Un om în marginea veșniciei - Părintele VALERIAN GRECU

Cristian Curte
Un om ca un foc.

Dar nu un foc domol, aprins iarna în sobă, ci un vulcan din care se revarsă neîntrerupt o iubire clo­cotitoare. I-am întâlnit de-a lungul vieții pe aproape toți marii duhovnici ai neamului nostru, dar nu cred că am simțit vreodată o dragoste mai năprasnică decât alături de părintele Valerian. "Să știi că ne cunoaștem de la întemeierea lu­mii!", mi-a spus din prima clipă, în timp ce mă îm­bră­țișa strâns, topindu-mi orice reține­re. Aproape că nu are trup. E atât de slab, încât iei în brațe o alcătuire de piele și oase și te miri de viața care țâș­neș­te din ele. Te uimesc râsul sprințar, copilăros, iuțimea mișcărilor, vioiciunea privirii și lipsa oricărui strat de rugină, care aco­peră, la oamenii obișnuiți, trupul, iar la unii chiar spiritul, odată cu trecerea ani­lor. Pe părintele Valerian timpul nu l-a atins, pentru că a trăit mereu în margi­nea veșniciei. "Sunt pe lumea asta de nouă­zeci de ani fără unu, dar mă simt de șap­te­sprezece!", mi-a spus râzând și m-a prins de mână de parcă i-aș fi fost prieten de-o viață.
Părintele Valerian Grecu este călugăr dintotdeauna, dar nu a apucat să stea prea mult în mânăstire. O bună parte a dictatu­rii comuniste și-a petrecut-o prin temnițe. E din soiul acela neînduplecat, care nu a putut îngenunchea în niciun fel în fața bolșevicilor. Singurul stăpân de care știe și în fața căruia se pleacă până la pământ este Hristos. De aceea, în fața politrucilor și a securiștilor a spus tot timpul ceea ce a gândit și a pus mereu în practică ceea ce a crezut, indiferent de consecințe. Fiu duhovnicesc al părintelui Ioan Iovan, ma­rele duhovnic al mânăstirilor Vladimi­rești și Recea, a pribegit alături de el prin țară și prin pușcării - Gherla, Aiud, Poarta Albă, Râmnicu Sărat, Balta Mare, Periprava. Îi e greu să socotească anii de temniță, pentru că îi consideră un dar. Pentru părintele Valerian, suferința în nu­mele lui Hristos a fost un dar de nepre­țuit. Un dar care l-a dus la iubire, o iubire despre care îmi e greu să scriu, pentru că e anevoie de prins în cuvinte. Ca să o pă­trundeți, ar trebui să îl întâlniți. Sau măcar să îi cunoașteți viața...

Mânăstirea din vis

Avea 17 ani când pleca pe jos, patru­zeci de kilo­metri dus și alți patruzeci în­tors, fără să mănânce, pentru ca să se poată împăr­tăși. Atât era drumul din satul său, Corod, și până la Mânăstirea Vladimirești de lângă Galați. Obștea aceea de 300 de fecioare, pierdută în imensitatea câmpiei și înve­lită în lumina lui Dumnezeu, a fost steaua polară a adolescenței lui, nordul după care își potrivea bătăi­le inimii. Un loc sfânt, descoperit prin vedenie dum­nezeiască. "Vladimireștiul a fost un miracol dum­nezeiesc", spune părintele Valerian, apăsând pe fiecare cuvânt, pentru că fără această mânăstire, el nu ar fi fost ceea ce este acum.
Mânăstirea a început cu un vis pe care Lica, maica Veronica de mai târziu, l-a avut pe când era doar o copilă. Era orfană, trăia amărâtă, într-un grajd, unde o ținea închisă unchiul ei. Era iarnă, frig, a adormit și a visat cum din cer se cobora o bisericuță mică, care nu-și găsea un loc pe pământ. Și-atunci, ea și-a întins mânuța și a spus: "Coboară, Doamne, aici!", iar bisericuța i s-a așezat în palmă. Au trecut anii, era deja adolescentă, când a avut o vedenie, pe 22 octombrie 1937, în timp ce muncea pe câmp - Mântuitorul i s-a arătat aevea, plin de lumină, și i-a spus: "Aici va fi altarul meu, în cins­tea Maicii Mele! O mânăstire cu o obște numai de fecioare!". Și când a spus asta, din mâna sfântă a Domnului a ieșit o flacără care a străpuns pământul. Apoi Iisus a dispărut. Maica Veronica a făcut așa cum i-a spus Hristos. Împreună cu câteva copile, s-au mutat într-un bordei săpat în pământ, și cu mâinile lor crude au frământat cărămizi și au ridicat o biserică, exact așa cum o visase în copilărie, în locul în care flacăra a ieșit din mâna sfântă a lui Hris­tos. Vestea despre lucrarea celor 300 de fecioa­re s-a răspândit ca fulgerul în întreaga țară. Cu miile veneau pelerinii la mânăstire, uneori câte douăzeci, treizeci de mii! Printre ei era și părintele Valerian. "La Vladimirești, prin rugăciunile părintelui Ioan Iovan, ale părintelui Arsenie Boca și ale Maicii Ve­ronica demonizații erau aduși în lanțuri și se izbă­veau, muții prindeau glas, surzii începeau să audă, iar paralizații se ridicau de jos. Mii de oameni își schimbau acolo viața, ceea ce era mai important de­cât tămăduirile miraculoase de boli, pentru că dintr-o boală poți să ieși vindecat și să te apuci mai apoi de păcate, dar dacă ți se vindecă sufletul nu te mai întorci la viața de dinainte. La Vladimirești, bețivii se lăsau de pahar, fumătorii de țigară, curva­rii de patima lor. Printre miile de oameni care și-au schimbat viața acolo mă număr și eu. Am fost și eu la mânăstire și nu o dată, ci de patruzecișișapte de ori, totdeauna pe jos! Simțeam că e loc sfânt!"

