Cu spatele drept si privirea mandra, mereu inainte, are ceva din aristocratia taraneasca a munteanului din Nasaud.
E studenta la stiintele comunicarii in Cluj, dar vorbirea leganat ardeleneasca, straiele de sarbatoare si buna cuviinta o arata ceea ce este de fapt - fata cea mica si harnica a familiei Linu din Salva, cea care a invatat de la mama ei mestesugul zadiei si al margelelor, al cusaturilor si al culorilor potrivite pe catrinta.
In spate si pe masuta din fata sta insirata comoara ei: bertite, zadii si bratarici, pieptare si camesi, cu saruri si cu pene, pe panza de Panama sau pe borangic. Toate au o istorie si un mic secret, o poveste anume si o migala aparte, care nu seamana niciodata una cu alta. Pentru o bratarica stai 20 de minute, pentru un pieptar 10 zile cel putin. O bertita lata o termini in 2-3 ore, un chimir nu-l gati nici in 3 luni. Camesile au si ele taina lor. Culorile aprinse de rosu sau verde sunt pentru fete si fatuci. Cele de negru si gri, pentru femei coapte sau pentru vadane. Naframa de par este numai pentru sarbatoare. Naframa de iarna are obligatoriu ciucuri. Costumul de baiat are "brau pe picior" inflorat si musai pe cap clopul cu paun. Dupa nunta, nu mai ai voie sa le porti - barbatii trec la clopurile de toata ziua, iar femeile la "cheptarul infundat"; trec la simplitate, la alb si negru.
Daca te pricepi, costumul popular spune multe despre om, despre varsta, avere si stare sociala: cu cat margelele sunt mai inflorate, cu atat omul e mai bogat si mai harnic; cu cat nuantele sunt mai aprinse, cu atat stapanul straielor este mai tanar si mai dornic de maritis. Virginia Linu din Salva ne explica diferentele si, cu o mandrie aparte, arata obiectul cel mai de pret - cureaua cu margele. Este ceva extraordinar, o veritabila opera de arta. Plina de ornamente si cusaturi maruntite, cureaua pare un tablou viu si nervos ce da sa iasa din rama. Aproape ca te dor ochii de atata rosu si verde, dar, privind mai atent, descoperi ca pe fibra curelei stau atent desenate semnele unui basm, ale unui intreg descant, menit sa apere si sa aduca noroc celui care o poarta: paunul infoiat si ursul cel greoi, cerbul si fluturii zanateci, strecurandu-se printre flori. Pieptarul si chimirul sunt un fel de goblen taranesc, plin de personaje si simboluri magice, de forme si culori, numite de satenii de pe Valea Muresului, pana departe pe Valea Sarcutei, in vorbe alintate, ca de poem: albastru viorel, albastru ca cerul, rosu de nou, roznuc de nou, culori musede (inchise), de mustar sau mozgrame (kakiurile), cununa cu oglinzi sau naframi cu struturi (inflorituri), zadii cu pene, cu margele, cu jumatati de crucita.
Fata cea mica a Linului din Salva nu sta o clipa locului - vinde, sta de vorba cu turistii, scoate din sacosele pantecoase bogatie de stergare, straite sau camesi, toate cusute de mana ei, cu pricepere si mult drag, asa cum a invatat-o mama ei. Orice lucru se coase cu ata si o tara de iubire. Altcumva, esti carpaci, croitor de toata mana.

Fotografii de Emanuel Tanjala