- Adrian, ești unul dintre "clasicii" muzicii ușoare românești, un artist prețuit nu doar pentru frumusețea glasului său, ci și pentru atitudinea sa, un amestec de decență, de educație și respect. De la cine ai deprins aceste însușiri așa de rare în ziua de azi?
- De la părinții mei, dar și din societatea în care am crescut și m-am format. Și pe mine, și pe fratele meu, Mircea, părinții ne-au educat într-un spirit deosebit, de respect față de familie, față de cultură, față de profesori, față de oameni, în general, iar Dumnezeu - îi mulțumesc pentru asta! - ne-a îngăduit să creștem într-o societate în care, de asemenea, respectul era o piatră de temelie, o societate în care existau valori reale, nu contrafăcute, în care seriozitatea în studiu, în muncă și în atitudinea față de viață era pe primul plan. Pe de altă parte, am avut și norocul să mă nasc într-o familie de muzicieni. Tatăl meu a fost violonist, concertmaistru la cel mai mare ansamblu al lumii, "Ciocârlia", el făcând parte, desigur, din orchestra simfonică, dar a fost și concertmaistrul orchestrei lui Sile Dinicu, o minune de om, un talent uriaș și un muzician extrem de generos, pentru că de la Sile Dinicu au învățat foarte mulți! Din aripa cealaltă a familiei, deci de pe partea mamei, bunicul a fost tot un violonist de mare talent. Astfel că eu, dar și Mircea, firește, am iubit vioara de când ne știm. Știi ce se spune: că talentul se moștenește, dar se și deprinde din pântecele mamei. Ei, cred că, într-adevăr, lucrurile chiar așa stau, fiindcă, dincolo de gena muzicală care evident că ne-a fost transmisă și mie, și lui Mircea, noi am fost "expuși" la muzica splendidă pe care o cânta tata încă dinainte "să ieșim în lume", fiindcă tata studia acasă intens! Prin urmare, și eu, și Mircea, am îmbrățișat acest instrument din inimă, din pasiune pură, deși vioara e un instrument foarte dificil. Nu te lasă să te apropii de ea foarte ușor, trebuie s-o "curtezi" prin multă muncă, prin mult studiu, dar, odată ce ajungi s-o "stăpânești" și ea te acceptă, îți dă niște satisfacții deosebite! Ca atare, am început să studiem de mici, apoi părinții ne-au dus la o școală specială, la Liceul de Muzică "George Enescu". Eu, unul, am fost premiant până în clasa a IV-a, după care m-am lăsat de "sportul ăsta" și-am continuat să iau 10 pe linie doar la materiile de specialitate și la instrument - la celelalte materii continuam să învăț, că nici nu se punea problema altfel, dar nu chiar la nivel de "coroniță". (râde) Faptul că am învățat la "Enescu" a fost o șansă fantastică, întrucât aceasta era - și cred că e și azi - o școală de elită, prin profesorii ei extraordinari! În plus, prin natura liceului, am avut posibilitatea, încă de când eram copii, să ieșim pe scenă, cel puțin la fiecare trei luni: aveam audiții cu public, într-o sală superbă... Or, - pentru că aici voiam s-ajung - disciplina studiului viorii, școala pe care am urmat-o, profesorii pe care i-am avut, experiențele acestea cu publicul, de care am beneficiat încă de timpuriu, toate astea mi-au întărit respectul pentru cultură, pentru dascăli, pentru public... A fost ceva extrem de important pentru mine, atât ca muzician, cât și ca om!
- Ce amintiri deosebite mai ai din anii copilăriei?
