Un act de cosmetizare
Nimic nu se schimba in Romania Psd-ista ca urmare a vointei guvernantilor de a realiza o economie de piata "functionala" si o "legislatie aplicabila ferm". Psd-ul nu poate renunta de bunavoie la monopolul politic si economic ce i-a adus atatea beneficii. Reteaua mafiota pe care este structurat nu permite excluderea sau blocarea vreunei componente. Caderea unui "baron" sau a unui potentat al "partidului" este imposibila, pentru ca ar antrena, intr-un veritabil "efect domino", caderea intregului lant. In ciuda dezvaluirilor presei independente, in ciuda dovezilor vizibile la nivelul vietii cotidiene, nici un membru marcant al oligarhiei Psd-iste nu a fost supus rigorilor legii, amendat de institutiile specializate ale Statului. Sistemul de complicitati din partidul guvernamental este atat de puternic, incat nimic nu-i poate clinti pe indivizii aratati de toata lumea cu degetul pentru coruptie, incompetenta, prostie. Ei sunt cel mult "rotiti" atunci cand "gogoasa" se umfla prea tare sau cand partenerii externi ai Romaniei constata ca "sistemul" existent nu permite un efort real de adaptare in vederea integrarii in Nato sau Ue. Psd-ul apeleaza atunci la masuri de cosmetizare, la revopsirea fatadei dupa formula practicata in regimul comunist: a "vitrinei" care ascunde o realitate infricosatoare. Regula este cea a transformarilor si reformarilor aparente in asteptarea unei conjuncturi propice care sa duca la acceptarea situatiei romanesti asa cum este. Fara atentatele din 11 septembrie, Romania n-ar fi fost admisa in Nato, pentru ca, practic, nu indeplinea nici una din conditiile puse de alianta. Psd-ul a exploatat insa propagandistic evenimentul trecandu-si in cont o "victorie" a inteleptei si fermei sale politici.
Actuala restructurare a Guvernului este o miscare cosmetica in urma avertismentului dat de expertii Bruxelles-ului ca, daca mai aspira la admiterea in Ue in 2007, Romania trebuie sa opereze o transformare radicala a administratiei publice. Ca trebuie sa se produca o drastica reducere a birocratiei parazitare si clientelare, iar actul administrativ sa devina complet transparent. Criticile expertilor europeni si americani la adresa coruptiei oficiale din Romania au pornit intotdeauna de la constatarea unei birocratii stufoase, obstructioniste si opace in manifestarile ei. Ordonante si reglementari corecte in litera lor se dilueaza si se deformeaza in aplicare, in drumul lor de la varf spre baza. Fiecare compartiment administrativ mai adauga sau mai elimina ceva, interpreteaza intr-un fel sau altul, isi demonstreaza "competenta" tinand cu dintii de prerogativele proprii. "Plimbatul hartiilor" a devenit un mod de justificare a existentei care nu mai are nici o legatura cu viata de zi cu zi a cetateanului, cu incercarile intreprinzatorilor de a debloca mecanismul economic, cu intentiile investitorilor de a realiza afaceri in Romania. Toata lumea stie ca nimic nu se misca in tara pana cand functionarii din administratie nu-si primesc "dreptul", pana cand mecanismul nu este "uns" prin spaga. Este cutremurator sa constati ca, in Romania, unui ministru i se spune frecvent, chiar si de catre colegii lui intru coruptie, cu numele romanizat al bacsisului, recunoscandu-se astfel pe fata implicarea lui in "sistem", fara ca el sa pateasca ceva, sa fie amendat in vreun fel. Eternul domn Spaga nu si-a dobandit renumele doar pentru ca umorul romanesc functioneaza. Romanii stiu foarte bine ca niciodata nu iese fum fara foc.
