Înscăunare de domn
În Bucovina, la 15 kilometri de Fălticeni, valea Șomuzului, liniștită și verde, îmi răsare în față ca un vis frumos din copilărie. Pornisem pe urmele unei biserici încărcate de istorie, cu cea mai veche pictură din Moldova: Biserica Hatmanului Șendrea. Frumusețea și valoarea ei erau la fel de mari ca și ale celorlalte biserici și mânăstiri din nordul Moldovei, doar că printr-o nedreptate a destinului, ea rămăsese încuiată într-un ascunziș neștiut de țară. Pe valea cea verde, trec mai întâi de niște sate cu nume care par coborâte direct din începuturi: Boura, Valea Bourei... Apoi ajung la capătul călătoriei, în Dolheștii Mari. Un sat însingurat, toropit de căldura ucigătoare a verii și de imensitatea covârșitoare a dealurilor din jur. Am văzut-o imediat! Cu ziduri groase și formă zveltă, biserica veche părea că plutește ca o corabie deasupra pământului. Nu mă așteptasem ca istoria, în forma ei măreață, să-mi dea întâlnire așa de brusc, tocmai acolo, în satul acela pierdut. Istoria strălucitoare dar și dramatică din vremea lui Ștefan cel Mare, când moldovenii erau în fruntea bucatelor Europei. "Satul nostru s-a așezat cu temei încă din vremea celui de-al doilea descălecat al Moldovei, sub Bogdan Voievod" - îmi spune părintele Viorel Vrabie, care slujește la biserica istorică din Dolhești. Părintele seamănă puțin cu sfinții cei vechi din picturi, așa că-l ascult cu și mai multă atenție. "Și răzeșii noștri din Dolhești sunt vechi". Într-un act din 1395, vechi cât Țara Moldovei, un boier, Șendrea cel bătrân, apare ca proprietar al Dolheștiului. Familia Șendrea își ridicase în sat o curte boierească falnică și o biserică frumoasă, de piatră. Viteazul boier, hatman al Sucevei în vremea lui Ștefan, s-a bazat în multele bătălii duse de moldoveni pe brațele tari ale răzeșilor săi. "Și chiar de aici, din Dolhești, a pornit Ștefan cel Mare atunci când s-a înscăunat, după ce, în 1457, l-a bătut pe Petru Aron, cu ajutorul lui Vlad Țepeș și al răzeșilor lui Șendrea. Aici, la Dolhești, pe moșia credinciosului său Șendrea, a fost aclamat prima oară Ștefan, ca domn al Moldovei", și-a continuat părintele Vrabie, fascinanta poveste pierdută prin negurile istoriei. Din acele vremuri, doar biserica veche și mândră a mai rămas. Un semn sfânt, din vremuri de glorie.
Șendrea, hatmanul cerului
Povestea bisericii din Dolhești este legată de hatmanul Șendrea, unul dintre cei mai importanți boieri ai lui Ștefan. Fiind tare prețuit de domnul Moldovei, Ștefan i-a dat-o în căsătorie chiar pe sora sa, Principesa Maria, care l-a iubit până la moarte pe viteazul hatman. Dar Șendrea a fost recompensat și altfel pentru vitejia și credința lui. El a fost primul Portar al Sucevei, pe umerii săi căzând apărarea cetății în vara lui 1476, când sultanul Mahomed al II-lea, cuceritorul Constantinopolului, a vrut să supună Moldova. Încolțit, concomitent, de tătari, care pârjoleau satele, Ștefan nu a mai putut strânge oastea cea mare, răzeșii fiind nevoiți să rămână pe pământurile lor, pentru a-și apăra familiile și avutul. Părea că Moldova nu mai are sorți de izbândă. Ștefan cel Mare, cu oastea cea mică, boierească, aștepta să dea bătălia decisivă la Războieni, într-un loc strâmt. În tot acest timp, sultanul a împresurat cetatea Sucevei. Cronicile spun că trei săptămâni turcii "au început a bate cetatea cu multe meșteșuguri". Șendrea Portarul, însă, nu a cedat. Cetatea de Scaun a Moldovei a rămas neclintită în fața Cuceritorului Lumii, care reușise să spargă zidurile milenare ale Bizanțului. Și deși Ștefan a fost învins numeric la Războieni, turcii au fost nevoiți să se retragă. Rezistența lui