O vizita privilegiata
Ansamblu arhitectural grandios, amplasat pe malul drept al Niprului, in Ucraina, Lavra Pecerska din Kiev inglobeaza o gramada de edificii: biserici, chilii, muzee, ateliere de pictura si de croitorie pentru vesminte preotesti, Academia de Teologie, Seminarul Teologic. Toate intr-o armonie arhitecturala de o frumusete covarsitoare, dominata de albul zidurilor, zveltetea clopotnitei si maretia cupolelor aurite, semetindu-se parca spre inalturi in cutezanta de a apropia Cerul de Pamant. Cu toate acestea, marea atractie au constituit-o de-a lungul timpurilor nu atat stralucitoarele constructii de la suprafata, cat subteranele Lavrei, pesteri sapate in pamant, cu aproape un mileniu in urma, in care s-au nevoit preacuviosi calugari, nu putini dintre ei ajunsi de multa vreme in ceata sfintilor.
Potrivit spuselor cronicarului, inainte vreme, pe aceste locuri, in apropierea vechiului Kiev, nu erau decat dealuri impadurite. Pana cand, in secolul al XI-lea, si-a gasit loc de inchinaciune, intr-o pestera sapata cu mult timp in urma de varegi intr-una din coline, monahul Antonie. Fusese primit in cinul monahal la Sfantul Athos, de unde tocmai se intorsese pe meleagurile natale, atragand in scurt timp in jurul lui tot mai multi ucenici. Era in anul 1051, considerat cel al intemeierii Lavrei, cand Antonie si ucenicul sau, Teodosie, au decis sa se sape si alte pesteri-chilii, constituind astfel o manastire subterana, cu o adevarata obste monahala, de unde si denumirea de "Manastirea Pesterilor", pe care i-au dat-o locuitorii vechiului Kiev. Cand pesterile au devenit neincapatoare, numarul ucenicilor sporind intruna, Antonie a hotarat construirea, la suprafata, a unei manastiri din lemn, cu o biserica mare si multe chilii, imprejmuind-o cu ziduri. In cea subterana ramasesera doar ascetii nevoitori, alte pesteri devenind, pentru urmatorii 600 de ani, loc de ingropaciune si de pastrare a sfintelor moaste. Constructia Marii Lavre insa, precum ramurile scaldate in lumina ale unui arbore cu radacini viguroase, a continuat si in urmatoarele noua secole, intinzandu-se pe mai mult de douazeci de hectare.
Incursiune in adancuri
Nemultumindu-te, ca pelerin, sa admiri doar ceea ce se vede la suprafata, lasi in urma ta stralucirea si rumoarea lumii, alegi intre cele doua trasee - unul scurt, pentru vizitatori obisnuiti, si unul considerabil mai lung, pentru cei aflati intr-o calatorie spirituala, sau le parcurgi pe rand pe amandoua, deopotriva de interesante, de naucitoare, si te afunzi in simplitatea si linistea adancurilor. Te insotesti de o lumanare aprinsa - pe care o cumperi in biserica, tinand-o cu veneratie intr-un fel anume, dupa regula locului, in causul palmei stangi, cu sprijin intre degetele inelar si mijlociu, urmand ca, la iesire, ce ramane din ea sa iei cu tine, pentru a-ti fi de ajutor la vreme de necaz sau indoiala - si cobori abrupt pe treptele lungi si inguste de piatra, in labirintul subteran. Nimic infricosator.
Deasupra fiecarei racle, cate o candela, iar la capatai, imaginea sfantului sau o alta icoana venerata de acesta in timpul vietii si o inscriptie cu numele si "indeletnicirea" de odinioara: Damian tamaduitorul, Nectarie schimnicul, Alexei sihastrul, Grigorie pictorul, Agathon facatorul de minuni, Nistor cronicarul... Dar si Sfanta Teodora din Carpati.
Sfanta Teodora din Carpati
Ne e cunoscuta ca Sfanta Teodora de la Sihla, cea care a sihastrit multi ani, in secolul al XVII-lea, intr-o pestera din preajma Schitului Sihla-Neamt. Numai Cuviosul Pavel de la Manastirea Sihastria, duhovnicul ei, o cerceta din cand in cand, o marturisea, o impartasea, o incuraja si ii ducea cele de trebuinta. Dupa moartea acestuia, Teodora ramasese cu totul singura, locul in care se nevoia nefiind cunoscut de nimeni.
Cuviosul Pahomie de la Gledin
Un alt sfant roman, ale carui ramasite pamantesti odihnesc la Lavra Pecerska, este Cuviosul Pahomie de la Gledin, nascut in preajma anului 1674. Doritor de tanar de viata pustniceasca, s-a calugarit, la nici 25 de ani, la Manastirea Neamt, al carei staret a devenit peste doar cativa ani. Nu pentru mult timp, insa, caci pleaca la Lavra Pecerska, manastire renumita printr-un nivel foarte inalt de duhovnicie, in care multi calugari si-ar fi dorit sa se statorniceasca. Aici il cunoaste pe vestitul isihast Sfantul Dimitrie al Rostovului, devenind ucenic al acestuia. De la el primise monahul Pahomie raspuns la framantarea sufletului sau: de a petrece viata in tacere, in pustie.
