- Bună dimineața! Ce faci, Andrei?
- Bună dimineața, Dia! Tocmai îmi pregăteam o omletă. Azi am un shooting foto, pentru un catalog al unui brand din Paris, și va dura multe ore, așa că nu-mi permit să plec nemâncat.
- Ești nerăbdător să începi lucrul?
- Da, dimineața am chef de treabă. Deocamdată fac mental inventarul: să nu uit bateriile, să nu uit blenda, să nu uit cardurile etc.
- Fotografiezi pe film sau digital?
- Azi voi lucra digital, dar în general fotografiez pe film. În ultimii doi ani, toate campaniile de modă pe care le-am făcut au fost pe film. E ceva extrem de rar în România.
- De ce iubesc fotografii atât de mult fotografia pe film, nu e o tehnică depășită?
- Filmul e ca vinilul pentru ascultătorii de muzică. Unii o fac că e cool, alții pentru că vor să trăiască o stare pierdută, iar alții, pur și simplu pentru că iese mai bine. E și la mine un pic de nostalgie. Mama mă poza mereu când eram copil cu un aparat pe film. Încă mai păstrez un film nedevelopat de când eram mic, sunt curios dacă mai poate fi salvat. E și farmecul așteptării, al developatului, plăcerea de a-ți lăsa câteva zile distanță până descoperi ce a ieșit. Dar totuși motivul principal rămâne acela că filmul va oferi întotdeauna o calitate sporită. Dacă visezi să înrămezi vreodată o fotografie, trebuie să iei în calcul fotografia pe film.
- Tu tocmai ai făcut-o! Pentru expoziția "Actor. Actori", care a avut loc recent în foaierul Teatrului de Comedie, ai înrămat 45 de portrete ale colegilor tăi de breaslă. Cum e să fii actorul fotograf?
- Faptul că sunt eu însumi actor, mă ajută să înțeleg stările celui din fața mea, să-mi dau seama ce frici și ce bariere are, dacă își pune sau nu o mască, dacă ține sau nu să fie perceput într-un anumit fel. Mă ajută să mă conectez mai ușor cu el. În fond, ce vezi într-un portret e legătura dintre subiect și fotograf.
- Ce aparat ai, Andrei?
- Am un Hasselblad și un Mamiya pe film format mediu. Am și un aparat clasic, de 35 mm, dar când fotografiez pentru mine, aproape întotdeauna fotografiez pe format mediu.
- Și porți tot timpul aparatul la tine?
- Nu, o făceam într-o vreme, acum nu mai fac asta, e incomod. Pentru lucrurile întâmplătoare, avem cu toții telefoane mobile. Am acasă un Rollei 35, e cel mai mic aparat foto din lume, intră în buzunarul de la cămașă. Dar e foarte greu de folosit pentru instantanee.
- Azi, toată lumea poate face o fotografie cu telefonul mobil. Tu ce urmărești când fotografiezi, ca să faci diferența?
- Nu contează prea mult ce fotografiezi, ci cum fotografiezi. Fotografia e ceva din ce ai văzut la un moment dat, o frântură din ziua pe care ai petrecut-o. Ce contează pentru mine e emoția pe care reușești să o surprinzi. Mă bucur când o fotografie reușește să te facă să uiți de tine, când nu pleci repede din fața ei.
- Ce vezi în fața ta acum, Andrei?
- Sunt chiar în living, într-un colț sunt fotografiile noastre din vacanțe, în alt colț sunt fotografii de-ale mele și desene ale Irinei (Marinescu, creatoare de modă n.r.).
- Irina desenează, tu fotografiezi. Aveți și proiecte împreună?
- Da, aproape toate. Într-un fel, ne-am devenit indispensabili. Suntem foarte prezenți unul în procesul artistic al celuilalt, discutăm, ne inspirăm unul de la altul. Faptul că ne potrivim pe atât de multe planuri și avem gusturi asemănătoare face ca Irina să fie primul om căruia îi cer sfatul.
- Și studioul unde-l ai? Tot acasă?