Născut a doua oară

Mânăstirea Vladimirești nu ar fi ajuns un loc de pelerinaj, fără doi mari sfinți ai neamului nostru - părintele Arsenie Boca și părintele Ioan Iovan. La începuturile mânăstirii, maica Veronica l-a căutat pe părintele Arsenie Boca și l-a rugat "Dați-ne un preot că se închide cerul!". Iar sfântul Ardealului i-a răspuns: "Măicuță, o să îți dau un munte, dar mai așteaptă să crească". "Muntele" era părintele Ioan Iovan, care la vremea dialogului își făcea stu­diile de teologie. După absolvire, a fost trimis de părintele Arsenie la Vladimirești, iar mul­țimile au luat foc. Cei doi vor lucra mereu împreună.
"În 1949, m-am nimerit la Vladimi­rești când slujeau Prea Sfințitul Nicolae Popovici, părintele Ioan Iovan și pă­rintele Arsenie Boca. Aveam un mare dor și, în mulțimea aceea, strânsă în fața lor, am strigat și eu: «Părinților, vreau să vă întreb ceva!» Pă­rintele Ioan Iovan s-a uitat la mine și, fără să apuc să îi zic ce vreau, mi-a cu­nos­cut gândul și mi-a spus direct: «Te duci și te călugărești la Mâ­năs­tirea Si­has­tru, unde m-am călugărit eu!», Atunci mi-am zis în sine: «Ăsta-i un om mare! Aici e mâna lui Dumnezeu!». Da­că toată lumea ar spune că la Vladimi­rești nu a fost lucrarea lui Dumnezeu, eu voi fi sin­gurul care voi spune că a fost! Atunci, la 17 ani, m-am născut a doua oară, am de­venit un alt om. Simțeam că nu mai tră­iesc pe pământ! La Vladimi­rești m-am trezit la realitate și am putut să îmi iau viața după Hristos. Și, din cli­pa aceea, nu am mai avut liniște. Nu mai puteam sta în lume, gândul meu era nu­mai la mânăs­tire, dar când i-am spus mamei că plec la călugărie, mi-a zis atât: «Ce să cauți acolo? Să meargă ăi de sunt șapte frați la părinți!». Era ca o sabie mama, așa că, până la urmă, am fugit fără să îi spun. S-a întâmplat de Nașterea Maicii Dom­nului, în anul 1950. M-am dus, așa cum mi-a spus părintele Ioan Iovan, direct la Mânăstirea Sihastru, care era foarte strâns legată de Vladimirești. Nu am stat să merg înainte, să cercetez cum e sau să vizitez alte mânăstiri. Am mers direct! Și să știți că am iubit călu­găria, ca nimic altceva. Astăzi, pot să vă spun că, dacă ar fi să mă nasc de încă șapte ori, tot călugăr m-aș face."
În vremuri normale, părintele Valerian și-ar fi dus anii, egali și sfinți, în Mânăs­tirea Sihastru. Ar fi ajuns poate preot, apoi un duhovnic încercat, cu mii de uce­nici. Dar vremurile prin care și-a croit viața au fost aspre. Vremuri de durere și prigoană. Iar el a răspuns cu o inimă bravă. Când mai multe călugărițe de la Mânăstirea Vladimirești au fost arestate, toți călugării de la Sihastru au mers să pro­testeze. Erau patruzeci, iar Securitatea i-a ridicat până la unul, în noaptea zilei de 25 martie 1955. Pentru părintele Valerian Grecu asta a fost cea mai dură lovitură. Nu torturile, nu foamea, nu umi­lințele din nesfârșitele temnițe. Cea mai mare dure­re a fost despărțirea de ceilalți călugări. "Nu m-am mai putut găsi cu frații mei. Comuniștii m-au rupt de tot ce am iubit mai mult: frățietatea, călugăria, chipul ăsta îngeresc." În mânăstire nu avea să se mai reîn­toarcă niciodată. Au urmat ani grei de în­chisoare. Primii nouă i s-au scurs până la decretul de amnis­tiere din 1964. Ani de chinuri, dar și de bucurii. Despre marile minuni săvârșite de Hristos cu el în închisoare, părintele Valerian vorbește cu sfială. Pentru că, spune el, "Noi oamenii totdeauna um­blăm după minuni, dar cea mai mare minune este atunci când ne schimbăm viața și suntem alții. Dumnezeu vrea minuni de la noi, nu să îi cerem Lui să facă miracole." Cu toată reținerea, mi-a istorisit două clipe de foc, în care harul l-a ținut în viață. Altminteri, ar fi fost astăzi pe cealaltă lume, așa cum și-au dorit călăii lui.

