Despre forta tamaduitoare a rugaciunii
Preot-profesor
Constantin Galeriu
"Rugaciunea este cel mai mare dar primit de om de la Dumnezeu"
Cum sa ne rugam pentru ca dorintele sa ne fie auzite si implinite? In stradania noastra de a afla raspuns la aceasta intrebare, ne-am adresat unui preot mult stimat si iubit pentru participarea sa la viata cetatii, pe care nu osteneste s-o lumineze, in calitatea sa de indrumator si pastor sufletesc
"Doamne, invata-ne sa ne rugam"
(Luca 11,1)
- Parinte-profesor, viata spirituala din Romania traieste public o invederata intoarcere spre credinta. Marea dezamagire provocata de anii tranzitiei, precum si nelinistea finalului de mileniu ii indeamna pe oameni sa-si caute, in numar tot mai mare, salvarea in rugaciune si-n Dumnezeu. Problema care se pune este daca aceasta apropiere se poate face oricum, sau exista un abecedar al credintei care sa ne ajute ca gandurile noastre sa ajunga la Dumnezeu?
- La radacina oricarei zidiri sta un plan, un proiect. Omul a fost creat dupa chipul, dupa proiectul lui Dumnezeu. In acest proiect sta intreaga conditie si devenire a unei existente, implicit a conditiei umane. Cand omul se roaga, se roaga la autorul lui, iar Dumnezeu intervine miraculos. Prin urmare, Cel care ne-a creat poate sa ne si restaureze. Acest lucru se produce cand rugaciunea este adanca, cand exista o reala comunicare cu Dumnezeu. Fie c-o faci la nevoie, fie c-o faci permanent, rugaciunea este cel mai mare dar primit de om de la Dumnezeu. In Scriptura se spune ca Adam statea de vorba cu Dumnezeu in racoarea Raiului. Prin pacat, la un moment dat, el i-a intors spatele lui Dumnezeu si s-a indreptat catre eul lui, s-a incantat de trupul lui, de lume. Insa darul lui Dumnezeu n-a iesit din el, caci e Dar Divin: N-ai de ales decat intre neant si Dumnezeu. De aceea, macar in clipe de rascruce, de necaz, omul sa strige spre Dumnezeu. Apostolul Pavel spune: "Rugati-va neincetat!". Cum poate omul sa se roage neincetat? Iata cum: cel ce face o munca fizica - mainile si picioarele sa-i fie la lucrare, iar gandul la Dumnezeu. Savantul, medicul - sa-I dedice orice lucrare a sa lui Dumnezeu. Sa incepem o noua zi cu o rugaciune, cu "Tatal Nostru", si tot astfel sa o si sfarsim. Sfintii Parinti spun: "Sa te rogi lucrand, sa vorbesti tacand si sa postesti mancand".
- Cum anume e bine sa ne rugam, in biserica sau fiecare in parte?
- Pentru multi crestini din ziua de astazi, rugaciunea inseamna numai participarea la slujbele de duminica si din zilele de sarbatori. E bine ca este asa, dar nu este destul. Omul trebuie sa se roage si singur la Dumnezeu. Si in privinta aceasta, modelul suprem il avem in Domnul nostru Iisus Hristos, care participa regulat la celebrarea sabatului in sinagogile Palestinei, dar ceea ce i-a impresionat mai cu seama pe ucenicii Sai era rugaciunea Sa personala. Pentru dialogul Sau cu Tatal Ceresc, El se retragea in deplina singuratate si se ruga. Chiar si in Gradina Ghetsimani, unde s-a dus cu ucenicii Sai, El i-a lasat in urma pe Petru si pe cei doi fii ai lui Zevedei, indepartandu-se "ca la o aruncatura" de piatra, pentru a-si incredinta sufletul si gandurile lui Dumnezeu.
"In minte e mult iarmaroc"
(Parintele Ilie Cleopa)
- Rugaciunea profunda presupune putere de concentrare si exercitiu indelungat. Exista oare anumite conditii care sa faciliteze transmiterea dorintelor noastre catre Tatal Ceresc?
- A spus Mantuitorul: "Dar cand va rugati, sa credeti ca ceea ce cereti e spre Mine...". Ca ne rugam cu o rugaciune deja existenta, "Tatal Nostru", de pilda, sau ca ne rugam in cuvintele noastre, important este ca rugaciunea sa fie facuta integral, in intregimea existentei mele ca om, adica ce rostesc cu buzele, mintea sa inteleaga si inima sa simta. Rugaciunea este respiratia spirituala a sufletului, viata lui adevarata si autentica. Cateodata se petrece, insa, un fapt dureros: cand ma rog cu buzele, mintea vagabondeaza prin hauri... Precum zicea parintele Cleopa: "in minte e mult iarmaroc". Disciplinarea mintii e foarte importanta in rugaciune, fiindca rugaciunea e formata din ganduri si ele reprezinta medierea intre noi si Dumnezeu. Or, daca vrea sa se roage cu adevarat, omul trebuie sa se dezbare de toate gandurile. Aceasta retragere si sustragere de la ganduri este un proces treptat, ce corespunde inaintarii noastre pas de pas pe drumul credintei. Convorbirea cu Dumnezeu trebuie sa se faca fara nici un fel de mijlocire, ea trebuie sa porneasca direct din suflet. Doar printr-un exercitiu continuu poti sa-ti aduni mintea in rugaciune. Sa nu filosofezi in timpul rugaciunii, sa nu te risipesti. Vei insoti mintea limpede cu cuvintele rugaciunii, iar inima sa dea flacara lui Dumnezeu. Nu uita sa aduci rugaciune de slava lui Dumnezeu, de multumire pentru darurile primite, de cainta si de cerere, de preamarire. Iti pui inaintea Lui durerea ta, precum a facut Mantuitorul in Gradina Ghetsimani. Acolo este modelul absolut de rugaciune. Cand ceri ceva, pune-i inainte lui Dumnezeu durerea ta, necazul tau. Si incheie cu: "Fie voia Ta". Caci El stie intotdeauna ce-ti trebuie. Dumnezeu nu asculta vocile, ci inimile.
