* In timp ce bisericile occidentale traverseaza desertul pierzandu-si credinciosii in masa, in alte parti ale lumii prolifereaza culte "alternative", care atrag milioane de oameni. Iar tendinta este de expansiune. Aflate in topul celebritatii, doua rituri sud-americane, MACUMBA si SANTERIA, au poposit si pe tarmul Mediteranei, unde se bucura de mare succes. Toleranta religioasa a Europei isi taie singura craca de sub picioare *
Maestrul de ceremonii si-a inceput rugaciunea: "Slavesc drumul lui Umbanda, al lui Sarava Ogum, al lui Yemanja, al lui Sarava Oxossi, al lui Xango si Oxala!", striga el, ridicand mainile spre cer. Aceasta adresare catre zei constituie prima etapa a unui ritual celebrat in "templul" unei importante congregatii a cultului brazilian numit Macumba. Cand rugaciunea se termina, toti cei de fata incep sa aplaude cu putere, iar toba de ceremonie incepe sa bata ritmic. Maestrul, omul a carui mustata grizonata ii tradeaza varsta, incepe o serie de invocatii ce au drept scop atragerea orixasi-lor, zeii Macumba. Pentru ca ritualul sa fie complet, mai trebuie desenate pe pamant niste simboluri complexe, reprezentand pe fiecare dintre zei si, in sfarsit, asezarea unei lumanari aprinse in centrul fiecarui simbol.
In tot acest timp, Maria Jose, preoteasa templului, se pregateste in mijlocul camerei. Este o femeie de culoare, intre doua varste, cu o alura maiestuoasa, care supravegheaza tot ce se petrece in jur si marcheaza evenimentul prin carisma sa. Ea este cunoscuta drept "mama zeilor". In curand, un grup de dansatori, compus in marea majoritate din femei, o inconjoara. Se misca cu gratie in ritmul muzicii si se inclina pana la pamant de fiecare data cand trec prin dreptul simbolurilor sacre desenate pe jos.
Dintr-o data, una dintre dansatoare scoate un tipat ascutit si incepe sa se contorsioneze si sa geama, aflata in mod vizibil in stare de extaz. O alta femeie aprinde o pipa. Silueta sa se transforma in mod imperceptibil. Aplecata de mijloc, sprijinita de un toiag, vorbeste acum intr-un mod straniu, ireal, cu o voce sacadata de batran. Un dansator barbat, aruncandu-si capul pe spate, izbucneste intr-un ras isteric si gesticuleaza dezarticulat. Putin mai departe, o femeie obeza aprinde o tigara groasa, trage din ea de cateva ori, iar mai apoi bea cu pofta dintr-o sticla de "cachaca", un alcool local foarte puternic, pe baza de trestie de zahar.
Transa colectiva
Toti participantii la ceremonie sunt de acum posedati de catre unul dintre diferitii zei ai panteonului Macumba. Adusi la viata de mediumi, "zeii" isi manifesta bucuria de a se regasi si se imbratiseaza cu totii. Dupa aceea se aseaza pe jos, in cerc, gata sa-i ajute pe cei veniti la ceremonie pentru o vindecare, pentru a-si gasi norocul sau, pur si simplu, pentru un sfat. Cand audientele iau sfarsit, efectele transei parasesc, si ele, treptat, corpurile mediumilor, si ceremonia se incheie.
Acesta a fost, pe scurt, unul dintre numeroasele ritualuri Macumba la care a asistat scriitorul francez Serge Bramly, in anii saptezeci. Bramly a scris apoi o carte despre dialogurile pe care le-a avut cu Maria Jose, "mama zeilor", un volum de mare succes, intitulat "Macumba".
Receptacule pentru zei
Dezvaluirile braziliencei in varsta de 64 de ani sunt, intr-adevar, frisonante. In cartea lui Bramly, Maria Jose explica posesiunea determinata de transa ca pe o calatorie in lumea de dincolo. "In clipa aceea, spune ea, capul celui intrat in transa nu mai este decat un receptacul, un simplu vas oferit zeului. Mediumul nu mai are nici vointa, nici memorie si nici personalitate. Transportat in cer, printr-o calatorie de initiere, intalneste zeul, care intra in corpul lui. Pe zeu il vezi si il auzi in clipele ritualului. Se schimba vocea, comportamentul, tot. Femeile vorbesc cu voci de barbati si barbatii cu voci de femei. Prin gura ta vorbeste un zeu. In momentul in care te paraseste, nu iti mai amintesti nimic din ceea ce s-a produs".
Intrebata despre necesitatea pe care o simt mediumii, mai ales femeile, de a bea cantitati mari de alcool tare si de a fuma, Maria Jose a spus: "Cand beau si fumeaza, femeile nu isi mai apartin. Zeii sunt cei care beau si fumeaza in locul lor. Femeia este doar o purtatoare de voce din cer". De altfel, odata ceremonia terminata, mediumii nu resimt in nici un fel alcoolul.
