Tudor Giurgiu, - regizor, Presedintele Televiziunii Romane (Filmul sau, Legaturi bolnavicioase, a fost singurul lungmetraj romanesc intrat in competitie la Festivalul "Anonimul")
"Cred ca in momentul acesta avem cea mai buna cinematografie din Europa de Est"
"Sunt foarte placut surprins de felul in care a crescut acest festival, in primii sai ani de viata. Am mai fost aici, pe fuga, in 2004, la prima editie, cand publicul nu era deloc numeros, lumea de-abia incepea sa afle despre ce se petrece la Sfantu Gheorghe. Este cu totul altceva decat festivalul Tiff de la Cluj. Selectia se face pe principii diferite, pe teme diferite, asa ca nu cred ca putem vorbi despre "concurenta", asa cum spun unii, ci despre un fenomen absolut normal intr-o tara atat de mare ca Romania, unde, cred eu, ar mai fi inca loc de alte 2-3 festivaluri, cu conditia ca fiecare sa-si construiasca o identitate proprie. Pot spune, insa, ca proiectul "Generatia Asteptata", dedicat tinerilor regizori romani, mi se pare o idee foarte buna, sunt foarte rare ocaziile in care toate filmele romanesti pot fi vazute la un loc. Mi-as fi dorit insa o mai mare interactiune, cum era odata la Costinesti, unde aveau loc discutii pe plaja, intr-o vreme in care actorii si regizorii romani insemnau foarte mult pentru publicul autohton. Cand s-a difuzat filmul meu, Legaturi bolnavicioase, eu am stat printre spectatori, in teatrul de vara. A fost ceva special. Comentariile "de tabara" sunt diferite de cele din salile de cinema. Ma bucur ca cele doua actrite din film, Ioana Barbu si Maria Popistasu, au primit o mentiune la acest festival, o meritau din plin, au jucat admirabil. Pelicula a avut, de altfel, un public larg, peste tot in Romania, si a prins si afara, a fost deja difuzata in peste 15 tari. E minunat ca dupa o perioada de cautari, filmele romanesti sunt din nou apreciate, impunand un standard ridicat de calitate. Mie cel mai mult mi-a placut A fost sau n-a fost, al lui Corneliu Porumboiu, film la care am ras, m-am bucurat, m-am intristat - film care, printr-o formula foarte simpla, iti da extrem de mult de gandit. Cred ca in Europa de Est, avem acum cea mai buna cinematografie, daca ne gandim la talente, la personalitati, la filmele reusite in ultimii ani. Lumea a inceput sa vada Romania ca pe un spatiu deosebit pentru film, si au inceput sa caute si ei reteta. Din fericire, noi stam din ce in ce mai bine si la nivel legislativ, cinematografia romaneasca incepe cu adevarat sa fie sprijinita. Mai prost - la coada, de fapt - stam cu salile de cinematograf, care se inchid pe capete si nu mai reusesc sa atraga publicul. La acest capitol vom mai fi, din pacate, in deriva cativa ani, timp in care filmele romanesti nu vor putea ajunge pe locul I in box-office. Dar important este ca suntem acolo, ca ne exprimam in plan cinematografic, mult mai consistent si mai valoros decat pana acum."
