În plin comunism, anii '60-'70 ai secolului trecut, în cultura și arta din România începuse să bată un vânt bun, de schimbare și liberalizare. În mod cu totul paradoxal, în anii aceia s-a afirmat o generație excepțională de scriitori, regizori, muzicieni, artiști și pictori, căreia, pe bună dreptate, i se spune, astăzi, "de aur". Au fost anii dinaintea înghețului din 1977, care au transformat România în gulag. Perioada premergătoare cunoscuse, însă, o adevărată renaștere. În acei ani, la fel ca Bucureștiul, Clujul și Iașiul, orașele fanion ale artei, aflate mai aproape geografic de ea, Timișoara trăia într-o atmosferă culturală și o euforie extraordinare. Cu populația ei cosmopolită și cu influențele vestice, orașul de pe Bega întrunea toate condițiile pentru a fi în fruntea avangardei artistice. Au fost anii formației Phoenix, care își electriza fanii din toată țara, dar și anii unui reviriment al picturii timișorene, mai puțin sonor decât al phoenicșilor, dar la fel de prestigios. Entuziasmul era molipsitor. Toate mințile luminate ale orașului, cuprinse de o febră a cunoașterii fără precedent, toți, de la pictori și matematicieni, până la muzicologi și medici de elită, precum celebrul psihiatru Edouard Pamfil, participau în Timișoara, la experimente de unificare a artelor și științelor. Erau toți interesați de cibernetică și bionică (imitarea naturii în folosul omului), se implicaseră în cercetări care erau de avangardă chiar și în Apus. Timișoara devenise unul dintre cele mai dinamice centre ale artei românești, iar asta s-a datorat și unor tineri pictori veniți aici, care visau cu ochii deschiși să revoluționeze arta modernă și care se numărau printre "clasicii" noștri de azi: Constantin Flondor și Ștefan Bertalan (colegi la Liceul de Artă din Timișoara), Roman Cotoșman (emigrat în SUA) și Doru Tulcan, invitatul de astăzi al paginilor noastre de interviu. Închegați în primul grup artistic experimental din România, ei și-au spus "111", și foarte repede, în 1969, au obținut un succes uriaș la Bienala de pictură de la Nürnberg, din Germania. Grupului "111" i-a urmat SIGMA, care avea să lase urme adânci în arta românească contemporană, devenind vârful de lance al avangardei plastice românești...
A trecut o jumătate de secol de-atunci și iată-mă, astăzi, în fața picturilor lui Doru Tulcan, adunate într-o expoziție organizată la Galeria Romană din București, pe care a numit-o Mundus: redescoperirea naturii, când cerul, pământul și apa devin elemente ale unui Univers transpus cu rafinament în fotografii, desen și pictură. O expoziție "puternică" și inovatoare, care m-a determinat să îi cer pictorului un interviu. Doru Tulcan are un palmares impresionant. Născut pe 21 aprilie 1943, la Cladova, în județul Arad, absolvent al Liceului de Artă din Timișoara și al Institutului de Arte Plastice din Cluj, lucrările sale se află în colecții particulare din țară și din străinătate, în muzee din România, Franța, Germania, Italia, Grecia și Canada. "Mușchetarul" de ieri este astăzi unul dintre patriarhii artei timișorene. Un artist de o modestie uriașă, în comparație cu opera lui.
"Nivelul era atât de înalt, încât la început am rămas buimac"
- D-le Doru Tulcan, vă propun să începem cu perioada aceea a anilor '70, în care v-ați afirmat dvs. și grupul Sigma. O perioadă strălucitoare pentru România și pentru Timișoara. Cum s-a ajuns la intensitatea aceea intelectuală?
- Cercul de bionică înființat în acei ani pe lângă Clinica de psihiatrie din Timișoara a fost un fel de refugiu intelectual pentru toți. Condus de strălucitul doctor Edouard Pamfil, pentru noi a fost un noroc că a existat exact în anii afirmării noastre. La Cercul de bionică nu se făcea niciun fel de politică, studiile și discuțiile de acolo implicau vaste deschideri culturale: de la muzică clasică la științe exacte, pictură și așa mai departe. Edouard Pamfil inițiase acest cerc, era una dintre mințile sclipitoare ale Timișoarei și ale României.
- Erați, pe atunci, un adolescent. Cum v-ați integrat în atmosfera aceea efervescentă dar și savantă?
