LIVIU TEODORESCU - "Suflecă-ți mânecile și repară ce e de reparat"

Ines Hristea
Talentatul din clasa întâi

- Ești unul dintre cei mai cunoscuți cântăreți ai momentului. Când ți-ai descoperit dragostea pentru muzică? Po­ves­tea asta a felului în care talentul încolțește într-un om ca firul de iarbă, este extrem de interesantă.

- În orice caz, pasiunea mea pentru muzică nu a început în fa­milie, fiindcă toți ai mei sunt cân­tăreți doar "de baie". (râde) În schimb, tata e actor la Teatrul "Nottara", și cred că de la el am căpătat pasiunea pentru artă, în general. Cu mu­zica am început mai curând îm­pins de la spate: la un moment dat, în clasa I, învăță­toarea le-a spus alor mei că am ureche mu­zicală și că ar fi păcat să nu iau niște ore de canto. Așa că, deși eu nu prea dădeam năvală, m-am lăsat dus de părinți la Palatul Co­piilor, unde am trecut "cu feli­citări" de toate testele și am intrat în cercul de muzică. Am rămas acolo vreo șase ani, dar tot așa, fără prea mult apetit. Apoi, când aveam 14 ani, am ajuns la TVR, la emisiunea "Numai cu acordul mino­rilor", produsă de Titus Munteanu, și abia atunci mi-am dat seama că, de fapt, muzica îmi place chiar foarte mult. Era o altă atmosferă aco­lo, plină de entuziasm, iar "sub bagheta" dom­nului Titus Munteanu, am făcut trecerea de la te­orie (de care avusesem parte din plin), la practică, iar practica m-a sedus într-o clipă. Cu toate astea, după o vreme, din pricina orgoliilor nemăsurate ale părinților puștilor im­plicați în emisiune ("Co­pilul meu e cel mai bun!" "Ba nu, al meu e cel mai bun!"), care inter­veneau cu pile și făceau tot felul de presiuni, mi-a pierit cheful și-am zis că mai bine o las baltă cu mu­zica. Mai ales că, sincer să fiu, mi se năzărise c-aș fi vrut să fac Teatru, ca tata. Așa că m-am întors la Palatul Copiilor, doar că la cercul de teatru, și trei ani m-am pregătit în ideea c-o să dau ad­mitere la UNATC. Dar la începutul clasei a XII-a, m-am răsucit din nou și am revenit la muzică. Știi cum e când te înde­păr­tezi de-un lucru și în timp tocmai lucrul ăla în­cepe să-ți placă mai mult ca orice? Plus că treaba cu teatrul în­cepuse să scârțâie, nu eram realmente pasionat de ac­torie, motivat până la nivelul de a o prac­tica toată viața. Pregătirile începu­seră să devină greoaie, pe când, la capitolul mu­­zică, fă­ceam totul lejer, natural, din poignet. Evi­dent că m-am îndreptat spre Conservator.

- A fost perioada în care te-ai înscris și la emisiunea-concurs "Vocea României", de la Pro TV...

- Da. Unde am întors imediat toate cele patru scaune ale antrenorilor. De nici nu mi-a venit să cred! (râde)

Un pariu câștigat

- A trecut ceva timp de atunci. Ți-au fost de folos concursul și vizibi­li­tatea pe care ai dobân­dit-o?

- Sunt unul dintre no­rocoșii pe care genul ăsta de concurs i-a ajutat foarte mult. Pentru mine, "Vocea României" chiar a fost un start pe piață, de bun au­gur. Datorită ex­punerii prin inter­me­diul tele­vi­ziunii, lu­cru­rile chiar au în­ceput să se întâmple. Pe de altă parte, eu am avut și noroc, pen­tru că, ime­diat după în­che­ierea "Vocii", s-au legat lucrurile și-am intrat într-un alt pro­iect al Pro TV-ului: "Pariu cu viața", primul se­rial muzical românesc. Prezența în el mi-a con­solidat capitalul de imagine și i-a crescut pu­bli­cului încrederea în mine, în capacitățile mele artistice. Dar eu m-am și construit temeinic ca artist, adică nu m-am re­zumat doar la a cânta. Eu compun, îmi scriu sin­gur versurile, cam 80% din aran­ja­men­tele muzi­cale sunt ale mele, mi-am făcut studioul meu, mă ocup și de producție... Pe piața de azi, în ecuația succesului, o voce bună te ajută doar în procent de 10%. E ca și cum ai o vioară mi­nu­nată, dar dacă nu ai ce să cânți la ea, de­geaba o ai.

