CulturaEvenimente... Evenimente
Redeschiderea Galeriei de Arta Romaneasca Moderna
Evenimentul - de rang national - s-a petrecut de curand in Palatul Regal, cel care a adapostit, decenii de-a randul, destinul, spiritul si fiinta regilor si reginelor Romaniei. Imi ingadui sa citez aici cateva fraze din mesajul adresat cu acest prilej de Majestatea Sa Regele Mihai I (citit in fata unei numeroase asistente de directoarea Muzeului National de Arta, d-na Roxana Theodorescu): "Palatul Regal a fost si ramane inima natiunii noastre. Regele Carol I l-a innobilat cu simbolul istoriei noastre nationale, ca monument al suveranitatii noastre. Aici si-au prezentat scrisorile de acreditare primii ambasadori, in fata sefului unui stat de curand renascut, increzator in propria-i identitate. Tot aici, bunicul meu, Regele Ferdinand s-a intors in fruntea fortelor armate victorioase dupa Unirea Tarii, la sfarsitul primului razboi mondial...". Intr-adevar, palatul, in splendoarea lui "cuminte", a fost martor la "aderarea Romaniei la cauza Aliatilor", ca si "la demonstratiile studentesti anti-comuniste". Si, ca o repetare a istoriei, tot in fata Palatului Regal, Revolutia romana din 1989 a ajuns la apogeu. "Cladirea aceasta nu apartine unei familii", afirma Regele Mihai, "ea a apartinut intotdeauna intregii natiuni." In aceasta cladire - rand pe rand glorificata si martirizata - s-a redeschis, asadar, dupa 11 ani de la eliberarea de comunism a natiunii romane, o Galerie de nivel european, continand adevarate comori de arta. Un merit deosebit al organizatorilor Galeriei - specialisti de inalta clasa - il constituie scoaterea la lumina a unor lucrari care - cu o benefica prudenta - au fost ascunse, decenii de-a randul, de ochii cenzurii comuniste, pentru care artistii erau niste fiinte "dubioase", aflate pe un teren "nesigur". Cat despre "modernisti" si, mai ales "nonfigurativi" - ei au fost socotiti, in viziunea culturnicilor, de-a dreptul "dusmani de clasa"! Asa se face ca abia acum tanara generatie se poate delecta privind lucrari semnate de Brauner, de Mattis Teutsch sau de Marcel Iancu (ca sa nu citam decat cateva nume). "Insule" aparte ale acestei magnifice si foarte cuprinzatoare galerii sunt salile, relativ mici, care gazduiesc lucrari de Paciurea si - respectiv - Brancusi.
Multe cuvinte de lauda nu ar ajunge sa rasplateasca efortul supraomenesc depus, ani de-a randul, de specialisti, de organizatori, de restauratori, care - luptandu-se cu lipsa banilor, cu unele inertii oficiale si ostilitati "de grup" - ne-au oferit un dar pe cat de pretios, pe-atat de asteptat: o Galerie care poate concura - prin maiestria cu care a fost realizata - cu oricare mare galerie de arta din lume! Si unde altundeva, in ce sipet urias ar fi putut fi plasat acest dar regesc, daca nu intr-un... Palat Regal?
Un regal numit "Liviu Ciulei"
...Este vorba despre portretul Tv al acelui unic artist (actor, scenograf, arhitect, regizor de teatru, regizor de film) numit Liviu Ciulei. Programat pe canalul 2 al Tvr, la o ora tarzie - ca sa-l poata vedea toata lumea - portretul s-a constituit din filmari facute de-a lungul repetitiilor cu "Hamlet" (in care nimeni nu parea ca oboseste, pentru ca "oficia" magul Ciulei), repetitii din care a reiesit o veritabila profesiune de credinta - despre teatru, in general, si despre Shakespeare, in special. Profesiunea de credinta a unui urias artist, pentru care teatrul inseamna si "a fi sau a nu fi", dar si, cred eu, un neintrerupt "vis al unei nopti de vara". Aceasta emisiune - o veritabila "bijuterie" a genului - ar trebui subtitrata in engleza si in franceza, pentru ca lumea larga sa afle ca, prin artisti ca Ciulei si printr-un teatru ca al nostru, Romania se afla de mult in Europa! Emisiunea a fost semnata de profesionisti unul si unul: Ion Parhon - comentator, Sebastian Chelu - editor imagine, Corina Tudose - scenariul si imaginea. Producatori: Doina Teodoru si Ioana Prodan. "Bijuteria" s-a numit "Se repeta... Hamlet" si a prefatat, in mod fericit, unul dintre momentele de varf ale Galei Uniter. Acela in care magul Ciulei a primit Premiul de excelenta si a devenit Cetatean de onoare al Orasului Bucuresti. Numai ca noi, miile si miile de iubitori ai teatrului romanesc si ai celor ce i-au asigurat intrarea glorioasa in lumea artei mondiale, i-am acordat, de multa vreme lui Liviu Ciulei titlul de Cetatean de onoare al Romaniei!
