Străvechii creștini ai Moldovei - Armenii din Botoșani

Cristian Curte
- În vechea și frumoasa urbe a Botoșanilor, se află cea mai veche biserică armenească din Europa. Pisania ei, datând din 1350, arată că Botoșanii sunt mai vechi decât întemeierea Moldovei. La fel de vechi sunt și-armenii, zeci de mii, altădată, din care astăzi au rămas mai puțin de o sută. O mână de oameni ținuți împreună prin tradiții, credință și limbă -

Veneau ca un râu, șiruri, șiruri de care, grele de mătăsurile scumpe din orient, de blănurile din Rusia, de parfumurile și mirodeniile din India. Duceau tot ce se putea vinde între Marea Neagră și mările Nordului. Iar târgul Botoșanilor era chiar la mijloc, o răspântie în­tre drumurile anevoioase și lungi, un­de caravanele trăgeau la început câte-o noapte, pentru ca mai târziu, armenii, negustori iscusiți și mari călători, să se așeze pentru totdeauna acolo. Ca peste tot pe unde ajungeau, și-au ridicat case falnice și s-au strâns în jurul bise­ricii. Trecătorul de acum șapte veacuri ar fi văzut trecând pe ulițele strâmte ale așe­zării bărbați falnici, cu chipul smead, purtând în vine rafinamentul Orientului, unit cu temeinicia neamu­rilor așezate devreme la umbra crucii. Îi deosebeai lesne de restul plebei, pentru că purtau tot timpul ciubote galbene de safian, aduse de la Țarigrad, zobun din mătase scumpă și înflorită, lucrată în tărâmurile îndepărtate ale Orientului, peste care se încingeau cu un șal, pe care nu-l schimbau cu chimi­rul, decât atunci când călătoreau departe de casă. Pe cap aveau un fes roșu, când era cald, iar iarna, căciuli de biber cu fundul de catifea. Gătiți și frumoși, armenii își aveau prăvăliile în miezul târgului, acolo unde era deverul mai mare. Găseai în ele de toate, și hrană de rând, și delica­tese: ghiudem și su­giuc, jambon și slănină arme­neas­că, anușabar și hu­rut. Te îmbiau cu toate miresmele și miro­deniile venite de peste mări și țări, aduse în corăbii pântecoase și apoi pur­tate alene în carele lor lungi, trase de boi molcomi. Asta știau să facă cel mai bine armenii - să cum­pere, să vândă și să se chi­ver­ni­sească. Dacă ai fi intrat în vorbă cu ei, ți-ar fi spus să începi de la nimic, ca să ajungi mare, să vor­bești puțin, ca să poți auzi mult, și că e mai bine să-și piardă omul ochiul, decât cinstea. Și ți-ar mai fi spus că marile praznice ale anu­lui sunt Paștile și Crăciunul, dar și Na­savartul și Vartavarul, pe care le moșteniseră de la străbuni. În­cet, cu grijă și răbdare, armenii așezați în Botoșani, încă dinainte de des­că­lecatul lui Dragoș, pe când în nor­dul Mol­dovei era doar Țara Volo­hovenilor, urmași ai dacilor liberi, au strâns în jurul lor averi și au ridicat târgul. Fără ei, Bo­toșanii nu ar fi ajuns, în vremea Micii Uniri, al treilea oraș al țării, întrecut doar de Bucu­rești și de Iași.

