Arta Plastica"Frumoasa esti, padurea mea,
cand umbra-i inca rara..."
...Asa scria, demult, Toparceanu, evocand padurea - singura ca el - intr-unul din antologicele sale poeme. Si Ileana Ceausu-Pandele iubeste Padurea. Si o admira, imprumutandu-i, ca si Toparceanu, sentimente omenesti. Dar artista, laureata a numeroase premii obtinute in tara si in strainatate, avand lucrari care au colindat, cu succes, prin lume, iubeste nu numai Padurea - care asteapta, sfioasa, dar si cu speranta -, ci si revenirea binecuvantatei Primaveri. Asa cum o marturisesc si recentele, superbele sale acuarele expuse, de curand, la Galeria "Orizont", Ileana Ceausu-Pandele iubeste Natura, in toata discreta si vesnica ei frumusete daruita de Dumnezeu. Ileana Ceausu iubeste campia romaneasca, imprejmuita de lunci in care vara isi canta gloria in culori invapaiate; iubeste si catunele romanesti inecate in zapada plasmuitoare de basme - asa cum ne sopteste, cu glas neauzit, si lucrarea preferata a artistei: "Amintiri - cand ma cuprind"... Autoare a unor splendide ilustratii la unele carti de povesti pentru copii, cu sufletul ei de copil, Ileana Ceausu-Pandele ne ia de mana si ne duce in lumea curata, neprihanita a amintirilor din copilarie si ne readuce in fata ochilor acele fete ale Naturii, pe care acum, cu privirea incetosata de mazga marelui oras, le-am pierdut din inima memoriei...Silvia Kerim
Evenimente
Teatrul OdeonGala extraordinara dedicata Zilei Internationale a Dansului
In anul 1982, Comitetul International al Dansului al Institutului International de Teatru Unesco a hotarat ca ziua de 29 aprilie sa devina Ziua Internationala a Dansului. In fiecare an, o personalitate a dansului transmite lumii un mesaj care pledeaza pentru universalitatea acestei arte, pentru rolul ei armonizator intr-o lume a dizarmoniilor. Mesajul acestui an i-a apartinut unei celebre coregrafe americane, Katherine Dunham: "Dansatorii, ca si toti ceilalti artisti, sunt formati pentru a simti si a-i face pe altii sa simta, sa se emotioneze. Dupa cataclismul din 11 septembrie 2001, am fost cu totii azvarliti deodata intr-un vartej arzator de sentimente si emotii. Dansatorii sunt inzestrati cu extraordinarul har al miscarii si al reprezentarii acesteia. Ei traiesc intr-un mod integral cu corpul, mintea si sufletul reunite intr-un sistem gestual unic si continuu. Nu va opriti niciodata din dans! Dumnezeu a vrut sa vedem pana unde poate merge raul. Orice s-ar intampla, eu va spun: nu va opriti din dans niciodata!".
Ziua Internationala a Dansului a fost celebrata la Teatrul "Odeon" printr-o noua Gala Extraordinara, care s-a bucurat, ca si celelalte intalniri de pana acum, de succes, de o atmosfera fasta. Regizorul si coregraful Razvan Mazilu a imbinat efectiv, dar si simbolic, experienta unor stele ale dansului cu elanul dansatorilor aflati la inceputul carierei si cu prospetimea micilor elevi de la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali".
In virtutea unui sincretism care poate redefini spectacolul contemporan, pe scena Odeonului au coexistat muzica, miscarea, cuvantul, dar si lumina, umbrele, imaginile proiectate - tablouri de Magritte; toate acestea au creat un demers cultural elevat, unic prin intentie si concretizare. Trebuie mentionata, in acest sens, si scenografia sugestiva, cu adevarat placuta ochiului, realizata de Sergiu Nap.
Inocenta si senzualitate, bucurie si singuratate, exuberanta si melancolie toate s-au intalnit intr-un program, cuprinzand creatii din coregrafia clasica si ale unor maestri coregrafi din Bucuresti, Cluj, Constanta. Pe langa invitatii de la Opera bucuresteana, Corina Dumitrescu, Monica Alexandra Petrica, Cristian Craciun si Alin Gheorghiu, si pe langa Compania de dans contemporan Contemp de la Teatrul de Opereta "Ion Dacian" din Bucuresti, publicul a avut bucuria reintalnirii cu Felicia Serbanescu si Horatiu Chereches, prim balerini ai Teatrului "Oleg Danovski" din Constanta, si cu Anca Opris si Szirb Gyorgy, prim balerini ai Operei clujene. Daca altadata, prin intermediul emisiunilor Tv, puteam lua contact cu tot ce aveau mai valoros teatrele din tara, acum ocaziile au devenit din nefericire rarisime, deci cu atat este mai demna de lauda invitarea artistilor mari din provincie. De un statut aparte in spectacol s-au bucurat Razvan Mazilu, si ca dansator, nu doar ca regizor al Galei, si foarte tinerii, inca elevi la Coregrafie, Ovidiu Matei Iancu (deja colaborator al Operei bucurestene si al Teatrului "Oleg Danovski") si Flavia Mihasan.
Finalul spectacolului a apartinut, inspirat, tineretii, sperantei si... sperantelor. Continutul mesajului international pe care l-am reprodus pentru pledoaria sa pentru frumusete si armonie s-a legat astfel de visele unor copii porniti pe un drum in care fiecare pas se dovedeste, la propriu, dificil.
Celebrare Enescula Radio Romania Muzical
Canalul Romania Muzical a marcat data de 5 mai - zi in care, in 1955, George Enescu se stingea din viata la Paris - printr-o suita de programe specifice, oferind ascultatorilor un regal. Mai intai, in cadrul emisiunii "Un compozitor si interpretii sai", au fost transmise inregistrari antologice: sub bagheta legendarului Ionel Perlea - Rapsodia romana nr. 1, cu Orchestra din Bamberg, Coral si Corillon nocturne din Suita nr. 3 op. 18 pentru pian, in interpretarea Aurorei Ienei, Cvintetul op. 29 in La minor pentru pian, doua viori, viola si violoncel, interpretat de Valentin Gheorghiu, Stefan Gheorghiu, Georgeta Nicolescu, Valeriu Pitulac si Aurel Niculescu. Sub acelasi generic au putut fi ascultati violonistul Serban Lupu si Orchestra Filarmonicii "George Enescu", sub conducerea lui Cristian Mandeal, in Capriciul roman pentru vioara si orchestra.
Intr-o alta emisiune - "Discoteca melomanului" -, George Enescu a fost omagiat prin programarea unor compozitii din pacate mai putin cantate in salile de concert, in afara Festivalului: Octetul op. 7 in Do major, Dixtuorul, Simfonia concertanta pentru violoncel si orchestra, Intermezzi op. 12 pentru instrumente de coarde (cu Horia Andreescu la pupitrul Orchestrei Nationale Radio), Toccata si Bourree din Suita nr. 2 op. 10 in Re major pentru pian, in interpretarea unor muzicieni din generatii diferite, de la Serafim Antropov la Marin Cazacu si Dan Grigore. Doua emisiuni generoase au produs astfel multa bucurie ascultatorilor fideli ai postului Romania Muzical, in timp ce prea multe posturi Tv si canale radio isi bombardeaza, in continuare, "fidelii" cu productii a caror vulgaritate taie orice speranta. Din pacate, putinele culoare culturale isi duc existenta intr-o cvasidiscretie, purtand "povara" necomercialului.C.I.