Șendrea, seceta, lipsa de hrană și de apă, dar și regele Ungariei, Matei Corvin, care trimisese trupe de întărire din Transilvania - i-au năruit. Cinci ani mai târziu, Șendrea, leul neîmblânzit al Moldovei, cade și el în luptă. S-a întâmplat în bătălia de la Râmnic, când Ștefan l-a înfrânt pe Basarab Țepeluș, domnul Valahiei închinat turcilor. "Atunci i s-a arătat lui Ștefan vodă însuși sfântul mucenic Procopie, umblând deasupra războiului călare și într-armatu ca un viteaz" - scrie Grigore Ureche. Cât despre viteazul Șendrea, iată cum îi descriu cronicile sfârșitul: "Deasupra Seretiului (Siret - n.r.), la movila cea mare a Tecuciului, odihnind trei zile, a aflat Ștefan vodă că voievodul Munteniei vine cu oști asupra lui, fără veste. Și întristându-să Vodă, cu cine avea, cu ai săi, au repezit la ostași. Într-aceia au sosit și Șendrea hatmanul, cumnatul său, cu o samă de oști. Și Ștefan vodă îndată repezi pe Șendrea înaintea oștii muntenești, cu puțini ostași, ca-n chip de strajă. Și dând ei peste oastea muntenească, mulți pre puțini, fură biruiți, și acolo pierit-au și Șendrea hatmanul". În urma acestor bătălii dintre moldoveni și valahi, Letopisețul de la Putna scria: "acești câini de valahi sunt mai răi decât turcii", căci se ridică împotriva celor de o credință cu ei. Viteazul Șendrea a fost îngropat cu alai și cu jale, de însuși Vodă Ștefan, în biserica familiei sale din Dolhești, lângă tatăl său. N-a mai trecut mult, și după cinci ani, a murit și Maria, sora lui Ștefan cel Mare, înmormântată și ea la Dolheștii Mari, lângă soțul ei, zugrăvit pe zidul bisericii între îngeri. Un hatman al cerului.
Meșteri moldoveni și armeni
Biserica din Dolhești a fost construită mult înainte de 1481, anul morții lui Șendrea. În pronaos, alături de mormântul hatmanului, a fost descoperit un al doilea mormânt care, potrivit inscripțiilor slavone, este al tatălui său. Oricum, la 1470, biserica e deja pomenită în hrisoave. Mult mai târziu, în 1852-1854, la o restaurare, i s-au adăugat bisericii un pridvor și o clopotniță în stil rusesc. Străvechea biserică din Dolhești era însă plină de grandoare, în ciuda simplității ei grave. Clădită din piatră brută, cu ziduri groase, biserica a rezistat neatinsă de vremuri, ca o cetate. Pietrăria ușilor și ferestrelor a fost făcută în stil gotic de meșteri veniți din Ardeal și Polonia. La Dolhești, mai apare încă un element foarte rar. Biserica are opt ferestre. Dintre ele, una are o decorație străveche, ca la bisericile din Asia Mică și Armenia. Este singurul caz de sculptură armenească la bisericile noastre vechi. Poate că un pietrar armean s-a rătăcit pe aici, cine poate ști! "Să știți că biserica asta a noastră a fost ridicată de meșteri moldoveni și armeni" - mă ajută și părintele.
La fel ca mormintele primilor domni Mușatini de la Rădăuți, lespedea lui Șendrea a fost așezată într-o nișă laterală a bisericii. Aceste nișe laterale pentru morminte sunt inspirate din bisericile regilor sârbi. Pe mormântul hatmanului Șendrea sunt cioplite tot soiul de împletiri florale, fără de sfârșit. La fel ca și bucuria cu care și-a trăit viața luptătorul îngropat aici. Alături, piatra de pe mormântul tatălui său este aproape ștearsă. A fost folosită (altă ciudățenie stranie!) ca prag la intrarea în biserică. Tot locul e înconjurat de o aură grea, de pioșie și de eroism. Și spre a întregi acest abur de istorie, nu departe stă mormântul surorii lui Ștefan, Maria, ucisă de dorul după soțul ei cel viteaz. O inscripție laconică te informează: "Acest mormânt este al roabei lui Dumnezeu, Maria, cneaghina panului Șendrea portarul, care s-a strămutat întru vecie, la 1486".