- Studioul meu e într-o casă foarte frumoasă din Cotroceni. Dar tot ce ține de postproducția fotografiilor, prelucrare, scanare etc. fac în micul birou de aici.
- Ia-ne și pe noi înăuntru... Ce putem vedea?
- Monitorul, scannerul, un afiș cu Batman, două desene cumpărate în Tokyo, o muzicuță... Și peretele ăsta cu fotografii, pe care în fiecare dimineață cad niște raze de soare și, pe rând, ba una, ba alta din ele primește atenție.
- Andrei, ai câștigat olimpiada de informatică pe țară, ai fi putut fi un foarte bun programator, de ce ai abandonat drumul ăsta?
- Nu mi se pare că l-am abandonat de tot, dovada e că în tot ce fac cu fotografia mă folosesc de abilitățile mele într-ale computerului. Par moduri de operare diferite, ele în fond sunt complementare. Echilibrul ăsta al universului ține și de matematică, și de emoție. Și una fără cealaltă nu poate exista. Tocmai faptul că am câștigat olimpiada de informatică pe țară (lucru care mi-a asigurat intrarea la facultate fără concurs) m-a făcut să mă relaxez și, în loc să stau să învăț pentru admitere, am jucat într-o piesă de teatru pentru liceeni și am descoperit o pasiune care m-a dus mai departe. Dacă nu m-aș fi descurcat așa bine la matematică, nu aș fi deprins prea ușor nici funcționarea unui aparat foto. Dacă nu aș fi avut de mic în casă un computer, nu aș fi știut azi cum să construiesc un site sau să creez un afiș, lucruri care m-au ajutat în cariera de fotograf.
- Ești actor, cronicar, fotograf. De ce ai nevoie de atâtea forme de exprimare? Nu te puteai opri la una?
- De jumătate de an m-am apucat și de pian. N-am de gând să devin pianist sau să țin concerte și nici nu m-am apucat de pian pentru că nu mi-ar fi de ajuns fotografia, ci pentru că îmi face, pur și simplu, plăcere. Cred că anumite note nu se pot cânta decât la anumite instrumente. Pianul solicită anumite părți din mine pe care fotografia nu le poate atinge. Fiecare pasiune mă face să manifest laturi diferite ale mele și să mă descopăr din alte și alte unghiuri. Pare complicat, așa, când explic, dar nu e. Esențialul e să nu uiți să te bucuri. Viața e dans și muzică, cum spunea Alan Watts.
- Recent ai lansat și o revistă, STORY OF, o platformă care pare să adune laolaltă aproape toate pasiunile tale: de la fotografie, la scris, la webdesign.
- Îmi doream foarte mult să creez un loc unde să poți experimenta liber, o platformă care să sprijine creativitatea oamenilor și să împrăștie printre ei o poftă contagioasă de a încerca lucruri noi. Am conceput-o în limba engleză, pentru că mi-aș dori să promovăm artiștii noștri și în afară. Și are la bază ideea de poveste, pentru că suntem cu toții parte dintr-o poveste. Ăsta e, de altfel, și motto-ul revistei noastre: o poveste făcută din povești.
- Ai apucat să-ți bei cafeaua de când vorbești cu mine?
- Am apucat. Cafeaua e lucrul cu care încep ziua. Am și eu micul meu ritual: fac cafeaua, hrănesc câinele și pisica, le pun apă și-apoi, dacă nu trebuie să fug la treabă, stau cu Irina și facem planuri. Azi e chiar răcoare și plăcut în București.
- Dar dacă ai putea călători înapoi în timp, ce dimineață ți-ai dori să retrăiești?
- Cea de anul trecut, de ziua mea, din Tanger. Era prima zi acolo, în vila superbă a unui francez. Cântau cocoșii. Geamul era deschis, adia vântul și se simțea miros de mare. Am deschis ochii și Irina era deja la fereastră.
- Și acum, la final, hai să ascultăm și niște muzică. La ce melodie dai play în dimineața asta de iulie?
- La "Giorgio by Moroder", de la Daft Punk. Am ascultat-o și ieri, și alaltăieri. Cred că o s-o ascult și azi.