Grasa tine casa!
Silueta de vis, blonda, frumoasa, admirata, iubita, adorata si celebra in lumea intreaga! Ce-si poate dori mai mult o femeie care, in plus, se bucura si de o tinerete fara batranete. La ceva mai mult de 40 de ani n-are un singur rid. O papusa de femeie. La propriu, nu numai la figurat. S-a nascut in Lumea Noua, in America, in 1959, si a cucerit lumea. Se numeste Barbie, a fost, este si, probabil, va continua sa fie jucaria preferata a milioane de fetite. Generatii si generatii de fetite au visat-o, si-au dorit sa fie ca ea. In patru decenii, Barbie s-a vandut in peste un miliard de exemplare. O mina de aur pentru compania mama si tata, Mattel, un gigant al fabricantilor de jucarii, cu vanzari anuale de vreo cinci miliarde de dolari, din care aproape jumatate i se datoreaza celebrissimei papusi. In ciuda succesului sau poate tocmai de aceea, Barbie este o jucarie relativ scumpa. In plus, printr-o continua, inteligenta si agresiva campanie de marketing, Barbie isi schimba permanent garderoba, in functie de sezon, de necesitatile si de fantezia jocului, de meseriile pe care le practica, de imprejurarile si chiar de geografia in care evolueaza. Gospodina, doctorita, jucatoare de tenis, astronaut, in gradina, pe strada, la strand, pe terenul de sport, la petreceri, pentru fiecare din aceste ipostaze si situatii Barbie are nevoie de o garderoba adecvata. Fireste, accesoriile se vand separat si costa mult. Fetitele isi doresc ca papusa adorata sa fie in pas cu moda, iar parintii nu rezista. Anual, 50 de noi modele Barbie apar in rafturile magazinelor. Si asta se lasa cu o ploaie de dolari! La care se adauga veniturile obtinute din cedarea drepturilor, ca imaginea papusii sa figureze pe articole de imbracaminte, de sport, de papetarie, pe dulciuri si chiar pe aparate electronice.
Succesul si, desigur, banii au starnit reactii dintre cele mai diferite, de la admiratie la invidie, de la adoratie la respingere. In afara parintilor, excedati de cheltuieli, feministele s-au burzuluit, afirmand ca Barbie, blonda, ochi albastri si proportii ideale, ar fi un "stereotip sexist", pe masura "fantasmelor masculine". Psihologii sunt ingrijorati ca multe fetite au facut o fixatie pentru Barbie, iar medicii sunt de-a dreptul alarmati pentru ca ele refuza sa se mai hraneasca pentru a semana cu papusa adorata. Antiamericanii si antiglobalistii cred ca Barbie simbolizeaza stilul de viata american, impotriva caruia trebuie luptat cu orice pret. Constatand ca Barbie impune canoane de frumusete occidentale in contradictie cu morala, traditiile si cutumele musulmane, arabii si-au propus chiar sa lanseze o papusa asemanatoare, 100% musulmana, dar, ca mai mereu, nu s-au inteles intre ei.
Unde au esuat parintii, feministele, medicii si arabii e pe cale sa reuseasca pragmatismul. Barbie, cu dimensiunile ei ideale, talie de viespe, solduri inguste, este un ideal imposibil de atins intr-o tara in care 30% dintre femei sunt mai degraba plinute. Mai mult, satule de constrangerile pe care le presupune silueta filiforma, staruri ale micului si marelui ecran au inceput sa-si afiseze public rotunjimile. Pe scurt, americanii au descoperit America si ceea ce tot romanul stie dintotdeauna: ca "grasa tine casa". Si astfel a aparut pe piata, cu tam-tam-ul publicitar de rigoare, papusa Emma, care copiaza formele generoase ale top-modelului cu acelasi nume, ea insasi creatoare de succes a unei linii de vestimentatie pentru femeile mai plinute. Emma, Melissa Miller pe numele ei adevarat, are 38 de ani, 86 de kilograme si poarta la haine numarul 44. Ea spera ca noua afacere sa fie la inaltimea investitiei si a milioanelor de dolari pe care le-a castigat deja cu vestimentatia pentru doamne cu forme mai rubensiene.
Adio, Barbie! Sa luam totusi lucrurile cu umor, se poarta femeia "grasa si frumoasa"! Deocamdata. Chiar daca Teo tocmai acum s-a pus pe slabit!N.C. Munteanu