- Dragă Andi, dacă-mi îngădui, voi alege să vorbim mai întâi cu Andi Vasluianu din buletin, și apoi cu renumitul actor de teatru și cinema. Așadar, tată-Andi, felicitări pentru Toma, băiețelul tău de un an, care s-a furișat în triunghiul de aur pe care-l aveai, deja, cu Maia, fetița ta, și Laura, frumoasa ta soție! Cum e să fii din nou tată?
- Oh! Mulțumesc de întrebare! Să mai am un copil, mai ales băiat, este mai mult decât aș fi îndrăznit vreodată să visez. Mă temeam că nu aș fi capabil să iubesc pe cineva în aceeași măsură în care o iubesc pe Maia. Complet greșit! Iubirea poate fi dozată în părți egale când este vorba despre copiii tăi. Sunt, efectiv, plin de iubire, dau pe dinafară. Să nu mai spun că învăț enorm de la copiii mei, că mă oglindesc în ei. Copiii scot ce e mai bun din noi, pentru că din iubire și din dorința de a-i crește bine, încercăm să le "livrăm" lucrurile cât putem de curat. Nu ne iese întotdeauna, dar chiar și numai strădania ne face pe noi înșine mai buni și mai adevărați. Mie, în creșterea copiilor, mi se pare fascinant cum te vezi pe tine în ei. Îți recunoști prejudecățile și neajunsurile mult mai ușor, pentru că libertatea absolută pe care un copil o are te ajută. Tot copiii mi-au sporit atenția îndreptată către lume, către oameni. Oricum, a fi atent la oameni a fost mereu o parte dominantă a caracterului meu, dar dacă înainte o făceam așa, ca studiu, odată cu apariția copiilor a răbufnit în mine partea empatică a acestui "studiu". Puțin din acest sentiment l-am mai trăit în studenție, când am condus trupa de teatru a Liceului Lazăr din București. Atunci m-am întâlnit prima dată cu o responsabilitate asemănătoare cu cea a unui părinte. Mi-am dat seama că acei tineri luau extrem de mult de la mine, și am realizat cât de ușor aș fi putut să stric lucrurile, să ofer valori false, unor suflete pure și însetate de modele, de repere adevărate.
- Vorbești ușor de iubire, un cuvânt pe care foarte mulți evită să îl pronunțe.
- Nimic pe lume nu e mai important și mai puternic decât iubirea. Eu cred că Dumnezeul meu este acest sentiment! Știu sigur că dacă trăiești permanent cu sentimentul acesta al iubirii în tine, lucrurile se limpezesc în viața ta. În orice faci: cuplu, familie, meserie... Am mai înțeles ceva trăind în acest adânc sentiment de iubire: că totul, absolut totul se întoarce la tine. Iubindu-ți soția, iubindu-ți copiii, tu ești câștigat. Totul ți se întoarce înmiit. Te umple de bucurie. Iradiezi.
- Să vorbim, acum, despre meserie. Face parte și ea dintre marile tale iubiri?
- Sunt foarte legate între ele. Arderea pornește, cred, din același loc. Îmi place atât de mult actoria, încât vreau tot timpul să fiu acolo, să fac parte din ea. Învăț foarte multe lucruri și, cel mai important, mă învăț pe mine, încă o dată, și încă o dată și încă o dată. Învăț despre forțele, dar și despre neputințele mele. Și, da, este un tot, acest amestec de iubire dintre familie și scenă... Uite, de când au apărut copiii, am devenit mult mai vulnerabil ca actor. Până la ei, ajunsesem, prin prisma experienței, la o siguranță profesională. Tată fiind, ceva a început să tremure în mine. Inițial m-am speriat, apoi am realizat cu uimire că frumosul abia începea. Vulnerabilitatea, dacă ți-o recunoști și o accepți, este aur curat pentru meseria de actor. Atracția oricărei povești stă mai degrabă în slăbiciunile pe care le recunoaștem în ea și în drumul pe care-l faci ca să depășești aceste slăbiciuni.
"În actorie e foarte greu să reziști la nivel înalt"
- Ai avut și tu zbuciumul tău, în trecut. Simți că astrele s-au așezat acum norocos?
