Arta începe unde tace lumea
- Stimată doamnă, Reghiș Ionescu, cum se face că există o viață așa de intensă a artei plastice în provincie?
- Pictura este o artă de maximă libertate, care îți permite să creezi oriunde în țară și în orice spațiu. Liniște să fie, liniștea aceea pe care noi, pictorii, ne-o căutăm prin atelierele noastre. Acolo unde lumea de afară tace și începe lumea noastră.
- Ce înseamnă să fii pictor la Deva?
- La Deva am ajuns de copilă. Aici am făcut primele clase elementare. Pe urmă, am plecat la Timișoara, la Liceul de artă. Iar după Facultate m-am întors tot la Deva. Am venit după un ocol rodnic la Sibiu, la Muzeul Brukenthal, unde arta era privilegiată. Viața a vrut să mă întorc totuși aici, la Deva, unde în acei ani, pictura era Cenușăreasă. Exista doar o frumoasă colecție de artă contemporană, la Muzeul Județean. Acuma îi zice Muzeul Civilizației dacice și romane, iar secția de artă a fost desființată. La Deva am făcut la început de toate, am fost și designer vestimentar, făcusem chiar și un prototip, expus mai apoi pe la târgurile din țară. Dacă te naști cu talent, îți e ușor să treci prin mai multe. Poți să fii și creator de modele, poți să faci și grafică. Și cum eu am absolvit Facultatea de artă monumentală, am învățat toate tehnicile picturii și ale peretelui. Așa că m-am putut acomoda oriunde locului, și mi-am putut câștiga o pâine, din harul dat de Dumnezeu.
În Timișoara anilor '70
- Cum ați început să pictați? Cum v-ați descoperit?
- Eu m-am născut la Ineu, nu departe de Arad. Tatăl meu a fost acolo avocat pentru scurt timp, iar când aveam doi ani am venit în Deva. Ei, bine, de cum am primit prima cutie de culori, toate cărțile de povești au fost desenate de mine. În plus, începusem să reproduc toate ilustrațiile pe care le vedeam. Talentul îl moștenisem de la tatăl meu, dar și mama s-a ocupat foarte mult de mine. Îmi aduc aminte cum o rugam să-mi deseneze ceva ca să am model și nu-mi plăcea și plângeam: "Nu, așa! Nu, așa!" Și mama îmi spunea: "Atunci, fă tu dacă știi mai bine". Și eu luam creionul și-mi schițam lumea după imaginația mea. Așa mi-am făcut intrarea în universul desenului și al picturii. După asta, am început să mă pregătesc sistematic. La 10 ani, după orele de școală, mergeam deja la Școala de artă din Deva. Apoi am plecat la Timișoara, la Liceul de Artă, unde profesori i-am avut, între alții, pe faimoșii Constantin Flondor și Ștefan Bertalan - care apoi au devenit patriarhii picturii timișorene. Erau și niște profesori foarte buni, dovadă că au predat și la facultate. Eu i-am prins la începutul creației lor, după asta, au format, împreună cu Doru Tulcan, celebrul grup timișorean de pictură Sigma. Care împreună cu formația Phoenix și cu celelalte ingrediente magice ale Timișoarei, au dat atmosfera aceea de libertate copleșitoare a orașului din anii '70. Pe noi, elevii ei, marii profesori ne-au călăuzit spre constructivism. Țin minte ca și acum, cum ne puneau să ne imaginăm tot felul de structuri spațiale curioase: din ațe, din sticle, din hârtii și motorașe. Pe atunci era perioada OpArt-ului, arta care se îndeletnicea cu deformarea imaginilor, dând senzația de mișcare. Mie, însă, mi s-au părut prea multe cartonașe, nylon-uri și hârtii. Eu voiam să decorez clădiri unicat și să pictez. Și nu voiam orice pictură, ci artă monumentală. Așa că m-am dus la facultate la București.
Ucenicie la Biserica Doamnei
- Aveți amintiri mai speciale din anii facultății?
- Îmi amintesc mereu și cu drag, cum am lucrat în anii studenției, la restaurarea bisericii Doamnei din București. O adevărată bijuterie! De curând, când am intrat iar în lăcașul acela mi-au dat lacrimile! Am văzut scenele creștine și sfinții pe care noi, studenți fiind, îi restaurasem în totalitate, în pronaos. Trecuseră 40 de ani de când urcasem acolo, pe schelă. A fost o perioadă splendidă din viața mea, au fost anii mei cei mai rodnici.