O credință cât o țară

Slovele celui mai vechi letopiseț spun așa: "au venit tătarii și au prădat și au arsu până la Boto­șani și au arsu și târgul Botășanii". Asta s-a în­tâmplat la 1439, după cum scriu cronicarii, dar înainte cu o sută de ani, pisania bisericii armenești Sfânta Maria din Botoșani țintuiește în piatră anul 1350. Cea mai veche atestare documentară a târ­gului nu vine, așadar, din cronicile noastre, ci e dăl­tuită pe veșnicie, pe biserica lor. Mari călă­tori, armenii știau că ceva nu trebuie să se clin­tească în viața lor, o rădăcină care să-i aducă mereu înapoi: credința în Hristos, primită aproa­pe de începutul ei, de la Sfinții Apostoli Barto­lo­meu și Iuda, fratele vitreg al lui Hristos. Istoricii spun că armenii au avut primul stat din lume care a recunoscut oficial că este creștin. S-a întâmplat în anul 301, iar de atunci poporul lor nu s-a mai lepă­dat niciodată de cruce, deși a trebuit să îndure, con­tinuu, martiriul musulman. Independența politică și-au pierdut-o adesea, pe cea a sufletului, niciodată. Într-un fel, statul lor a fost, de fapt, biserica. Sim­țeau că un­deva, după ce vânturaseră lumea, purtân­du-și cara­vanele uriașe, pe ape și pe uscat, undeva, într-o răs­cruce de drumuri, trebuia să existe un loc de întoar­cere: o casă, o familie, o biserică. La Boto­șani, pe lângă casele lor minunat de frumoase, ar­menii și-au ridicat încă dintru început, o biserică, pe când nici nu aveau un preot al lor. Au clădit un lăcaș de lemn, în care să-și tragă sufletul, după ce și-l risipiseră prin lume. Când și când, atunci când o caravană aducea cu ea și vreun preot la Botoșani, se făcea și la ei în biserică liturghie și tot atunci își aduceau pruncii la botez și ti­nerii la cununie. Așa a prins lumea lor cea bă­trână, rost nou, în nor­dul țării de-atunci. Du­pă un veac, în locul lă­cașului de lemn, cre­din­cioșii armeni au ridicat biserica Sfân­ta Maria, cu hramul "Adormirea Mai­cii Domnului". În anul 1350, chiar de praz­­nicul înălțării Prea Curatei la cer, noul lăcaș era sfințit cu sobor mare și înzestrat cu cărți sfinte și scumpe, pre­cum o evan­ghelie co­pia­tă la 1258, în Maaș­che­vor, în Cilicia, și o alta, de la 1265, copiată la Caffa, în Crimeea.
De atunci, au trecut șapte veacuri. Botoșanii au fost loviți de urgii, laolaltă cu locuitorii lui. Armiile păgâne, născute din nemărginirea Asiei, au pârjolit târgul de nenumărate ori, dar el a renăscut mereu din cenușă. Botoșanii au crescut, pe măsură ce Țara Vo­lohovenilor s-a prefăcut în mândra Țară a Mol­do­vei. Însuși vodă Alexandru cel Bun, iar mai apoi Ștefan cel Mare și Sfânt, le-au dat hrisoave și scu­tiri de dări, ca să se așeze în toate ce­tățile Moldovei. Dar istoria curge pe unde vrea ea. Fără de veste, în veacu­rile ur­mătoare, drumurile spre nord au început să ocolească Botoșanii, tre­când prin Iași, cel mai de seamă po­pas al trenurilor trase cu locomo­tive cu aburi. Loviți în meșteșugul lor cel mai de preț, comerțul cu cara­vane, armenii au știut, totuși, să facă și altceva. S-au apucat de munca pă­mân­tului, iar marile familii de ne­gus­tori au ajuns familii de moșieri. Un singur lucru a rămas neschim­bat în viața lor: credința și lăcașul lor de piatră din Botoșani, care poartă cu fală și azi, pisania așezată la 1350. Astăzi, biserica lor este cel mai vechi lăcaș armenesc din toată Europa și unul dintre cele mai vechi din țara noastră.
După amiaza se întinde albă în fața mea. Merg agale prin orașul po­topit de verdeață. Din loc în loc, strălucind mândre în spatele unor grădini de poveste, apar case boierești, în fața cărora s-ar pleca, umile, suratele lor din Iași sau chiar din București: Casa Ibrăileanu, Casa Buicliu, Casa Bolfosu, Casa Ciomac, Casa Goilav, Casa Chiriac Bâznoșanu. Au fost ridicate, toate, de mari familii de armeni, care, în urmă cu un veac sau două, stăpâneau mie­zul târgului. În jurul lor s-au în­ființat mai apoi mahalalele - grecimea, lipove­nimea, calicimea sau târgu vechi. Casele boierești ale vechilor negustori armeni te mai poartă, și astăzi, într-o lume cu parfum și cu ștaif, pe ulițe înguste, umbrite de copaci cu coroane largi. Pe o astfel de străduță, dau peste bătrâna biserică a armenilor - Sfânta Maria. Am ajuns. De un alb fe­cio­relnic, um­brită de verdele dens al unor castani uriași, nu își arată vârsta. Li­niile, așezarea cu­minte a bol­ților, piatra din trupul ei, lemnul bătrân al por­ților, toate îți spun că nu e din vremea noastră. Mă apropii. În uriașa grădina care o înconjoară trudește un bărbat. Pare să nu aibă vârstă, deși aveam să aflu că a trecut de 80 de ani. Dom­nul Gheorghe Lazarovici e bunăvoința întru­chipată. Mă poftește să intru cu gesturi largi și scoate dintr-o firidă o cheie mare și grea. Ușa de lemn scârțâie încet, dez­velindu-mi răcoa­rea din­lăun­tru. Intru prin poarta a șapte vea­curi de istorie. Bi­serica nu e mare, dar ar­monia este desăvâr­șită: bolți înalte, fe­res­tre ca niște despi­cări de lumini, o ca­tapeteasmă cu icoane ne­pre­țuite și vechi, razele soarelui, stre­cu­rate sfios, îmbră­când pereții în umbre molatece. Bătrânul domn Lazarovici se apropie și descuie o altă ușă, prin care in­tru în lumea armeni­lor de demult: un mic muzeu, ascuns în ma­rele muzeu care este bise­rica Sfânta Ma­ria. Vase, sfinte veș­minte preoțești, vase de cult, icoane peste care s-a lăsat timpul. Mult timp. O lume veche cu sclipiri au­rii, închisă într-o încăpere de un alb imaterial. Rugăciunile a sute de generații de armeni plutesc prin aer. Aici e cristel­nița în care și-au botezat sute de ani la rând pruncii, aici sunt icoanele la care s-au închinat. Gloria lor s-a stins, dar cre­din­ța le-a rămas aici, în biserica Sfânta Maria.