Strămoșii sfinților
Când privești pe îndelete frescele de la Dolheștii Mari, înțelegi de ce pictura asta este cea mai veche din Moldova și una dintre cele mai frumoase din vremea lui Ștefan, chiar dacă profunzimea culorilor și sfinții din fresce sunt ciobite de timp (în lipsa unei restaurări pe care biserica ar merita-o cu prisosință!). "Vedeți dvs., eu stau aproape de o viață printre aceste picturi. Așa că le-am învățat bine, iar asta nu e simplu, pentru că frescele de la Dolhești sunt frumoase la nesfârșit", șoptește părintele Vrabie, în liniștea răcoroasă a bisericii.
- Ce mână a pictat minunile aste vechi, părinte?
- Biserica de la Dolhești a fost pictată de un pictor faimos pe atunci în întreaga Moldovă, părintele Gavril Ieromonahul, bun prieten cu domnitorul Ștefan cel Mare. Curios e că biserica n-a fost niciodată pictată în întregime. Acesta este alt mister de la Dolhești. Nu e clar de ce, dar pictorii au zugrăvit doar nișa mormântului lui Șendrea și timpanul ce străjuiește intrarea în naos, cu icoana de hram a Sfintei Parascheva. Sunt cele mai vechi fresce păstrate în Moldova, făcute înainte de anul morții lui Șendrea, 1481. Alte biserici ale lui Alexandru cel Bun sau Ștefan cel Mare - cum ar fi Putna, au avut picturi mai vechi, dar niciuna nu s-a mai păstrat. Vechimea maximă de pictură murală e aici, la noi. Multe secole, nu se știe câte, frescele de aici au stat acoperite cu un strat gros de var, din grija de a le feri de păgâni și de năvălirile lor devastatoare, ce păreau să nu se mai termine. Dar după un timp, frescele au rămas uitate acolo, sub var. Nimeni nu-și mai amintea de ele. Abia în 1927, au fost descoperite de I.D. Ștefănescu, un bizantinolog de marcă al României.
Frescele de deasupra mormântulului lui Șendrea sunt surprinzător de complexe, deși sunt pictate pe o suprafață mică. Chiar deasupra pietrelor funerare sunt pictate portretele hatmanului Șendrea, ale fiilor și al soției lui, Maria. Hatmanul poartă o mantie bogată, de brocart albastru, țesută cu fir de aur. Toți sunt purtați în fața tronului lui Hristos, de Maica Domnului și de Sfântul Nicolae, marele făcător de minuni. În Evul Mediu, frescele erau pictate cu atâta har, încât deveneau sfinte icoane prin care lucra harul lui Dumnezeu. La Dolhești, zugravii ne-au lăsat o liturghie a sfinților pictați. O liturghie în culori, la mormântul lui Șendrea. Oficiată de-a pururi...
- Cum era viața aici, în vremea lui Ștefan cel Mare, părinte?
- Vedeți dvs., aici, unde-i acum satul, era curtea boierească, foarte mare. În vremea lui Șendrea, satul era tocmai sus, în deal. Pe urmă, odată cu hatmanul, spița boierilor Șendrea a început să se stingă, iar satul a crescut și oamenii au început să construiască case, care, treptat, au înghițit curtea boierească abandonată. Dar la început, în jurul curții boierești și al bisericii - totul era pădure și stuf. O zonă sălbatică, plină de zimbri, bouri cum se chemau. Și care au lăsat denumirile satelor din jur. Ștefan cel Mare venea și vâna bouri în zona asta sălbatică. Nu departe, în satul Țolești, au locuit răzeși de-ai lui Ștefan. I-a împroprietărit domnitorul acolo. Și acuma e o zonă izolată, sălbatică și frumoasă, cu păduri întinse, tocmai până la Iași. Toate satele din valea asta a Șomuzului sunt foarte vechi.