- Da. Sunt un om norocos. Norocos să fiu sănătos. Norocos să o fi găsit pe soția mea, Laura, norocos să am copiii pe care mi i-am dorit. Dar când vorbesc de noroc, vorbesc și de niște întâlniri care m-au adus unde sunt azi ca actor. Prima a fost cu Gelu Colceag și Radu Gabriel. A fost importantă, pentru că oamenii aceștia m-au învățat cum funcționează teoretic lucrurile în actorie. Se întâmpla în primul an de facultate particulară, pentru că eu abia următorul an am intrat la stat. Ei bine, acolo s-a produs marea întâlnire: doamna Sanda Manu! Pentru mine ea este totul, mai mult decât orice om de teatru din lumea asta. Datorită ei sunt și azi actor, pentru că ea m-a făcut să înțeleg ce însemnă să ai anduranță în meseria asta. Să reziști la nivel înalt în actorie e foarte greu, pentru că, în timp, uzezi niște mecanisme, care nu prea pot fi înlocuite, căci sunt imateriale, sunt trăiri. Dumneaei m-a învățat să mă antrenez zilnic, precum un sportiv. Dar dacă sportivul pune echipamentul în cui după treizeci de ani, un actor nu se oprește până moare. Cum te antrenezi? Fiind tot timpul alert, punându-ți întrebări, găsind răspunsuri, fiind atent la tot ce se întâmplă cu tine ca om și ca actor. Doamna Sanda Manu m-a învățat pe ce butoane să apăs ca să ajung mereu la mine însumi, într-un mod adevărat, iar pentru asta, îi voi mulțumi toată viața mea. Următoarea întâlnire ține de film, când, student fiind, l-am cunoscut pe Cătălin Mitulescu. El era în anul trei, dar deja era regizor și deja considerat unul foarte mare. M-a învățat cum să stau într-un cadru, atitudinea din fața camerei. Atât de mult mi-a plăcut, încât eu și din timpul facultății munceam enorm. Băteam la toate ușile și mă ofeream ca actor, mă trezeam la 5 dimineața, filmam, apoi mă duceam la cursuri. Nu lipseam niciodată. Prin școala generală, prin liceul făcut la seral, am trecut cam ca gâsca prin apă. În schimb, în patru ani de facultate, nu am lipsit nici măcar o zi. M-am descoperit pe mine însumi, mi-am descoperit bucuria de a fi acolo tot timpul, ceva ce nu mai trăisem niciodată. În timpul liceului, fiind unul industrial, munceam. Nu-mi plăcea să montez mobilă, de exemplu, dar adoram să o fac la oameni, acasă. Abia așteptam să cunosc o nouă familie, să vorbesc cu ei, aveam drag de oameni și de reacțiile lor. Iată că eram de fapt în pregătire pentru meseria de actor. Norocos! Norocos că sunt extrem de pasionat de meseria mea.
- Există și actor nepasionat?
- Da, da, se poate, deși actoria e o meserie vocațională. În sensul că există actori care nu sunt dispuși să aloce mai mult de jumătate din timpul lor meseriei. Pe când eu nu mă opresc niciodată. Cel puțin când am de lucru, sunt acaparat sută la sută. Nu știu ce m-aș face fără soția mea, care nu numai că înțelege asta, dar chiar îmi creează în aceste perioade toate condițiile să muncesc. Îmi lasă tot spațiul de care am nevoie. Poate că mă înțelege și pentru că are o minte brici. Câteodată, mă ajută cu textele, și vreau să spun că îmi dă replicile mai bine decât multe actrițe. Înțelege foarte bine tot mecanismul acesta, mor după ea. Revenind la întrebarea ta, vreau să mai spun că eu cred că se vede în om când îi place ceva. De la meserie, la familie. Unele căsnicii rezistă pentru că acelor oameni le place să fie căsătoriți, le place acasă. Nu e lucru puțin. Mie îmi place bucuria căsătoriei, îmi place să "gândesc bucuria", pentru că eu cred cu tărie că este o alegere să fii fericit. Oamenii cred că fericirea se așteaptă, iar la un moment dat ea va cădea din cer. Nu e așa. Fericirea vine din atenția cu care privești lucrurile din jur, evenimentele din viața ta. Lucrul acesta îl învățăm cel mai bine de la copii. Ei sunt mereu fericiți, pentru că trăiesc exclusiv în prezent, pentru că absorb totul cu sete și curiozitate.