Macumba, la fel ca si sora sa cubaneza, Santeria, isi gasesc radacinile in Africa. Intre secolele al XVI-lea si al XIX-lea, membrii unor triburi din Africa de vest au fost dusi in numar mare, de catre traficantii de sclavi, pana in Cuba, si mai ales in Brazilia, unde au trebuit sa munceasca pe plantatii. Pentru a-si pastra traditia, in fata unor stapani dornici sa faca sa dispara credintele indigene ale sclavilor, acestia din urma si-au travestit zeii in sfinti catolici, venerandu-i, astfel, in mod secret, exact cum s-a intamplat si cu paganismul european. In riturile lor religioase si magice, sclavii negri din America au preluat si elemente din samanismul indienilor din America de Sud, aflati pe teritoriul aceluiasi continent. Chiar si practicantii actuali ai Macumba evoca "Cablocos", spiritele indienilor aborigeni, care bantuie prin paduri si cunosc secretele plantelor si ierburilor. Spre sfarsitul secolului al XIX-lea, in perioada in care sclavii si-au castigat libertatea, ei au asimilat in religia lor o varietate si mai mare de influente religioase, mai ales din diversele traditii magice occidentale.
Zei si sfinti
La fel ca si Macumba, cultul Santeria ("cultul sfintilor") este o sinteza a religiilor populare din Africa de Vest si a crestinismului. Originile sale vin de la primele importuri de sclavi in Cuba, Porto Rico, insula La Trinit si insulele Golfului Mexic. In prezent, practica Santeria este concentrata in Cuba si in Antile, dar ea se raspandeste foarte rapid: se estimeaza ca are cinci milioane de adepti (numiti santeros) in SUA, mai ales in comunitatile hispano-americane din Florida si New York. Un numar din ce in ce mai mare de albi din clasa de mijloc este, de asemeni, initiat in Santeria, aceasta religie emigrand si pe coasta Pacificului, sau in Olanda si Spania, ba chiar si pana in Franta, pe malul Mediteranei. Fiecare adept se converteste primind un paznic spiritual, un "santo". Ritualurile cultului sunt extrem de variate, de la cele simple, precum aprinderea unor lumanari si oferirea unui pahar cu apa celor morti, pana la cele mai complexe: sacrificii de animale, dansuri, cantece si, bineinteles, stari de transa.
Cu toate ca este o religie pagana ce cuprinde peste sase sute de zeitati diferite, Santeria are o divinitate suprema numita Olorun, "stapanul cerurilor". Sub autoritatea sa, in panteonul Santeriei se gasesc numerosi zei cunoscuti sub numele de "Orishas" (echivalentul lui Orixas din Macumba).
Fiecare dintre ei poseda caracteristici specifice: un sfant catolic care ii este asociat, o cifra, o culoare, o mancare, o miscare de dans, o emblema si puteri proprii. Cu toate acestea, pentru a actiona eficient in lumea oamenilor, Orishas cer sacrificii de animale, de cele mai multe ori gaini. Se crede ca in schimbul jertfelor sangeroase zeii le acorda anumite favoruri credinciosilor lor.
Lucru previzibil, aceste sacrificii rituale au dus la conflicte intre adeptii Santeria si asociatiile de protectie a animalelor. Santeros isi apara cu strasnicie practicile, sustinand ca sacrificiile animale sunt de mai multe secole un stalp al cultului lor si ca, de altfel, animalele sunt mereu ucise pentru mancare. Ce diferenta este intre un miel jertfit unui zeu si altul sacrificat pentru masa de Pasti?
Virtutile credintei
Cum se explica succesul acestor culte pagane travestite in crestinism? In primul rand prin limbajul lor oral, accesibil oricarui om, prin celebrarea traditiei, catre care lumea de azi se intoarce dintr-un reflex de identitate si, nu in ultimul rand, prin spectacolul de circ pe care-l ofera, plin de culoare si numere magice. Si prin promisiunea de a implini asteptarile imediat. Cea mai mare sarbatoare religioasa din Brazilia este celebrarea Yemanjei, zeita marii, care se tine pe 31 decembrie, pe "plajele Sfintilor", nu departe de Sao Paulo. Locuitorii acestui oras participa la sarbatoare cu sutele de mii.
O alta particularitate a seductiei consta in virtutile terapeutice ale dansurilor rituale: se pare ca expresia primitiva a dansului contribuie, in mod efectiv, la un fel de exorcism al pornirilor negative. (Un principiu aflat si la baza tarantelei, unul dintre cele mai vechi dansuri din Europa, care mai este inca folosit drept terapie in Italia de Sud, prezent, de asemeni, si in dansul romanesc Calusarii, folosit in vechime ca ritual de sanatate). O alta manifestare bizara, observata si la dukuni sau la samanii din Java si in anumite rituri taoiste este transferul de personalitate. Un om in varsta, posedat de catre un spirit mai tanar si mai viguros, ii preia acestuia caracteristicile in timpul transei, iar aceste transformari, uneori impresionante, par sa influenteze durabil organismul adeptilor, care devin foarte longevivi.