Restructurarea Guvernului are ca scop reducerea numarului de ministere la dimensiunile existente in administratiile centrale din statele membre ale Ue. Iata, par a spune liderii Psd, ne "aliniem" si pe acest plan cerintelor Bruxelles-ului. Inca putin si Romania va incheia complet preluarea normelor europene in toate domeniile. In orice caz, la finalizarea raportului de tara, din noiembrie, nimeni nu va mai putea acuza Psd-ul ca nu a realizat reforma administrativa. Ca ea nu a patruns in profunzime, ca se aplica prin aceiasi oameni, asta nu mai conteaza. Amatorii de statistici vor constata foarte repede ca din miile de birocrati angajati in cele douazeci si sase de ministere existente pana acum, doar cateva sute vor fi "comprimati", si aceia, probabil, din posturi minore, subalterne. Vor fi concediati soferi, dactilografe, curieri. "Specialistii" vor fi "comasati" in "noile" (!?) structuri, vor fi absorbiti in ele, continuand sa faca ceea ce stiu si au facut pana acum. Iar ministrii "disponibilizati" au si primit deja cate "un os de ros" fie prin numirea lor ca ministri-delegati in noul Guvern, fie prin preluarea unor posturi caldute la "partid". Restructurarea nu a fost deci decat o "clasica" rotatie care, in fond, i-a multumit pe toti "bonzii" Psd-isti, nici unul neramanand fara "coledzi". Cum va creste eficienta Guvernului in urma acestei "restructurari" este mai greu de prevazut. Miscarea nu a afectat nici macar raportul de forte dintre gruparile interne Psd-iste, oamenii lui Nastase si oamenii lui Iliescu pastrandu-si pozitiile. Pana si ministrul Justitiei, Rodica Stanoiu, compromisa in fata "europenilor" prin scandalurile in cascada generate de functionarea defectuoasa a institutiei pe care o conduce, a ramas, la presiunile d-lui Iliescu, in post. Iar daca totusi va fi "rotita", ea va avansa ca vicepresedinte al Senatului.
Nu are rost sa mai vorbim de noile competente ale ministrilor ramasi in functiune. D-l Nastase s-a declarat multumit de prestatia lor. In cei doi ani si jumatate de la instalarea Guvernului Nastase, cetatenii le-au sesizat "capacitatile", le-au observat "realizarile". Nu se poate crede ca, peste noapte, ei s-au transformat in altceva decat ceea ce sunt. Nu-l vad, de exemplu, pe celebrul Miki Spaga devenind dintr-o data un functionar curat si eficient, responsabil de aplicarea corecta a legii, cum sunt majoritatea functionarilor Ue. Cine s-a dedulcit manevrand "borcanul cu miere" nu va mai putea sa renunte vreodata la obiceiul dobandit. Restructurarea a fost asadar facuta pentru a mai drege imaginea de casta, corupta si parazitara a administratiei romanesti. Din pacate, ea nu va putea sa insele prea mult comisia europeana de integrare. Cu aceeasi oameni, "rotiti" sau nu, economia romaneasca nu va deveni mai eficienta si functionala. Cu acte normative corecte pe hartie, dar neaplicate in practica, functionarea actuala a pietei nu se va schimba radical. Cum va putea Psd-ul sa impuna disciplina financiara, corectitudinea scriptica reala a fiscalitatii, eliminarea blocajelor birocratice etc., cand oamenii lui vor continua sa colecteze in teritoriu, prin amenintari si santaje, "bani pentru partid"? Cum va stimula Guvernul investitiile eficiente, cand practica licitatiilor trucate si a "comisioanelor grase" va continua? Vor renunta liderii Psd sa mai spuna una si sa faca alta? "Restructurarea" de acum demonstreaza ca nu. Iar Ue nu se mai multumeste cu declaratii de intentii si schimbari de fatada. Criteriile stabilite la Copenhaga pentru definirea unei economii de piata functionale sunt concrete si verificarea indeplinirilor este la indemana expertilor Uniunii. Care experti nu sunt dispusi sa primeasca in ochi praful aruncat de un guvern banuit de toata lumea ca duplicitar. Pana cand nu va fi sparta "gasca partinica" ce o domina, Romania se va tari mereu la coada plutonului tarilor care aspira la integrarea in Europa unita.
Toma Roman