Străjerul veacurilor

Domnul Gheorghe Lazaro­vici se trage dintr-o familie străveche de armeni, e străne­pot al lui Mi­halache Bâzno­șanu, la vremea lui cel mai bo­gat om din Botoșani, și obiș­nuiește să spună că e printre puținii armeni "sută la sută", adică având ambii pă­rinți din aceeași seminție. Din pricina aceasta, i s-au și tras multe necazuri în viață. La venirea co­muniștilor, tatăl său, Cristea Lazarovici, un om extraordinar, pe care l-a iubit până la divinizare, a fost condamnat pen­tru simplul fapt că era pro­prie­tarul unei fer­me și al fabricii de bere de la Ciș­mea. În ochii bol­șevicilor, orice avuție era un furt, așa că singura lor scăpare a fost să fugă și să se as­cundă. Și-au făcut rost de buletine false și au trecut munții în Ardeal. Era doar un copil, avea nouă ani pe atunci și își aduce aminte și acum, de drumul făcut în grabă, într-un vagon de vite, spre Bușteni. "Mă uitam în ochii părinților și nu ve­deam decât tris­tețe. Toată ave­­rea le fusese luată printr-o sim­plă semnătură a unui condei. Asta a fost soar­ta noas­tră și pe lângă a noastră a multor armeni din țară. Nu am fost noi singurii prigoniți. Au fost foarte mulți care au trecut prin ase­menea situații." După ce ta­tăl i-a fost grațiat, s-au în­tors cu toată familia la Boto­șani, dar nu au mai găsit ni­mic. Casa le fusese vândută împreună cu tot ce era în ea. Au dormit mult timp pe paturi de fier fără saltea, ca niște ocnași. A înțeles atunci că viața omului atârnă de un fir de păr, și că sin­gura salvare e rugă­ciu­nea. Drumul liniș­tii sufletești. Dacă nu ar fi fost credința, poa­te că armenii s-ar fi pierdut. Iar credința a deprins-o chiar aici, la Biserica Sfânta Ma­ria, al cărei străjer este de patruzeci de ani. "Aici am fost botezat, în 1939, iar după ce ne-am întors din pri­begie, în 1956, am fost permanent în ju­rul bisericii. În curtea ei am învățat pentru toate examenele, și de aceea am și reușit să le iau. Mă simțeam foarte bine în apro­pie­rea sfântului lăcaș. De credință nu m-am mai dezlipit niciodată. De-a lungul vieții, am avut multe necazuri, dar am trecut prin ele cu ajutorul lui Dum­nezeu. De patruzeci de ani sunt administratorul acestui sfânt lăcaș și, deși am împlinit anul acesta 80 de ani, vin la biserică zilnic. Sunt aici la ora opt și nu plec decât la ora nouă seara, străduindu-mă să rezolv toate problemele micii noastre co­munități, să sar în ajutorul celorlalți, când e nevoie. Une­ori nici nu merg acasă să mă­nânc... Așa am înțeles să tră­iesc toată viața. Când am fost ales președinte al Uniunii Ar­menilor din Botoșani, în 1978, mi-am pus toată credința și pu­terea mea, pentru a duce mai departe lucrarea înain­tașilor mei. Între înaintași îl includ și pe tatăl meu, un om extra­ordinar de bun, bun până la Dumnezeu, pe care l-am divinizat. De la el am în­vățat ce în­seam­nă să fii credincios, un creștin adevărat, mi­los­tiv față de cei sărmani. Adolescent fiind, îmi fă­cea mereu pachete și mă trimitea cu ele la cei lipsiți, care nu aveau de nici unele. Tata a murit cu zile, pentru că, din pricina dosarului, nu avea acces la medic. S-a stins în brațele mele, la 61 de ani, perfect conștient că pleacă din această lume. Eu aveam douăzeci...".

