"Opt ore de operă pe zi"
- Apari și anul acesta pe afișul Festivalului Enescu. Ce ai creat de această dată?
- Pe data de 4 septembrie, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, la Sala Palatului, cea mai veche orchestră Radio a Germaniei, propune publicului o experiență artistică cu totul specială - "Die Frau ohne Schatten" - "Femeia fără umbră" de Richard Strauss. Este un spectacol eveniment: Maestrul Vladimir Jurowski la pupitrul orchestrei Radiodifuziunii din Berlin, 20 de artiști lirici internaționali și proiecții vizuale semnate de mine, într-una dintre cele mai misterioase piese de operă. Cred că va fi o experiență de neratat. Vorbim de un basm, de o explozie de vizualuri de mari dimensiuni, de voci fabuloase și de viziunea unui dirijor de prim rang. Vom încerca să plimbăm publicul prin lumi fabuloase, reale și fantastice, printre suflete și umbre. Cred că astfel de evenimente definesc viitorul: experiențe sonore și vizuale ample, intense, profunde. Vrem să facem spectacol și sperăm că publicul îl va trăi intens.
- Cum ajungi să pui imagini vizuale pe muzică?
- Probabil am să vă amuz, dar am plâns trei zile după ce am citit libretul, fiindcă era un haos în capul meu și aveam senzația că nu pricep nimic. Am abandonat libretul și mi-am propus o altă tactică "prin învăluire". Am decis să mă dedic o perioadă cărților care au stat la baza libretului și a vieții personale a lui Strauss. Apoi am recitit libretul. Nu știu ce s-a întâmplat, dar toată lectura a curs ușor, plăcut și foarte poetic. În fața mea s-au deschis toate personajele, au devenit oameni, îi vedeam, îi plasam în locații clare, le citeam mimica, le înțelegeam răutatea, frica, pofta carnală, lipsa sufletului, mutilarea fizică. Da, libretul e plin de simboluri, dar m-a ajutat faptul că am citit schimbul de scrisori dintre libretistul Hugo von Hofmannsthal și compozitorul Richard Strauss. Am intrat parcă în familia lor, în intimitatea lor și asta mi-a adus multă relaxare. Dialogul lor are farmec și de multe ori m-a ajutat să demitizez opera. Cred că ăsta e pasul cel mai complicat pentru un regizor sau pentru un interpret: trecerea de la privirea admirativă din exterior la cea participativă din interior. Dincolo de simboluri, în libret am regăsit teme foarte actuale: feminismul, familia, protestul, sexualitatea. Pentru mine este o mare bucurie să pot face echipă cu o operă atât de rafinată. Nu este o lectură ușoară. Partitura este complexă, vocile trebuie să fie realmente deosebite. Nu știu de câte ori ai ocazia în viață să lucrezi pe o asemenea materie prețioasă.
- Cum a fost întâlnirea inițială cu Festivalul Enescu? Cum e să ilustrezi vizual opere și concerte simfonice?
- A fost un proiect-șoc, fiindcă nu am mai făcut așa ceva, nu am mai văzut așa ceva și nu aveam niciun reper. Nu puteam să proiectez liniuțe și cerculețe ca la concertele pop. Mi s-a cerut să înlocuiesc prin imagini decorul, costumul și să ajut publicul să călătorească prin firul narativ al operelor. Aproximativ 6 ore de film pentru două opere. Am lucrat jumătate de an. Am ascultat 8 ore de operă în fiecare zi. Am citit despre Enescu. Am învățat să urmăresc o partitură, am zburat până la Roma că să înțeleg de la dirijorul Vladimir Jurowski unde am greșit în interpretarea vizuală a personajelor din Oedipe-ul lui Enescu. Dialogul cultural presupune educație, deschidere și spargerea mentalităților stătute. Norocul meu este că am pendulat constant între publicul de teatru, cel de film, de operă, cel de artă plastică și cel al evenimentelor comerciale pe care le-am realizat.
"Mult timp am ținut să fiu regizor de Capitală. Apoi am decis să plec"
- Te-a intimidat vreo secundă gândul că lucrezi cu marii muzicieni ai lumii, pe un teritoriu relativ nou pentru tine?
