Despre Gala Tanarului Actor, Ion Caramitru, "parintele Uniter", cat si, intr-un fel, si al Galei, scrie asa, in Caietul program al acestui important eveniment cultural:
"Hop 2005. Septembrie - Luna de hop la Mangalia, moment cand suntem la vanatoare de tinere talente. S-au adunat atatea Hopuri, cam cati ani au trecut de la Revolutie, si suntem mereu la panda, dupa farmec si inteligenta.
Umblam cu ochii atenti si cu mintea limpede, sa intrezarim miracolul. Cat mai tanar, cat mai ingenuu. Si unde, daca nu la malul Marii celei Negre?..."
Nu stiu daca in cele cateva zile in care s-a desfasurat aceasta febrila intrecere s-a produs vreun adevarat miracol. Nu stiu, adica, daca printre cei premiati se afla vreun soldat purtand bastonul de maresal, adica vreunul dintre marii actori ai viitoarelor generatii de aur, in stare sa alcatuiasca veriga lipsa care sa umple golul pe care unii dintre noi, mari iubitori de teatru, il resimtim acut. Un "gol" greu de anulat, ce-i drept, intr-o lume a teatrului in care au stralucit Dina Cocea, Aura Buzescu, Radu Beligan, Marcel Anghelescu, Ion Fintesteanu, Calbureanu, Ion Iancovescu, Marioara Voiculescu, George Vraca, Gheorghe Storin, Lucia Sturdza Bulandra, si altii si altii de ace-lasi calibru. Intr-o lume magica, in care "siragul" benefic nu s-a intrerupt, ci a fost preluat, "din mers", de Carmen Stanescu, de Olga Tudorache, de "tinerii" Dinica, Moraru, Albulescu, Amza, Silvia Popovici, Poldi Balanuta, Gina Patrichi, Rodica Tapalaga, Mariana Mihut, Victor Rebengiuc, Caramitru, Repan, Ovidiu Iuliu Moldovan, Irina Petrescu, Dorina Lazar, Florina Cercel, Damian Crasmaru, Emil Hossu, Stefan Iordache, George Constantin, Ilie Gheorghe. Si altii si altii...
Nu stiu de ce, dar parca in aceasta a 8-a editie a Hop-ului, temerarii tineri, aflati in fata unui juriu de temut, avandu-l in frunte pe unul dintre marii actori ai scenei si filmului romanesc, si anume pe Stefan Iordache (secondat de Cristina Modreanu - critic si de Theodora Herghelegiu - regizoare), au fost mai ocoliti de sansa.
Directorul Galei Hop - nastrusnicul, fermecatorul, vesnic zambitorul moderator al serilor Galei (l-am numit pe regizorul Cornel Todea) - pretinde ca acest eveniment artistic reprezinta (in cazul tinerilor actori): "O sansa sa te cunosti pe tine, o sansa sa te faci cunoscut de ceilalti, o sansa sa te autodepasesti... Dar... de ce nu? Un teritoriu al Ereziei? Un tinut al Revoltei? Un teren al Provocarilor?".
Luand la rand aceste afirmatii ale lui Todea, as zice ca nu toti tinerii actori au reusit sa se cunoasca, cat de cat, pe sine, atunci cand s-au inscris in cursa aceasta plina de hop-uri. Ca nu toti si-au ales textul cu destul discernamant, adica un text generos, care sa le poata puna in valoare talentul, in deplinatatea valentelor lui. Ca putini concurenti par sa-si fi luat sfatuitori de taina, "oameni de specialitate", care, descifrandu-le la timp, adica mult inainte de concurs, talentul, sa-i indrume spre texte ofertante, de certa valoare, pe care apoi ei sa le studieze in profunzime. Texte carora sa incerce sa le descifreze toate intelesurile si subintelesurile. S-ar fi ocolit, astfel, multe minute de spectacol penibil, bazate pe scenete de tip "Vacanta mare" ori "Trasniti in Nato", ori "La bloc", de neadmis in astfel de prilejuri. Bine indrumati spre a avea mai multa incredere in propriul lor talent, tinerii nu ar fi recurs - in majoritate - la o multime de solutii stridente, imprumutate din afara artei teatrale. Noroc ca s-au ivit si cateva fericite prilejuri, in care "miracolul" s-a produs. Un mic miracol, la drept vorbind, pe care atat exigentul juriu, cat si mai ingaduitorul public (format in cea mai mare parte din tineri) l-au aplaudat cu convingere. Au fost, asadar, si talente rasplatite cu premii. Ele poarta si nume. La sectiunea Individual, Premiul pentru cel mai bun actor l-a obtinut Octavian Strunila. Iar "Cea mai buna actrita" a fost desemnata Maria Nicola. La Sectiunea Grup, "Premiul pentru cel mai bun spectacol" a revenit piesei A+B, pusa in scena de Puiu Jipa, in interpretarea Mariei Nicola si a Adinei Stan. Premiul special al juriului "Sica Alexandrescu" l-a obtinut Gabriel Calinescu. Cat priveste Premiul "Timica", oferit de Asociatia "Master Class", el i-a revenit lui Ionut Bogdan Caras.
In seara de dupa decernarea premiilor, am incercat sa aflu cum vede, ce valoare acorda evenimentului consumat un regizor de mare calibru, tanar si el, dar care si-a pus "marca" pe mai multe spectacole antologice din tara si din strainatate. Este vorba despre Victor Ioan Frunza:
- In primul rand, "Gala Tanarului Actor" reprezinta un for de exprimare. Aici vine, indeobste, publicul specializat, dintre care, din pacate, de data aceasta, regizorii au cam lipsit. Regretabil, pentru ca regizorii, ca si directorii de teatru, ar trebui sa fie foarte interesati de aceasta "vanatoare" - cum ii zice Caramitru. Parerea mea este ca trebuie sa avem o asteptare lucida. Din pacate, alegerea, as zice nefasta, de catre tineri, a unor anume texte ilustreaza nivelul intelectual general al zilelor noastre. In fond, actorii galei sunt si ei niste tineri bine inglobati in societatea romaneasca actuala, in care cultura se afla pe ultimul plan. Din fericire, trecand mai departe de cele constatate aici, pot sa va spun ca anul trecut, la Gala absolventilor Unatc, am constatat ca avem de-a face cu o generatie foarte importanta de tineri actori. Problema mare este ca acesti tineri nu mai au unde sa se exprime. Generatiile de aur despre care ati pomenit dvs. aveau la dispozitie niste teatre pe masura. Scene mari, importante, ii primeau cu bratele deschise. Ca si marele public... Pe cand, acuma, daca n-au incotro... se mai duc si pe la reclame Tv...