O feerie pe gheata combinata din geniu si maiestrie artistica
Pentru bucurestenii amatori de muzica buna si acrobatie pe gheata, duminica trecuta a fost zi de mare sarbatoare. Adunati sub acoperisul patinoarului Mihail Flamaropol, ei au asteptat cu nerabdare momentul de gratie, in care luminile s-au stins si forfotele marunte au fost inlocuite cu sunetul limpede si straniu al unui Stradivarius veritabil.
Intai au fost cateva acorduri de vioara, care au strabatut linistea, apoi aplauzele au navalit in ropote si scena asezata intr-o parte a patinoarului, inundata de lumina, a lasat sa se vada celebra Orchestra din Monte Carlo: 5 fete superbe, cu trupuri de zeite, imbracate in rochii rosii-purpurii, lungi pana in pamant si cu umerii goi. Una dintre ele era chiar sora lui Edvin Marton. Doua la clape, doua la vioara si una la contrabas, tineau ritmul melodiilor, pentru ca Marton, cu stilul lui unic de interpretare, sa poata exploda in solo-uri de o virtuozitate extraordinara. La o asemenea viteza de manuire a arcusului, talentul de dansator si patinator sportiv al lui Evgheni Plushenko venea exact ca o manusa. Cand si-a facut aparitia, dupa o incalzire de cateva minute, facuta cu patinatorii din trupa de dans Brioni, publicul a izbucnit in ovatii. Cu greu mai puteai sta pe scaun, vazand siguranta extraordinara cu care se misca pe gheata, viteza incredibila care aproape te facea sa-l pierzi din ochi, piruetele, salturile, rasucirile si sariturile peste cap, care te lasau cu gura cascata. Cel mai rapid violonist din lume, alaturi de cel mai rapid patinator! Un cuplu excelent, sudat inainte de toate de o foarte buna prietenie si de o colaborare artistica pe masura: 12 din medaliile obtinute de Plushenko au fost pentru prestatii pe muzica lui Marton. Dar cine sunt de fapt cei doi colosi?
***
Edvin Marton este violonist ungur, are trei conservatoare la activ, studii de muzica la Budapesta, Moscova, Viena si New York. Este castigator al unui Premiu Emy si al unui premiu Grammy pentru intreaga cariera, precum si al premiului Vioara de Aur. Dar adevarata faima a venit odata cu cotitura muzicala pe care a facut-o, de la muzica clasica inspre muzica pop. Un ingredient important al succesului vine si de la faptul ca este un preferat al patinatorilor, bucatile lui muzicale fiind alese adesea pentru competitiile internationale. Asa l-a cunoscut si pe Plushenko, cu care s-a imprietenit aproape instantaneu si de care il leaga o

***
La Bucuresti, ungurul si rusul au evoluat impreuna intr-o sala jerpelita si cenusie, o veritabila relicva comunista, in contrast izbitor cu "glamour"-ul show-ului. Organizatorii au facut insa tot posibilul ca spectacolul sa fie bine pus la punct. S-au cheltuit in total 150.000 de euro, pentru aducerea celor doi artisti si pentru intregul staff implicat. La inceput neincrezator cu privire la concertul din Romania, Marton a fost convins, in urma prestatiei preliminare din toamna, de entuziasmul publicului roman. El a fost prin urmare cel care l-a determinat pe Plushenko sa vina si in tara noastra. O echipa de paza si protectie foarte bine alcatuita, numai din adevarati profesionisti, metode sigure pentru paza Stradivariusului (echivalat la 4 milioane de dolari) si, in ciuda aspectului invechit, o "gheata buna", asa cum a declarat, in aplauze, Plushenko, la conferinta de presa... Iata atuurile organizatorilor.
In ce priveste show-ul, el a surprins pe toata lumea. A inceput cu lasere verzi, care strapungeau ceata alburie ce plutea deasupra ghetii, din cauza temperaturii extreme. S-au adaugat jocuri de lumini, galbene, verzi si mov. Cei 15 patinatori din trupa Brioni au aparut, cand cate doi, cand in grupuri mai mari, in costumatii impecabile, animand de fiecare data spectacolul.
Cu o pauza de un sfert de ora, pentru refacerea patinoarului, spectacolul a continuat cu o introducere "aeriana" facuta de acrobata Gabriela Path. Deasupra ghetii, cobora din plafon o fasie visinie de panza, pe care a urcat cu miscari de felina si cu care s-a infasurat pe parcurs. A dansat in aer, cu miscari senzuale, s-a lasat in cadere, ca sa ne faca sa tresarim de suspans, a urcat din nou, unduindu-se si rasucindu-se gratios si, la final, a alunecat, pana ce talpile ei au atins din nou gheata. Un spectacol halucinant, care a fost onorat cu multe, multe aplauze. Marton a coborat de pe scena si a cantat pe gheata, printre focuri care se aprindeau, fara insa a incalta si el patinele. Singura dezamagire pentru publicul roman a fost faptul ca Plushenko a aparut doar de trei ori in cadrul a trei reprezentatii de cate 4 minute aproximativ. De inteles insa, avand in vedere ca in aceeasi zi erau programate doua spectacole identice (la orele 15.00 si 19.00). Patinatorul chiar a glumit la conferinta de presa, afirmand ca asta nu e o problema pentru el, maximumul de aparitii pe gheata fiind de 7 intr-o singura zi, pentru ca e rezistent si are "un fizic bun".

Fotografii: Iulian Ignat