"Iubirea este o acțiune, nu o stare"
- Cum reușești să recunoști cu adevărat iubirea și binele din viața ta, să nu le lași să treacă neobservate, neasimilate?
- Cred că "secretul" este să nu te oprești. Să nu crezi că dacă ai găsit o ființă pe care o iubești deplin înseamnă că e gata, e suficient, te poți opri. Nu trebuie să te oprești niciodată să fii atent. Este exact ca și în actorie. Dacă nu sunt atent la partenerul care îmi dă replicile, ci doar la ultimul cuvânt din replica lui, doar ca să știu când îmi vine rândul, atunci îmi va păsa numai de mine. Nu mai primesc ceea ce el livrează, nu mai primesc nicio trăire de la el, pe care eu să o duc mai departe în spectacol. Așa este și în viață. Dacă nu sunt atent în mod profund la ceea ce spune cel din fața mea, la ce i se întâmplă, atunci nu am cum să evoluez. Culmea este că noi ne naștem cu această curiozitate, pentru că o observ secundă de secundă la copiii mei, dar uităm să o exersăm, să trăim real în prezent. Eu cred că iubirea este o acțiune, nu o stare. Faci lucruri pentru copii, pentru soție, făcându-le, îi iubești. În timp ce le faci, te îndrăgostești și te reîndrăgostești de ei. Uneori, prietenii mă iau puțin în zeflemea, pentru că eu consider că toți oamenii sunt minunați. Dar eu chiar cred că acesta e adevărul, chiar dacă oamenii sunt în derută câteodată, în esența lor sunt toți minunați. Cred că dacă un om nu funcționează la un moment dat corect, este pentru că i s-a întâmplat ceva care să-l devieze, și nu pentru că omul ar fi "defect".
- Iubitor și pasionat de oameni, dar, totuși, te-ai retras la țară de ceva timp, departe de oraș. De ce?
- Mutarea la țară a fost o alegere pe care am făcut-o împreună cu soția mea, în momentul în care am hotărât să avem copii. Am decis că orașul nu este un mediu prea bun pentru copilărie. Sincer, mi-a fost greu la început, nu eram convins că-mi va plăcea. Chiar îmi dădusem maximum o lună să văd dacă viața rurală mi se potrivește. Am copilărit la țară, știam ce înseamnă să stai la casă, dar e altceva la maturitate. În câteva zile, însă, m-am lămurit. Mi-a plăcut și-mi place atât de mult, că nu mai vreau să aud de oraș. Îmi place enorm la noi, ador sentimentul acesta că atunci când vii acasă, parcă ești în vacanță. E liniște, e ceva natural în noi, care ne face să funcționăm mai bine. Poate de vină este natura. Oamenii nu realizează cât de mult au pierdut din firescul lucrurilor, până când nu se întâlnesc față în față cu acest firesc. Abia după ce m-am mutat la casă mi-am dat seama cât este de natural să trăiesc așa. Să am treabă. Ce-mi place! Am treabă! Nu mă uit la televizor, pentru că am treabă - să repar, să sap grădina, să tund iarba. La bloc s-a ajuns ca viața omului să se rezume la zăcut pe canapea, la televizor, la telefon, să suni administratorul să repare ce s-a stricat. Acest fel de a trăi mi se pare de-a dreptul dezumanizare. Să ai treabă te face să fii om. Ce mai, îmi place acasă.
- Mai am o curiozitate, de data asta, legată de meseria ta: bucureștean fiind, actor dorit de toată lumea, de ce ai ales să fii angajatul Teatrului din Ploiești?
- Cu Ploieștiul am o relație veche de tot. Sunt din 1999 în echipă, pentru că atunci când am terminat facultatea, doar aici am găsit post. E simplu de tot. Eram în trupa lui Dan Puric încă din facultate, aflasem de la doamna Sanda Manu că eram dorit la Ploiești și m-am dus în condițiile în care niciun teatru din București nu își manifestase atunci dorința să mă aibă. La Ploiești, da. Ba mai mult, nici nu era post de actor liber în acea toamnă, așa că un an am fost angajat ca pictor scenograf, și abia anul următor, ca actor. Am rămas angajat la Ploiești până anul trecut, când m-am mutat la Odeon, în București, dar încă sunt colaborator la Ploiești, încă joc acolo. Nu pot pleca de tot, e o chestiune de dragoste, de loialitate. Am crescut acolo, suntem o familie unită, îmi iubesc enorm colegii, or, lucrul acesta nu are preț.
