Un tanar pilot in cautare de cai-putere
Bogdan Marisca
"Pentru mine automobilismul este un hobby inteles la modul profesionist"
Bogdan Marisca s-a nascut la Cluj, in 5 martie 1970. Absolvent al Facultatii de Management a Universitatii "Dimitrie Cantemir" din Cluj, Bogdan este de profesie... contabil. Un economist pe circuitele de automobilism-viteza, si inca unul de exceptie. Pacat doar ca motorul care il propulseaza spre culmile gloriei nu are destula putere, macar pe cat talent are pilotul lui.
- Bogdan Marisca, de ce ai ales masinile si vitezele lor ametitoare?
- Din copilarie am avut curiozitatea descoperirii acestui lucru fascinant: automobilul. De fapt, orice baiat vrea sa stea la volanul masinii tatalui sau. Si tatal meu era preocupat de automobilism, dar nu cred ca este ceva ereditar. Marea mea sansa de a intra in anturajul pilotilor de raliuri a fost determinata de faptul ca mama este originara din Brasov, iar eu imi faceam toate vacantele acolo. Acolo i-am cunoscut pe marii nostri piloti, intr-un cerc format in jurul regretatului Ludovic Balint. Inca de atunci hotarasem sa devin pilot. Acolo am vazut primele raliuri, acolo am concurat pentru prima data.
- Pentru tine automobilismul este un hobby, sau ceva mai mult?
- Plecand de la hobby, am ajuns la concluzia ca acesta poate fi viitorul meu din toate punctele de vedere, nu numai pe plan sportiv. Pentru mine automobilismul este un hobby inteles la modul profesionist. Pana la urma, aceasta activitate este un business. Alte sporturi se fac de placere; automobilismul insa presupune costuri enorme, care nu pot fi suportate de parintii unui pusti entuziast, ca in cazul sporturilor clasice. Atunci intervin sponsorii, iar automobilismul devine business.
- Cum ai inceput activitatea competitionala? Este greu sa devii pilot?
- Activitatea competitionala am inceput-o in anul 1993, in Promo-rally, organizat de Castrol Romania. Clasandu-ma pe un loc fruntas, am fost admis in Campionatul national de raliuri si viteza pe traseu montan. In anul 1994 am concurat pe masina personala - faceam si piata, mergeam si la raliu cu ea. In anul 1995 am ajuns la echipa Dacia Pitesti, pentru care concurez si astazi.
- Pe ce masina concurezi?
- Acum concurez pe o Dacia Nova de grupa A. Din punct de vedere al performantelor insa, Dacia Nova este o masina inferioara, dar cu o fiabilitate remarcabila. In momentul in care in Campionat sunt masini intre 250 si 300 de c.p., iar eu concurez pe una de 100 de c.p., sansele de a ocupa un loc fruntas sunt reduse. Iar raportul valoric este determinat si de componentele masinii: transmisie, suspensie etc. care conteaza foarte mult in concurs.
- Care sunt riscurile pe care si le asuma un pilot in timpul concursurilor?
- Riscul este relativ. Teoretic, nu exista nici un risc; in acelasi timp, exista riscuri foarte mari. Totul depinde de pilot. Norocul si-l face omul. La fel si ghinionul. O masina buna isi asculta intotdeauna pilotul. Masinile sunt protejate, dar din punct de vedere fizic totul are o limita. Deceleratiile si socurile afecteaza organismul pilotului, oricat de bine ar fi protejat. Dar e bine sa nu te gandesti la asta cand te urci la volan.
- Ce simti la volan, in timpul concursurilor?
- Ce hobby-uri ai?
- Hobby-uri... mai putine. Automobilismul imi ocupa cea mai mare parte a timpului, dar asta nu inseamna ca nu am timp si pentru viata personala. Am un catel dragalas, pe care-l iubesc, si multi prieteni dragi. Imi place sa calatoresc... Cam asta-i universul meu!
- Ce parere are mama ta despre riscurile pe care ti le asumi?
- Accepta ideea si chiar ma sprijina uneori. Nu cred ca o deranjeaza prea mult, asta poate si pentru ca are foarte multa incredere in mine.
- Cat castiga un pilot de curse in Romania?
- Nu se castiga cine stie ce... Eu sunt unul dintre putinii piloti platiti din Romania. Sunt angajat oficial la Uzina Dacia Pitesti ca lacatus sau ca mecanic - nici nu stiu exact pe ce post - deoarece meseria de pilot de curse nu exista in schema de organizare a unei intreprinderi, fie ea chiar producatoare de autoturisme. Iau un salariu normal, plus o indemnizatie de 135.000 de lei pentru activitatea competitionala; in total, vreun milion de lei net.
