Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Simon Sebag Montefiore, "Cerul ro­șu al amiezii", roman, traducere de Ale­xan­dra Fusoi, Edi­tura TREI (tel. 021/300.60.90), 424 p.

Montefiore e uimitor prin pu­terea sa de muncă și prin cali­tatea masivelor studii istorice, concepute cu un remarcabil ta­lent de po­vestitor, a monogra­fii­lor de orașe, dar și a ro­ma­nelor - toate traduse la noi, după ce l-au făcut faimos în Occident - iar publicul TV i-a putut ve­dea excelentele docu­men­tare despre centre ur­bane ce au influențat evoluția civilizației (Ie­rusalim, Roma, Istan­bul). Profesorul de la Cambridge (născut în 1965) și-a valorificat spe­cializarea în istoria Rusiei și cer­cetările din arhivele im­pe­riu­lui sovietic accesibile după di­zol­varea URSS și într-o serie de romane în care realitatea atestată devine material al fic­țiunii, axate în special pe epoca de teroare a stalinismului. "Cerul roșu al amiezii" face parte, a­lă­­turi de "Într-o noap­te de iarnă" și "Sa­șen­ca", din­tr-o trilo­gie romanescă ce are ca temă drama omu­lui prins în angrenajul unui mecanism tota­litar crimi­nal, în numele unei utopii. Este po­ves­tea unui scriitor evreu din Rusia sovietică, Benia Golden, trimis în Gulag pentru o vină po­litică inventată. În timpul răz­bo­iului germano-sovietic, el se ală­tură, din dispe­ra­rea de a supra­vie­țui, unui batalion discipli­nar alcă­tuit din cazaci și deținuți. Batalioa­nele de acest fel, constituite în 1942 din ordinul lui Sta­lin, erau arun­cate drept carne de tun în cele mai dure zone ale conflictului, fi­ind­că doar astfel, con­sidera dic­tatorul, li se dădea con­dam­naților "pri­lejul de a-și răscumpăra cu propriul sân­ge păcatele". Soldații din bata­lioa­nele disciplinare erau li­chi­dați la orice ezitare sau suspi­ciune de ofițerii NKVD-ului, sin­gurele lor perspective fiind moar­tea sau muti­larea. Deta­șamentul lui Golden e trimis, în vara lui 1942, într-o misiune sinucigașă în bătălia de la Cotul Donului, ce o precede pe cea de la Sta­lingrad. Conducerea sovie­tică urmă­rea să-i întin­dă, printr-un defector strecurat în detașa­ment, o capcană Statului Major al lui Hitler, care-și de­clanșase ofensiva spre Caucaz și Volga. Benia Gol­den participă la atacul asupra sovieticilor tră­dători ce se alăturaseră naziștilor, e rănit și luat pri­zonier de trupele italiene. O dra­goste imposi­bilă îl leagă de infirmiera italiancă Fabiana, care îl îngrijește, punându-i pe amândoi în pericolul de a fi lichidați de ai lor pentru pac­tizare cu duș­manul. Povestea de iubire a lui Gol­den e pusă în oglindă cu aceea a fiicei lui Stalin, Svetlana, în­drăgostită de un jurnalist de front, prieten cu eroul romanului. În peregrinarea, îm­pre­ună cu Fabiana, prin spațiul morții dintre cele două tabere, Benia Golden îl ucide pe presupusul trădător sovietic ce trebuia să ofere informațiile false dușmanului, stricând astfel capcana întinsă lui Hitler, dar până la urmă își repară greșeala, obținând reabilitarea. În acest amestec de istorie și ficțiune, Montefiore creează personaje memo­rabile, inspirate din ma­rea literatură rusă, umane până la capăt într-o lu­me în care viața individului nu contează, și dez­voltă treptat suspans și mister, după rețeta fil­melor de acțiune, dar cu o miză mai mare: înțe­legerea capcanelor istoriei.