Teatrul de Opereta a implinit 50 de ani!
...si cu acest prilej a crescut in grad, devenind Teatrul National de Opereta "Ion Dacian". A fost si acesta, desigur, unul din evenimentele culturale in top, un eveniment marcat de o sarbatorire pe masura. Si anume, de o "gala" care a durat pret de o saptamana, o gala in care au fost prezente cele mai izbutite si mai aplaudate spectacole realizate in ultimii ani. Deschisa cu o sarbatorire care a adunat, in frumoasa sala a teatrului, cele mai importante figuri ale operetei de ieri, de azi si, poate, de maine, pe un fundal "dulce", din valsurile lui Strauss, gala a prilejuit si aparitia unui luxos album, care ilustreaza intreaga devenire a teatrului, o devenire consolidata, de-a lungul anilor, de numele unor ilustri artisti ai genului - Leonard, Dacian, Dorin Teodorescu.Silvia Kerim
Impresionat de o lucrare de tapiserie moderna expusa in sala de concerte a Vilei "Pizzicato" din Strashof - cea dintai scoala particulara de instrumente cu coarde din Austria, infiintata de romanii Traian si Ruxandra Alexandru -, un oficial de la Primaria orasului vecin, Gonserndorf, l-a convins pe primarul Johann Karl, la randul lui un pasionat al artei moderne, sa-l aduca pe artist cu o expozitie in zona. Astfel a ajuns tanarul plastician Mihai Moldovanu sa expuna un numar insemnat de lucrari in Gonserndorf, in sala Bibliotecii publice - un splendid complex arhitectural ultramodern.
Desi aflat la prima sa iesire artistica in Europa, Mihai Moldovanu a reusit sa impresioneze un public, altminteri deosebit de exigent, care "are timp" sa-si faca o solida educatie artistica, aici, la o aruncatura de bat de Viena. Romanul i-a uluit pe austriecii care, pur si simplu, nu mai vazusera asa ceva! D-l Johann Karl a avut gentiletea sa recunoasca, in cuvantul sau introductiv, ca "aceasta expozitie prezinta publicului austriac un gen nou de arta, care nu a mai fost expusa vreodata in aceste locuri. Personalitatea acestui artist fara egal este pusa in valoare prin expresivitatea lucrarilor sale si prin sensibilitatea care te invaluie si te incita".
Atasatul cultural al Romaniei la Viena, dr. Alexandru Popescu, l-a invitat pe artist sa expuna si la Centrul Cultural Roman din Capitala imperiala, apreciind ca este magulit sa descopere un compatriot atat de talentat cu ajutorul prietenilor austrieci. El i-a "avertizat" pe cei de fata ca Romania dispune de "rezerve" nebanuite de tinere talente, care, mai devreme sau mai tarziu, vor "invada" Europa si vor contribui substantial la o noua renastere a artelor pe continent. Elev al profesorilor Alexandru Cumpata (pictura) si Georgeta Vasiliu Paturca (tapiserie), Mihai Moldovanu este membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania si face parte din grupul de tapiseri coordonat initial de Cela Neamtu. In 1996, deschide prima expozitie personala la Galeria "Simeza", unde criticul de arta Dorana Cosoveanu ii face urmatoarea prezentare: "Artistul te introduce intr-o aventura, intr-o incercare de a spulbera sistemul structural al tapiseriei, oferindu-i ispita superba a volumetriei si a miscarii".
Expozitia din Gonserndorf a fost vernisata pe 30 martie si va fi deschisa pana la 30 aprilie.Ion Longin Popescu