acest fel existente in tara, care functioneaza foarte asemanator cu "pensiunile" de domnisoare de pe vremuri. De altfel, scopul declarat al scolii este refacerea, cel putin la acest nivel, a scolii romanesti de altadata. A fost infiintata in anul 2001, din initiativa unui grup de parinti dornici sa ofere copiilor o educatie mai buna decat aceea din scolile publice. In scurt timp, a primit acreditarea din partea Ministerului Educatiei, obtinand Autorizatia de incredere pentru ciclul primar. Inarmata cu toate documentele necesare, profesoara de engleza Ileana Bivolaru, insotita si incurajata de o colega, Olivia Podobea, a pornit in cautarea unui sediu. Dupa ce a vazut zeci de vile din zona veche a orasului, s-a oprit pe strada Av. Stefan Sanatescu, din zona Manastirii Casin, la o superba casa boiereasca inconjurata cu verdeata si de o luxurianta gradina cu flori, pomi si vita-de-vie. Aici se sta in papuci de casa, intr-o disciplina de invidiat de catre orice profesor din invatamantul public. Este un spatiu al minunilor, in care copiii scriu singuri pe tabla ce au si ce nu au voie sa faca. Pana la urma, am putea spune ca este vorba de o afacere, dar una in care se modeleaza vieti si in care castigul cel mai mare nu sunt banii, ci atitudinea in fata viitorului.
"Am dorit sa-mi dau fiica la o scoala in care elevii nu se lovesc
cu capul de pereti pe culoare"
- De ce ati intrat in afaceri cu o scoala privata, doamna profesoara? Nu sunt de ajuns universitatile despre care se spune ca "au sapat" la temelia randuielilor din invatamantul public?
- Nu am deschis scoala pentru bani, n-am gandit-o ca pe o afacere in sine, ci mai degraba ca pe o alternativa la ceea ce vedeam in jur. Daca as fi vrut sa fac o afacere din care sa castig, in orice caz faceam altceva decat o scoala. Deschideam, sa zicem, un restaurant. Ati remarcat ca superbe case vechi ale Bucurestiului, cum este si aceasta, in care functioneaza scoala noastra, au fost transformate in restaurante? Am dorit sa-mi dau fiica la o scoala in care copiii nu se dau cu capul de pereti pe culoare, nu injura, nu rup bancile si nu mazgalesc peretii cu spray-uri. Am cautat o scoala unde profesorii nu sunt umiliti de lipsurile cotidiene, sunt mai bine platiti, mai atenti cu propria lor menire. Dar in sectorul public gasesti cu greu asa ceva. Dupa parerea mea, nici in cel privat, cu exceptia scolii noastre. Cat priveste "randuielile" de stat pe care le-am fi tulburat, este doar o falsa impresie, deoarece Statul este cel care ne-a acordat acreditarea, prin comisiile de la Minister. Dupa cum se stie, Statul este un prost administrator chiar si in domeniul invatamantului. Oricat as fi cautat o astfel de scoala, n-as fi gasit. Si mi-am spus: de ce nu faci tu o institutie in care educatia conteaza ca prioritate absoluta? Sotul meu, prietenii si colegii m-au sustinut. Olivia, si ea profesoara de engleza, este cea care mi-a fost alaturi de la inceput. Impreuna am elaborat oferta noastra educationala: acumulare de cunostinte, dar si de deprinderi si capacitati de studiu individual, de adaptare la conditii de lucru in permanenta schimbare, specifice secolului al Xxi-lea.
- Din propria noastra experienta, din modele europene private si din sistemul romanesc interbelic. Dorim sa restabilim eleganta si frumusetea de odinioara a scolilor primare si secundare, la care adaugam materiile moderne, prevazute in programa nationala. Suntem o scoala a computerului, o scoala a englezei, a germanei si a spaniolei, o scoala a educatiei fizice si a cercurilor de teatru, afaceri, matematica si jurnalism. Din programul nostru specific nu lipsesc artele plastice, educatia muzicala, dansul sportiv si artele martiale. La cererea parintilor, organizam cursuri extrascolare de inot, tenis, pian. Inscrisi la noi, copiii nu mai au nevoie de meditatii. Cu un program de la ora 8 dimineata la 6 seara, elevii nostri traiesc o experienta unica: invata, mananca, se joaca, isi fac temele, fac miscare si deseneaza sub supravegherea invatatorilor. In timp ce Ministerul a scos limbile straine din programa scolilor primare, retragand alocatiile pentru plata profesorilor (daca parintii doresc, trebuie sa-si plateasca singuri profesorii), noi avem trei ore pe zi de engleza, obligatorii inca din clasa intai. Dintr-a doua am introdus germana, iar dintr-a treia vom adauga spaniola.
"Elevii nostri nu vor merge in Spania sa culeaga capsuni,
ci sa tina prelegeri in universitati"
- De ce ati numit-o "scoala europeana"? Primiti fonduri de la Ue?
