- În urmă cu mai bine de un deceniu, Ligia Bodea, o fetiţă de doar 11 ani, a salvat de la demolare casa bunicilor din satul Iaz, judeţul Sălaj. Astăzi, Ligia Bodea este fericita proprietară a uneia dintre cele mai mari colecţii de artă populară din ţară, iar casa bunicilor a devenit un muzeu impresionant -
La cotrobăit, după vechituri
- Cum ţi-a venit ideea, fiind doar un copil de câţiva ani, să faci un asemenea muzeu al tradiţiei populare?
- Eram prea mică pe atunci ca să ştiu ce este un muzeu şi să îmi propun aşa ceva. Bunica tocmai murise şi eu am fost foarte legată de ea: era un om extraordinar, m-a încurajat să fac tot ce îmi place, îmi spunea poveşti vechi şi mă ţinea mereu pe lângă ea ca să deprind tainele şi frumuseţea vieţii la sat. Dispariţia ei m-a durut foarte mult şi a lăsat un gol... Când cei din familie au decis să demoleze casa ei veche şi grădina, i-am rugat să mai amâne cu un an. Mi se părea că ar dispărea chiar tot ce mă lega de ea şi o ţinea vie în amintirea mea. Aşa s-a întâmplat că mi-am petrecut vacanţa de vară printre lucrurile bunicii, în cele două camere ale ei zugrăvite în albastru, din casa veche, de lemn. În acea vară, am tot adunat de prin curte şi din pod obiecte vechi, le-am curăţat şi le-am aşezat în casă sau în jurul casei, cu gândul că bunica s-ar bucura să vadă că sunt harnică şi gospodăria ei e îngrijită mai departe. Apoi am mers la vecinii de pe uliţă şi le-am cerut obiecte vechi, la fel ca ale bunicii, de care nu mai aveau nevoie, convinsă că voi înfrumuseţa şi mai mult casa cu ele. Părinţii au crezut că e doar ceva trecător, o joacă de copil, însă anul următor, eu am continuat să adun obiecte vechi şi atunci i-am convins să mai aştepte cu demolarea. De fapt, ăsta a fost începutul: gesturile unui copil, în amintirea bunicii, şi dragul de casa copilăriei. Ideea muzeului a venit mai târziu.
- Cum ai reuşit să strângi, totuşi, peste două mii de costume populare tradiţionale şi mii de exponate impresionante ce reconstituie viaţa satului vechi din Sălaj?
- Dacă în primii ani mi se părea că fiecare obiect vechi pe care îl aduc în casa bunicii îi mai dă un strop de viaţă, cu timpul, fără să îmi dau seama, asta a devenit pasiune. Mi-a plăcut tot mai mult să cotrobăi prin curţile şi podurile oamenilor şi mă bucuram de frumuseţea "vechiturilor" care îmi păreau misterioase şi învăluite în poveşti. Mi se părea că sunt un căutător de comori pierdute, uitate de oameni sau ascunse de timp. Cu fiecare obiect scos la lumină, curăţat şi reparat, mi se părea că salvez o bucăţică dintr-un tezaur foarte important. Tata mi-a sprijinit foarte mult această pasiune şi a fost uşor să îl câştig de partea mea, fiind vorba la început de casa mamei lui, construită pe la 1870. Cu ajutorul lui am putut să îmi extind "căutările" şi în satele din împrejurimi, apoi în întreg judeţul Sălaj. Aşa am reuşit să adun ii vechi, cusute manual, cum astăzi nu mai face nimeni, sumane magnifice, de la graniţa cu Bihorul, icoane pe sticlă şi multe, multe obiecte minunate.
Călătorie prin poveşti
- O parte din copilărie şi toată adolescenţa ţi le-ai petrecut adunând "vechituri". Nu ai simţit niciodată că ai vrea să fii cu cei de vârsta ta? Nu ai simţit nevoia să fii un copil obişnuit?