- Colaborarea cu Vladimir Jurowski a început în 2016. Mi-a fost descris că fiind un intelectual care taxează amatorismul, superficialitatea și interpretările fără conținut. Pentru "Oedipe" am făcut două demo-uri de 10 minute, am urcat în avion și m-am prezentat la Academia de muzică Sfânta Cecilia din Roma, unde era dirijor. Întâlnirea a fost simplă, curată, plăcută. Am discutat cu un om normal, care își dorea ca evenimentul să iasă foarte bine. Mi-a vorbit despre soliști, despre legătura dintre anumite fraze muzicale și personaje, m-a ghidat ușor și m-a susținut în abordarea vizuală. A cântat la pian, și asta mi-a simplificat linia narativă. După întâlnire pluteam, frica a dispărut și Roma mi s-a părut incredibilă. De atunci până în prezent, am lucrat strict online. Facem schimb de lecturi de pregătire, apoi trimit materialele spre vizionare. Vladimir Jurowski răspunde rapid și fără menajamente. Taie săptămâni întregi de muncă și îmi cere să refac materialele pe care nu le acceptă. Îmi acordă multă libertate și asta mă provoacă la o intensă documentare. Despre opera "Die Frau Ohne Schatten" mi-a scris încă din 2017. Părea extrem de încântat că o va dirija în Festivalul Enescu din 2019. M-a întrebat dacă îmi doresc să colaborăm, și momentul acela m-a onorat. Sper ca aceste colaborări să fie doar începutul relației mele cu opera.
- Spectacolul "Jurnal de România. Timișoara" a fost selecționat la Festivalul Național de Teatru. Spune-mi, te rog, cum a luat naștere spectacolul?
- Eu stau de vorbă cu România când fac teatru. Fac interviuri, scriu scenarii, aduc jurnalismul pe scenă și învăț un nou limbaj, cel al documentarului. În 2016, am început o etapă nouă în viața mea, un proiect documentar: Jurnal de România. În "Jurnal de România" am cunoscut o parte din secuime, din șvabi, dobrogeni. Am fost în Covasna, Constanța, Mogoșoaia și Timișoara. Prin "Jurnal de România" am încercat să-mi răspund mie la întrebări care îmi țineau viața în loc. Mulți ani am ținut să fiu regizor de București, regizor de Capitală, dar în 2016, am decis să plec. În vara lui 2018, am ajuns cu proiectul "Jurnal de România" la Timișoara. Am locuit în centrul orașului și am lucrat chiar în clădirea cu balconul de unde s-a vorbit la Revoluție. Timișorenii sunt cool, sunt cu un picior în România și cu un picior în occident. Ei au fost așa tot timpul. Ei se raportează la Budapesta, Viena, Berlin și mai puțin la București. Asta îi face și "făloși", dar și deschiși spre gusturi culturale, vestimentare, culinare, muzicale noi și, mai ales, diverse. În "Jurnal de România. Timișoara" se vede un oraș care cândva a fost o mlaștină și care în curând va fi o capitală a culturii europene. Spectacolul l-am făcut la Teatrul German de Stat din Timișoara. Este unul dintre cele mai bine cotate teatre din România. Cred că puterea Jurnalului constă în franchețe. "Jurnal de România. Timișoara" vorbește despre șvabii care au fost și nu mai sunt, despre discriminarea pozitivă a nemților, despre minoritari, despre mâncarea și vestimentația pe vremea lui Ceaușescu, despre Revoluție, despre abuzuri sexuale, despre familie, despre romi, despre mândrie, naționalism, despre lucruri simple, clare, despre istorii mici și adevărate.
"În teatrul românesc, există un monopol al vocii masculine"
- Apar numai femei în montarea de la Timișoara. De ce?
