Într-un anunț din presa locală argeșeană am găsit o "chemare" care mi-a atras atenția imediat: Cultură'n șură. O seară de teatru desfășurată în curtea unei case țărănești din satul Vâlcele. "Ce idee năstrușnică", mi-am zis și m-am dus să văd, și eu, ce fel de teatru se poate juca într-o șură cu paie și, mai ales, pentru cine? Surpriza a fost mare: în fața șurii cu pricina așteptau începerea spectacolului aproape două sute de spectatori veniți din tot satul, copii, bunici și părinți, vizibil bucuroși de ce urma să se-întâmple. Iar actorii nu erau nici ei adunați de pe drumuri, ci erau actori profesioniști, cu state vechi de activitate. Așa am descoperit trupa "Cultură'n șură", care de mai bine de șase ani dă spectacole doar prin satele românești. O fantastică muncă de pionierat cultural, despre care am stat de vorbă cu unul dintre inițiatorii proiectului, dar și actriță în trupă - Florentina Năstase.
La drum, cu teatrul în spate
- Cum se explică oare că o trupă de actori profesioniști joacă teatru prin sate, în loc să prefere scenele mari, ale teatrelor din orașe?
- Totul a început când încă eram studenți. A fost o întâlnire cu Victor Olăhuț și Flavius Lucăcel și... ce putea să iasă din întâlnirea dintre o actriță, un regizor și un dramaturg, dacă nu un proiect "dramatic"? Așa s-a născut ideea de a juca la sat, în curțile oamenilor, în spații neconvenționale. Am pornit în 2013, într-un sat din Sălaj. La început, puțini au fost cei care au crezut într-o asemenea idee. "Cum să mergi să joci la țară? Dar cum să joci în curțile oamenilor? Cum să vină oamenii pe la șurile unuia sau altuia din sat? Nici măcar să nu jucați la Căminul Cultural, ca la un spectacol adevărat? Chiar credeți că pe oamenii de la țară îi interesează teatrul?", cam asta era atitudinea față de ce vroiam noi să facem. Dar cu toate aceste întrebări-barieră, care nu ne încurajau deloc, am zis, totuși, bine, hai să jucăm o dată, să vedem ce se întâmplă. Și așa ne-am trezit în comuna Hida, de lângă Cluj, în curte la "badea Florea a lu Juvrii", cu 300 de oameni veniți să vadă spectacolul. Acolo a fost prima șură în care am jucat și-am înțeles pe loc, nu doar că ideea era bună, dar și că vizibilitatea noastră, ca actori, era pe deplin răsplătită, câtă vreme mesajul artistic ajungea la "popor", la locuitorii satelor, dornici și ei de cultură. Și uite așa am ajuns că am jucat în toată țara, din Sălaj la Brașov, Alba, Vâlcea, Dâmbovița, Brăila, Ilfov... Dacă în primul an am jucat într-un singur sat, anul acesta am jucat în 30 de sate.
- Jucați tot timpul anului? Și cum alegeți satele și locurile în care jucați?
- În principiu, jucăm vara. Anul trecut am făcut un experiment și am jucat și pe timp de iarnă, în căminele culturale. Oamenii s-au bucurat, însă atmosfera parcă nu e la fel de plăcută ca vara. Încă de la început, noi ne-am propus să evităm căminele culturale, pentru că încă planează peste ele amintirea din anii comunismului, când țăranii erau duși cu forța să vadă spectacole de propagandă. Am zis să fim mai aproape de oameni, și la propriu, și la figurat. Se creează o altă intimitate când joci teatru chiar acasă la ei, în curte, în șură. De aceea ne și numim Cultură'n șură, pentru că am vrut să fim aproape de oameni, teatrul să nu fie un produs de cultură oficială, ci de artă vie, care face parte din viața noastră. Scena pe care am jucat a fost mereu prin ogrăzi - la Elisabeta Costea, zisă Saveta, din Pleșca, la Viorelu Sfătului din Valcău de Jos, la Rodica, fata lu Vasile a lu Șoarece, din Cheud, la Badea Gavriluță din Plopiș... Câteodată le alegem noi, dar de multe ori ne propun ei, ne invită să jucăm și în satul lor.
Când se lasă seara
- Cum vă alegeți piesele?
