Ce cauta neamtul
in Bulgaria
Descinzand din Jeep, ca eroii din filmele de serie B, maneci suflecate, celular la brau, chitantier la vedere, privire de haiduc si vocabular asijderea, ministrul Turismului bate plajele, controleaza si admonesteaza. Prin grija televiziunilor si ziarelor in pana de subiecte, omul are audienta. Gesturile teatrale plac victimelor de pe litoral. E familiar cu toti si, desi in pantaloni scurti, cauta sa fie un domn. Drept si degraba varsatoriu de amenzi.
Este gata sa grebleze plajele si sa tunda gazonul, daca i se pare ca strange simpatizanti. Organizeaza conferinte de presa la botul calului, facand statistica mititeilor stricati si a mormanelor de gunoi. Evoca statiunea gigant pe care vrea s-o ridice pe tarmul marii, parcul turistic de la Sighisoara, cel cu Dracula, agroturismul si culturismul. Omul pare decis sa-si sape numele in nisipul durabil al plajelor. Face acum ceea ce trebuia facut ieri, alaltaieri, inaintea deschiderii sezonului. Dan Agaton pare hotarat sa-si multumeasca electoratul de pe prosoapele de plaja. In timp ce colegii lui au disparut de pe micile ecrane si din cladirea Guvernului, fratele geaman al lui Traian Basescu pare decis sa ramana in centrul atentiei, imitand comportamentul agitat al primarului Capitalei.
In ciuda gesticii excesive, cu iz electoral, problemele care-l "misca" atat de frenetic pe ministru sunt reale. Turismul romanesc lancezeste si ar avea nevoie de un pumn de fier. E nevoie ca toti cei angajati in turism sa invete ca respectarea unui contract presupune raspundere, nu numai civila sau penala, ca furtisagul si buzunarirea clientului costa mai mult decat aduce. Turismul nu inseamna doar soare, mare, nisip, sex, betii, nopti albe si decibeli la maximum.
E o chestiune de investitii in primul rand, dar si de ambianta propice relaxarii, de ospitalitate, de servicii de calitate, de respect aratat omului venit in concediu. Or, vreme de doua decenii si ceva, investitii semnificative nu s-au facut in turism. Dimpotriva, s-au facut economii paguboase pana si la intretinerea bazei materiale existente, ajunsa intr-o stare jalnica. Tranzitia, cu incercari avortate de adaptare la economia de piata, a fost mai degraba prilejul de institutionalizare a jafului, decat de eficientizare a unui sector economic din care altii scot bani buni.
E nevoie in domeniu de o reforma radicala, inclusiv la nivelul mentalitatilor. Se pot face toate acestea intr-un singur sezon? Greu de crezut. Aerul de Bruce Willis adoptat de ministrul Turismului va folosi cat o compresa la un picior de lemn, daca nu va fi insotit de modificarea mentalitatii baronilor Turismului, mari si mici. Prea multi dintre cei care traiesc din turism si din buzunarul turistului au ramas cu mentalitatea responsabilului de aprozar: asta am, asta va dau!
Nu ministrul trebuie sa fie atent la carnea avariata din mici, sa vegheze la curatenia statiunilor, hotelurilor si plajelor, la civilizatia serviciilor si a comertului, sa parlamenteze cu imbecili convinsi ca distractia inseamna decibeli la maximum. Pentru acestea e nevoie de legi corecte, aceleasi pentru toti, si de organe abilitate sa vegheze la respectarea lor.
De la un ministru al Turismului am astepta, mai degraba, politici bine gandite in domeniu si pe distanta lunga, peste durata unui mandat electoral, si un cadru legislativ pe masura, apt sa stimuleze initiativa si, o data cu pofta de castig, calitatea si eficienta, inclusiv si mai ales pe cea privata. Vizitele de lucru, oricat de pitoresti, nu le vor egala pe ale raposatului, desi eficienta e aceeasi. Daca ii mai ramane timp si de turism, ministrul sa se duca la Varna. Sa vada la fata locului ce cauta neamtul in Bulgaria. Sau in Turcia. Sau in Grecia. Daca nu cumva cauta si gaseste acolo ceea ce nu i se ofera in Romania.
N.C. Munteanu