- În România se vorbește prea puțin despre feminism. Mulți ignoră fenomenul, alții îl urăsc, unii devin activiști agresivi. Statutul juridic al femeilor, fără îndoială, s-a îmbunătățit, dar egalitatea este departe de a fi o realitate. Chiar dacă femeile au aceleași drepturi ca și bărbații, ele nu au întotdeauna acces egal la oportunitățile oferite bărbaților, și deseori nu reușesc să își exercite drepturile. Femeile rămân marginalizate în viața politică și publică, sunt discriminate la locul de muncă sau se confruntă cu dificultăți în reconcilierea privată și de familie, sunt plătite mai puțin decât bărbații pentru muncă de valoare egală și mai des decât bărbații, suferă de sărăcie și de șomaj.
- Și în teatru există discriminări?
- În teatrul românesc există un monopol al vocii masculine. În 30 de ani de la Revoluție nu au existat mai mult de una sau două regizoare nominalizate sau premiate de UNITER la secțiunile cele mai importante ale galei: cel mai bun regizor și cel mai bun spectacol. Aceleași viziuni, aceleași discursuri estetice, aceiași bărbați. Monopolul ăsta e boală curată, e micime culturală și umană. Partea bună este că femeile-regizor sunt tot mai prezente în străinătate. În proporție de 90%, spectacolele regizate de femei sunt cele care reprezintă România în afara țării. În ce privește spectacolele mele, "Jurnal de România. Constanța" și "Jurnal de România. Timișoara" sunt două spectacole cu 12 femei și eu prin ele învăț istoria cu i mic a femeii de lângă mine. În spectacolul "Jurnal de România. Timișoara" se vorbește despre discriminare sexuală, despre abuz emoțional și psihic în relații de iubire, în relații cu părinții, dar și la locul de muncă, despre nesiguranța femeii pe stradă. Foarte multe femei se vor recunoaște în "Jurnal de România. Timișoara". E important să se vorbească despre femei. Teatrul nu e doar entertainment sau evadare din realitate. Teatrul trebuie să aibă un sens. Nu știu dacă e o coincidență sau nu, poate că suntem generația aia de sacrificiu, de maturizare, dar cred că în acest moment România traversează o perioadă intensă, dificilă, agresivă, dar curată și sănătoasă, de maturizare. Cred că societatea românească începe să gândească, să iasă în stradă, să meargă la vot. Știu că nu e absolutul și că se poate și mai bine, dar eu cred că e începutul maturizării. Și pentru asta, eu respect generația din care fac parte și care încearcă, greșit sau necizelat, dar încearcă să își spună cuvântul. Și o face. Și asta îmi dă forță. Și eu respect România pentru asta.
- Prin ce sunt diferite cele trei spectacole din "Jurnalul de România"?
- "Jurnal de România. Sfântu Gheorghe" are candoare, "Constanța" are nerv, iar "Timișoara" are maturitate. În Sfântu Gheorghe e multă artă contemporană. Sunt proiecții pe clădiri, dansuri tradiționale, romi, unguri și români dansează și se pupă, apoi scot cuțitul, mai beau un pic și iar dansează. Păduri superbe împrejmuiesc orașul Sfântu Gheorghe, am călărit, m-am plimbat cu bicicleta, am fost la ștrand, am fost la teatrul maghiar, am fost la radio, în galerii de artă, am filmat, am fotografiat și am scris primul spectacol de teatru documentar din viață mea. Datorez mult echipei de actori de la Teatrul "Andrei Mureșanu" din Sfântu Gheorghe. "Jurnal de România. Constanța" are nerv, are discurs puternic. Am cunoscut femei care simt că și-au ratat viața, femei care cred că se pot salva prin alcool, altele prin familie, altele prin muncă. Constanța este o poezie despre putere, despre cum tinerețea trece, despre ipocrizie. Spectacolul din Timișoara este mult mai temperat în limbaj, mai matur, mai așezat, mai asumat, mai profund. Și asta mi-am dorit tot timpul cu "Jurnal de România", să găsesc tonul matur.
- Ai un proiect în zona rurală. Despre ce e vorba?