Postul - o rugaciune a sufletului
- Sfintia voastra, in afara rugaciunilor libere pe care le alcatuim fiecare in parte dupa forta credintei pe care o avem fiecare in noi, ce rugaciuni existente si larg folosite au forta deosebita?
- Cand ucenicii L-au rugat pe Iisus sa-i invete a se ruga, El le-a dat "Tatal Nostru". Textul acesta simplu si concentrat reprezinta o esenta a crestinismului. Alaturi de el, o alta rugaciune foarte importanta si puternica este rugaciunea lui Iisus: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Crestini fiind, nu exista alt nume in care sa ne mantuim, decat numele lui Hristos. Daca omul acorda rugaciunii lui Hristos 5 sau 10 minute, daca are si binecuvantarea duhovnicului sau si este un om angajat in societate, roadele apelului sau nu vor ramane fara urmari. Unii parinti ai Bisericii cred foarte mult in forta rugaciunii facuta la miezul noptii. Indemnul acesta vine din Psalmi, dar mai ales din pildele lui Iisus, care avea obiceiul de a petrece noaptea in rugaciune, indemnandu-i si pe ucenicii Sai sa privegheze si sa se roage veghind. Noaptea, cerul nostru interior se deschide. Cerul lui Dumnezeu este pururea deschis, dar noi nu-l putem adesea strabate, din cauza duhurilor rele care creeaza un zid.
- Se vorbeste mult in ultima vreme si exista semne vadite despre forta de vindecare trupeasca a rugaciunii. Credeti in aceasta minune?
- Cum sa nu cred! Sufletul nu se desparte niciodata de trup. Dumnezeu a creat sufletul ca pe un vas al harului, iar cand te rogi, te rogi si cu sufletul si cu trupul. Dar pentru ca forta rugaciunii sa fie si mai puternica, e nevoie neaparat sa postesti. Mantuitorul spunea: "Demonii nu pot fi indepartati, ca sa scapi de ei, si nu ies din trup decat prin rugaciune si post. Iar postul este un fel de rugaciune a trupului. Ca sa se vindece trupul, trebuie sa se vindece mai intai sufletul". Cand e vorba insa de premonitii sau de minuni savarsite sub acoperamantul Bisericii, sfintii ne previn ca si demonii pot sa ia chip de lumina. Cum verifici daca aratarea este adevarata, de la Dumnezeu? Ea are o confirmare in Sfanta Scriptura, unde sta scris:"In gura a doua sau trei marturii sa stea tot Adevarul...".
- Si-un ultim gand, parinte, pentru cei care vor citi aceste randuri.
- Sa iubeasca rugaciunea insotita de post si de credinta adevarata in Dumnezeul Treime: Tatal, Fiul si Duhul Sfant - Treimea cea de o fiinta si nedespartita. Nedespartiti sa ne tina si pe noi in Credinta, in Adevar, in Dragoste, in Sfanta Biserica Dreptmaritoare Ortodoxa, in Sanatate si Bucurie. Sa ne fie inima in lumina senina. Doamne-ajuta! Amin.
Ruxandra Constantinescu
Curier
Ma numesc Negru Margareta si va trimit o minunata Rugaciune pe care am gasit-o la Biserica Greco-Catolica "Schimbarea la Fata" de pe B-dul Eroilor din Cluj-Napoca si care ar putea fi afisata in toate bisericile.
Rugaciunea Luminii
Bucura-te Marie, Fecioara Luminoasa, model de viata pentru toti, care te-ai mistuit arzand smerita pentru Dumnezeu.
Aceasta flacara a lumanarii pe care o aprind, sa fie semnul prezentei mele ingenuncheate in fata Ta.
Arzand, ea va continua increzatoarea-mi ruga catre Tine, asa cum flacara luminii aprinsa langa chivot e semnul prezentei lui Iisus in el, chemarea pe care Fiul Tau o adreseaza tuturor ca sa le fie lumina pe viata.
Doamne, fa ca aceasta lumanare pe care am aprins-o sa-mi fie lumina prin care Tu ma luminezi in greutatile vietii si-n hotararile pe care Iisus asteapta sa le iau.
Lumina acestei lumanari sa fie flacara prin care Tu imi arzi egoismul, orgoliul si orice necuratie.
Lumina Ta sa-mi incalzeasca inima si sa ma invete cum sa-L iubesc, prin Tine, pe Fiul Tau Iisus.
Doamne, nu pot ramane mult acum in biserica, de aceea las aceasta lumanare ca semn ca si eu vreau sa ard in viata pentru Iisus Lumina Lumii.
Amin.