- Îmi plăcea atât de mult ceea ce făceam, încât niciodată nu m-am gândit că ar putea să fie mai bine altfel. Călătoream prin satele Sălajului, călătoream şi prin poveştile oamenilor şi mi se părea fascinant. În plus, simţeam că îndeplinesc o misiune foarte importantă. De multe ori am salvat ii de o valoare inestimabilă din gunoiul aruncat în fundul curţii sau din coteţul găinilor. Alteori, convingeam oamenii să îmi dea mie obiectele vechi şi să nu le dea la troc pe o oală sau cine ştie ce nimic oferit de vânzătorii ambulanţi. Totul a fost făcut cu bucurie şi cu sentimentul împlinirii, nu am ce să regret.
- Acum eşti "om mare", cu studii de specialitate în restaurare şi muzeografie, iar colecţia ta este celebră. Cum vezi lucrurile acum?
- De câţiva ani, mi-am dat seama că ceea ce am adunat nu are cum să mai încapă în casa bunicii şi atunci am zis să mai salvăm o casă veche, la fel ca a ei, şi să o relocăm în curtea noastră. Erau case care stăteau să se dărâme şi am ales câteva dintre ele să le salvăm. Am găsit o echipă care ne-a ajutat să numerotăm grinzile, să le desfacem bucată cu bucată şi să le reconstruim exact cum au fost. Aşa că acum avem două case relocate - una de "birău", adică de primar, una slovăcească, iar o a treia este deja adusă, urmează să o ridicăm.
În felul ăsta casa bunicii aş vrea să rămână doar cu lucrurile ei, aşa cum era la început. Casa slovăcească are şi o poveste interesantă: ea a aparţinut unui cântăreţ la frunză, ce a acompaniat-o pe Maria Lătăreţu. Când am descoperit-o, era aproape distrusă, şi am avut mare noroc să o putem lua şi să o refacem aşa cum o vedeţi astăzi. La reinaugurarea ei au fost prezente şi autorităţi slovace care au fost uimite de frumuseţea casei şi de faptul că românii au salvat şi păstrat o parte din tradiţia lor. De fapt, în Sălaj este o tradiţie comună, slovacii şi românii fiind împreună în această zonă. Având aceste spaţii în care tradiţia încă trăieşte, am început să pictez icoane pe sticlă, şi acum fac în fiecare an ateliere de pictură pentru copii. Încerc să păstrez această colecţie vie, cu activităţi ca pe vremea bunicii, de la făcut pâine în cuptor şi până la organizarea de şezători sau "habăre", cum le zice aici.
- Cât de greu este să întreţii o astfel de colecţie? Bănuiesc că îţi trebuie o energie formidabilă, dar şi o finanţare pe măsură. Cum te descurci?
- Energia mi-o iau chiar de aici. Îmi place atât de mult să salvez şi să păstrez tradiţia vie, încât asta mă încarcă şi îmi dă putere. Sunt copii sau tineri care nu au avut şansa unei bunici ca a mea, şi îi văd cât sunt de fericiţi când pictează o icoană pe sticlă sau când, din făină făcută chiar aici, la moară, reuşesc să scoată din cuptor pâine sau plăcinte.
Aici este pentru mine acasă şi mă simt extraordinar făcând ceea ce fac. Mă străduiesc să nu alunec în kitsch, pentru că graniţa este foarte subţire. La modul concret, sigur că este greu să întreţii o astfel de colecţie: periodic, toate costumele trebuiesc scoase la aerisit, obiectele trebuiesc curăţate şi restaurate, casele, reparate. Nu e uşor... Iar eu mă bazez mai ales pe sprijinul familiei şi, financiar, pe donaţiile iubitorilor de tradiţie. Îmi dau seama însă că orice efort al meu este răsplătit atunci când văd oamenii fericiţi, că au regăsit spiritul şi tradiţia veche românească, tradiţia sălăjenilor.