Romania este unul dintre cei cincisprezece producatori de vin la nivel mondial si al saselea producator din Europa, dupa Franta, Italia, Spania, Germania si Portugalia; ocupa locul cinci in ierarhia tarilor viticole europene, cu o suprafata totala de vita de vie pe rod de 183.400 hectare. Cu toate acestea, vinurile romanesti nu stau inca pe locul meritat la mesele europenilor, americanilor si asiaticilor. Si, din lipsa de cultura specifica, nici romanii nu se prea omoara dupa vinul autohton si dupa vin in general (consumul de vin in Romania este de 24 litri/locuitor/an, jumatate din consumul tarilor dezvoltate, de 50 litri/locuitor!). Aflat la prima editie, "Vintest" este, de fapt, o piatra de hotar, care ridica saloanele regionale, desfasurate dupa 1990, la nivel national, propunandu-si sa faca intr-un fel dreptate vinului romanesc si sa repuna productia nationala pe harta vinificatiei mondiale, dupa o absenta indelungata. Nu pot uita scandalul de acum cativa ani, cand o enciclopedie britanica lista printre marii producatori de vinuri spumante tari ca Botswana si Tanzania, unde se cultiva vita de vie de numai cateva decenii, ignorand cu desavarsire Romania, unde traditia depaseste cu mult doua mii de ani. Astazi, oamenii de afaceri britanici se afla in plutonul celor mai ambitiosi producatori de vinuri romanesti, alaturi de francezi, olandezi si italieni. Asadar, "Vintest", sosit la Bucuresti prin... "Vinvest", cu sprijinul Ministerului Agriculturii, al Ministerului Turismului si al marilor producatori Jidvei si Vincon Vrancea, secondati de o multime de parteneri (Asociatia Degustatorilor Autorizati, Oficiul National al Viei si Vinului, Asociatia Somelierilor din Romania, Universitatea de Stiinte Agricole din Bucuresti etc.), este prima ocazie "nationala", in care multe dintre cele mai bune podgorii si marci de vinuri "defileaza" prin fata natiunii. Cum numai vinurile care cuceresc piata nationala au sanse maxime de a se afirma peste hotare (exemplele clasice ale Frantei si Italiei sunt convingatoare), participantii la salon curteaza atat "publicul profesionist", cat si publicul larg, intr-un maraton de patru zile (27-30 octombrie, 8 ore pe zi) de degustari, show-uri gastronomice, lansari de vinuri, lansari de publicatii, concursuri, tombole, competitii. Vor fi prezente mari "domenii" viticole, Nicoresti, Sara, Boieru, Anastasia, Sahateni, Urlati, precum si valoroase "crame" si "case": Speed-Husi, Basilescu, Pancota, Samburesti, Ciumbrud, Oprisor, Statiunea Pietroasa, Vinterra International, Vinex Murfatlar, Vifrana, Budureasca, Wine Princess, Senator Wine, WineRo si altele. Un evantai de experiente datorate investitorilor straini si autohtoni, dar si producatorilor de accesorii, distribuitorilor si societatilor de turism, pentru a stabili punti de comunicare si relatii de afaceri. Intre obiectivele organizatorilor, remarcam, printre altele, "promovarea micilor producatori de vin" (care nu au vinurile listate in super si hipermarket-uri), "promovarea vinului ca aliment" si "educarea gustului populatiei, in asezonarea vinului cu mancarea". Provocari ambitioase, care dovedesc ca nu cresterea vanzarilor este scopul principal al salonului national, ci intoarcerea la "boieria" interbelica, atunci cand societatea romaneasca situase vinul printre valorile de patrimoniu.
Deschiderea oficiala a "Vintest" va avea loc joi, 27 octombrie, la ora 10, in complexul ROMAERO de la Baneasa. Degustarile vor fi gratuite. Mai multe detalii pe: www.vintest.ro