"Am ajuns un nume apreciat în zona petrecerilor private"
- Emanuel, ultima noastră întâlnire a fost după întoarcerea ta din Canada. Visai să revii în muzică, să-ți faci o trupă... Ce-a mai rămas din planurile tale?
- Visele de atunci sunt, într-o bună măsură, realizate. Și mai important decât asta, eu însumi sunt într-un moment foarte bun al meu cu mine însumi. Dar să le luăm pe rând... Împreună cu trupa mea, Emanuel Mirea Band, am devenit în anii din urmă, un nume foarte apreciat în zona petrecerilor private, care-au atras mulți artiști de top ai fenomenului muzical. Ne-am câștigat o poziție privilegiată, și cântăm mult. Trupa mai suferă modificări, uneori suntem tovarăși de drum două, trei stații, alteori mai mult, dar proiectul merge înainte foarte bine. În ciuda a ceea ce se spune despre participarea la petrecerile private, mie, partea aceasta a vieții mele artistice îmi dă o mare bucurie, chiar o fac din drag pentru oameni, și drept dovadă e faptul că practic niște tarife care să-mi permită să fiu abordabil pentru o plajă cât mai mare de oameni. Am mari satisfacții de pe urma a ceea ce fac: cunosc oameni extraordinari, întâlnesc personalități pe care le admir, dar cunosc și miri aflați la început de drum în viața de familie. Simt că prezența mea acolo întregește armonios una dintre cele mai frumoase zile din viața lor. Este nemaipomenit să fii părtaș la o asemenea fericire. Mă împrietenesc cu oamenii pe care-i cunosc, iar acest aspect este extrem de important pentru mine, pentru inima mea.
"Am plecat să mă caut în Canada"
- Profesional, nu este prea puțin? Nu ești un artist oarecare. Ai o voce cu totul deosebită, ești un compozitor inspirat, un textier sensibil. Nu crezi că meriți mai mult?
- Eu am trăit o perioadă extrem de frumoasă într-un timp de pionierat al muzicii românești. Am experimentat situații diverse, am fost pe copertele revistelor, am avut mii și mii de oameni în public, am fost foarte expus. Proiectul Stigma și cariera mea solo s-au bucurat de succes. La un moment dat, însă, a apărut pentru mine o acută senzație de supersaturație. Nu mă mai regăseam deloc, uitasem cine eram eu, Emanuel Mirea. Am plecat din țară, așa cum povesteam la precedentul nostru interviu, am plecat tocmai în Canada, să studiez și să mă caut pe mine însumi. Când am revenit, eram deja mult schimbat, dar încă nepregătit să intru în aceeași mașinărie din care tocmai scăpasem. Lucrurile intraseră pe făgaș normal, bucuria muzicii era din nou acolo. Am înființat trupa și am reînceput să cânt, chiar dacă proiectul Emanuel Mirea Band a fost și este dedicat petrecerilor private. Pentru mine nu există nimic mai important decât să fac lucrurile cu drag și să aduc bucurie. Dar, ai și tu dreptate în ce spui. Dacă ai de la Dumnezeu un talent, este de datoria ta să-l împărtășești și să-l maximizezi... Ba mai mult, eu cred că El ne dă tuturor câte un har, iar una dintre poveștile vieților noastre este să-l descoperim și să-l explorăm. Abia anul acesta am realizat pe deplin acest lucru, mai ales după venirea pe lume a fetiței noastre, Radha. Odată cu nașterea ei, am început să am o serie de noi impulsuri, care m-au determinat să reînnod proiectul meu de artist, de compozitor. Am conștientizat anumite blocaje pe care le aveam, care țin mai mult de niște neliniști metafizice, nefiind blocaje de creație. Piese compuse am sute la sertar, unele ținute de mult închise acolo, încât mă tem că și-au ratat momentul. Poate e dificil de înțeles, dar după ce realizezi că oamenii sunt atinși de ceea ce faci, de muzica pe care o compui, de versurile pe care le scrii, lucrul acesta te responsabilizează și chiar te sperie. La mine, sperietura a durat o perioadă foarte lungă. A trebuit să fac o pauză lungă, ca să-nțeleg că nu pot trăi altfel, că obligația mea primordială este să-mi manifest harul: să cânt, să creez, să fac o lume mai frumoasă în jurul meu, să-i ating sufletește pe oameni într-un mod pozitiv, să le propun teme de gândire, să-i duc într-o direcție luminoasă prin muzica mea. Viața mea are o dimensiune spirituală. Știu că totul e de la Dumnezeu. Și încercările, și bucuriile, tot. Munca este a mea, satisfacția lucrului este a mea, dar fructele culese de pe urma acestei munci ne sunt dăruite de Domnul. Cu această nouă dimensiune în suflet, sunt pe baricade în revenirea mea ca artist, compozitor, textier.