Catalin Mitulescu, - regizor, producator, scenarist
(Distinctii: scurtmetrajul Trafic - premiul Palme d`Or in 2004; Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii - premiul Sundance/Nhk , pentru cel mai bun proiect european in 2006, iar Dorotheea Petre, actrita principala, obtine premiul "Un Certain Regard", tot in acest an)
"Mi s-a parut ceva deosebit ca tinerii regizori romani, care au reusit pelicule de buna si foarte buna calitate in ultimii ani, sa se adune in acest cadru relaxat si sa vorbeasca despre filmele lor"
"Ma bucur mult ca am ajuns la Sfantu Gheorghe, pentru ca acest festival, cu atmosfera lui aparte, mi-a dat ocazia sa fiu si in vacanta, si la lucru in acelasi timp. Cand organizatorii m-au contactat prin aprilie, cu initiativa proiectului "Generatia Asteptata", in care avea sa fie difuzat si filmul meu Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii, am raspuns imediat pozitiv. Mi s-a parut ceva deosebit ca tinerii regizori romani, care au reusit pelicule de buna si foarte buna calitate in ultimii ani, sa se adune in acest cadru relaxat si sa vorbeasca despre filmele lor si, in general, despre filmul romanesc de astazi. Din pacate, n-au reusit sa vina toti aici, iar pentru cei prezenti, cred ca a lipsit ceva esential: o mai buna comunicare cu publicul. Asta mi-as dori, de fapt, sa vad la editiile viitoare, o legatura mai stransa intre realizatori si cei care au venit sa ne vada filmele. Sigur ca ecouri am avut, am simtit cate ceva din reactiile publicului si m-am bucurat sa vad ca pustii de 17-18 ani, veniti in Delta in vacanta cu corturile, au receptat pozitiv filmul meu. Ei sunt dintr-o generatie care n-au trait sub regimul lui Ceausescu, dar care au inteles ce voia sa transmita acest film. Au raspuns la firescul lui, le-a placut povestea derulata pe ecran, au inteles codurile culturale inscrise acolo. Cred ca, per ansamblu, aceasta oferta substantiala de filme autohtone de lung si scurt metraj a fost foarte binevenita. Este un moment atat de important pentru noi, acum ca in fiecare an 2-3 filme romanesti merg la festivaluri internationale de clasa si ca, de cele mai multe ori, venim acasa si cu premii. Cred ca putem spune fara ocolisuri ca incepem sa avem valoare. Mie chiar mi-au placut filmele din ultimii ani - sunt filme implinite, au o emotie, o idee pe care reusesc sa o transmita foarte frumos. Vedem acest lucru si din unghiul celalalt, al faptului ca aceste pelicule, prin valoarea lor intrinseca, au inceput sa se vanda si sa se difuzeze in strainatate. Lucrurile intra astfel intr-o normalitate de mult asteptata: cei care iau bani de la Cnc, dar se zgarcesc la bugetul filmului, pentru a baga fonduri in buzunarele proprii, fac filme proaste si se autodescalifica pentru proiecte viitoare. Cei care fac eforturi sa stranga bani si sa lucreze cu o echipa de valoare au sanse mult mai mari sa faca un film bun, pe care sa il promoveze cu succes si de pe urma caruia sa castige si bani, si reputatie. Cred ca Cnc-ul incepe sa discearna intre aceste doua tipuri de comportament si sa ajute la crearea unui climat profesionist in filmul romanesc de astazi. Talent exista din plin, iar faptul ca iesim si pe piata, cu din ce in ce mai mare priza la public, este un semn graitor. Ne aflam, in sfarsit, pe drumul cel bun."
Marcel Iures, - Presedintele Festivalului "Anonimul"
"Cred ca am evoluat in bine, fata de precedentele doua editii, dar ceea ce ne trebuie in plus este sa prindem adancime"
"Acest festival se afla inca in faza de urzeala, isi tese inca identitatea. Cred ca am evoluat in bine, fata de precedentele doua editii, dar ceea ce ne trebuie in plus este sa prindem adancime. Nu stiu daca vom continua cu varianta selectionerului unic, pe care eu am considerat-o, de altfel, necesara, apreciind ca este nevoie de concizie si de coerenta in alegerea filmelor care intra in concurs. Fata de anul trecut, am introdus sectiunea de scurtmetraj de animatie, foarte putin cunoscut la noi. De altfel, in competitie a existat doar un singur film romanesc, printre cele 24 selectate. Am vazut ca publicul tanar a raspuns bine la aceasta provocare cinematografica, dar si aici ramane de discutat daca, totusi, nu ar fi mai potrivit sa reintroducem sectiunea de film documentar, foarte apreciata in 2005. Ma bucur ca proiectul "Generatia Asteptata" a fost atat de bine primit de public. Acesti admirabili tineri regizori romani erau in preajma noastra, dar noi nu prea stiam de ei. Din fericire, ne-am desteptat la timp si i-am adus impreuna, si trebuie sa ii pretuim, pentru ca ei sunt forta de tractiune in filmul romanesc la ora actuala. Imi place ca in creatiile lor exista un umor de foarte buna calitate si ca lucrurile sunt spuse pe fata, cinstit, cu claritate. Aveam atata nevoie de asa ceva in Romania, dupa ce istoria noastra a fost marcata de atatea perioade de taceri false si de lucruri ascunse. Daca ar fi sa le cer ceva, ar fi inca si mai multa cruzime in filmele lor, cruzime a adevarului nedisimulat, care merge in adancime. Per ansamblu, cred ca "Anonimul" a avut cate ceva pe gustul fiecaruia, iar, dincolo de partea strict artistica, a adus un mare beneficiu: a dat oamenilor interesati de film sansa de a se cunoaste intre ei. Eu am tinut foarte mult sa-l avem aici si pe Lucian Pintilie, caruia i-am fi dedicat aceasta editie, dar anul acesta nu a putut fi prezent. Timpul nu este insa trecut."