- Victor Olăhuț e regizorul și, de obicei, el alege piesele de teatru pe care le jucăm. Suntem șapte actori în trupă și avem un repertoriu de patru spectacole pentru sate, și unul pentru oraș. Primul spectacol a fost cu o piesă scrisă chiar de unul dintre noi, de Flavius Lucăcel, dar jucăm și Doctor fără voie, de Molière, Experimentul, de Băieșu, Cerere în căsătorie, de Cehov. De obicei, alegem comedii, pentru că asta prinde mai bine la public. Sunt spectacole cam de o oră și jumătate. Începem de obicei la lăsatul serii, ca să putem aprinde luminile, să fie liniște și, mai ales, pentru că... jucăm la țară, și oamenii trebuie să își termine munca. Când joci la sat, trebuie să ții cont de ora la care se întorc vacile de la păscut, pentru că altfel nu îți vin spectatorii. Vin vacile, le mulg, mănâncă tot omul, și abia după aceea putem începe spectacolul. Oricum, ne străduim să facem spectacole cât mai bune și cred că și reușim. Am fost chiar premiați, în mai multe festivaluri, cu aceste reprezentații.
- Aici, în Argeș, cum ați ajuns?
- Avem un parteneriat cu rețeaua națională de biblioteci și ei au dat anunț pentru cine vrea să aducă teatrul nostru în sat. Așa am primit invitația, prin doamna Mădălina, bibliotecara din satul Vâlcele. Apoi a venit Victor, regizorul, să vadă satul și să caute o casă cu șură. Cam așa facem mereu, cineva merge și face muncă de recunoaștere în teren, ca să ne alegem un loc bun, care să devină scenă. Unde vedem o curte frumoasă, vorbim cu omul dacă e de acord să îi transformăm ograda în scenă de teatru. Apoi mai venim o dată să punem afișe și să mai vorbim cu oamenii și a treia oară venim cu spectacolul. Cam așa se întâmplă în general și așa a fost și aici, la Vâlcele.
- Ce fel de public aveți? Cum reacționează?
- Publicul este jumătate format din copii și jumătate din adulți. De-asta, începând de anul acesta, facem și ateliere de teatru cu copiii, acolo unde mergem să jucăm. Spectacolele noastre, chiar dacă pot fi văzute și de copii, sunt totuși pentru adulți, așa că noi sperăm mereu să strângem cât mai mulți oameni mari. Cât despre piese, ele sunt foarte actuale. În Cerere în căsătorie avem povestea unor oameni care își dispută un pământ... Am jucat într-un sat, și acolo era exact această problemă între doi vecini și, culmea... terenul disputat era chiar cel pe care jucam noi piesa! În Doctor fără voie se pun mai multe probleme actuale, de la șarlatanie, la corupția din sistemul medical. Oamenii de la țară nu înțeleg de la început despre ce este vorba și ne întreabă, adesea, dacă este ceva cu dans și muzică. Încercăm să le explicăm... După spectacol, sunt mirați, uimiți și... fericiți, că nu se așteaptau la așa ceva. Sunt oameni care nu au fost niciodată la teatru, și noi suntem primii actori pe care îi văd jucând! Din acest punct de vedere, mi se pare o situație tristă pentru România.
- Crezi că dacă ar fi mai multe evenimente, ca ale voastre, la sate, ar schimba cu ceva mentalitatea localnicilor?
- Cu siguranță! Am văzut reacțiile oamenilor, de exemplu, în satul Marca, din Sălaj, unde am mers an de an. Poate că la un spectacol nu îți dai seama de impactul teatrului asupra oamenilor, dar când îi vezi că vin în fiecare an, curioși și bucuroși de spectacole, înțelegi imediat că s-a întâmplat ceva în sens bun. I-ai pus pe gânduri și i-ai făcut să se bucure. E ceva!
- Dar pentru voi, ca artiști profesioniști, ce înseamnă să jucați teatru prin satele României? Este un compromis?
- Nici vorbă de compromis! Povestea asta, cu oamenii de la țară care sunt mai puțin educați este o prejudecată! Sigur, poate că sunt mai puțin instruiți, însă asta nu are nicio legătură cu perceperea actului artistic, pentru că ceea ce contează este inteligența emoțională. Poți să ai doar patru clase, dar să înțelegi foarte bine ce se întâmplă pe scena din fața ta. După cum vedeți, zilele acestea, poți avea elite politice care vorbesc agramat, deși sunt în cele mai înalte funcții. Deci, statutul social sau locul nu au o importanță reală. Și nu în ultimul rând, la țară trăiesc și foarte mulți intelectuali, care - fie au plecat din marile orașe pentru liniște, fie au ales, pur și simplu, să trăiască mai aproape de natură, oameni foarte interesați și foarte dornici să vadă un spectacol de teatru.
- Ați căutat și prin orașe șuri?
- Da, am jucat în Muzeul Satului, în București, și la Baia Mare. Am avut un public foarte numeros, mulți au venit să vadă cum se poate juca o piesă de teatru într-o șură. Însă astea sunt excepții, preferăm să mergem în sate, acolo unde accesul la teatru este mai dificil.
Altă Românie decât la televizor
- Ce fel de Românie ați descoperit prin aceste turnee la țară?
