- Alegerile parlamentare desfășurate în februarie au prelungit criza politică din Republica Moldova, până la începutul lunii iunie, când s-a ivit o soluție de compromis: alianța dintre Blocul pro-european ACUM și Partidul Socialiștilor - PSRM. Ce soluție era preferabilă din punctul de vedere românesc?
- Cel mai plauzibil scenariu era menținerea la putere a binomului Vlad Plahotniuc - Igor Dodon, respectiv a alianței dintre Partidului Democrat și Partidul Socialiștilor. Însă binomul s-a frânt, pentru că așa a vrut Moscova. Rusia știa că în acest tandem, Dodon, omul ei, este partea pasivă, și că Plahotniuc conduce, și se temea că, în curând, Dodon nu va mai controla nici măcar teoretic anumite zone de putere. Plahotniuc a pierdut orice credit față de Moscova, în anul 2017, când România i-a interzis vicepremeirului rus, Dmitri Rogozin, să tranziteze spațiul ei aerian, pentru a ajunge la Chișinău. Rușii au presupus că Plahotniuc manevrează pe ascuns cu Bucureștiul și l-au avertizat public. În cele din urmă, rușii, americanii și europenii au căzut de acord să-l elimine pe Plahotniuc și să forțeze o alianță nenaturală, între blocul ACUM și PSRM. Liderii ACUM, Maia Sandu și Andrei Năstase, au acceptat, pentru că și-au dat seama că nu vor mai rezista patru ani în opoziție, într-un stat capturat de Plahotniuc. Dar pasul s-ar putea să-i coste foarte mult pe termen mediu și lung. În urma acestei mișcări, România a ieșit foarte prost, pentru că toate speranțele liderilor de la București erau legate de Plahotniuc, singurul în care investiseră, și pentru că nu s-au întâlnit niciodată oficial cu liderii blocului ACUM, pentru a-și croi un plan alternativ de acțiune în Republica Moldova. În plus, Bucureștiul a fost ignorat de reprezentanții Rusiei, UE și SUA, pe 3 Iunie a.c., când s-au întâlnit la Chișinău pentru a stabili noua putere din Republica Moldova. Astfel, România eșuează în cel mai important proiect de politică externă al său și cel în care considera că are cea mai mare expertiză.
"Cineva ar trebui să dea explicații publice pentru ce l-a sprijinit România pe Plahotniuc"
- De ce credeți că România a mizat totul pe Vlad Plahotniuc, în condițiile în care era limpede că acesta nu este favorabil reunificării cu România și nici nu susține integrarea Republicii Moldova în UE?
- Știți cum spunea celebrul diplomat francez Talleyrand: "Este mai mult decât o crimă, este o eroare". N-am avut niciodată nici o explicație, deși am pus întrebări pe temă de nenumărate ori. Era evident că Plahotniuc nu este nici pro-român, nici pro-european, nici un luptător împotriva intereselor rusești în Republica Moldova. Culmea este că și acum se încearcă acreditarea acestei narațiuni despre Vlad Plahotniuc. O minciună cap-coadă. Ideea că Plahotniuc lucra în ascuns pentru România în Republica Moldova este o înșelătorie. Cineva ar trebui să dea explicații publice pentru ce l-a sprijinit România pe Plahotniuc și cine se face vinovat de acest eșec fără precedent.
- Având în vedere că influența Rusiei în Republica Moldova a crescut, ce șanse mai are acest al doilea stat românesc să se integreze în UE?
- Blocul ACUM a făcut o alianță împotriva naturii, pentru avantaje politice de moment și jucându-și identitatea și credibilitatea pe termen mediu și lung. Este ca în cazul acelui diplomat francez aflat la post în capitala imperiului țarist, care a scris în jurnalul său așa: "Aseară, am băut cu rușii. Era să mor. Dimineață m-am trezit, mai bine muream ieri". ACUM a băut cu rușii, dar va veni nota de plată și s-ar putea să-și dorească să fi murit înainte de a face această "înțelegere temporară". Să ținem cont că geopolitica afectează Republica Moldova, precum și politica internă are o reflexie în geopolitică.
"ACUM trebuie să reziste presiunilor pentru federalizarea Republicii Moldova"
- Unii comentatori politici au avansat ideea că înțelegerea dintre ACUM și PSRM are ca obiectiv federalizarea Republicii Moldova. Ce opinie aveți?