- Aaa, păi uite, noi stăm acum de vorbă la terasa asta cochetă din spatele Ateneului Român, iar locul ăsta îmi amintește de incursiunile pe care le făceam aici, la Ateneu, în copilărie, împreună cu tata. Îmi amintește de întâlnirile cu maestrul meu iubit și cu prietenul prețuit al tatei, "mărețul" Ion Voicu, o valoare cum niciodată n-o să se mai nască în România! Așa cum Ateneul îmi amintește și de conferințele lui Sergiu Celibidache, la care asistam fermecat. Mai târziu, și eu am fost solist aici, la Ateneu, dar și concertmaistru, cu orchestra, cu ocazia concertelor simfonice! Apoi, tot din copilărie, îmi amintesc pregnant orele de studiu, care să știi că nu erau foarte plăcute pentru auditoriu: noi locuiam într-un apartament micuț, de trei camere și, închipuiește-ți cam cum era când într-o cameră studiam eu, într-o altă cameră studia Mircea, iar într-o altă cameră studia tata! (râde)
- Și mama cum făcea față situației?
- Cu multă înțelegere, cu mult tact, cu multă răbdare - (râde!) -, dar și cum multă bucurie! Pentru că și mama este un om îndrăgostit de muzică și de artă.
La 17 ani, premiul întâi la Mamaia
- Vorbești cu atâta pasiune despre vioară, încât e greu de înțeles cum ai făcut trecerea către interpretarea vocală.
- Și trecerea asta a avut ca "motor" tot pasiunea! În 1967, tata a mers la Londra cu ansamblul "Ciocârlia", unde au cântat la celebrul Palladium, în fața reginei Elisabeta a II-a! Concertul din acea seară fiind încheiat de Sammy Davis Jr. și de foarte tânărul, pe atunci, Tom Jones, care se lansase de curând și încă "avea probleme" cu mișcarea scenică. (Mi-a povestit tata că, la repetiții, lui Tom Jones i se tot atrăgea atenția să nu mai dea atât din bazin, că, totuși, urma să cânte în fața reginei Angliei!) Ei, tatei i-au plăcut mult muzica și glasul lui Tom Jones, așa că mi-a adus un LP al lui: "Tom Jones live at the Top of the Town!" Și-așa a băgat "diavolul" în casă! Pentru că omul ăsta, Tom Jones, mi-a schimbat radical viziunea despre ceea ce îmi doream să fac ulterior. Imediat am început să-i cânt piesele prin casă, acompaniindu-mă singur la pian, și mi-am dat seama că unele dintre melodii îmi ieșeau chiar foarte bine! Astfel că am perseverat. Văzând așa, mama și tata au hotărât să mă ducă și la Școala Populară de Artă, la clasa faimoasei doamne Florica Orăscu, profesoara care le-a dat pe Aura Urziceanu, Angela Similea, Mirabela Dauer, Olimpia Panciu... practic, toată pleiada de mari soliste ale muzicii ușoare românești! Iar co-repetitor era un începător plin de talent, pe care-l cheamă Marius Țeicu! (râde) Cu Marius m-am împrietenit rapid, prin urmare, n-am fost deloc surprins când, peste ceva vreme, când tocmai terminasem clasa a X-a, Marius mi-a spus: "Nu vrei să-mi cânți o piesă, să mergem cu ea la Festivalul de la Mamaia?". "Ia, Marius, s-o aud!", i-am răspuns. Era vorba despre "Chemarea dragostei". Am ascultat-o și imediat i-am zis lui Marius: "Da! O cânt. Îmi vine perfect!" Ne-am apucat împreună și i-am lucrat aranjamentul și - uite-așa! - am plecat la Mamaia, la festival, unde, la 17 ani, am luat premiul I. Din prima! (râde) Îți dai seama cât de onorat am fost să urc pe aceeași scenă numai cu grei: Dan Spătaru, Margareta Pâslaru, Aurelian Andreescu... Aurelian, în anul ăla, a luat mențiune cu "Tu ești primăvara mea", iar eu, locul I! Închipuiește-ți! Eu, care mă uitam la Aurelian cu atâta admirație, că el era deja în mare vogă, fiind mai mare decât mine cu 14 ani. Ulterior, după ce ne-am cunoscut bine, am ajuns să-l privesc ca pe fratele meu - mai ales că amândoi îi iubeam pe Tom Jones și pe Engelbert Humperdinck. Așadar, uite cum a început cariera mea pe partea de muzică ușoară!