Euforia de la miezul nopții

- Perseverența ține loc de talent?

- Bineînțeles că nu ține, dar ca să dureze în timp, și talentul, și creativitatea trebuie șlefuite, doar prin șlefuire, prin multă muncă, poți să ajungi la performanță artistică. Din fericire, când te pasionează ceea ce faci, nu resimți efortul, nu ți se pare că e o corvoadă. De exemplu, ieri am stat în studio vreo 12 ore, dar nici n-am observat când a trecut timpul, iar după miezul nopții, când am plecat spre casă, mă simțeam atât de fresh, atât de plin de energie, că parcă-mi venea să mă întorc și să mai lucrez puțin! (râde)

- Faptul că, la 27 de ani, ai deja studioul tău, îl simți ca pe o victorie profesională?

- Sigur! Însă cel mai important pentru mine e faptul că am locul meu, unde pot să mă exprim artistic în liniște, fără stres, să lucrez cu oameni cu care să rezonez... Dacă nu ai studioul tău, trebuie să te duci pe la alții și nu întotdeauna pro­prie­tarii de studiouri au dispoziția sau bu­nă­vo­ința să te primească, atmosfera nu e întot­deauna una care să-ți priască... Mai bine e să ai propria ta plantație, pe care să fii liber să semeni ce vrei. (râde)

- În afara profesionalismului tău muzical, mai există și alte in­gre­diente care te-au ajutat să te afirmi?

- Norocul! Sincer, mai presus de ori­ce, eu cred că, pur și simplu, am avut foarte mult noroc. Mai sunt mulți alți oameni și talentați, și corecți, și mun­citori, de care fie nici n-ai auzit, fie ai auzit un pic, după care s-au pier­dut, în vreme ce eu sunt deja de niște ani în muzică, am succes, am con­cer­te, slavă Domnului!... De ce eu am reu­șit, iar ei, nu? Cred că ține și de destin.

Băiatul din dosul cortinei

- Te poți autodefini ca artist?

- Dincolo de succesul pe care, ca orice artist, îl visez, eu încerc să stre­cor în muzica mea și un anume mesaj. Mă gân­desc că dacă mă ascultă atâția oameni, atunci, dincolo de a le oferi plăcerea, bucuria audiției, e de datoria mea să contribui măcar cu o fărâmă de bine, de po­zitiv, la lumea în care trăiesc. Și mă mai inte­resează ceva: să fiu autentic, să mă exprim pe mine însumi, exact așa cum sunt.

- Privind în urmă, la seara când ți-ai croit destinul în muzică, pe scena concursului "Vo­cea României" sau dincolo de ea, există vreo persoană căreia îi datorezi un "Mulțumesc!" special?

- Sunt mai mulți oameni cărora le datorez un "Mulțumesc!", din tot sufletul, pentru că m-au ajutat. Cu amendamentul că nu întotdeauna, atunci când primești ajutorul, îl și percepi ca pe un ajutor. Abia după ce trece timpul, realizezi ce mare sprijin a fost de fapt. Oricum, doresc să-i mulțumesc, de pildă, lui Marius Moga, un om care mi-a acordat încredere de la început și mi-a oferit niște șanse importante. Ne-am mai certat și ne-am mai împăcat noi pe parcurs (râde), dar, trăgând linie, ajutorul lui a fost evident, mai ales în perioada în care eram o speranță, un băiat talentat, și atât, fără niciun mijloc. De asemenea, mă simt dator să-i mulțumesc fostului meu profesor de la cercul de teatru, domnul Virgil Constantin, un om extraordinar, de la care am învățat enorm, nu doar în materie de actorie, ci și la nivel uman. Relația mea cu domnul Cons­tantin a intrat în categoria "ajutor neînțeles": dânsul mi-a oferit mult, dar eu, atunci, n-am prea știut să primesc. Din cauza lipsei de maturitate, percepeam ceea ce încerca dânsul să mă învețe ca pe un bătut la cap... Mai târziu am înțeles cât de mult bine mi-a făcut domnul Constantin. Și acum am momente când, lovindu-mă de o si­tuație sau alta, îmi aduc aminte de ceea ce îmi ex­plica dânsul și-mi spun "Doamne, câtă drep­tate avea!". Îi sunt profund recunoscător! De fapt, știi ce a contat cel mai mult pentru mine? Au contat acele persoane și forme de ajutor, care mi-au dat posibilitatea să descopăr în mine lucruri de care nu fusesem conștient până atunci, care au dat cortina într-o parte și-au zis "Ia uite ce-i acolo!", iar eu, uitându-mă, am ră­mas uimit.