Două minuni

"În 1962 ne aflam în Delta Dunării, la Periprava. Era de Sfinții Trei Ierarhi, pe 30 ianuarie, un ger cumplit. Nu știu câte grade erau, că nu aveam ter­mo­metre în închisoare, dar dacă aruncai apa cu gamela de sus până jos, se prefăcea în zăpadă. Și, pe frigul acela, ei ne-au scos la tăiat de stuf într-un ghiol. Stuful era în mijloc, înconjurat de jur împre­jur de apă înghețată. Eram împreună cu părintele Ilie Lăcătușu, cel care a fost descoperit neputrezit, cu părintele Iustin Pârvu, cu părintele Gheorghe Calciu și cu alții. Gardienii ne-au ordonat să intrăm în ghiol, spărgând gheața de la mal. Ar fi trebuit să lucrăm toată ziua prin apă până la brâu. Noi am refuzat! Cum să intri în apă pe gerul ăla?! Dar nu am avut de ales. Ori intram, ori ne împușcau, pentru că, oricum, eram închiși pentru exterminare. Așa că, până la urmă, am intrat, am spart gheața, apoi am înaintat prin apa până la glezne, apoi până la brâu. Dar a dat Dumnezeu de nu am simțit nimic. Nici măcar nu îmi mai simțeam trupul. Cred că dacă îmi tăia ceva din mine, nu simțeam nicio durere. Așa am lucrat până ce ne-am făcut norma, iar când am ieșit din ghiol, s-a întâmplat o mare minune. Harul s-a revărsat în sufletele noastre și o căldură ne-a învăluit de parcă afară ar fi fost 30 de grade! Gar­dienii se uitau la noi cu gura căscată, că ieșeau aburi din noi! Hainele s-au uscat pe noi și niciunul nu a avut nimic! Nici măcar nu am tușit! Îmi e și greu să vă spun în cuvinte ce s-a petrecut atunci. De bucu­rie, nu am mâncat nimic în ziua aia. Vă puteți da seama că a fost Dumnezeu cu noi? El ne-a întărit în suferință, pentru că, să știți, nu am fost noi cei care am suferit. În fruntea bătăliei noastre au fost Mân­tui­torul, Maica Domnului și toți sfinții. De aceea eu nu regret ce s-a întâmplat în închisoare. Aș vrea să mai fac acum o baie în gheața de atunci!
O altă minune a făcut Dumnezeu cu mine în colonia de la Giurgeni, unde eram cam două mii de deținuți. S-a întâmplat tot iarna, lucram la dig, dar, pentru că ninsese mult de tot, nu ne-au mai scos la muncă. Rămași în închisoare, eu cu un alt deținut, Mihai Rădulescu, ne-am rugat într-un colț al celulei și am fost prinși. Gardienii ne-au scos în curte, dezbrăcați în pielea goală și ne-au ordonat să ne lungim pe zăpadă. Am făcut tot ce ne-au spus, deși mi-era un frig de nu mai puteam. Am început să mă rog cu ru­găciunea lui Iisus și m-am rugat și cu cuvintele mele așa: «Doam­ne, dacă tu exiști, fă o mi­nune și scapă-ne!» Din adânc am strigat către El, așa cum scrie în Psal­tire, că să știți că Dumnezeu nu vrea bolboroseli mul­te, ci un gând curat. Un gând curat face cât zece mii de acatiste. Eu simt în inimă focul ăsta și de aceea vă spun. Și am stat, așa, goi pe zăpadă, până s-a topit tot omătul de sub noi, de ieșeau aburi din pământ, din cau­za căldurii din trupurile noastre. A­poi călăii ne-au dus înapoi în dor­mitor, dar, vă spun, nici măcar nu am tușit după pedeapsa asta."