"După Festivalul de la Mamaia, unii profesori îmi spuneau «Domnule»..."
- Totuși, ți-ai continuat și studiile clasice.
- Într-adevăr! Am terminat Conservatorul la vioară, cu 10, ca șef de promoție, la doamna Cornelia Bronzetti, marea noastră concertistă de renume mondial! Am avut ambiția asta, să-mi închei studiile de vioară, instrument față de care pasiunea mi-a rămas nealterată. Și, în al doilea rând, a fost vorba de a arăta respect față de cât de mult și-a dorit tata să ne vadă, pe mine și pe Mircea, concertiști - fiindcă amândoi aveam potențial în sensul ăsta. De-asta și doamna Bronzetti, când am absolvit, a plâns, săraca. Mi-a spus: "Adriane, știu că te-am pierdut! Și cât m-aș fi mândrit cu tine, cu «produsul» meu!" Ei, n-a fost să fie așa! Dar nu regret c-am apucat-o pe drumul muzicii ușoare, pentru că am avut niște satisfacții uriașe. Când am intrat în clasa a XI-a, imediat după Festivalul de la Mamaia, deja toate fetele erau "în cap" după mine, iar unii profesori aproape că nu mai puteau să-mi spună pe nume și mi se adresau cu "Domnule". (râde)
- Cu atâta glorie, cum de-ai reușit să rămâi cu picioarele pe pământ?
- 0tizează bine, te scoate pe piață ca "mare vedetă", aranjează ca piesa respectivă să intre și în playlist-ul radiourilor, îți face repede și-un videoclip și - gata! - ai reușit! Numai că mâine, în majoritatea cazurilor, nimeni nu mai știe de tine, că deja a apărut o altă "mare vedetă" și așa mai departe. Să nu se înțeleagă că aș avea ceva cu generația de cântăreți de azi! Unii dintre ei îmi plac, pe unii îi apreciez, fiindcă acești tineri au un fond, dincolo de suprafață, găsești ceva. Într-un fel, eu am descoperit-o pe Andra, la care țin foarte mult și cu care am avut un succes uriaș cu piesa "Rămâi cu mine". Melodia asta a luat, practic, cam toate premiile care se puteau lua în România! Apoi îmi mai place și Delia, cu anumite piese ale ei, și mai sunt câțiva tineri care-mi plac. Sau, uite, tot așa, în 1996, eu am fost cel care, într-un fel, a descoperit-o pe Mălina Olinescu, care avea un glas absolut deosebit și căreia i-am încredințat piesa "Mi-e dor de tine", cu care am câștigat "Cel mai bun cântec al anului" și am reprezentat România la Eurovision-ul de la Birmingham. Practic, Mălina a ajuns să fie identificată de public cu "Mi-e dor de tine"! Altfel, însă, trebuie să fim cinstiți: cea mai mare parte dintre cântăreții de azi sunt, pur și simplu, niște rebuturi muzicale, "inventate" artificial ca vedete. Eu nu mă refer la faptul că aș aștepta ca toată lumea să aibă mari studii muzicale, însă mă aștept ca măcar canto să fi studiat serios: pentru că vocea trebuie să fie lucrată, și ca s-o pui în valoare, și ca să știi cum s-o protejezi. Azi, cântăreții sunt aproape o masă informă, din care rareori cineva se detașează realmente, pe când, în perioada în care m-am lansat eu, ceea ce te detașa din pluton era formula talent+muncă+seriozitate. Din păcate, între aceste două perioade, diferența valorică e incredibil de mare. Spun asta cu tristețe!
Aventura daneză
- Așadar, cu muncă multă și cu seriozitate, ți-ai construit o carieră de top și ai făcut din numele tău un reper. Pentru că în plină glorie, în 1986, ai ales să rămâi în Danemarca. De ce?