- Eu eram unul dintre cei mai tineri artiști care aderaseră la grupul Sigma, așa că m-am trezit, dintr-odată, într-o lume pe care cu greu puteam s-o înțeleg. Nivelul discuțiilor era atât de înalt, încât la început am rămas buimac. Treptat, am început, însă, să mă obișnuiesc, eram coleg la Liceul de Artă cu Flondor și Bertalan, și puteam purta cu ei discuții lămuritoare. Față de mine, Bertalan era mai în vârstă, îmi fusese, de altfel, și profesor la Liceul de Artă. O școală de excepție, la care m-am întors și eu, după ce am terminat, la Cluj, Institutul Ion Andreescu. Studenția la Cluj a durat șase ani și mi se rupsese filmul de Timișoara. La Cluj trăisem într-o altă lume. Am terminat acolo sculptura și făcusem studii de nud și modelaj, totul numai în spiritul și litera artei clasice, adică figurativă. Când am revenit la Timișoara, Flondor și Bertalan tocmai făcuseră un cerc de metodica predării desenului și îl studiau pe nonconformistul Paul Klee. Într-o zi, Ștefan Bertalan a venit la mine în atelier. Eu începusem să fac o sculptură influențată de Henry Moore, care tocmai făcuse o vizită în România, la București, și Berci (numele de alint al lui Bertalan) m-a întrebat: "Ce faci aici? Numai sculptorii de Neanderthal mai lucrează așa. Vino la noi, să vezi ce se face".
- "Caietele" lui Paul Klee au fost un fel de biblie a grupului?
- Bertalan începuse să traducă volumul lui Klee, din germană. Erau niște texte extraordinare. Flondor avea volumul original, cu reproduceri de imagini pe fiecare text. Pentru noi a fost o învățătură extraordinară. Care ne-a ținut loc și de... viață, ca să putem trece prin marasmele care ceva mai târziu nu ne-au ocolit nici pe noi.
Liceul lui Malița
- Erați în fruntea artei experimentale din România, în momentul acela.
- Da. Dar nici nu a mai fost atunci vreo altă mișcare experimentală la noi.
- Era și frumusețea libertății din Timișoara. Poate că în creuzetul acela special au răsărit și Phoenix, și grupul dvs. de pictori dezlănțuiți.
- Bineînțeles! Nicu Covaci a fost și el plastician și coleg cu mine. Era cu un an sau doi mai mic, tot la Liceul de Artă. Un copil minunat și cu multă forță.
- În pofida artei experimentale pe care o practicați, ați luat multe premii...
- Am luat premiul dat de Uniunea Artiștilor Plastici pentru artă experimentală. Atunci a scris și Andrei Pleșu un articol extrem de frumos despre grup. Pe urmă, am avut o întrevedere cu Mircea Malița, pe atunci era ministrul Învățământului și prieten bun cu dr. Edouard Pamfil. În urma ei, Liceului de Artă din Timișoara i s-a permis să facă o expoziție de mare anvergură, în parcul Herăstrău din București. Mircea Malița și-a adunat toți funcționarii din minister și i-a adus la expoziția noastră. A fost un succes de răsunet! Așa ceva nu se făcea în țară! Era în plin comunism. Pentru noi, a urmat o perioadă extraordinară. După această expoziție, Malița ne-a decretat "liceu experimental". Singurul din țară! Timp de vreo cinci ani, ni s-a permis să ne facem noi programele de studiu, studiul formelor, design, cine a mai făcut așa ceva în țară?
- Ce teme v-au preocupat la debut?
- Evoluția mea a pornit tot de la grupul Sigma. În timp ce eram în acest grup, noi aveam obiceiul să ieșim mult în natură, și atunci am început să facem și desene după copaci. Drumurile noastre ne purtau într-o natură curată, în care aveam de toate: apă, nisip și copaci. Acesta era râul Timiș. Și cu ieșirile astea pe malul Timișului, eu am ajuns să fac niște tuburi. Erau de fapt niște exerciții după natură, căci începusem să modelez nisip jilav. Și ieșeau niște forme incredibile, mai ales când soarele cădea înspre seară mai oblic, cu lumini și umbre spectaculoase.
- Erați foarte liberi, în Timișoara, ca artiști...
- Eram destul de liberi. Am avut și necazuri. La un moment dat, de exemplu, ambasada și biblioteca americană făcuseră o expoziție imensă, la Timișoara, și pe noi, cei din grupul Sigma, ne-au invitat la un restaurant. Și cum eram înconjurați de "băieți", ni s-a pus în vedere să o rărim cu schimburile culturale.
- Cum ați evoluat după ce grupul Sigma și-a mai rărit aparițiile?