- Cand trebuie sa inceapa pregatirea unui viitor pilot?
- Inca din copilarie. La noi nu prea mai exista aceste posibilitati, deoarece faza de karting s-a ignorat din ce in ce mai mult in ultima vreme. Asadar, singura posibilitate este ca, o data cu implinirea varstei de 18 ani, cei interesati sa urmeze scoala de pilotaj "Open "95" din Bucuresti, de care se ocupa dl. Stefan Vasile, multiplu campion national de automobilism. Asta in conditiile in care se sare peste faza de juniorat. In Occident, kartingul se practica de la varsta de trei ani. Asta cred ca spune totul.
- Care sunt calitatile pe care trebuie sa le aiba un pilot de curse?
- Un pilot de valoare trebuie sa fie, in primul rand, un bun matematician. Toata cursa presupune un continuu joc al calculelor. De asemenea, cunoasterea fizicii ajuta enorm un pilot in concurs. Trebuie sa stii intotdeauna sa calculezi un viraj, o derapare, sa alegi momentul optim in care e necesar sa "strivesti" acceleratia... Cine calculeaza mai bine se vede la sfarsitul cursei.
- Cum crezi ca s-ar putea promova activitatea competitionala din Romania?
- Exista o relatie clara intre interesele publicitare si automobilism. Dealerii marilor firme producatoare de autoturisme, importatorii de produse petroliere, producatorii de cauciucuri, institutiile financiare, producatorii de tigari si cei de echipament audio-video pot face asocieri in acest sens. Sponsorizarea unei echipe cu o masina performanta, care sa ii reprezinte, le poate aduce multe beneficii. Statisticile mondiale considera automobilismul "cel mai agresiv mod de publicitate". In Occident, in Formula 1, sunt investite sume uriase. Salariul lui Michael Schumacher este de 70 de milioane de dolari pe an. Cheltuielile legate de masina, de teste, de echipa de mecanici etc., sunt enorme. Sponsorii asigura acest buget si, in mod cert, il acopera cu publicitatea facuta, altfel s-ar fi retras dupa primul contract. La fel este si in automobilism. Impactul publicitar este mult mai puternic decat in cazul altor sporturi, iar mesajul penetreaza publicul intr-un mod mult mai violent.
- In ce competitii ti-ar placea sa participi?
- Mi-ar placea sa particip la etape internationale. Problema este ca nu am o masina competitiva. Cand voi gasi un sponsor interesat, care sa-mi poata pune la dispozitie un echipament de concurs competitiv, sunt sigur ca voi ajunge "sa gust" chiar si o etapa mondiala.
- In cazul in care cineva s-ar arata interesat sa te sponsorizeze, ce masina ti-ar placea sa pilotezi?
- Sunt multe masini in top. Insa cea mai accesibila, in raportul calitate-pret, este marca Ford. Speram ca una din marile firme din Romania va avea intuitia sa sponsorizeze acest real talent. Nu de alta, dar este pacat sa cautam peste hotare valori inferioare celor de acasa.
Declaratii:
Constantin Aur - pilot, campion in 1998: "Bogdan este un tip hotarat, care stie ce vrea. Cel putin pe linia automobilismului, face tot ceea ce este cu putinta si are toate sansele sa reuseasca. Este un om ambitios. In cazul unei sponsorizari cu o masina competitiva, are sanse pentru primele locuri, sigur".
George Grigorescu - pilot: "Bogdan este un pilot care face parte din si este capul de afis al acestui nou nucleu. Este perseverent si intr-o continua perfectionare. El a reusit in doar cateva sezoane sa obtina rezultate notabile, chiar in conditiile impuse de masina Dacia, o masina cu performante penalizate clar de greutate si de varsta. In cazul accesului la un material de concurs performant, rezultatele lui vor fi uluitoare".
Dan Necula - sef Compartiment competitii al Uzinei Dacia Pitesti: "Chiar daca face parte din , Bogdan va fi unul dintre cei mai buni piloti ai Romaniei".
Dan Boboescu - coordonatorul "Cupei Nova": "Bogdan este unul dintre cele mai bune produse ale tinerei generatii. Calitativ, este net superior masinii pe care o are la dispozitie. Este pacat sa iroseasca un astfel de talent fara un material competitiv valoros".