Călător prin lume

După amnistierea tuturor deținu­ților politici, părintele Valerian ar fi vrut să se întoarcă în mânăs­tire, la fel ca și duhovnicul său, părintele Ioan Io­van. Dar Partidul nu putea permite renaște­rea Vla­dimireștiului, așa că i-a interzis părintelui Ioan să se mai închinovieze, cum a făcut, de altfel, și cu părintele Arsenie Boca. Cei doi stâlpi de foc ai mo­nahismului nostru au rămas pribegi prin lume. Părintele Vale­rian le-a împărtășit soarta și a rămas lipit, trup și suflet, alături de părintele Ioan Iovan. Mergeau împreună și le cercetau pe maicile alun­gate din mânăstiri, le îmbărbătau, apoi părintele Ioan le împărtășea și plecau mai departe. În pofida presiunilor Securității, părintele Valerian nu și-a re­ne­gat niciodată călugăria. Îmbrăcat mereu în dula­mă și rasă, a fost condamnat în repetate rânduri, chiar și în vremea lui Nicolae Ceaușescu. "Port ile­gal de uniformă monahală", dădeau verdictul jude­cătorii și îl trimiteau câte doi ani în închisori, împre­ună cu deținuții de drept comun, pentru că România nu mai avea voie să aibă deținuți politici. La un moment dat, a socotit că e momentul să se oprească. Anii se strânseseră peste el, prigoana nu dădea sem­ne că se va sfârși vreodată. A vrut să plece la părin­tele Cleopa, să se închinovieze în secret. Ar fi fost doar taina lor. Înainte de a pleca spre Sihăstria, a mers însă la părintele Arsenie Boca să ceară sfat, dar sfântul Ardealului i-a așezat pe umeri o cruce grea. "Oamenii aleargă astăzi unde sunt apele lim­pezi, acolo unde văd că se pot oglindi. Din nenoro­cire, în vremurile noastre, mânăstirile sunt iazuri stă­tute. Nu vei intra în mânăstire, vei fi o apă mer­gă­toare, călător prin lume. Vei fi trâmbița mea și a părintelui Ioan Iovan". Răspunsul l-a năucit. La vremea aceea, nu a înțeles ceea ce părintele Arsenie dorea de la el, dar a ascultat și a făcut ceea ce făcuse mereu - a trăit în satul său, ascuns într-o chilie micuță, de lut, pe care și-a ridi­cat-o cu mâinile lui, muncind pe unde apuca, pentru o bucată de pâi­ne. Le-a întărit pe maicile alun­gate din Vladimirești cu sfa­turi, a alergat ori de câte ori una dintre ele se clătina în fur­tuna lumii. Dacă ele s-au întors în mânăstire după 1990, asta se datorează și slujirii lui, dis­cre­te, de monah alb cu hai­nă nea­gră. Puterea profe­tică a pă­rin­telui Arsenie Boca a în­țe­les-o abia în ultimii ani, când a înce­put să fie chemat peste tot să vorbească. Din bisericile ora­șelor și până în schiturile din vâr­furile munți­lor, de la tineri arși de între­bări și până la pust­nici încer­cați în meșteșugul rugăciunii, toți se regăsesc în cuvintele și dra­gostea lui de foc. E o apă limpede și mer­gă­toare, din care se adapă toți cre­dincioșii, așa cum i-a pro­fețit sfântul Ar­dealului.

