- Dane, e dis de dimineața și tu deja vii de la alergare și sala de sport. Zice-se că artiștii se trezesc târziu...
- Ha! Ha! Genul somnoros nu am fost niciodată, ca să nu mai zic că de doi ani și jumătate, de când sunt mândrul tată al Mariei, nici nu aș mai avea cum. Pe de altă parte, nici nu-mi stă în fire să fac sport chiar constant. Motivul este că lucrez la un lung metraj, iar rolul meu cere asta. Deja am filmat o primă parte a filmului "Căutătorul de vânt" și vom continua tot anul, un proces care, pe lângă absoluta plăcere pe care mi-o oferă, mă și încearcă teribil. Rolul are trei momente principale, atât în poveste, cât și fizic. Așadar, el presupune perioade de îngrășare, de slăbire, stări psihice diferite... Acum sunt în etapa în care trebuie să fiu în formă fizică bună, așa se explică "hărnicia" mea matinală.
- Sper că nu mă înșală memoria, când spun că nu ai mai apărut într-un film, de foarte multă vreme. Așa e?
- Ai dreptate, chiar nu am mai filmat de mult. Bine, am mai filmat câteva scurtmetraje, dar filmul ăsta vine după o mare pauză. Îmi era foarte, foarte dor să stau iarăși în fața camerei de filmat, iar acesta e un proiect extrem de frumos. Regizor este Mihai Sofronea, un profesionist cum rar întâlnești. L-am cunoscut pe Mihai după ce am văzut un scurtmetraj de-al său, care m-a lăsat mască. Eu sunt genul de spectator care, dacă îmi place ceva, spun în gura mare, nu mă pot abține. Mă duc la persoana respectivă, o iau în brațe, o felicit. Sunt un spectator implicat, sentimental, uit de mine dacă mă impresionează ceva.
- Care crezi că e secretul unui film reușit?
- Povestea este totul! Ea trebuie să te fure. Acest lucru este măsura valorii artistice în meseria mea. Și nu pot spune o poveste fără emoție. Chiar și când te uiți la o secvență pe care tocmai ai filmat-o, care e încă crudă, ea tot trebuie să aibă o emoție. Restul se poate remedia, ajusta, îmbunătăți. Mihai Sofronea lucrează la proiectul acesta de zece ani. E rodul unor eforturi fabuloase din partea lui, iar puterea aceasta de a duce un gând până la capăt, indiferent cât timp îți ia, mi se pare de-a dreptul eroică.
- Cum se instaurează magia între un actor și un regizor?
- "Aluatul" din care se naște un personaj bun este, cu siguranță, chimia dintre cei doi. Măiestria unui regizor stă în puterea lui de a spune povestea prin actor. Relația dintre ei trebuie să fie următoarea: eu, ca actor, să simt că mă pot lăsa în brațele regizorului, cu toată încrederea. Datoria mea față de regizor este să găsesc locul cel mai înalt de la care să sar fără frică, știind că el mă prinde. Sentimentul acesta de încredere mi-l dă Mihai Sofronea, iar dacă măcar o dată, în cariera de actor, ai această siguranță, te poți considera norocos. Mai este un aspect extrem de important în relația regizor actor, de care mă întrebai: iubesc regizorii care știu ce vor. Mihai este unul dintre ei. Asta înseamnă că nu există nicio secundă petrecută la cadru, în care el să nu știe clar ce vrea. Îmi displac profund regizorii care aruncă actorii în luptă și... om vedea ce-o ieși. Nu! Eu merg la "luptă" cu pieptul dezgolit, dar tu știi exact pe ce front voi lupta, cu cine, cu ce arme, totul înainte să-mi ceri mie să lupt. Felul de gândire destul de românesc, gen "lasă, că merge și așa", îmi dă fiori, efectiv, îmi displace în orice aspect al vieții. Uite, o pasiune de-a mea este să lucrez în lemn. Creez tot felul de lucruri, pentru casă, pentru prieteni. Dar și în tâmplărie, ca și în actorie, mă feresc ca de necuratul de sentimentul "lasă, că merge și așa". Nu! Nu merge și așa! Diferența dintre un lucru de mântuială și unul frumos stă în detalii, iar ele se realizează doar cu o secundă, o oră, o zi în plus de muncă și răbdare.
"E grozav să transformi defectul în calitate"
- Am văzut o parte dintre obiectele realizate de tine în lemn și mi se par extraordinare, create cu extrem de mult respect pentru lemn și copacul din care provine el. De unde, Dane, dragostea asta pentru tâmplărie?