- V-ați dedicat cu totul picturii. Mă emoționează când vorbiți de bucuria de a picta.
- Sunt un om căruia nu-i place să irosească timpul. Poate că de multe ori, a sta de vorbă cu cineva, coleg de breaslă sau alte persoane, este necesar. Dar timpul zboară, așa că eu urc în atelier și pictez. Și aici îmi place să rămân în lumea mea, pentru că vrând nevrând, aproape tot ce te înconjoară, lumea de-afară, te dă peste cap. Soțul meu, care încă mai este pasionat de politică, tot încearcă să-mi spună ce-i în lume și în țară. Iar eu îl rog să nu-mi spună nimic, că nu mă interesează. Sigur că aș vrea să-mi meargă și mie mai bine, să pot picta în voie, să nu-mi pun problema că mâine trebuie să plec cu o expoziție la Paris și că nu am bani pentru ea. Că dacă te gândești bine, ai putea merge oriunde în lume cu picturile tale, dacă nu te-ar sugruma lipsurile financiare.
- Aveți amatori pentru pictura dumneavoastră în oraș?
- Eu nu-mi ofer lucrările pentru vânzare. Iar atunci când vine un amator să îmi cumpere vreun tablou, mă despart foarte greu de picturile mele. Îmi amintesc că odată, am expus la Viena, la galeria unui român. Și cineva a intrat în galerie, voia să îmi cumpere un tablou. Era însă foarte nehotărât. Ei, bine, oamenii ăștia nehotărâți, mie chiar îmi fac o bucurie, atunci când nu reușesc să îmi cumpere vreo lucrare. Ea rămâne, mai departe, a mea.
"Încerc să pictez o altă dimensiune"
- Zona Hunedoarei, în care trăiți, e una dintre cele mai frumoase din România, înconjurată de o coroană de munți. Ieșiți să pictați peisaje? Aveți locuri, împrejurimi preferate?
- Eu sunt pictor de atelier, nu prea ies la peisaj. Când pictez, mă desfășor pe dimensiuni mari. Și de la dimensiuni mari ajung mereu la aripi.
- Aripi de îngeri și aripi de păsări, un peisaj al imaginației. Cum l-ați descoperit?
- Îmi place foarte mult natura, și imaginile ei mă urmăresc în tablouri. Am avut un ciclu de lucrări în care predomină vegetalul. Am și o metamorfoză a frunzei uscate, pe care eu am regăsit-o în forma cochiliilor. Am urmărit acea contorsionare a formelor, care apare atunci când natura intră în hibernare și plantele mor și se contrag în sine. Ca apoi să explodeze și să renască. Când pictez aripi, le găsesc cel mai ades în amintirile și în visele mele. De altfel, cred că tot o aripă m-a călăuzit și pe mine, prin viață. Ridicându-mă deasupra necazurilor, mi-a dat elan să creez, atunci când părea că totul s-a sfârșit pentru mine. Am trăit o dramă cumplită. Mi-am pierdut o fiică, cea mai scumpă ființă din lume. Am trecut cu greu peste acea perioadă, dar am mers mai departe. Penelul și culorile m-au ajutat atunci foarte mult. Până la urmă, toate gândurile ți se adună către ceea ce creezi. Așa îți trec orele. Începi să pictezi, și nici nu-ți dai seama când s-a mai dus o zi din viața ta. Mereu am avut senzația că nu am timp destul. Un timp care este și rodnic, și nemilos.
- Aripile pictate de dvs. sunt sugerate foarte discret. Ca un zbor de fulg. O jumătate de aripă, o sugerare de înger. Totul e delicat în picturile dvs... Și unduios.
- Eu încerc, de fapt, să pictez o altă dimensiune. Știu că este undeva ascunsă prin Univers. Încerc s-o pictez ca pe o mișcare subliminală și continuă, una care lasă urme pe pânzele mele... Orizontale, verticale, oblice - linii pline de o anume tensiune, care se unduiesc și se răsucesc în picturile mele. Strânse toate, în jurul unui ax pe care parcă nu-l pot atinge, dar la care visez cu înfrigurare.
