Emil Hossu - Catrinel DumitrescuCu "Espero" prin Europa
Suntem pe picior de plecare in vacanta. Masina noastra Espero e pregatita, pe Nuca am incredintat-ofamiliei si noi o pornim la drum lung. Suntem invitati la prieteni in Italia. Facem cateva escale la Budapesta, la Munchen, trecem rapid (din pacate) prin Venetia si ajungem la Florenta, unde poposim in orasul celebrelor muzee. Si apoi, cateva zile la Roma, in Cetatea Eterna. Catrinel vede prima oara Italia. Are tot dreptul dupa un an in care a muncit enorm cu studentii ei de la Hyperion. Au fost zile grele, ca la camp, zile-lumina. Iar examenele de absolvire ale promotiei pastorite de ea au fost la inaltime, laudate si premiate. De la anu", luam in primire o noua serie de studenti la Actorie; e pasionant sa lucrezi cu ei, entuziasmul, prospetimea lor sunt contagioase. Am avut un an dificil si cu "Razboiul de la Nottara" terminat cu bine: speram ca noul cuplu managerial va sti sa canalizeze mai eficient energiile creatoare din teatrul nostru.
Anca Pandrea - Iurie DariePatru pe o canapea... incomoda
Am repetat doua luni cu teatrul nostru, "Incomod", ca sa scoatem premiere "Patru pe o canapea + valetul" la sfarsit de stagiune. De ce atunci? Pentru ca o trupa particulara trebuie sa alerge dupa o sala libera, sa alerge dupa sponsori, publicitate etc... Dar, daca vrei cu tot dinadinsul, reusesti. Si comedia lui Camoletti, care s-a jucat in Franta de 1800 de ori (s-a facut si film cu Marina Vlady) a strans si la Bucuresti, in plina arsita, sali pline, la primele reprezentatii. Speram ca se va intampla la fel si la urmatoarele, pe care le vom sustine la toamna, cand ne intoarcem din vacanta, de la Schitu. Avem planuri mari, sa intreprindem turnee prin tara si in Ungaria, Cehoslovacia si Basarabia, in centrele unde traiesc romani. Au si ei dreptul sa auda vorbind romaneste actori "de acasa". Cine sunt ei, actorii? Pai, noi doi, Iura si cu mine, Candid Stoica, un congolez care a studiat in Romania, Victor Illa, si - surpriza verii: Iuliana Marciuc-Posea, de la Televiziunea Nationala. Despre emotiile debutului ei in teatru tine sa va spuna si ea cate ceva...
Iuliana Marciuc-Posea
De pe micul ecran pe marea scena
Mi-am dorit mai mult ca orice sa apar pe scena, dar pana in vara asta n-am avut parte decat de micul ecran. De zece ani sunt cunoscuta ca prezentatoare de stiri si mai nou ca producatoare de emisiuni Tv pe "Romania 2". Un tanar regizor mi-a oferit sansa unui rolisor de top-model intr-un miniserial Tv politist, "Absolut neprevazut" (asa se chema comedia, ca si sansa mea), alaturi de actori cunoscuti ca Lamia Beligan si Armand Calota. Dar eu tanjeam dupa "scandura teatrului" si iata ca "absolut neprevazut" s-a ivit ocazia. Celor care m-au distribuit le-am spus: "Nu ma menajati deloc, daca nu corespund, ma retrag imediat". Si, cu ajutorul lor, se pare ca m-am descurcat. Chiar daca la avanpremiera, cand eu trebuia sa desfund pe scena sticla de sampanie, dopul s-a rupt, iar sampania a curs inainte de-a ajunge in cupele festive... Ne-am razbunat dupa aceea, in culise, cand dopurile au pocnit ca de sarbatoare. C"asa-i si in Teatru!Alice Manoiu
Opera
Ruxandra Donose
"Agenda mea este plina pana in 2004"
Aflata pentru o scurta vacanta in Romania, drumurile marii soprane Ruxandra Donose s-au oprit o clipa si-n Bucuresti. Prilej fericit pentru o scurta convorbire la telefon.
"Ca in fiecare an, vara vin acasa, in Romania. Am venit cu sotul meu. Macar in vacanta sa fim impreuna, pentru ca el lucreaza in Europa, iar eu - mai mult in Statele Unite. Acasa, la Viena, ne vedem doar intre spectacole. Vom merge la bunici, apoi la munte. Am nevoie de recreere, pentru ca ultimele doua stagiuni au fost deosebit de incarcate. Am avut 12 premiere in care am interpretat rolul principal. Ca sa va dati seama ce inseamna un program incarcat, va spun doar ce am facut in ultimele cateva luni: am debutat la Metropolitan in "Nunta lui Figaro" de Mozart, apoi am fugit la Helsinki (pentru "Anna Bolena"), au urmat Covent Garden cu "Clementa lui Titus". Opera din Paris cu "Damnatiunea lui Faust" de Berlioz, sub bagheta lui Georges Pr?tre, am plecat in Statele Unite pentru o premiera la Pittsburgh, apoi am facut un turneu in Japonia cu Seiji Ozawa, dupa care am revenit in Sua pentru spectacole la Cincinnati si Minneapolis. Acum doua luni am terminat inregistrarile la Casa de Discuri Deutsche Grammophone din Berlin cu "Stabat Mater" de Dvork, sub bagheta lui Giuseppe Sinopoli.
Inainte de a veni in Romania, am vorbit cu impresarul meu (Ruxandra Donose este reprezentata de Concernul Impresarial "Columbia" - n.r.) care, lucrand la biografie, mi-a spus ca s-a speriat de realizarile mele din ultimii doi ani si jumatate... Sa stiti ca nu am avut liber decat maximum o saptamana dupa fiecare spectacol sau turneu. Si trebuie sa ma refac, pentru ca din septembrie o voi lua de la capat; stagiunea viitoare fac trei premiere: "Clementa lui Titus" de Mozart la Strasbourg, "Idomeneo" de Mozart la San Diego si "Cavalerul rozelor" de Straus la Torino. Mai sunt concertele si spectacolele din Minnesota, Montreal, Viena etc. Agenda mea este facuta pana la sfarsitul anului 2004. Cu toate acestea, dorinta de a canta acasa, in Romania, este foarte mare. Dar trebuie sa mi se comunice cu cel putin o jumatate de an inainte ceea ce e cam dificil... Si mai este un aspect: problema onorariului am lasat-o pe plan secundar, pentru ca aici nu pot fi platita la cota de afara. Insa apar uneori - nu la mine! - probleme de organizare (programari, repetitii, "refrisari" ale spectacolelor etc.). Dorinta mea de a ma intalni cu publicul de la noi ramane, cel putin deocamdata, la stadiul de proiect. Iubirea si respectul meu pentru publicul din Romania au ramas aceleasi si sper in reciprocitatea sentimentelor."Claudiu Ionescu