"Dacă stăteam în mânăstire și nu în temniță, putea să îmi crească barba până la tălpi degeaba"

- Părinte Valerian, aș vrea ca, la sfârșitul în­tâl­nirii noastre, să îmi vorbiți despre cum putem purta durerile acestei lumi fără să ne clătinăm. Sfinția voastră ați trecut prin prigoană, dar nu v-ați pier­dut nici credința, nici bucuria. Cum ați făcut?

- Niciodată nu trebuie să ne temem de jertfă și de dureri, că Dumnezeu ne întărește să le purtăm. Să știți că pe mine suferința m-a călit și m-a îndum­nezeit. Dacă stăteam în mânăstire și nu în temniță, putea să îmi crească barba până la tălpi degeaba. Dacă nu treceam prin focul ăla, nu primeam nici focul iubirii care arde acum în sufletul meu. Acei călăi mi-au completat toate lipsurile. M-au călit, m-au îndumnezeit! Astăzi mă bucur că temnița mi-a dat prilejul să am astfel de bucurii duhovnicești, pe care lumea asta nu le simte. De aceea, nu pot să con­damn pe nimeni pentru pătimirile mele. Biserica a triumfat mereu atunci când a fost prigonită. Ea s-a clă­dit pe osemintele martirilor. Tor­țio­narii le-au ucis mărturisitorilor trupurile, dar le-au trimis sufle­tele direct în cer. Ei ne-au băgat în în­chisoare să ne scoată din cap cre­dința, dar s-a întâmplat invers. Eu am ieșit din închisoare mai lucid decât am intrat. Îmi pare rău doar că nu am murit acolo și că nu sunt as­tăzi la Domnul, alături de frații mei din temniță, care nu au mai văzut lumina zilei și au ple­cat la cer, ca martiri. Nu am nimic bun în inimă, chiar îmi doresc să vină peste mine o prigoană să mă pot curăți, că nu vreau să mor așa. Pentru că, după ce m-am eliberat, s-a mai pus praful pe haina asta a mea călugărească. E ca și cum ai intra cu o haină albă în mină - se așter­ne peste ea praful negru de cărbune. De aceea, mă rog și mă cutremur mereu la gândul că ei au murit pen­tru Hristos, iar eu trăiesc. Și-l întreb pe Dumne­zeu de ce nu sunt și eu cu ei, acolo, în cer... Că do­rința să mor pentru Hristos am avut, să știți... Pentru mine, închisoarea a fost atât de ușoa­ră, pentru că am primit-o cu toată dragostea, ca pe un balsam pen­tru suflet. Am avut și clătinări, uneori m-am întrebat dacă nu sufăr degeaba, dar am înțeles, cu timpul, rostul suferinței. Astăzi este în țară o atmosferă de mare secetă spiri­tuală. Noi toți trăim într-o lume moartă, ca niște moluște. Din pri­ci­na noastră, a slu­jitorilor Dom­nu­lui, s-a răcit credin­ța poporului. Creștinul aleargă, caută hrană du­hovnicească, și dacă noi, slujitorii lui Hristos, am fi oglinzi și ferestre spre lumina lui Dumnezeu, el s-ar putea adăpa. Dar dacă el aleargă către noi și nu găsește o apă vie, atunci pleacă... și mă doare inima!"
La plecare, părintele Valerian m-a strâns tare în brațe. Într-un fel stra­niu toate grijile, supărările, mi­cile mizerii ale vieții s-au dus. Stai lângă el, ca într-o baie de lumină și te bucuri de frumusețea lui Dum­nezeu. Când ne-am despărțit, mi-a spus cu lacrimi în ochi: "Eu mi-am băgat adânc în sufletul meu dra­gostea și chipul dumneavoastră, iar de acolo nu vă mai scoate nici chirurgul!". Cred că asta este taina lui. A trăit toată viața doar pentru Dumnezeu și frații săi. Din el nu a mai rămas nimic, doar dra­gostea lui Hristos în care s-a în­tâmplat să mă oglin­desc și eu. Părintele Arsenie Boca avea dreptate. Oamenii cau­tă ape limpezi, iar părintele Valerian Gre­cu e un izvor.