Marea deportare a românilor din Basarabia

Alecu Renita
- 70 de ani de la un martiriu uitat -

În iulie 2019, se împlinesc 70 de ani de la cea mai mare deportare a românilor din Basarabia. Pen­tru operația secretă *IUG*(SUD), Kremlinul a mo­bilizat 18.270 de militari din trupele speciale de secu­ritate și interne, 24.705 activiști de partid și lucrători din aparatul represiv, punându-le la dis­poziție 4.069 de camioane și 30 de eșaloane cu 1570 de vagoane pentru vite. Documentele din ar­hive demonstrează caracterul militar al acestei operații barbare și criminale asupra populației pașnice pe timp de pace. În condiții monstruoase, de neima­gi­nat, comandourile NKVD au ticsit, în cele 1570 de va­goane pentru animale, 35.050 de persoane civile, din­tre care 11.381 de copii și 13.924 de femei, multe din­tre ele fiind însărcinate. Acuzațiile de bază: ori­ginea socială "nesănătoasă" și colaboraționismul cu au­toritățile române în perioada când Basarabia făcea parte integrantă din statul unitar român (1918-1940; 1941-1944). Fruntașii localităților basarabene, gos­po­darii satelor, transformați peste noapte în dușmani de clasă, au fost aruncați în regiuni sărace și pustii, la munci silnice, în ținuturile Altai, Ha­ba­rovsk, Amur, Irkutsk, Kemerovo, Kurgan, Tiumen și Cita, în au­to­nomia Bureat-Mongolă a Federației Ru­se, precum și în stepa și deșerturile fără de viață ale Kazahsta­nului. Deportarea elitelor românești din Basarabia a deschis drumul spre rusificarea rapidă, comunizarea accelerată și fortificarea regimului de ocupație în teritoriile răpite de la România în 28 iunie 1940.

­Iertați-ne. Pace Vouă...