Bahman Ghobadi (Iran), - regizor, Presedintele Juriului la sectiunea lungmetraj (Filmul sau, Testoasele pot zbura, a castigat Trofeul "Anonimul" in 2005)
"Exista un mare potential pentru ca acest festival sa creasca, dar este nevoie de o schimbare in mecanismul de selectie a filmelor"
"Exista aici o foarte buna ambianta si un mare potential pentru ca acest festival sa creasca, dar este nevoie de o schimbare in mecanismul de selectie a filmelor. Pe mine nu m-a impresionat nici unul din filmele prezente in competitie, si cred ca Trofeul Festivalului nu merita decernat anul acesta. A fost dificil pentru noi, ca juriu, ca din cele 7 filme din concurs sa acordam 5 premii, n-am prea avut de unde alege, la 5 zile de festival trebuia sa intre in concurs minimum 12 filme. Cred ca pelicula marocana Heaven`s doors, care a castigat aici, a avut o regie foarte buna, dar cam atat. N-am inteles de ce n-au fost aduse in Romania filme care au mers bine la alte festivaluri internationale. La selectie trebuie schimbat neaparat ceva pentru la anul. De asemenea, este nevoie de o interactiune intre realizatori si public. Regizorii trebuie sa-si prezinte filmele si sa raspunda la intrebarile celor din sala. Si aici cred ca s-ar lega discutii foarte interesante, pentru ca atmosfera este relaxata si boema. Colateral, mi-as permite si un mic sfat pentru tinerii dvs. regizori: sa nu cada in capcana de a face la nesfarsit filme pe tema comunismului si a Revolutiei. Se intampla asta la noi, in Iran, unde Revolutia din 79 este inca tema preferata pentru atatea productii cinematografice, incat am ajuns la saturatie. La dvs. exista mult talent in noua generatie de regizori si actori, talent care merita exploatat intr-un mod inventiv."
Premiile Festivalului "Anonimul" 2006
Trofeul "Anonimul", in valoare de 10.000 de dolari, precum si premiul pentru Cea mai buna imagine au revenit peliculei marocane Heaven`s doors (Portile raiului). Jafar Panahi din Iran a fost desemnat cel mai bun regizor din concurs, pentru filmul Offside, in timp ce premiul publicului a fost castigat de Iceberg, o coproductie Franta-Belgia. Filmul francez Vremea ciresilor in floare s-a impus la sectiunea scurtmetraj fictiune, iar pelicula elvetiana Nu s-a sfarsit a castigat sectiunea scurtmetraj de animatie. Regizorii si filmele "Generatiei Asteptate"
Catalin Mitulescu - Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii;
Cristian Mungiu - Obiecte pierdute; Curcanii nu zboara;
Radu Munteanu - Hartia va fi albastra;
Cristian Nemescu - Marilena de la P7;
Florin Piersic Jr. - Fix alert;
Constantin Popescu - Canton;
Corneliu Porumboiu - A fost sau n-a fost.