O forta de neinteles
Moastele sfintilor din pesterile de la Lavra Pecerska sunt considerate un miracol. Cum altfel, de vreme ce sunt neatinse de putreziciune, ale unora si dupa aproape 1000 de ani?! Mai ales ca n-au fost supuse vreunui proces de mumificare, ca in cazul mumiilor egiptene, de exemplu.
Energie ce nu se masoara, se simte
Tamila Reshetnikov, doctor in biologie, este cea care a facut publice rezultatele activitatii comisiei insarcinate cu studierea moastelor de la Lavra Pecerska, la sfarsitul anilor '80 ai secolului trecut, din care facuse parte pe cand isi desfasura activitatea ca biolog la Institutul de genetica si fiziologie a plantelor. Printre experimentele efectuate s-au numarat si cele cu material biologic: boabe de grau. S-a impartit o cantitate oarecare de seminte in doua parti, una din acestea fiind tinuta langa moaste, dupa care au fost puse, in ladite separate, la incoltit. Cele expuse in preajma moastelor au germinat mai repede, avand masa de 2-3 ori mai mare decat a materialului de control si, tot in comparatie cu acesta, mladitele aeriene au crescut neobisnuit de repede si de mari.
In cadrul unei alte experiente provocatoare, boabele de grau au fost impartite in trei parti, primele doua fiind iradiate cu cobalt, intr-o doza letala pentru acest soi de plante, dupa care au fost puse la germinat. Cele care au stat in preajma moastelor, desi iradiate, s-au comportat precum cele perfect sanatoase, energia emanata de moaste neutralizand-o pe cea nucleara, dovedindu-se a fi mai puternica decat aceasta, ceea ce, dupa cum era si de asteptat, nu s-a intamplat cu celelalte seminte supuse iradierii. Dupa parerea Tamilei Reshetnikov, sub actiunea campurilor energetice emanate de moaste - un tip de energie aparte, ce nu s-a lasat "definita" in vestitele, de altfel, laboratoare ale cercetatorilor, actionand ca un suflu datator de viata si intretinator al acesteia -, atat in cazul plantelor, cat si al organismului uman, se schimba proportia dintre elementele chimice componente, in sensul restabilirii echilibrului - ceea ce inseamna vitalitate si sanatate, fapt ce are influenta asupra proceselor chimice care au loc in cadrul acestora. Urmare a acestor modificari, boabele de grau germineaza mai usor, tulpinile aeriene cresc neobisnuit de repede si de viguroase, iar in cazul organismului uman, are loc redobandirea puterilor pierdute, adica insanatosirea. Dar, pentru ca acestea sa se intample, este foarte important, dupa cum ne asigura Tamila Reshetnikov, ca moastelor sa le fie adresat gandul-rugaminte in acest sens, de aparare a plantelor, de vindecare a organismului. Cum de se intampla toate acestea? Oamenii de stiinta n-au gasit raspunsul, dar nici sa le nege n-au avut cum, admitandu-le ca petrecandu-se aievea. Tocmai datorita energiei sesizate in preajma moastelor, dar care nu se lasa masurata de instrumentele lor, oricat de performante ar fi. O poti doar simti. Cu o singura conditie: sa crezi in posibila ei manifestare.
Cranii izvoratoare de mir
Un alt fenomen ce se sustrage oricarei interpretari logice il constituie cele 32 de cranii de sfinti izvoratoare de mir, chiar daca nu sunt doar ale celor inmormantati in subteranele Lavrei, "varsta" unora fiind de vreo opt-noua secole, pastrate in vase speciale de sticla sau argint, intr-una din bisericile subterane. In 1988, cand Lavra Pecerska a trecut din nou in proprietatea Bisericii Ortodoxe - pana atunci, incepand din 1917, fusese considerata muzeu -, se spune ca in chiar acea zi (era cea in care se omagiau o mie de ani de la crestinarea Rusiei kievene), craniile au inceput sa izvorasca un lichid uleios, placut mirositor. Ceea ce nu se mai intamplase de zeci de ani, cunoscut fiind, de altfel, ca si inainte de perioada represiunilor si a persecutiilor religioase se intampla ca ba unul dintre cranii, ba altul sa izvorasca mir. Intrand in atentia oamenilor de stiinta, misterul a ajuns si de aceasta data, unde altundeva?, in laborator.
Cerul din adancuri
Gandul tulburator ca te afli pe un taram al mortilor - pe masura ce treci, cu pasi sovaitori la inceput, devenind apoi tot mai usori parca, de la o racla la alta, de la o icoana la alta - te paraseste, ramanand cumva tot mai departe in urma ta. O forta nebanuita te tintuieste parca, in preajma unui sfant sau a altuia, imbiindu-te sa-i dai ragaz mintii sa se odihneasca intr-o rugaciune, pentru a te despovara de toate grijile lumii si ale tale. Descoperind si scrutand astfel Cerul, in adancurile pesterilor cu sfinti, in momente unice, de care te poti bucura doar in locul unde s-a nevoit si s-a rugat un sfant, te descoperi, de fapt, pe tine, intrezarind acea farama din Cer - a nevazutului din strafundurile propriei fiinte - care salasluieste in fiecare dintre noi, umbrita de stralucirea lumii vazutelor, "asurzita" de rumoarea ei. Ii spunem suflet? Ii spunem Dumnezeu? Divinul din noi?