Parascheva Romana
- Slujiți de mult în biserica monument, părinte?
- De mult, din 1992. Până atunci, am fost preot la Valea Bourei. Așa că sunt legat bine de locurile acestea și le cunosc. La biserica din Dolhești, vara slujim aici, iar iarna în paraclis, pentru că biserica veche e toată din piatră, chiar și tavanul, și e foarte frig. Și slujind iarna în biserica nouă, o mai menajăm și pe cea veche. Când am venit eu aici, mucegaiul era până la jumătatea pereților. Erau pereții albaștri de la mucegai. Pentru a-l înlătura, am chemat un specialist de la Comisia Monumentelor Istorice. Așa se face că azi, în afară de pridvor și de turnul clopotniței, biserica arată la fel ca în vremea hatmanului Șendrea. În plus, în curtea bisericii, mai avem și niște pietre sculptate. Sunt și ele de mare importanță, căci sunt morminte vechi. Din păcate, biserica aceasta, cu comorile și picturile ei rare, e aproape uitată, pentru că e departe de fluxul turistic.
De mână cu îngerii
- Ce hram are biserica din Dolhești?
- Hramul principal al bisericii este, din vechime, Sfânta Parascheva. Și mai este un al doilea hram, Sfântul Nicolae. Acesta era numele de botez al ctitorului, hatmanul Șendrea. Icoana de hram pictată la Dolhești o înfățișează pe Sfânta Parascheva Romana, primind cununa muceniciei de la îngeri. Ea nu este aceeași cu Parascheva Cuvioasa, numită și "Cea Nouă", ale cărei moaște au fost aduse la Iași mai târziu. În Moldova de la 1400, Parascheva Romana, fecioara martirizată în timpul romanilor, era una dintre cele mai populare sfinte. În Moldova, cultul Sfintei Parascheva Romana era deosebit de intens. Și asta, nu doar la biserica de la Dolhești. Ștefan cel Mare a ridicat și el o biserică, purtând același hram, la Curtea lui domnească de la Cotnari. Mucenița Parascheva Romana apare în toate bisericile din timpul lui Ștefan cel Mare și al urmașilor săi. Aici, la Dolhești, curăția Sfintei Parascheva Romana și strămoșii cei viteji ne ocrotesc. De sute de ani, patroana acestui sfânt locaș priveghează și mijlocește la Dumnezeu pentru bunăstarea și mântuirea credincioșilor. Nu întâmplător, hatmanul Șendrea a dorit ca ctitoria lui să fie ocrotită de Sfânta Parascheva. La Dolhești, în fiecare an, pe 14 octombrie, când noi sărbătorim în aceeași zi toate sfintele și mucenițele Parascheva, credincioși din toată țara vin buluc și se închină la icoana pictată din vechime în zid. Alt semn lăsat de Șendrea pentru pomenirea de azi. I-ar fi înghițit țărâna și numele, nu doar trupul, fără mândra biserică făcută dar veșniciei.
La sfârșitul frumoasei mele călătorii la Dolhești, i-am cerut o povață părintelui Viorel Vrabie.
- Din mijlocul acestui loc plin de frumuseți și istorie, ce i-ați învăța pe credincioși și pe cititorii noștri, părinte?
- I-aș învăța pe toți să păstreze cu sfințenie credința creștină ortodoxă, fiindcă e credința poporului nostru. Și să nu uite să fie buni patrioți. Să aibă o atenție deosebită față de valorile țării, pentru că noi suntem o țară bogată în valori. Și aceasta este cea mai mare zestre a noastră. Să luăm exemplu de la Ștefan cel Mare și de la toți domnii României, care, adesea cu prețul vieții, s-au bătut ca poporul român să nu fie îngenuncheat. Dacă cinstești toate aceste valori, ești liber. Cu Dumnezeu și iubirea de țară înainte, vom ieși la lumină, de mână cu Îngerii.