Reactia autoritatilor a fost, ca si in celelalte cazuri de dezastru, haotica si paleativa. Efectele inundatiilor, de exemplu, se mentin in continuare, autoritatile aratandu-se incapabile sa actioneze coerent pentru inlaturarea lor. Constructiile compensatorii, realizate de ele, au fost de mantuiala, vamuite de diversele firme ce au inhatat banul public pentru a le realiza. Cum sa nu apara drept erou un personaj ca Gigi Becali care, cu publicitatea de rigoare, a reconstruit in intregime un sat si a trimis materiale de constructie pentru altul. Romania oficiala actioneaza asemeni mesterului Manole, luand-o mereu de la capat, fara sa termine niciodata. Au grija "mesterii si calfele" ca "materialele" sa nu ajunga cand trebuie, sa nu fie suficiente, sa n-aiba calitati. Si sa ceara mereu altele pentru ca mai sunt si alte buzunare de umplut, alte "roti" de uns.
Lasand gluma deoparte, trebuie spus ca reactia autoritatilor la neasteptata reintoarcere a gripei aviare s-a vadit, inca o data, pur birocratica. Fara mari rezultate in stapanirea fenomenului. Cum poate fi explicata extinderea lui brusca din judetul Brasov (Codlea) in alte noua judete si in Capitala? Ce masuri s-au luat pentru prevenirea aparitiei si extinderii lui dupa ce, cu cateva luni in urma, se declarase eradicarea gripei? Comandamentul Central Antiepizootic, organism constituit de guvern in octombrie, anul trecut, pentru rezolvarea unor asemenea situatii, a reintrat in functiune numai dupa ce gripa a reaparut. In Romania este, de altfel, o obisnuinta sa se trateze efectele, si nu cauzele. Sub conducerea ministrului Agriculturii, Padurilor si Apelor, Comandamentul a trecut la obisnuitele masuri pentru cazurile de epidemie: punerea in carantina a localitatilor cu focare si dezinfectarea mijloacelor de transport. Noi cantitati de dezinfectant au fost comandate unor firme "anume", noi fonduri au fost deblocate pentru achizitii de vaccinuri antigripale si pentru despagubirea proprietarilor de pasari eutanasiate. Revenirea gripei se va vadi manoasa pentru destui functionari din aparatul birocratic si "prietenii" lor din firmele "selectate" pentru procurarea substantelor necesare stoparii sau eradicarii virusului. Pana atunci, politicienii - in frunte cu ministrul Gheorghe Flutur - vor aparea mereu pe "sticla" pentru a declama masurile luate, "organele" se vor mobiliza pentru a aplica aceste "masuri", animalele vor fi sacrificate etc., etc.
Intrebarile puse mai inainte n-au primit, totusi, raspuns. Cum a reaparut gripa aviara si cum de s-a raspandit atat de repede? In mass-media s-a raspandit informatia despre importuri masive de pasari din Ungaria si Slovacia. Acestea ar fi fost sursa revenirii fenomenului. Si, eventual, in chip de... acar Paun, doi-trei mici comercianti moldoveni ce au vandut pasari vii in satele brasovene. Dar in Ungaria si Slovacia nu a fost declarata nici o epidemie, iar comerciantii romani de pasari sunt absolviti prin afirmatia oficiala de acum doua luni, cum ca epidemia a fost stinsa. A ramas doar cazul unitatii Protan din Codlea, unde sute de pasari au murit ciudat, fiind ingropate, in loc sa fie incinerate. Cazul crescatoriei era insa mai vechi si "sub control", pentru ca institutia veterinara judeteana era, totusi, prezenta. Cum si-a facut ea datoria este o alta chestiune. Situatia de la Codlea nu explica, totusi, diseminarea virusului in mai multe judete si aparitia lui in Capitala, unde "masurile" s-au luat abia dupa o saptamana, dupa incurcaturi ce ar fi comice daca nu ar fi reale, cum s-a intamplat cu probele recoltate din sectorul 2. In loc sa reactioneze imediat, coerent si eficace, edilii Bucurestiului au ajuns sa se certe pe propunerea interzicerii cresterii animalelor pentru hrana in Capitala. Propunere, de altfel, corecta, pentru ca nici o capitala europeana nu isi permite activitati de tip rural in evolutia ei cotidiana, dar fara legatura cu situatia prezenta. Izolarea, tardiva, a focarelor din Bucuresti a creat noi probleme pentru toti locuitorii.
Adevarul este ca aparatul administrativ al statului si-a aratat, inca o data, incompetenta. Functionarii romani, in majoritatea lor, vad in posturile pe care le ocupa sinecuri ce le asigura un trai linistit. Daca nu curge, pica, cred cei mai multi dintre ei, dispusi sa inchida ochii, contra cost, la "mici" incalcari ale legii, la "ciupeli". Cum s-a intamplat in "cazul Codlea", unde Directia Sanitar-Veterinara a judetului nu a verificat produsele inainte de comercializare. Functionarii romani stiu ca responsabilitatea pentru actele lor se pierde pe drum in stuful birocratic cu prea multi sefi si prea multe "directii". A trebuit, de exemplu, sa reapara gripa aviara pentru ca d-l ministru Gheorghe Flutur sa solicite subordonarea directa fata de el a Autoritatii Nationale Sanitar-Veterinare si de Siguranta a Alimentelor. Solicitarea este oarecum ciudata, pentru ca Ansvsa era oricum subordonata ministerului sau, iar d-l ministru este si presedintele Comandamentului Antiepizootic Central. Nu stie deci stanga ce face dreapta. Legislatia romaneasca pe diverse domenii este atat de complexa, incat fiecare o interpreteaza cum vrea si o aplica dupa cum il taie capul. Daca o aplica, pentru ca multi din subordonatii d-lui Flutur, ca sa mai exemplificam o data, se ocupau cu alte "probleme serioase" in momentul (re)declansarii epidemiei, lasand gestionarea crizei pe seama cui s-a intamplat sa fie prezent "la treaba".
Birocratia romaneasca sufera de foarte multe boli pentru un trup atat de mare cat este al sau. In primul rand, ea este bolnava de multicefalie. Sunt prea multi sefi si prea putini responsabili. Sunt prea multe subordonari si delegari de competente. Sunt prea multe "esaloane" concurente in rezolvarea problemelor. Modelul este chiar bicefalia de la conducerea statului. Presedintele decide ceva, primul ministru altceva. Si "gripele" se extind si se sting de la sine. Dar nu intotdeauna.