- Păi, problema e că n-am ales! Eu plecam deja de mulți ani în străinătate, atât la concursuri, cât și în turnee lungi. Cântam cu "Roșu și Negru", cu "Savoy", cu "Cromatic", cu "Sfinx" (în varianta cu marele Dan Andrei Aldea...). Iar angajamentele din străinătate erau numai în hoteluri și în cluburi de lux. În țară, ce să mai spun: cântam peste tot, într-un ritm nebun! Îți dau doar un exemplu: numai la Sala Palatului, în București, aveam săptămânal câte patru concerte! Era o efervescență muzicală și, în general, culturală, fantastică! Oamenii ne iubeau pe noi, artiștii, și ne respectau enorm. Sigur că și reciproca era valabilă. Uite, fac o paranteză: din respect pentru public, Dan Spătaru își lustruia pantofii și pe față, dar și pe talpă! Nu mai știu cum am aflat asta, dar m-am dus la el și i-am zis: "Dane, tu ești nebun? Cum? Tu-ți faci pantofii și pe talpă?". La care el mi-a răspuns: "Da, pentru că scena e peste nivelul scaunelor, și când mergem, oamenii ne văd și tălpile. Or, omul trebuie să fie convins că eu mi-am cumpărat pantofii acum, pentru el! Trebuie să înțeleagă și din asta că eu îl respect!". Așadar, ca să revin, îmi mergea foarte bine și, în plus, și câștigam bine. Deci, de ce să fi rămas prin străinătate? Dar s-a produs o defecțiune: în perioada în care concertam mult prin Scandinavia, cu formația Sfinx, trupa s-a destrămat, astfel că a trebuit să formăm o trupă nouă, cu care să ne onorăm angajamentele. Din ea făceam parte eu și fratele meu, pe care-l adusesem clăpar în "Sfinx", Sorin Chifiriuc, Elena Perianu și Olimpia Panciu. Și totul mergea perfect! Atât doar că, la un moment dat, cineva ne-a făcut o turnătorie atât de mizerabilă în țară (nu intru în amănunte, că nu mai are sens), încât, pur și simplu, n-am mai putut să ne întoarcem în România! Așadar, noi n-am rămas în Danemarca fiindcă așa am vrut, ci pentru că am fost "lucrați" acasă, am ajuns să fim condamnați în România, să fim considerați transfugi!
- A fost grea aventura daneză? Nordicii sunt mult mai "abstracți" decât noi...
- Nu! Noi am rămas acolo pe căi bătute, în sensul că eu aveam în mână toți impresarii. Cât cântasem cu "Sfinx", eu fusesem cel de la înaintare, așa că acum aveam toate contactele. Deci, mi-a fost simplu să continui pe același drum. În plus, mie mi-au plăcut oamenii de-acolo, fiindcă sunt foarte corecți. Aveam antamate cântări și peste 9-10 luni, și niciodată nu trebuia să fac o sută de reconfirmări. Telefonam doar cu o zi înainte și întrebam la ce oră putem să ajungem la sală, să ne instalăm. Atât! Totul mergea ca uns. Singura mea problemă a fost că, vreme de trei ani, până când a venit Revoluția, n-am putut să-mi văd părinții. Dorul de ei m-a măcinat profund, dar după Revoluție am devenit "navetist", între acasă și străinătate! (râde) Am reînceput să lucrez și în România (în 1993 am organizat un show la Mamaia, prin care am sărbătorit 20 de ani de carieră), am compus foarte mult pentru diverși cântăreți, am lansat multe hit-uri, am câștigat Eurovision-ul, am făcut televiziune, iar acum 6 ani, m-am "lăsat la vatră", în București.
- De ce?
- Pentru că am simțit nevoia să le dedic mai mult timp și mai multă atenție părinților mei, mai mult decât aveam posibilitatea ca "navetist". Din păcate, pe tata l-am pierdut acum 3 ani și acum o mai am doar pe mama, dar sunt alături de ea trup și suflet. Ea continuă să locuiască în apartamentul "nostru", iar eu mi-am luat un apartament mai micuț, de două camere, chiar la etajul de dedesubt, astfel încât să pot să mă îngrijesc de ea așa cum trebuie. Ceea ce îmi dă o liniște incredibilă!