"Am pus corvinii la locul lor"
- Să vorbim acum și despre marea dvs. lucrare murală, aflată în clădirea istorică a Prefecturii din Deva. Poate cea mai importantă lucrare a dvs..
- Prefectura din Deva este un monument istoric, proiectat de un mare arhitect maghiar, Alpár Ignác. Maiestuoasa clădire este în stil secession, la modă, acum mai bine de o sută de ani, în imperiul Austro-Ungar. Cu acest stil austriac, mi-am dorit eu să se înrudească lucrarea mea. Mă fascina tehnica de email a cloisonné-urilor, adică acele plăcuțe de faianță, cu desene în reliefuri și aurite cu foiță de aur nobil. Și bine, ele fuseseră scoase din nișele palatului Prefecturii. Cândva, acolo, se aflaseră portretele comiților de Hunedoara, Iancu de Hunedoara, Matei Corvin și toți ceilalți comiți mari Huniazi, care fuseseră scoși și dosiți în colecția de artă a Devei. Era nu doar un gol cultural, ci și unul istoric, făcut de mâna omului intoxicat de comunism. Așa mi-a venit într-o zi ideea de a decora zona aceea, de a umple nișele goale cu picturi. Inițial, pornisem cu ideea că le voi picta pe lemn, ca să păstrez tehnica tradițională a picturii pe lemn din Ardeal. Apoi, încet, încet, am tot continuat să adun schițe peste schițe. Și mi-am zis: acum a venit momentul să-mi împlinesc dorința de a realiza o lucrare de artă monumentală în viața asta. Și am reușit. Am avut noroc că a fost și-un prefect care m-a ajutat și înțeles. În ciuda unor mari greutăți birocratice, lucrarea mea s-a născut ușor și cu plăcere. Am lucrat la ea trei ani de zile, cu drag și suflet, încercând să pun în valoare imagini și frânturi de simboluri istorice românești. Într-un salt peste timp, m-am inspirat din obiecte care sunt în tezaurul inestimabil hunedorean: monede dacice, piese de podoabă, plăcuțele votive de la Germidava, unice în lume, și multe altele. Alături, mi-am împlinit vechiul vis și am reprezentat familia Corvinilor. Le-am reprezentat blazonul, cum apare el schimbându-se prin secole, fie în basoreliefurile de la Castelul Huniazilor, fie pe monede, fie pe alte obiecte de decor, folosite de această nobilă și măreață familie. M-a inspirat mult această familie a Corvinilor. Una care a marcat definitiv, ca o pecete, și istoria noastră, și a Europei. Mi s-a părut că-i repun cumva, în drepturi, prin picturile mele.
"Viața ca un zbor de pasăre"
- Doamnă Doina, oare se poate face artă fără apreciere? Nu simțiți dorința să ieșiți mai la larg?
- Să știți că avem oameni devotați și sensibili în Deva, care vin să-și clătească ochii și sufletul cu artă românească de cea mai bună calitate. La galeria Forma, organizăm mereu pentru publicul din Deva și din tot Ardealul, expoziții cu pictori invitați, artiști români renumiți, mai ales de la București. Iar noi, pictorii de aici, mergem toți la saloane naționale și internaționale. La saloanele Moldovei, de pildă, ori la bienalele mari de grafică sau pictură ale României. Noi suntem o filială înființată încă din 1956. La început, nucleul artistic a fost în Valea Jiului, la Petroșani și în împrejurimi. Apoi, în anii '70, s-a înființat Cenaclul Artiștilor din Deva, care a fuzionat cu artiștii din Petroșani. Cât despre atelierele de creație, avem și la Deva. Unele sunt din 1990, iar altele sunt primite doar de câțiva ani. Primarul de la vremea respectivă, Petru Mărginean, ne-a înțeles. S-a întâmplat mai rar ca după Revoluție, cineva, în România, să-i înzestreze pe artiști.
- Să înțeleg că sunteți un artist cu destin împlinit? Că omul sfințește locul și când e vorba de pensulă și culori?
- Bineînțeles! Tatăl meu a fost un foarte bun portretist, dar n-a putut să studieze Belle Arte și a fost foarte fericit că am putut eu să merg pe drumul visat de el. De când mă știu, am desenat și am pictat. Viața mi-a fost ca un zbor de pasăre. Căci până nu îți întinzi aripile, nu ai cum să știi cât de sus poți zbura.
Foto: CĂTĂLIN MANOLE (2)