Țipătul de groază al neamului nostru, smuls din propria casă și aruncat în Siberiile de gheață, mă cu­tremură. Îl aud din depărtarea celor 70 de ani de umilință și nedreptate. Țipătul bunicilor, părinților și fraților mei sparge tăcerile, nepăsările, lașitățile și uitările colective. Chipurile îndoliate ale Ba­sa­ra­biei și Bucovinei, încremenite în rama altor vre­muri, mai adună în ele suferința, spaima și drama a milioane de oameni. Slujbele rare de veșnică po­me­nire a victimelor, tămâiernițele lăsate pe mor­min­tele acoperite de floarea de nu-mă-uita, rugă­ciunile desprinse din sufletele bătrânilor, dangătele de clopote împrăștiate peste localitățile semipustii, șu­ierul unui tren al morții din acel îndepărtat și înfio­rător iulie 1949 - toate răscolesc anii ascunși sub jă­ratecul stins de vremuri, rescriu pomelnicele mo­to­tolite din biserici, trezesc amintirile rudelor înlă­crimate și readuc acasă, în familie, oamenii dragi din fotografiile îngălbenite. Tresar: ochii al­baștri ai bunicii mele Anica, din neant, mă privesc cu aceeași blândețe și dragoste, ca în ziua când a re­ve­nit acasă, după îndelungatul surghiun siberian. Reîntoarcerea martirilor noștri la vatră, după lungi ani de calvar, însemna că Basarabia și Bucovina de Nord rămâneau în cărțile sfinte, își păstrau mai de­parte limba, credința, memoria și identitatea ro­mâ­nească. Dar cu ce preț: al elogierii ocupantului, al sufletului scos la vânzare, al colaboraționis­mu­lui grețos, al rezistenței singulare, al sacrificiului in­dividual și al tributului de sânge...
Cu ce învățăminte s-au ales moldovenii, după 70 de ani de la cea mai oribilă crimă în masă co­misă împotriva lor? În ce măsură ei au dorit și au avut voință să evalueze trecutul sovietic, să cu­noas­că în care capete și laboratoare politice a fost gân­dit și conceput genocidul împotriva Basa­ra­biei, să regândească atitudinea lor colectivă față de cri­mele și experimentele diabolice ale Kremli­nului făcute asupra a peste 4,3 milioane de suflete? Ce nu cu­nosc încă moldovenii? Ce fel de do­cumente sau in­for­mații le lipsesc, ca să îndrăz­nească să so­licite des­păgubiri pentru pierderile uriașe, cu câtă agheas­mă să-i stropim ca să poată deosebi fratele de ocu­pant, binele de rău și victima de călău? Or, în­tre­bă­rile ar putea fi fără de rost, adresate unei popu­lații îndoctrinate, care încă își mai plânge stăpânul pensionat.
O societate ieșită din închisoarea comunistă, din ideologia și minciuna rusească, rămâne încă mult timp schilodită mintal, fiind bântuită și dominată de șabloanele de gândire primitivă. Prejudecățile și stereotipurile formate în anii de ocupație so­vie­tică s-au imprimat foarte adânc în capul mol­do­venilor, ele trecând de la o generație la alta fără prea mari transformări ale modului de viață, adus în Basarabia la 28 iunie 1940 de aparatul represiv și adminis­tra­ția rusească. Atitudinile colective, sfi­dă­toare, in­clu­siv ale autorităților față de victimele regimului co­munist, față de deportați și urmașii lor, sunt o do­vadă vie că otrava educației șovinist-co­mu­niste mai persistă. Lăsând la o parte miturile, nos­tal­giile și propaganda imperială, haideți să cla­rificăm ce mod de viață și ce model nou au adus "eliberatorii", care ar fi elementele-cheie defini­torii ale comunismului sovietic?
După ce s-au deschis arhivele și au apărut în spațiul public documentele stropite cu sângele a peste o sută de milioane (!!!) de victime, devine clar și pentru miopi că - teroarea roșie, ura intran­si­gentă față de dușmanul de clasă, spaima para­li­zantă de sus până jos, rusi­fi­carea totală, ateismul și minciuna atotcu­prin­zătoare - cons­ti­tuiau funda­men­tele orânduirii noi, co­mu­niste. Asasinatele în masă, deportările, foa­metea organizată, lagărele de exter­mi­nare ser­veau ca ins­tru­mente si­gure pen­tru înspăi­mântarea po­poarelor și instau­rarea puterii sovie­ti­ce. În perioada inter­be­lică, basara­benii au avut norocul să fie cetățeni români și, trăind într-o Țară de­mocratică, nici nu-și puteau imagina ase­menea expe­ri­men­­te sociale și ano­malii oribile. Ei cre­deau în Dumnezeu și, nu pu­țini, în Rusia orto­doxă. Invazia bolșe­vică din iunie 1940 i-a prins fără imunitate la min­ciu­na oficială și pro­pa­ganda diabo­li­că a Kremlinului. Când l-au văzut pe Ivan în casă și pe masă lu­ându-le pâinea de la gura copiilor, dând foc la biserici și îm­pușcând lume nevi­no­vată, era târziu. Cele trei valuri de deportări (1941, 1949, 1951) ale băștinașilor în Siberia, or­ganizate de "eli­beratori", transformarea tinerilor ba­sarabeni în car­ne de tun (martie 1944 - mai 1945), foametea arti­ficială declanșată de Kremlin (1946-1947), prigoa­na și represaliile împotriva intelec­tua­lilor, gospo­darilor, preoților, - toate, timp de un de­ceniu, au ge­nerat pierderi în morți și refu­giați de peste un mi­lion de oameni valoroși, au golit Basa­rabia de eli­tele românești, creând condiții deosebit de favo­ra­bile pentru apariția man­curți­lor, a cozilor de topor și a mu­tanților cu stea în frunte. Neno­ro­cirile orga­nizate de regimul co­mu­nist pe pământurile noastre, în urma cărora populația sub­ju­gată își pier­dea me­mo­ria, elitele și îndru­mă­torii, erau prezentate ca elibe­rare, sacrificii și beneficii în numele salvării moldovenilor de "sub ro­mâni", ca nemaipomenite acte de eroism, progres și uma­nism ale fratelui mai mare. Necunoașterea și falsi­ficarea istoriei națio­nale, îm­preună cu propaganda năucitoare, culti­va­rea ro­mânofobiei, spălarea cre­ierilor și îndobi­to­cirea mul­țimilor speriate devin o normă obligatorie. În scurt timp, Moscova constru­iește în Basarabia ocupată, incubatoarele ei și, din materia primă lo­ca­lă, rămasă după deportări, foamete și asasinate, - din scursura cominternist-antiromânească, din lin­gușitori, inculți, trădători, bandiți, trântori, anal­fa­beți - începe să modeleze și să producă "oameni noi" - moldovenii sovietici, de tipul Ivan Bodiul, Piotr Lucinschi sau Igori Dodon. Din asemenea specimene, în iulie 1949, la co­manda și sub bagheta Rusiei staliniste, bodiu­liștii, lucinschiștii și do­do­niștii locali întocmeau listele gospodarilor și, îm­pre­ună cu stăpânii lor, participau la cea mai mons­truoasă crimă împotriva populației pașnice. Aceste simple și durute adevă­ruri se cer a fi înțelese de toți cei care astăzi locu­iesc pe teritoriul R. Moldova, da­că vor să se vin­dece de șovinism, ură, româno­fo­bie și să se inte­greze într-o lume liberă și civilizată.
Bat clopotele din depărtarea veacului nedrept și sângeros. Crucile putrezite s-au prăbușit peste mor­mintele părăsite din Siberiile de gheață. Iarba uitării a acoperit gropile comune și urmele lagă­relor de exterminare. Umilințele și suferințele bu­nicilor, părinților și fraților noștri au fost luate cu ei în ță­râna din cimitire. Poate, sin­gura lor împă­care, du­pă ce s-au văzut călcați în picioare de stră­ini și de moldovenii sovietici, a fost că au murit acasă, nu în Siberia sau Kazahstan. Ei, gospodarii și intelec­tua­lii, fruntea și elita Ba­sarabiei româ­nești, stig­ma­tizați ca dușmani ai po­porului, ca ban­diți și criminali, arătați cu de­getul de orice lichea sau pa­­razit, nu au mai cu­nos­cut până la sfârșitul zile­lor nici scuzele statului sovietic, care le-a distrus via­ța, nici căldura baș­tinei și a băștinașilor după reîntoarcere, nici reabili­ta­rea umană și nici des­păgubirile reale. Nesimți­rea autorităților și rău­ta­tea oamenilor le-au trans­format viața într-o depor­tare neîntreruptă. Suferin­ța lor, se pare, nu a încetat nici după moarte. Șuierul trenurilor sinistre se mai aude prin cimitirele ba­sarabene. Și se va auzi atâ­ta timp cât societatea moldovenească nu-și va cinsti elitele, decimate de regimul de ocu­pație, nu va obliga Moscova să-și recunoască crimele mons­tru­oase și să ofere despăgubirile, care, chiar dacă ar fi de miliarde de dolari, nu ar aco­peri decât o picătură din suferințele nedreptă­țiților și din pier­derile uria­șe, incomensurabile, ale Basarabiei.
Iertați-ne dacă, de dincolo de morminte, din înal­­­turi, ne auziți rugămintea. Pace Vouă...