- Nu, deoarece Ue nu aloca bani pentru scoli private. Vom incerca totusi sa intocmim cateva proiecte, dar deocamdata ne descurcam cu banii nostri. Pe de alta parte, cum era sa-i spunem? Noi ii pregatim pe viitorii cetateni ai Europei Unite, preocupati de situatia umanitatii, actori ai societatii globale. Pentru noi, Europa este etalonul de calitate, etalonul de cultura. De la noi vor pleca unele dintre personalitatile europene de maine, care vor putea deveni presedinti sau prim-ministri ai Europei. Vrem sa cream la elevii nostri deprinderi de comunicare. Vor fi democrati autentici, ecologisti ferventi, adepti ai dezvoltarii economice durabile. Gratie educatiei pe care le-o dam noi astazi, maine nu vor mai avea nici un complex in fata celorlaltor europeni. Ei nu vor merge in Spania sa culeaga capsuni, ci sa tina prelegeri in universitati. La noi se predau ore de "Cunostinte europene", cu accent pe interferentele dintre cultura romana traditionala si orizontul european modern.
- La 15 copii cati aveti deocamdata, fara clasa I, sunt angajati sau colaboreaza 13 profesori si invatatori. "Internii" dvs. pot spune adio vietii frumoase si zburdalnice de elev la primara. "Big Brother" ii supravegheaza incontinuu. Nu e stresant pentru ei? Nu e prea mult sa faca atatea ore in plus fata de colegii lor de la scolile publice?
- Parintii sunt fericiti ca eventualii lor "strengari" se afla la noi. Stau fara grija. In realitate, si copiii sunt fericiti. Au initiativa, compun, deseneaza, comunica pe Internet (cu program moderat), se simt importanti. Au obtinut chiar un premiu de la o fundatie japoneza. Personalitatea lor se dezvolta sub o supraveghere blanda, oarecum "in joaca", noninvaziva, cum se spune, departe de un extremism al supravegherii si cuminteniei. Un psiholog este tot timpul la dispozitia lor. Isi fac temele obligatorii sub supraveghere. Dar acasa la dvs., nu-l ajutati pe fiul sau fiica dvs. sa-si faca temele? Chiar si mesele sunt pregatite pe gustul fiecaruia, parintii ne spun cu o saptamana inainte ce sa gatim pe urmatoarele sapte zile. Spre deosebire de cazurile cunoscute din scolile publice, profesorii nostri nu au zambete false in relatiile cu elevii. Raportul de unu-la-unu este ideal, mai bun decat la meditatiile platite cu bani multi, unde se strang de obicei doi-trei si chiar mai multi elevi la un profesor. In general, ceea ce in scolile publice este predat de un invatator, la noi se preda de catre diferiti profesori. De exemplu, desenul si lucrul manual sunt predate de un artist plastic, muzica de un muzician, informatica, sportul, dansul, de profesori specializati etc. Stimulam, in acest fel, capacitatea copilului de a se adapta la diferite situatii; se creeaza o "amprenta" specifica, o usurinta a trecerii de la un sistem la altul de cerinte, o abilitate de a comunica cu diferite persoane. Evitam, in acest fel, "socul" clasei a cincea, "socul" clasei a noua s.a.m.d. Pe de alta parte, oricat de talentat ar fi un invatator, nu poate acoperi toate cerintele invatamantului primar modern.
"Parintii sunt inspectorii nostri"
- Speriati de lipsa cronica de disciplina din scolile publice, 150 de familii de romani americani au infiintat propria lor scoala, dupa reguli morale si religioase foarte stricte. Va puteti asemana cu The Romanian Christian School din Chicago?
- Cred ca da. Si la noi regulile morale si religioase sunt stricte. Sloganul "Educatia copilului tau conteaza" nu e o vorba goala, de tiparit in pliante. Intr-o scoala particulara este foarte importanta relatia profesor-parinte. Desigur, desi plateste, parintele nu poate impune directia procesului educational, dar are dreptul sa primeasca toata informatia pe care-o doreste, tot accesul la clasa. O data la doua luni exista "ziua deschisa", in care parintii pot participa la ore, alaturi de copiii lor. Ei sunt inspectorii nostri, fara ca profesorii sa fie obligati sa pregateasca lectiile in mod special. Le propunem o zi obisnuita, fara nici un "fard". Tot cu sprijinul parintilor am stabilit culoarea uniformei, bluze albastre cu fustite, respectiv pantaloni bleu. Fara uniforma, cel putin la clasele I-Iv, nu e de conceput o unitate de invatamant ca a noastra.
- Trebuie spus ca proiectul "Scoala Europeana" costa. Nu oricine isi poate permite sa-si trimita copiii la dvs. Care este taxa anuala?
- Spre deosebire de Scoala Britanica, unde taxa este de 10.000 de dolari pe an, de Scoala Americana, unde platesti 20.000 de dolari, sume accesibile in general strainilor, la noi taxa este de 2.850 de dolari pe an, platibili in zece rate lunare. Pentru cei care doresc sa plateasca integral, la inceputul anului scolar, se practica un discount de 5%. Familiile cu mai multi copii inscrisi beneficiaza de o reducere de 15%. Credem ca multa lume va intelege ca merita sa investesti in viitorul copiilor. Numai contravaloarea a doua mese pe zi si doua gustari pe care le oferim timp de zece luni reprezinta o suma importanta. Suntem siguri ca de pe bancile scolii noastre vor iesi adevaratii cetateni ai mileniului trei.
Ion Longin Popescu
Pentru detalii, sunati la tel. 021/224.77.04// 223.02.55// 0722.771.600// e-mail: scoalaeuropeana@go.ro