"Am scăpat de obsesia perfecțiunii"
- Pregătești ceva nou?
- În această toamnă va apărea prima piesă muzicală, după multă vreme. Este deja gata, înregistrată. Alte multe sunt compuse și pe cale de a fi imprimate, tot ce mai rămâne sunt detalii strict tehnice și de strategie: ce casă de producție să mă reprezinte, ce posturi de radio să mă așeze în playlist-uri. Nu mă grăbesc, vreau să fiu sigur că fac alegerile cele mai bune. Revenirea mea este programată foarte curând, în toamnă. Sunt cu totul sincer și-ți mărturisesc că pe mine mult timp m-a timorat perfecționismul, gândul că oamenii au o așteptare înaltă de la mine. Piesa perfectă. Problema aceasta a atârnat ca o piatră de gâtul meu, până când am discutat cu dragul meu prieten și coleg de la Stigma, Cornel. El lucrează de mulți ani la Londra, în domeniul muzical, și m-a lămurit despre chinul acesta de a căuta perfecțiunea. El m-a învățat despre importanța duratei, a consecvenței în muzică, în creație. Așa cum se întâmplă în orice artă, în pictură, în literatură. Pe drumul acesta mă aflu acum. Sunt în plin entuziasm, unul al noilor începuturi. Nu vreau să mă adresez doar nostalgicilor, vechilor mei ascultători, ci sper să ating și noua generație, care poate nu a auzit niciodată de mine. E o mare provocare. Sunt înconjurat de muzicieni extrem de talentați, iar eu nu mă abat de la obiceiul de a scrie versuri care spun ceva. Este în firea mea de a fi puțin mai liric, poezia e o latură a firii mele, la care nu vreau niciodată să renunț.
"Un zâmbet mic, la prima oră a dimineții"
- Ai afirmat că momentul deblocării tale artistice a coincis cu venirea pe lume a fetiței tale. De cele mai multe ori se întâmplă invers: viața personală, familia pot mai degrabă inhiba un artist...
- Nu e și cazul meu. Atât eu, cât și Oana, soția mea, am simțit, odată cu nașterea Radhei, că viețile noastre se îmbogățesc enorm. Fetița aceasta a avut un rol decisiv în transformarea mea. Ea m-a relaxat, m-a motivat, m-a impulsionat să merg mai departe. Deși are doar un an și ceva, ea îmi arată zilnic cum să mă bucur de lucruri mărunte, cum să mă încarc de energie din te miri ce. Un zâmbet mic, un surâs de-al ei la prima oră a dimineții și simt că pot dărâma munții. Sper să o fac cu această melodie nouă, care se numește "Unu, amândoi".
- E un titlu simbolic, care o include și pe soția ta? Cum v-ați cunoscut?
- Pe Oana am senzația că am cunoscut-o dintotdeauna. În primă fază, am întâlnit-o în clubul în care cântam. Am simțit atunci o vibrație cu totul aparte, ceva ce nu mai cunoscusem vreodată, am văzut un șir nesfârșit de funde colorate care ne leagă. Dar la început, povestea noastră a fost una platonică. Eu sunt un bărbat crescut în integritate, iar atunci eram implicat în altă relație. Mi-am spus că dacă va fi să fie, poate o voi reîntâlni pe Oana în viața următoare. Chemarea inimii a fost însă mult prea puternică, așa că, după câțiva ani, ne-am reîntâlnit liberi. Îmi este extrem de limpede că așa era să fie, noi doi, pur și simplu, trebuia să fim împreună. Relația noastră continuă să mă uimească în toate cele, viața mi-a fost repusă în matcă odată cu această întâlnire. Oana este un suflet de artist, pe orice obiect pune mâna, acela se va transforma în ceva minunat. Are un atelier, numit Margaux, confecționează podoabe de păr de poveste, voaluri de mireasă extrem de delicate, rochii. Este soția mea, da, dar cu obiectivitate spun că este un suflet de artist, un om cu harul de a transforma totul în ceva frumos. În plus, este și o mamă extraordinară, devotată și sensibilă. Trăim toți trei în micul nostru univers, un apartament pe care Oana l-a aranjat extrem de frumos. Suntem o familie fericită, suntem complementari, nu ne plictisim niciodată împreună. Asta, poate și pentru că, dincolo de faptul că este soția mea, îmi e un prieten, un om pe care mă pot baza în orice.