Supliment de ancheta
Blesteme la nivel de stat
Cand, in 1989, fortele americane au invadat statul Panama si, mai apoi, dictatorul Manuel Noriega a fost aruncat in inchisoare, o perchezitie a vastei sale locuinte a relevat niste practici rar intalnite la un sef de stat. S-a descoperit o masa mare, incarcata de lumanari tinute sub clopote de sticla, niste statuete stranii si niste saculeti de panza ce contineau diferite prafuri despre care s-a crezut prima data ca erau droguri. Analiza lor a dovedit ca nu erau decat un amestec de ierburi si de tamaie. Cateva interogatorii au stabilit ca Noriega folosise mai multi vrajitori de origine braziliana, cubaneza sau portoricana, pentru a trimite blesteme asupra Statelor Unite.
Si fostul dictator al Ugandei, Idi Amin, era recunoscut pentru folosirea vrajitoriei negre, in pura traditie africana. Astfel, un prizonier a fost jupuit de viu, in timpul unui ritual, pentru a i se fura sufletul.
Magie si catolicism
Diferitele culte afro-americane, rezultand din sincretismul dintre zeii pagani si sfintii catolici - Voodoo haitian, Macumba braziliana sau Santeria cubaneza - ofera un amestec straniu de magie primitiva si de catolicism. Practicate de cateva milioane de persoane in lumea intreaga, aceste religii populare si originale cunosc un succes din ce in ce mai mare: in prezent, exista peste saizeci de mii de temple Macumba, la Rio de Janeiro, si douazeci de mii de temple Santeros, in SUA.
1.
O adepta a Macumba intra in transa, in timpul careia va fi posedata de catre unul dintre zei, poate chiar de catre un Egun, spiritul unui mort. Printre "Eguni" se numara "Pretos Velhas", spiritele fostilor sclavi negri, foarte intelepte si cu puteri vindecatoare. Un astfel de spirit coborand pe pamant nu isi schimba natura. Daca ii place alcoolul, va bea, daca doreste, va fuma pipa sau o tigara. El se va comporta in functie de varsta sa: astfel, un tanar medium, posedat de catre un "Preto Velho", va tremura si va schiopata ca un batran, in timpul transei.
2. Practica sacrificiilor rituale pe animale i-a adus Santeriei mai multe procese rasunatoare. Unul dintre ele (biserica din Lucumi, impotriva orasului Hialeah, Florida) a ajuns pana la Curtea Suprema a SUA. Pe 11 iunie 1993, curtea a hotarat, in unanimitate, ca municipalitatea din Hialeah, care interzicea orice sacrificiu animal in cadrul unui ritual, viola constitutia americana, care garanteaza libertatea de expresie religioasa. O decizie cel putin curioasa, avand in vedere atacul sectelor asupra protestantismului Bisericii americane.
3. "Botanica" este un butic care vinde ierburi, esente, uleiuri si tamaia necesara practicilor Santeriei si ale altor culturi afro-americane. De asemenea, se mai pot cumpara carti de magie, statuete ale sfintilor, talismane, radacini magice, o mare varietate de lumanari colorate, piei de sarpe, sapunuri magice si ulei de baie. Personalul buticului cunoaste toate subtilitatile acestor culte, pentru ca de multe ori clientii aflati in cautarea unei ofrande eficace fac apel la ei.
4. Toti zeii credintei Santeria poseda atribute specifice. Aceasta efigie, reprezentandu-l pe Ellegwa, zeul drumurilor si al banditilor, a fost confectionata din scoci, principalul simbol al acestui zeu, din "Garabato", un fel de planta bombata, si din culorile rosu si negru. Preotii barbati din Santeria, numiti "Babalaos", folosesc de multe ori astfel de cochilii ce evoca o gura.
Prin intermediul ei, Orishas (zeii) vorbesc cu babalaos. Cand preotul arunca cochiliile in timpul ritualului, le numara pe cele care au cazut cu deschizatura in sus. Fiecare reprezinta vocea unui zeu, iar numarul lor determina semnificatia mesajului. Pretul unei astfel de preziceri oscileaza intre cinci si zece dolari.
5. Pe acest altar este asezata zeita Oshun, fiind reprezentata sub forma crestina a Fecioarei. Oshun este Venus al panteonului Santeriei. Ea are grija de fluvii, dragoste, maternitate, bogatie si de casnicie. La fel ca toti zeii Santeriei, ea ii pedepseste pe cei care au indrazneala sa o ofenseze. Oricine o irita pe Oshun se poate astepta la tulburari abdominale, cat si la neintelegeri sociale si domestice.