- Fac exerciții de film documentar în patru sate din România. Am început în Osica de Sus (lângă Caracal), apoi în Bazna (lângă Mediaș), urmează Berința (în Maramureș) și un sat din Vrancea. Drumurile sunt obositoare, dar întâlnesc la sat elevi care îmi povestesc de o Românie mai puțin televizată. Descopăr prin acești elevi detalii din viața la sat: ce mănâncă dimineața, unde lucrează mama, în ce țară e plecat tata, cum arată prăvălia din colț, ce relație au cu animalele. Am discutat despre abandon, case de copii, plasamente, fotbal, gimnastică, păpuși, animale, yoga challenge, am făcut poze și ne-am aplaudat după fiecare prezentare.
- Cum ai ajuns să faci teatru și documentar?
- Am căutat mereu să fiu în realitate și să am o relație personală cu viața. Mulți ani am trăit în lumi-fantezie, în lumi care îmi adormeau angoasele. M-am mințit mult timp fiindcă eu credeam că așa se rezolvă lucrurile. Apoi am declarat război artei care adoarme publicul, artei care spune povești de noapte bună publicului adult. Mi-am zis că e vremea să cresc. Am învățat o nouă artă, cea a documentarului. Din 2006 am colaborat cu Festivalul Internațional de film documentar Astra Film Festival Sibiu. A fost un contact puternic: antropologi, sociologi, documentariști, cineaști. O lume foarte diferită de cea din teatru. În teatrul românesc nu există dialog internațional și nici cercetare. Pentru mine, Astra Film Festival a fost o școală. Eu mă ocupam de gala de decernare a premiilor, de spoturi, de making-of-uri. Așa am ascultat zeci de ore de interviuri și am văzut sute de filme documentare. Am învățat să fac documentar și animație, am învățat să-l cercetez pe celălalt, fiindcă așa mă voi înțelege mai bine pe mine.
"Cu primul meu film documentar am luat premiul Gopo"
- Cum ai ajuns la siguranța asta, extraordinară, de sine?
- Televiziunea a fost prima care mi-a dat curaj și a investit în mine. Îmi amintesc că regizam cele mai importante evenimente pentru Pro Tv. De multe ori, Adrian Sârbu îmi era direct superior. Coordonam echipe masive de artiști, vedete, tehnicieni. Nu aveam frică. Schimbam 10 concepte pe zi. Lucram dinamic. Eram pe power. Apoi lucram în teatru, unde managerul îmi spunea că-mi dă doar sala mică să fac spectacol, fiindcă nu are încredere în mine că pot să vând și să conduc echipe mari de oameni. Era frustrant să știu că regizam evenimente de sute de mii de euro pentru televiziune și că în teatru nu primeam buget mai mare de 7-8000 de euro. Teatrul mi-a frânt mereu aripile. M-a trimis mereu la colț, mi-a spus mereu că-s copil, femeie, și că nu e cazul să cer prea multe de la viață. Cu primul film documentar am luat premiul Gopo, așadar, aș putea spune că mi-am luat curajul din televiziune și din film, ca să pot să răzbat în teatrul românesc. Mi-ar plăcea să trăiesc într-o lume fără granițe culturale. Să nu existe graniță între România și restul lumii, între public și artiști, între mine și teatru. Emoția mea ține de dorința de a fi un artist internațional care să plaseze România în prezentul european.
- Ce urmează după Festivalul "Enescu"?
- De câțiva ani încerc să fiu prezentă prin film și prin teatru în industria culturală din Europa. Să încep să realizez producții de teatru și de film în afara României. Faptul că mi-au fost jucate spectacolele în America, în Germania, Italia, Austria, adică în țări și în orașe culturale de prim rang, mi-a dat o putere care m-a echilibrat ca artist. Premiile internaționale pe care le-am luat cu scurtmetrajele regizate de mine m-au făcut să am o voce în mine. Eu mult timp ascultam vocile altora. Alții mă formau, mă educau, îmi vorbeau. Experiența internațională m-a obligat să devin o voce. Cred că ăsta e cel mai mare succes din viața mea: să pot să îmi articulez gândurile, să am o viziune și să o exprim. Lucrez mult și-mi place că pot să trăiesc din cultură. În realitate, am un singur proiect: să pun România pe o hartă a dialogului internațional real și constant.