"Copiii care sar gardul"
- După perioada petrecută în Canada, cu siguranță că ai o privire destul de clară asupra muzicii românești de azi. Distanța obiectivează. Cum o vezi? Este muzica de la noi pe drumul cel bun?
- Ascult cu mult interes tot ce se cântă la noi, tot ce se difuzează la radio. Nu am încetat să fac asta niciodată, sunt extrem de atent la toate amănuntele acestei industrii. Da, suntem într-un moment destul de bun, avem de unde alege. Muzica românească este extrem de diversă azi. Chiar dacă ai niște gusturi exclusiviste, tot poți să găsești în muzica actuală din România anumite repere. Dacă vorbim despre acest malaxor care este zona comercială, de consum, a melodiilor promovate intens, ele dau senzația că sună la fel. Un cântec repetat la flașnetă. Dar dacă asculți atent, realizezi că producțiile sunt totuși destul de rafinate, destul de în pas cu armoniile muzicii internaționale. De aceea Inna are atât de mare succes în lume, pentru că muzica ei sună "de acolo", iar acesta este un lucru lăudabil. Sau privește-o pe Delia, un om cu o tenacitate extraordinară, care continuă să surprindă cu producții extrem de interesante.
- Dar basarabenii cum ți se par? Încep să pună stăpânire pe muzica de la noi...
- Oh, da. Sunt extrem de buni. Și să nu crezi că sunt valoroși doar cei care fac azi carieră în România; eu țin minte că la începutul anilor 2000, erau niște instrumentiști extrem de buni, care veneau de acolo și care de multe ori erau preferați celor din România. Basarabenii vin din școala de muzică rusească, unde înțelegerea fenomenului muzical este mult mai profundă și largă. Au niște repere peste care încă nu trec cu lejeritate: marii poeți ruși, marea muzică rusească, întreaga cultură de acolo, robustă, grea. Sunt serioși și motivați. Este un lucru foarte bun pentru noi, pentru că aduc un aer original și proaspăt în muzica românească. Ei sunt copiii care sar gardul, adică tinerii care, pe lângă talent, au o îndrăzneală și o tenacitate extraordinară - vin de la niște condiții de trai destul de grele, știu exact ce-și doresc și refuză ideea eșecului. Bravo lor, au tot respectul meu, și cred că sunt un exemplu pentru noi: Mihail, un artist adevărat, extrem de talentat, am o mare admirație pentru el, Irina Rimes, o sensibilitate cu totul deosebită, chiar mă gândeam că dacă ar fi să fac un duet pe o melodie de dragoste, în acest moment, nu văd pe cineva mai potrivit decât pe Irina pentru asta. Carla's Dream, chiar dacă grupul nu e neapărat pe gustul meu muzical, este foarte bun. The Motans - printre marii mei preferați în muzica de azi.
"Visez, simplu, la o lume mai frumoasă"
- Și mai au ceva cântăreții basarabeni: discreție și bună creștere, calități pe care nu le pierd pe drum. Unii dintre cântăreții de la noi se cam lasă furați de glorie și uită aceste aspecte. Oare este atât de greu să rămâi lucid, să-ți păstrezi echilibrul în lumea artistică?
