Cea de-a 59-a editie a fastuosului festival de pe Riviera franceza a fost deschisa miercuri seara de Sidney Poitier, in varsta de 79 de ani, primul actor de culoare care a castigat distinctia "Academy Award". Daca pe covorul rosu sunt inca asteptate sa paseasca mari personalitati, precum Cate Blanchett, Willem Dafoe, Kirsten Dunst, Bruce Willis si Bob Hoskins, juriul nu e nici el mai prejos, fiind alcatuit din nume celebre: Monica Bellucci, Helena Bonham-Carter si Zhang Ziyi, precum si realizatorii Patrice Leconte si Elia Suleiman, sub obladuirea regizorului Wong Kar Wai, primul presedinte de origine chineza si, in acelasi timp, cel mai tanar regizor al acestui festival (47 de ani). Nu doar varsta i-a adus aplauze lui Wong Kar Wai, ci si umorul lui special. Intrat in scena cu tigara in coltul buzelor si cu ochelarii de soare fumurii pe ochi (care de altfel au devenit o marca personala), el a declarat razand: "Ca presedinte al acestui festival, voi da voie sa se fumeze si sa se poarte ochelari de soare". El a continuat apoi, marturisind ca "cel mai greu lucru este sa tii un discurs. Un palmares este ca o oglinda care arata gusturile noastre" si ca spera ca aceasta oglinda va arata "ingeri, nu maimute". I-au urmat la microfon membrii juriului: Helena Bonham-Carter spunand ironic, spre amuzamentul tuturor, ca are "gusturi proaste" in materie de cinematografie, Zhang Ziyi, vorbind putin si discret, Patrice Leconte, declarand ca va lupta ca palmaresul sa nu fie unul "bej", care impaca pe toata lumea, Tim Roth, care a filmat de curand in Romania, spunand ca prefera sa fie judecat ca actor, decat sa judece el pe altii, iar regizorul Elia Suleiman, incercand sa-l contrazica. In fine, frumoasa Monica Belucci a avut un scurt discurs incarcat de platitudini, care a fost, bineinteles, taxat imediat de critici: "E o ocazie minunata de a vedea filme, ma simt minunat sa fiu in acest juriu etc."
Codul lui Da Vinci criticat
Festivalul, care se desfasoara in perioada 17 - 28 mai, a debutat prin prezentarea, in afara concursului, a adaptarii atat de controversate dupa cartea Codul lui Da Vinci, a americanului Dan Brown. Rezultatul a fost un esec. Majoritatea criticilor au declarat ca filmul este foarte slab, fapt care nu ar trebui sa-i alarmeze pe producatori, din moment ce romanul lui Dan Brown a devenit best-seller, fiind vandut in aproape 50 de milioane de exemplare. Dar in ciuda circumspectiei cu care a fost primit, organizatorii i-au facut filmului o intrare mai ceva ca la Hollywood, cum de altfel se potriveste unei pelicule care a costat nici mai mult, nici mai putin de 125 milioane de dolari. Actorii si realizatorii au ajuns la Cannes cu mult tam-tam intr-un tren de mare viteza, decorat special pentru aceasta ocazie. Dar dupa esecul vizionarii din ajun, cand criticile negative aproape n-au contenit, protagonistii Codului..., adica Tom Hanks, Audrey Tautou, sir Ian McKellen si regizorul Ron Howard, au avut parte de o primire mult mai calduroasa, la Palatul Festivalurilor din Cannes, unde au fost onorati cu aplauze.
O competitie de zile mari
Competitia de anul acesta se anunta a fi una puternica, contabilizand 55 de filme din 30 de tari si insiruind nume celebre precum: Ken Loach (cu The Wind That Shakes the Barley), Aki Kaurismaki (cu Laitakaupungin Valot/Les Lumieres du Faubourg), Pedro Almodovar (cu Volver), Nanni Moretti cu Il Caimano, Sofia Coppola cu Marie Antoinette, Bruno Dumont cu Flandres, Richard Linklater, Nicole Garcia, Paolo Sorrentino etc. Se speculeaza, deja, ca favoritii pentru Palme d`Or sunt Pedro Almodovar si Sofia Coppola.
Asa cum ne-a obisnuit si in ceilalti ani, compania elvetiana Chopard, care a creat noua versiune a trofeului Palme d`Or, este partener oficial al festivalului.
Trei romani in concurs
Prezenta unor filme romanesti in Festivalul de la Cannes nu a mai starnit mirare anul acesta, dupa succesul tot mai mare pe care tinerii regizori romani l-au inregistrat in ultima vreme. Surpriza adevarata a fost insa numarul lor: trei in competitie si doi "hors competition". Asadar, afisul celei de-a 59-a editii a festivalului onoreaza tara noastra: la sectiunea "Un certain regard" - Catalin Mitulescu - Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii, la "Quinzaine des Realisateurs", A fost sau n-a fost? de Corneliu Porumboiu, iar in programul "Saptamana Internationala a Criticii", Cristian Nemescu, cu Marilena de la P7. Cristi Puiu, aflat la al doilea titlu la Cannes, va participa in afara competitiei, in cadrul unui atelier special, iar lungmetrajul de debut al lui Tudor Giurgiu, Legaturi bolnavicioase, va fi prezentat in MarchE du Film, loc de intalnire pentru vanzatori si cumparatori de drepturi de distributie ale filmelor din intreaga lume. Cele trei filme romanesti concureaza pentru Camera d`Or, premiul de debut, in timp ce Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii este in competitie si pentru Un certain regard, titlu castigat anul trecut de Cristi Puiu, cu Moartea domnului Lazarescu.
Selectionat cu primul lui lungmetraj, Corneliu Porumboiu povesteste in A fost sau n-a fost?, film turnat in Vaslui, orasul lui natal, povestea revolutiei de la 1989, asa cum i-a surprins aceasta pe cei care deja isi vedeau viata captiva unui anumit scenariu. Intamplarea face ca si filmul lui Catalin Mitulescu, adolescent la momentul revolutiei, sa fie tot despre sfarsitul comunismului si despre impactul pe care acesta l-a avut asupra celor tineri. Actiunea din Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii are loc intr-un cartier sarac al Bucurestiului, in decursul anului 1989, si este povestea lui Lalalilu, un baiat de sapte ani, si a Evei, sora lui mai mare, care au acum sansa sa-si aleaga viitorul.
In Marilena de la P7, Cristian Nemescu il infatiseaza pe Andrei, un baiat de 13 ani care, orbit de dragoste pentru o prostituata, decide intr-o buna zi sa fure un troleibuz pentru a o impresiona.
Cristi Puiu participa in sectiunea Atelier, unde sunt prezentate filme aflate intr-o faza intermediara: scenariu scris, finantare obtinuta si producator gasit, cu un proiect castigator la concursul Cnc intitulat "Hrana pentru pestii mici"/"Scene of a Crime", a doua parte a seriei incepute cu Moartea domnului Lazarescu. Toate aceste filme vor putea fi vazute in premiera romaneasca, in cadrul Festivalului International de Film Transilvania - Tiff 2006, care va incepe la Cluj, pe data de 2 iunie.
Un eveniment important pentru filmul romanesc este si standul de la Cannes, destinat promovarii acestuia prin pliante, Cd-uri, brosuri de prezentare, de care se ocupa criticul de film Laurentiu Bratan.