- În cazul actorilor, cei mai mulți visează la Hollywood și la un Oscar. Tu, ca muzician, la ce visezi? Care e ținta ta cea mare?

- Eu încerc foarte mult să trăiesc în prezent, mă feresc de ținte din astea, pe termen lung. Dar așa, la modul general și fără un termen anume, îmi doresc să lansez muzică și în străinătate, îmi doresc să am concerte la un nivel și mai înalt și, cel mai mult, îmi do­resc ca oamenii să înțeleagă me­sajul din muzica mea și să rezoneze cu el. Îmi doresc să las ceva pozitiv în urmă - la vârsta mea, poate că pro­poziția asta sună ciudat, dar orice zi care a trecut e un "în ur­mă". În niciun caz n-am vise de genul "Fă-mă, Doamne, milionar". Mai ales că un milion de euro poți să-l faci mai ușor în alte profesii, nu din muzică.

- Să coborâm de pe scenă și să ieșim din studio: cum arată viața ta de dincolo de muzică?

- În anii din urmă, am desco­perit meditația, care îmi e de foarte mare ajutor, și am devenit extrem de interesat de domeniul spiritualității. Practic, cam toate cărțile pe care le citesc sunt din sfera asta. Sunt un om educat întru credință de bunicile mele, mai ales de aceea care locuia la țară și la care am avut norocul să stau o parte din copilărie. Între timp însă am înțeles că între cre­dință și religie e o diferență, că spi­ritualitatea înglo­bează și credința și că nu toți oa­me­nii religioși sunt și spirituali. Mulți sunt mo­ti­vați doar de frică, merg la biserică și se roa­gă de frică - să nu se îmbol­nă­vească, să nu se abată a­su­pra lor alte necazuri -, dar înțelegerea lor aici se oprește. To­leranța, com­pa­siu­nea, iubirea rămân niște simple cu­vinte, nu sunt lăsate să înflorească, să se exprime ca sentimente și să se manifeste în atitudine și în gesturi. Așadar, pentru mine, ăsta a fost primul pas, și de-acolo, drumul mi s-a dezvăluit ca fiind foarte larg. Încerc să fiu cât mai prezent în inte­riorul meu, pentru că atunci și exteriorul va că­păta același "chip", căci el e doar manifestarea interiorului. Încerc să-mi călăuzesc gândurile și gesturile astfel încât să nu mă lezez nici pe mine, nici pe cei din jur, încerc să fiu iubitor și tolerant. În rest... sunt pa­sio­nat de călătorii. Am de­venit un specialist în city-break-uri. (râde) Și aproape întot­deauna aleg destinații cu în­cărcătură istorică, locuri unde există situri arheo­lo­gice, cas­­tele, muzee... Îmi place mult să învăț, să aflu...

- Printre destinații se numără și iubirea?

- Categoric! Iar în pri­vința iubirii romantice sunt tot un tip asumat și onest. De altfel, cred că dacă îți spun că am o relație care durează de nouă ani, nu mai trebuie să adaug nimic. Decât că sunt fericit și că iubirea simt că mă împlinește!

- În finalul discuției noastre, te întreb cum privești către viitor? Cu...

- În momentul ăsta, privesc spre viitor cu seninătate. Credința mea este că, în viață, spre tine vin exact lucrurile de care ai nevoie. Iar eu le aștept cu seninătate. Chiar dacă poate unele dintre ele nu vor fi tocmai roz. Dar și lucrurile negative cu care ne con­fruntăm sunt valoroase: ele te îndeamnă să-ți sufleci mâ­necile și să te apuci să repari ceea ce e de re­parat. Impor­tant e să nu te lași co­pleșit de ex­pe­riențele ne­ga­tive, fiindcă a­tunci te vor co­pleși ele pe tine.

Foto MEDIA PRO MUSIC (2)