- În peisajul muzical, artistic, sunt perioade și perioade. În trecut, artiștii aveau succes, chiar dacă reușeau să-și păstreze o aură misterioasă, de inabordabilitate. Acum e fix invers - ei sunt pur și simplu peste tot. Ajung să-și facă singuri poze în propriul dormitor, doar ca să fie vizibili. Au dispărut niște limite în goana asta după publicitate. Dar popularitatea excesivă are în ea riscul banalizării. Marii artiști au avut totdeauna și o aură de rezervă, de mister. Cred că explicația stă în faptul că este mai greu azi să reziști. Eu aleg să păstrez limita vieții mele personale, nu simt nevoia să împărtășesc tot, iar "prețul" este o expunere mult mai mică. Mai este un aspect aici: este și de datoria celor din media să promoveze oameni care pot fi exemple. Se poate face o selecție mai riguroasă, se poate insista mult mai mult pe artiști profunzi, sportivi de performanță, oameni de cultură... Se fac greșeli în acest domeniu, se promovează insistent non-valoarea, iar faptul ăsta, cumulat cu educația precară, ne țin pe loc. De mult timp suntem precum satul fără câini, în care societatea e intoxicată de povești lipsite de valoare, de evenimente goale de conținut. Se promovează un senzațional de prost gust, bădărănesc, negativ. Nu e nimeni la timonă care să despartă binele de rău. Modelele promovate sunt prea des de calitate îndoielnică. Nu așa se formează o societate sănătoasă. Foarte mulți oameni vizibili, care ar trebui să ne fie exemple, sunt vai de mama lor. Valori încă avem, chiar dacă multe au abandonat lupta și au plecat, s-au exilat. Poate nu e treaba mea să intru în discuția asta, dar este ceva în care cred. Cred că viețile noastre se întrepătrund, că nu putem fi buni sau răi în mod izolat. Ne atingem fără să vrem. Cred că răul care s-a făcut societății românești, prin expunerea oamenilor needucați, pe toate palierele, este incomensurabil. Sper că vitalitatea specifică românilor ne va scoate la mal în final și mai cred că tocmai copiii de azi o vor face, pentru că ei sunt primele generații cu adevărat neatinse de tarele trecutului. Oricât am crede noi că ne-am spălat de trecut, nu este așa. Până în măduva oaselor îl avem în noi, asta este piatra noastră de moară. Copiii de azi sunt curați, dar este de datoria noastră să le oferim o lume în care curățenia lor să se poată manifesta. Este un proces de durată, mai poate ține alți zeci de ani, pentru ca transformarea să fie una de fond. Totul pornește de la educație, una care nu se face numai în școală. Este vorba de educația din familie, din mediile culturale, din respectul unor reguli. O recalibrare a societății românești, de asta e nevoie, în opinia mea. Cât despre mine, oglinda mea este viața mea. Încerc atât cât pot să fac în jurul meu o lume mai bună și mai frumoasă. Așa, în cercul meu restrâns: familie, prieteni, doamna de la prăvălie... Până la urmă, ce este viața, dacă nu toate aceste lucruri mărunte, pe care le facem zi de zi?
- Emanuel, ești în mod evident protejat de o aură bună: activ, limpede, pe calea împăcării cu tine însuți. La ce mai visezi?
- Visez, simplu, la o lume mai frumoasă, mai bună, în care să fim cu toții mai conectați la noi înșine și la cei din jur. Îmi doresc să rămânem mereu în lupta aceasta interioară de a ne rafina, de a învăța, de a experimenta. Scopul vieții este să devenim din ce în ce mai curați, mai conectați la adevărurile esențiale, spirituale. În această credință trăiesc eu, cel puțin: una spirituală, în care să înțeleg de ce am fost "plantat" aici, care este rostul meu. La asta visez: să fiu bun, împăcat, să am claritate, să nu am frici și angoase. Este un proces ce ține o viață, un proces de curățare permanentă a spiritului, de aerare a gândurilor, a sentimentelor, a faptelor. Acesta e sensul vieții pentru mine, altul eu nu am descoperit până acum. Și, da, visez să fac lucruri palpabile, visez și ca muzica mea să atingă oamenii într-un mod nobil, dar visez și să ajut efectiv. Nu-mi doresc lucruri materiale de niciun fel pentru mine, ci unele care ar putea să servească oamenii. Visez să fac o cantină pentru oameni nevoiași, poate un centru în care copiii cu situații mai grele să poată fi educați și îngrijiți. Și mi-aș mai dori ca România să aibă parte de o educație adevărată.