"Danemarca mi-a dat-o pe Gitte, soția mea"
- Cu ce te-ai ales de pe urma experienței din Danemarca?
- În primul rând, Danemarca mi-a dat-o pe Gitte, soția mea, care e daneză get-beget, dar care a înțeles că eu nu voi deveni niciodată danez, ci voi rămâne român, cu sufletul. Mai mult, Gitte, la rândul ei, se deosebește de danezi, în sensul că e o femeie extrem de caldă și de sociabilă. Ea se simte de un miliard de ori mai bine în România decât în Danemarca, tocmai pentru că aici găsește o anume căldură, o expansivitate și o spontaneitate de care în Danemarca nu are parte. De altfel, exact datorită acestor trăsături ale ei ne-am și cunoscut. În 1984, eu cântam în Copenhaga cu "Sfinx"-ul și, într-o seară, în clubul acela, avea loc "Lady's night", "Seara doamnelor", astfel că, după ce am terminat de cântat, Gitte a venit și m-a invitat la dans! (râde) Ne-am revăzut și a doua zi, ne-am împrietenit, relația s-a înfiripat și, pe 20 noiembrie 1986, ne-am căsătorit, în aceeași zi în care s-a căsătorit și fratele meu, Mircea, cu Olimpia Panciu. Am făcut nuntă dublă! Cel mai frumos a fost că atunci când am mers prima dată la Gitte acasă, mama ei a avut un șoc când a venit să-mi deschidă ușa: călătorea adesea în România, în vacanțe, și mă cunoștea foarte bine de la televizor, ba fusese și la niște concerte de-ale mele! Pentru dânsa eram o vedetă, cu care s-a trezit, literalmente, în pragul casei! Asta, spre deosebire de fiica ei, care, până să mă cunoască, habar nu avusese cine eram! (râde) În al doilea rând, în anii din Danemarca, mi s-a schimbat perspectiva asupra țării și a neamului meu. Știi, Bette Midler are o melodie care se numește "From a distance" - la fel și eu: de la distanță începi să vezi mai pregnant lucrurile bune, pentru că ele îți lipsesc. În străinătate fiind, mi-am dat seama că singurul loc cu adevărat al meu este România, cu tot ce înseamnă ea! Uite, parfumul ăsta de floare, care ne învăluie pe noi acum, umorul nostru, mâncarea noastră... tot și toate le simți ale tale, fiindcă sunt de aici, din țara ta! Care, sigur, are și uscături, ca oricare altă țară de pe pământ, dar până și uscăturile sunt ale noastre și, deci, și ale mele! (râde) Locuind în Copenhaga, am realizat că până și prietenii mei adevărați tot printre români i-am găsit - deși sunt un tip adaptabil și am încercat să mă apropii și de oameni din alte nații. Ei, n-a mers! Ce să mai spun de prietenii mei de aici, de acasă, de oamenii cu care am copilărit, cu care am crescut în muzică, alături de care am făcut turnee, cu care râd natural, nu de complezență! Și sunt mulți oamenii ăștia: Ionel Tudor, Andrei Tudor (așa un copil mi-aș fi dorit să am și eu!), Adrian Daminescu, Adrian Enache, Daniel Iordăchioaie, Aurelian Temișan, Cătălin Crișan - toți niște băieți extraordinari! -, Luminița Anghel, Ileana Șipoteanu - două fete grozave! -, Corina Chiriac - un om fabulos! -, Mirabela Dauer - o fată fantastică și cu care mori de râs! După familie și muzică, prietenia e cea de-a treia mare valoare a vieții mele, pentru că prietenia îți dă confort psihologic și emoțional, ea întregește tot ceea ce înseamnă viața unui om. Prietenia înseamnă acasă!