"Teatrul este al actorului, filmul, al regizorului"
- Rămânând la tema iubirii, simți sentimentul acesta mai acut pentru film, decât pentru teatru?
- Este adevărat că am făcut de-a lungul carierei mai mult film decât teatru și poate de aceea las impresia că aș prefera pelicula. De fapt, nici nu pot să le departajez, este ca și cum aș spune că-mi iubesc un copil mai mult decât pe altul. A fi actor de teatru sau de film este aceeași meserie, mijloacele sunt aceleași, chiar dacă modul de lucru e diferit. Poate se crede că în film e mai multă relaxare, știind că oricând poți trage o dublă, dar asta e și bine și rău. De fapt, aș spune mai degrabă rău. De fiecare dată când reiei o scenă emoția mai scade puțin. Multe s-au schimbat în mintea mea, odată cu trecerea anilor, dar o părere mi-a rămas mereu aceeași: teatrul este al actorului, filmul, al regizorului. La teatru, un actor preocupat profund de meseria lui va căuta de la spectacol la spectacol să fie tot mai bun, pe când la film, după ce s-au încheiat filmările, totul depinde numai de regizor - ce alege, ce editează, asta duce filmul la final, asta îl face bun sau mai puțin bun.
- Am citit cândva un interviu cu tine în care spuneai așa: "Iubesc actoria pentru că nu mă lasă niciodată în pace". Ce înseamnă asta?
- Înseamnă că în niciun moment al vieții mele, acasă, pe stradă, la magazin, la o petrecere sau chiar o înmormântare, eu nu încetez să urmăresc reacțiile oamenilor. Le simt înăuntrul meu, le simt tristețea sau fericirea sau spontaneitatea. Privesc lucrurile dinafară, dar apoi, le redau prin rolurile mele. Meseria asta, dacă ești pasionat, nu se oprește niciodată. Mereu ești în căutarea unei expresii, a unui gest. Azi găsești ceva, dar mâine totul se schimbă, pentru că tu însuți nu mai ești același. Orice moment e diferit de cel dinainte, iar acest "diferit" mă preocupă pe mine foarte mult. Așa ard eu, la nou, la altfel.
- Andi, să nu încheiem fără să le spunem cititorilor unde te pot vedea în stagiunea de toamnă sau pe ecrane...
- Desigur. La Nottara joc în cinci spectacole. "De-ale Carnavalului" (în regia lui Claudiu Goga), în "Vestul singuratic" (în regia lui Cristi Juncu), "Mărimea contează" și "La doi pași de Mullingar" (premieră în septembrie), și "Iarna" (în regia lui Mănuțiu). La Odeon sunt în "Jocul de-a vacanța". La Teatrul de Artă joc în "Când timpul stă pe loc", iar la Ploiești am trei spectacole: "Avarul", "Vrăjitoarele din Salem" și "Central Park West". În film, tocmai am terminat "Luca", în regia lui Horațiu Mălăele, care sper că va avea premiera în toamnă, și acum sunt în discuții pentru un nou film, dar e încă în fază de proiect. În plus, sper să începem sezonul doi din "Hackerville", la HBO. Cam atât cred...
- Cam atât? Este enorm! Când mai ai timp pentru tine, pentru ai tăi?
- Eh, câteodată am cam puțin, dar uite, acum, vara, sunt mai mult acasă. Dar pentru mine munca nu este niciodată o corvoadă, nu simt nevoia de vacanță sau de timp liber. Cred că singurul lucru pentru care nu găsesc răgaz este scrisul. De mult gândesc un scenariu de film, dar tot nu apuc să-l scriu. Îmi doresc foarte tare să fac asta, să regizez un lung metraj. În rest, Doamne, am tot! Sănătos să fiu. Sună bătrânește, știu, dar chiar absolut totul e rezolvabil în viață, dacă ești sănătos. Lipsa sănătății este cel mai grav lucru care ți se poate întâmpla, restul sunt mofturi.