- Eu nu am avut prejudecăți față de viața la sat. Însă ce am descoperit a fost peste așteptările noastre! În Dâmbovița, de exemplu, am fost în sate care arată efectiv ca Elveția - de la gazon pe marginea drumului, la case, civilizație și nivel de trai! La fel în Argeș, Vâlcea sau Suceava. România aceea care nu apare la televizor, se dezvoltă fantastic. Oamenii nu mai așteaptă îndrumări de la centru. Într-un sat de lângă Pitești sunt câteva familii cu preocupări extraordinare - sunt toți intelectuali, ingineri sau foști ofițeri de armată, unii sunt alpiniști, umblă prin Nepal, sau sunt pasionați de artă... oameni absolut minunați! România reală și profundă nu seamănă deloc cu ceea ce vedem la televizor, țara noastră este total diferită față de imaginea strâmbă și deformată pe care o are micul ecran. Ne-am dat seama ce puțin cunoaștem România... Sunt sate superbe și oameni minunați! Trist cu adevărat este că în multe sate, toți tinerii sunt plecați la muncă în străinătate. De exemplu, într-o familie erau plecați toți cei trei copii - doi în Franța și unul în Germania. Și părinții le trimiteau mâncare ca pe vremuri, în pachete puse pe microbuz. Le trimit în străinătate pachete cu slănină, brânză, varză murată... Ce dor pe oamenii plecați, și ce tristețe pe cei rămași!
- Cum vi se pare nivelul cultural la sate?
- Din păcate, la sate nu se întâmplă nimic, deși oamenii își doresc. Unii oameni ne spun că noi suntem primii artiști care au ajuns în satul lor, de la revoluție! Deci sunt sate în care nu au mai fost niciun fel de activități culturale de 30 de ani! Totul pare concentrat pe orașele mari, unde sunt sute de festivaluri. Trebuie neapărat schimbat ceva din acest punct de vedere. E adevărat că sunt foarte mulți bătrâni la țară, dar asta nu înseamnă că nu merită adusă cultura și aproape de ei, pentru că omul are nevoie de valori până în ultima clipă. România pierde enorm că nu-și apleacă urechea spre sate, sunt oameni foarte valoroși la țară, pe care nimeni nu îi ascultă și nu îi prețuiește cum ar trebui. Țăranii au gust, au un simț înnăscut pentru frumos și sunt oameni foarte harnici. Deci avem multe de învățat de la ei.
- Cu banii cum vă descurcați? Cum reușiți să faceți un astfel de proiect costisitor, mai ales că intrarea este liberă?
- În fiecare an, cam din ianuarie, ne punem pe scris proiecte și trimitem către toate liniile de finanțare pe care le cunoaștem, în speranța că vom obține banii necesari. Trebuie spus că aceste spectacole sunt gratuite, oamenii care vin aici nu plătesc bilet. Cei de la Kaufland, de exemplu, ne-au finanțat trei proiecte până acum, prin programul lor, Stare de bine. Anul acesta, este prima oară când am obținut finanțare și de la Ministerul Culturii, deși am depus și înainte solicitări, an de an, din 2014. Cu finanțarea lor putem merge să jucăm teatru în 9 sate. Apoi sunt și foarte multe firme care ne-au descoperit și cred în ideea noastră și ne sprijină foarte mult financiar - cei de la Prutul, Michelin și alții.
- Există vreun moment aparte, care te-a impresionat în mod special în aceste turnee?
- Există mai multe, toate pline de o emoție imensă. Așa, pe loc, îmi vine în minte satul Cheiu, din Sălaj. Acolo nu văzuseră niciodată un spectacol de teatru. La început, nu știau cum se face, ar fi vrut să se urce pe scenă să joace și ei. Asta a fost în primul an. În al doilea an, deja ne așteptau și se formaseră grupuri de câte 20 de copii, care vroiau să meargă cu Victor prin sat, să cheme lumea la teatru. Există și zone foarte sărace, de exemplu într-o comunitate de romi, de lângă Rupea, unde trăiau într-o sărăcie groaznică. Acolo, aproape două sute de copii și familiile lor trăiesc în niște bordeie improvizate, cu o singură țeavă de apă, undeva într-o margine. Nu îmi dau seama cum supraviețuiesc acei oameni și cum fac să treacă iarna... Au venit la spectacolul nostru, au privit piesa uimiți și... erau atât de frumoși! La sfârșit, copiii au plecat noaptea, pe ulițele acelei mahalale, spre un vârf de deal, recitând bucăți din spectacolul nostru! Își dădeau unii altora replici din spectacol și încercau să joace și ei, așa cum văzuseră pe scenă. După astfel de întâmplări, trăiești cu speranța că poate măcar într-un suflet ai pus o sămânță de bunătate și frumos, ce va da roade cândva.