- Nici fosta guvernare nu a fost împotriva federalizării, să ne înțelegem. Pe de altă parte, această idee va fi pusă și pe masa actualei guvernări, fără doar și poate. Stă inclusiv la originile acestei alianțe. Scenariul federalizării nu e unul nou, iar rușii au mai căutat să-l impună de-a lungul vremii. Însă nu se va folosi nicăieri cuvântul "federalizare", care are conotații extrem de negative pentru 80% dintre locuitorii Republicii Moldova. Se va cere "statut special" pentru Transnistria. Aceeași Mărie cu altă pălărie. Observăm că s-a accelerat procesul de refacere a formatului Normandia (Rusia, Ucraina, Germania și Franța), care duce la federalizarea Ucrainei, prin atribuirea unui "statut special" regiunii Donbas. O nouă întâlnire a șefilor de state din Formatul Normandia pe acest subiect va avea loc înainte de alegerile parlamentare din Ucraina, care se vor desfășura pe 27 iulie. Să nu ne închipuim că în această discuție nu este luată în considerare și situația Republicii Moldova. După obținerea "statutului special" pentru Donbas, nu va trece mult și rușii vor presa pentru un "statut special" și în Transnistria, ceea ce ar elimina definitiv posibilitatea aderării Republicii Moldova la UE sau reunificarea ei cu România. Cu o Transnistrie având "statut special" ni se interzice până și să visăm la integrarea europeană sau la reunificare. Asta e miza. Dacă va sta prea mult la guvernare cu Dodon, ACUM va fi pus în situația de a accepta acest "statut special", ceea îi va lega numele de un dezastru și îi va periclita viitorul. Blocul ACUM ar evita să fie implicat în așa ceva, dacă alianța cu Igor Dodon va fi, cum au promis, pe termen scurt și cu obiective precise: dezoligarhizare, schimbarea legislației electorale și organizarea de alegeri parlamentare anticipate. Altfel, ACUM se va compromite iremediabil.
"Ungaria va juca în continuare alături de Federația Rusă, fiind principala susținătoare a autonomiilor locale din Ucraina și Republica Moldova și având permanent ochii pe Transilvania"
- Politica Rusiei aduce vânt în pânze revizionismului maghiar în Transilvania? Putem interpreta sub acest unghi evenimentele de la Valea Uzului, acolo unde românii au fost nevoiți să apeleze la forță pentru a-și comemora morții din primul război mondial?
- Odată cu încheierea tovărășiei de drum dintre premierul ungar Viktor Orban și liderul PSD, Liviu Dragnea, prin arestarea acestuia din urmă, Ungaria va deveni tot mai agresivă și mai obraznică, pentru că și-a pierdut acel garant politic, care era un PSD condus de Dragnea. Regional, Ungaria va juca în continuare alături de Federația Rusă, fiind principala susținătoare a autonomiilor locale din Ucraina și Republica Moldova și având permanent ochii pe Transilvania.
- În aceste condiții, care este apărarea României?
- Politicienii români se gândesc numai la voturile pe care le poate asigura UDMR pentru o eventuală guvernare. De aceea, toți vor sluji cauza maghiară prin tăcere, fără să înțeleagă câte voturi ar putea câștiga de la electorat, dacă ar spune adevărul în chestiunea maghiară. Ca și în "dosarul" Republica Moldova, este vorba despre o decizie politică, pe care până la urmă partidele vor fi silite să o ia, numai dacă va exista o presiune mare și constantă a opiniei publice.
- Vedeți vreo asemănare între momentele pe care le trăim acum, referitoare la Basarabia și Transilvania, cu cele care au dus la dezmembrarea țării, în vara lui 1940?
- Nici nu încape comparație. La acea vreme, nimeni nu avea securitatea națională garantată de nimic, iar azi România are cel mai bun sistem de securitate care poate fi imaginat, ca membră a NATO și a UE. Dacă unii fac, totuși, această comparație, asta arată că încă trăim cu temerile anului 1940. Înseamnă că avem conștiința precarității propriilor viziuni și proiecte politice și a propriilor oameni politici. Această frică este expresia unei nemulțumiri profunde, față de instituțiile țării și față de neputința clasei politice.