Un renumit hot de masini se lauda cu relatiile sale privilegiate cu lumea divertismentului. Multe dintre aceste relatii s-au dovedit reale. Clanul unor traficanti de droguri si finantatori ai subteranelor economiei subventiona si prestatia artistica a unor cantaciosi de manele. O insistenta cantareata de muzica lejera este promovata intens de un bisinessman dubios. Unii fotbalisti circula cu masini luxoase furate din Occident.
De vina e poate inflatia care a facut sa pacaleasca nu doar energia economica a tarii, ci si scena luminoasa a vedetelor. De-a lungul vremii, din paginile revistelor sau din tubul catodic se nasc, ca din teasta lui Zeus, tot felul de idoli, politicieni, artisti, guristi, sportivi. Ei apar mai intai ca niste nebuloase, in coltul de jos al ziarelor, dar cu un bun manager, in cateva saptamani, ajung pe prima pagina. E drept, trebuie sa ai o minte de bibilica, stiinta gesturilor nesabuite, politica anormalitatii, estetica hainelor extravagante si o etica de plastilina care sa se muleze pe setea de cunoastere a unui anumit public. Pentru ca vedetele apar, de multe ori, din vointa oamenilor cu bani, dar tin capul de afis pentru ca invata sa se comporte ca un produs de larg consum, sa-si schimbe compozitia de zahar ars si esenta de trandafiri, eticheta si ambalajul, tocmai pentru a se vinde intr-un tiraj mai mare. E o afacere profitabila din care castiga multi. Vedetele, impresarii si mass-media castiga audienta, iar publicul - o colivie aurita. Pentru o populatie care-si pierde tot mai mult timp visand cu televizoarele deschise, telenovelele fiind foaia pentru minte, inima si literatura, celebritatile dau un sens orizontului intunecat al zilei de maine.
Daca vrei sa intri in joc, nu trebuie sa ai prea mult simt critic. In Romania, simtul critic dauneaza grav celebritatii. Romanii trebuie sa suporte mai multi idoli pe cap de locuitor decat multe alte tari. E-adevarat, multi dintre ei sunt idoli pitici pe care-i poti cara in buzunarul de ceas. Ce-ar putea sa apara din exploatarea intensiva a subculturii, dintr-o miscare sportiva plina de ifose si patroni evadati din politica sau ruinele marilor banci falimentate? De departe, cei care se remarca sunt idolii migratori pentru care principalul atu este ca sunt mereu disponibili pentru emisiunile de divertisment. Daca ai noroc, ii vezi evoluand in aceeasi seara la mai multe televiziuni, la concurenta cu analistii politici. Greu de spus mai multe despre ei. Sunt celebritatile anonime despre care e greu sa spui carui domeniu ii apartin, sa fie fete libertine, fotomodele, cantareti de rap, striperi? Evadat din falia subculturala care l-a adapostit, idolul se inalta incercand sa acapareze totul, microfoane, ecrane, suflete. De inteles, asta inseamna o imagine vanduta mai scump, pe o piata mai larga. Chimia idolilor este nesatioasa si permite orice combinatie care da bine in presa. Cuplurile se fac si se desfac de multe ori iluzoriu, cu suferinte, tandreturi si gesturi de telenovela, tocmai pentru a readuce in atentia colectiva existenta unor celebritati care, altminteri, s-ar risipi ca ceata.
Nasterea si maturizarea unui idol se fac cu rapiditate. Nu trece saptamana sa nu se prabuseasca un idol si sa nu apara altul, macinat de moara cu program non-stop a show-biz-ului. Avem suficienti, multi facuti pe puncte sau la fara frecventa. Dispar cum apar, intr-un accident de masina sau in urma unui faliment bancar. Unii dispar pe portile tribunalelor, amestecati in trafic cu stupefiante sau in evaziunea fiscala. Publicul nu are nici un rol. In show-biz nu exista cuvantul retragere. Longevitatea, chiar daca e dezgustatoare, pare singura calitate durabila a celebritatilor de mucava.