Graficienii polonezi stau astazi cu autoritate in prima linie valorica a artei europene. La fel ca si graficienii romani. Dar polonezii sunt considerati si "stapanii" continentului in materie de grafica de afis. Asa ca atunci cand la Bucuresti s-a anuntat expozitia celui mai bun designer de afise al momentului din Polonia, se stia de la inceput ca va urma un eveniment cultural. Si asa s-a intamplat! Caci expozitia de pictura si afis deschisa in aceasta toamna, intre 4 si 14 octombrie, la Galeria "Apollo", a profesorului Marian Nowinski de la Academia de Arte Frumoase din Varsovia, a confirmat prin luxurianta si ciudata stralucire a semnelor si culorilor ei presiunea aceea care o preceda: presiunea notorietatii!
Astfel, de pe peretii galeriei bucurestne, maestrul polonez lasa sa ne curga in priviri lumea sa: un colt de Univers suprarealist, uneori tragic si mai totdeauna straniu; si invadat copios de culori intense. O lume pe care el a numit-o aici, la Bucuresti, "Semnele timpului". Iar lumea lui Nowinski erupe captivanta si mestesugita din doua siruri de lucrari asezate distinct fata in fata: de o parte afisele, de cealalta pictura. Asezate intr-un dialog al angoaselor si al temelor artistului, coborate dintr-o zona aparte, magica. Pana si titlurile lucrarilor, puse in contrast violent si aparent surprinzator cu continutul lor, nu fac decat sa mareasca tensiunea suprarealista din universul artistului. In acest dialog pictura-afis, afisele sunt ele insele niste tablouri in care forta si puterea de inventie surprind si incanta. Este o lume a inventiei ce pare, ca la toti marii artisti, ca nu are sfarsit. Incat spectatorul roman care a vazut expozitia maestrului polonez va ramane multa vreme captiv farmecului ei. Un farmec care-i cumva... apropiat. Caci e al unui suflet inrudit cu al nostru.