Biserica din suflete

Preot nu mai au demult armenii... Din timp în timp, vine la Botoșani pentru a săvârși Sfânta Li­turghie, părintele comunității armene de la Suceava sau de la București. Însă ei, armenii din Botoșani, se strâng la biserică și fără preot. Bătrâni, cu pi­cioarele slăbite de trecerea timpului, dar cu sufle­tele tari și limpezi, vin să se roage împreună. Slujbă ca la carte nu fac. Nici nu ar avea cum. Dar ru­găciunile îi strâng îm­pre­ună într-un sin­gur trup. Un trup care aici, pe pământ, e micuț și îm­puținat, dar care dincolo, în împărățiile lu­minii, e mare și falnic și mân­dru. Sunt con­vins că atunci când vin dumi­nica la biserica Sfânta Maria, chiar în clipa când înge­nun­chează, sfântul lăcaș este plin. Nevăzut de ochii trupului, e alături de ei tot alaiul de suflete alese care și-au purtat viața și credința pe aceste lespezi reci, pe care le-au udat în fie­care săptă­mâ­nă, cu lacrimi de bucurie și tristețe.
"Să știți că pentru noi, armenii, bise­rica a fost me­reu un simbol al unității. În trecut eram mai numeroși și ne strângeam cu trup și suflet la ea. Ne strângem și astăzi, duminica, la biserică, deși preot nu mai avem. Viața a trecut peste noi și acum am rămas mai puțini de 100. Cei mai mulți prieteni ai mei sunt în morminte. În afară de biserică, am grijă și de cimitir, așa că merg acolo adesea. Sunt acolo toți, bunicii și străbunicii mei, marii oameni care au ridicat Botoșanii în trecut, dar și cei care au trăit vremurile mai apropiate de noi și cu care am îm­părtășit bucurii și necazuri. Orice s-ar întâmpla, atunci când le vine sorocul, mă dau peste cap și merg să le aprind o lumânare. O fac cu dra­goste și sfială, iar apoi pun mâna pe cruce și îmi aduc amin­te de vremurile în care eram împreună și mă gân­desc că nu peste mult timp, voi ajunge din nou alături de ei. Vă rog să mă credeți, că toți acești optzeci de ani ai mei au trecut atât de repede pe lângă mine, încât nu mi-am dat seama. Așa e când trăiești alături de Dumnezeu".