- De fapt, noi ne-am mai reunit periodic. Nu mai departe decât acum doi ani, în 2017, când am făcut toți o expoziție la Muzeul de Artă Contemporană din Viena. Ne-am prezentat foarte bine și ne-a fost cumpărată toată expoziția. Întorcându-mă înapoi, în anii '70-'80 ai secolului trecut, după Sigma, a apărut în viața noastră Paul Gherasim, care ne-a cooptat în grupul Prolog. Și a mai fost și Coriolan Babeți, care în acei ani lucra la Comitetul de Cultură Timișoara, și își permitea anume libertăți. El a venit cu ideea să regenereze spațiul satului Teremia Mare, care începea să se depopuleze de nemții care tocmai plecau. Babeți a propus să facem acolo tabere de artă. Și a adunat astfel, an de an, aproape toți artiștii din această minunată țară, la Teremia Mare. Într-una din tabere, a venit și Nichita Stănescu, iar eu, care am avut totdeauna o pasiune pentru film, am filmat tot. A fost ultima filmare a lui Nichita.
"Ca puii care se iau după cloșcă, așa m-am luat și eu după tata"
- Acum, că v-am aflat biografia debutului, a venit momentul să vă întreb de unde vi se trage talentul?
- Sensibilitatea o am de la mama, iar talentul de la tata. El a fost pictor bisericesc și preot. Când m-am născut eu, la Cladova, lângă Lipova, într-o casă la țară am deschis ochii pe pereții tapetați cu pictură de tata. Lucrare lângă lucrare, numai picturi. Ca puii care se iau după cloșcă, așa m-am luat și eu după tata. Am și lucrat cu tata la câteva biserici din Banat, ba chiar și la biserica din Padova, din Italia.
- Care e cea mai frumoasă amintire a devenirii dvs. ca artist?
- În clasa a șaptea m-am mutat la Liceul româno-german din Lipova, și am terminat șapte clase acolo. Eram în echipa de gimnastică a liceului. Eram singurul băiat din clasa a șaptea, și profesoara mea de sport zice: "Tulcane, du-te la Timișoara și fă liceul sportiv". Am ajuns în Timișoara cu mama. Aveam acolo un unchi, și el dă imediat telefon unui prieten de-al lui, dar nu de la Liceul de sport, ci de la Liceul de muzică și arte plastice. Am ajuns toamna, că fusesem corigent la purtare, de cuminte ce eram. Și unchiul a spus așa: "Uite, eu am un nepot venit de la țară, aș putea să-l înscriu la liceul vostru?". A doua zi, am dat probele de admitere: compoziție și natură statică. Am așteptat două săptămâni ca să vedem rezultatele. Când le-am primit, mama, care avea o voce de operă, a strigat după mine peste dealuri, să vin acasă. Și vin acasă și zice: "Ai reușit, golanule!".
Paradisul de la Brebu
- După '89, în viața dvs. s-a produs o schimbare de peisaj. Ați descoperit satul Brebu, în care v-ați mutat și domiciliul, și profesia, chiar și visele...
- Când am descoperit satul Brebu, nemții tocmai plecau din el, în masă, în Germania. Își vindeau casele, veneau timișoreni, veneau reșițeni și cumpărau. Am plecat și eu, chiar în ziua de Paști. Am găsit o casă puțin prea mare pentru familia noastră, era a celor mai bogați oameni din sat. Moșul, d-l Braun, stătea pe geam, și noi am întrebat: "Aveți casa de vânzare?". Și moșul a zis: "Avem". Am intrat în curte. Omul avea încă boi, avea toate acareturile, dar casa era într-o stare destul de jalnică, toate podelele erau putrezite și geamurile rupte. Dar am cumpărat-o.
- La Brebu nu doar pictați, ci și organizați manifestări culturale.
- Da. Mai am o colegă, Edith, profesoară de matematică. Împreună cu soțul ei, au fost primii care i-au invitat pe cei de la Prolog la Brebu. Au făcut tabere, după care am făcut și noi o tabără sau două cu pictori importanți: Mihai Sârbulescu, Ion Grigorescu și Horia Paștina. Pe urmă am invitat și pictori de la Cluj.
- Lucrați intens la vârsta senioratului...
- Da, am 76 de ani, Flondor are 83. Arta te ține în priză permanent. Am atelier în Timișoara, iar la Brebu lucrez vara, în fânar, îmi fac șasiurile, acolo am și un mic atelier de tâmplărie.
- Cum vă apărați de nebunia și prostia în creștere a lumii de azi, d-le Tulcan?
- Singurul medicament care are efect este să stau în atelier și să ascult muzică clasică. Uit de toate în momentul când sunt în fața unei suprafețe de pânză albă și Dumnezeu îmi pune mâna în cap și-mi dă un moment de inspirație ca să pot iar picta. De fapt, eu cred că noi, pictorii, suntem un fel de paratrăznet al lui Dumnezeu.