Festivalul International al Teatrelor de MarioneteOrganizata cu brio de prestigiosul Teatru "Tandarica" (in perioada 24-30 oct. a.c.), Marea serbare a papusilor a inregistrat, in aceasta toamna, cea de a Iv-a editie a sa. Si astfel, timp de o saptamana, Bucurestiul a devenit - pe buna dreptate - capitala mondiala a artei marionetelor. Cu acest prilej, teatrul condus de Mihaela Tonitza Iordache, initiatoarea si "sufletul" acestei intreceri de rang mondial (ajutata, ce-i drept, de un "staff" pe masura!), a reinnodat o splendida traditie. Intr-adevar, acum... 30 de ani, "Tandarica" a fost gazda primului festival mondial al teatrelor de papusi. Si tot atunci, cu antologicul spectacol "Mana cu cinci degete", Margareta Niculescu - stralucita reprezentanta a artei papuseresti - obtinea, cu unanimitate de voturi, Marele premiu. Un premiu binemeritat pentru ca, pana in ziua de astazi, "Mana cu cinci degete" a ramas si ramane un moment de referinta al acestei arte, care, cu mijloace simple, poate exprima infinite stari emotionale. Trebuie sa mai spunem ca afluenta spectatorilor mari si mici, entuziasmul cu care au venit oaspetii papusari la Bucuresti se datoreaza si faimei pe care teatrul "Tandarica" si-a castigat-o in lume. De altfel, distinctia pe care "Tandarica" a primit-o, in 1978, la Haga, si anume premiul Erasmus "pentru contributia importanta la cultura si spiritualitatea europeana, pentru noi forme de expresie care au influentat favorabil teatrul european", ei bine, un premiu de acest calibru spune tot. Palmaresul Festivalului e cunoscut la aceasta ora. De aceea, mi s-a parut mai important sa o intreb pe Mihaela Tonitza Iordache - directoarea teatrului "Tandarica", autorul moral al acestui demers - ce anume a insemnat pentru Domnia Sa acest Festival.
- Ambitia mea a fost sa nu fac un... festival in general, ci un festival cu o tema care mie mi se pare foarte importanta pentru momentul in care ne aflam. Si de aceea el a avut ca obiect "Noi tendinte in arta marionetei". Din acest motiv, va asigur ca selectia trupelor invitate a fost foarte riguroasa. Dupa cum stiti, au evoluat in acest Festival importante trupe teatrale din lumea intreaga, precum si trupe din patru orase romanesti: Craiova, Arad, Ploiesti si Bucuresti. As mai adauga faptul ca, poate spre surprinderea unora, spectacolele pentru copii au fost relativ putine, de vreme ce o tema care abordeaza, in primul rand, "noile tendinte" presupune semnalarea unor miscari de avangarda in teatrul de marionete. Astfel, in noile sale forme, acest gen de teatru mizeaza mai putin pe Cuvant, cat pe Inventie, pe surpriza creata de Forta Imaginii. Rezumand impresiile mele, as spune ca demersul de la Bucuresti a insemnat o puternica demonstratie a faptului ca, in ciuda saraciei de la noi si de aiurea, a razboaielor, a suferintelor de tot felul, Teatrul merge inainte. Spiritul omenesc are nevoie de Arta. El o cere si o creeaza.