- Nu știu cum a început, dar știu sigur că dacă nu eram actor, eram tâmplar. Este ceva în esența lemnului, în contururi, în aroma sa, care e extrem de artistic și de atrăgător. Simt că face parte din mine. E adevărat că de mic am fost genul de copil care meșterea, care mereu confecționa câte ceva. Deci, ține și de fire. De câțiva ani, chiar lucrez destul de mult, fiind norocosul posesor al unei curți generoase, în afara Bucureștiului. Mi-am făcut atelierul meu, unde meșteresc diferite obiecte. Sunt acele lucruri pe care mi le-am dorit mereu, pe care le vedeam în reviste de design, dar pe care nu le găseam niciodată. Ei bine, acum mi le fac singur. La început cu timiditate, apoi adâncit într-un proces conștiincios de învățare, de studiu, de abordare de tehnici diferite. Poate lucrul care-mi place cel mai mult este că obiectele mele de mobilier sunt făcute din... resturi. Bucăți de lemn salvate, fie că sunt găsite prin păduri, fie că sunt recuperate de pe la oameni. Nu construiesc din ceva perfect. Dimpotrivă, defectul este ceea ce mă atrage. Poate dacă mi-ar face cineva psihanaliză ar pricepe ceva din treaba asta. Ha! Ha! Cert este că eu cred că nimeni și nimic nu e perfect. În schimb, este grozav să putem transforma defectul în calitate. Uite, sunt actori enormi, dar care au evidente defecte de dicție (cum a fost magicul Gheorghe Cozorici). Aceste defecte au devenit etichete pentru ei, îi fac reconoscibili, imperfecțiunea lor a devenit o adevărată marcă. Așa sunt și bucățile contorsionate de lemn care pot deveni obiecte încântătoare. Așadar, să nu ne ferim de defecte, că ele nu dispar, ci să le transformăm în calități! Uite, masa de cafea de aici este făcută dintr-un buștean de nuc bătrân de tot, puțin putrezit, pe care vecinul îl tăia cu sete într-o zi. Mai era felia aceasta de trunchi, deja începuse să o înjumătățească și pe asta, când i s-a terminat omului benzina la drujbă. L-am implorat să mi-l dea mie, să mi-l vândă, și l-am convins. Nucul e cea mai grozavă esență lemnoasă pe care o găsim la noi. Desenul lui e fabulos, tocmai pentru că el crește încet, anii îi conferă o personalitate unică. Vreo doi ani l-am ținut și eu pe terasă, i-am tot dat târcoale, până când am văzut în el ceea ce putea deveni. Acum este masa pe care zilnic stă cafeaua mea. Cicatricea adâncă a drujbei este la vedere, defectul i-a rămas. Mult mai târziu am aflat că există un curent de filosofie japoneză, Wabi Sabi se numește, care pe asta se bazează: pe imperfecțiune. Nu ne prefacem că suntem perfecți și că suntem înconjurați de obiecte perfecte, ci ne bucurăm de noi așa, plini de defecte.
- Vinzi obiectele acestea frumoase?
- Nu. Nu am vândut nimic, în ciuda insistențelor prietenilor. În schimb, am economisit o gramadă de bani pe cadouri, pentru că am oferit foarte multe dintre aceste obiecte de lemn drept daruri, în diferite ocazii.
- Dacă meșteșugul acesta frumos nu întregește veniturile tale, putem trage concluzia că în România se poate trăi exclusiv din actorie?
- Se poate trăi din actorie, se poate trăi din orice, dacă ești dedicat, dacă îți bați capul și dacă ai ceva noroc. Trist în meseria mea este că nu există un sistem bine pus la punct, în care ea să funcționeze. Teatrele de stat sunt în haos total, cel independent e la rândul său încâlcit. Nu te poți baza pe nimic, nu ai repere. Industria filmului? Ea nu există. Filme se fac, unele foarte valoroase, dar nu avem o industrie. Să nu-și imagineze cineva că eu, dacă lucrez la un lung metraj timp de un an, alți doi, trei ani, după lansarea lui sunt asigurat financiar. Vaaai, nici vorbă! Astea sunt povești din filmele americane. Poate doar în televiziune siguranța să fie mai mare, dar, din păcate, acolo alegerile pot fi nefericite. De ce? Pentru că ritmul și maniera de lucru sunt grăbite, deci, implicit, mai superficiale. În plus, în televiziune persistă o constantă greșeală a producătorilor, care au senzația că publicul are așteptări mediocre. Se înșeală amarnic. Publicul nu e prost, nu e incult, nu e ușor de păcălit. De fapt, există o greșeală generalizată, pe care încă o mai facem în România, în teatru și film: uităm cu totul de public. Uităm că omul acela plătește să vadă ceva care să-l miște într-un fel. Uităm că povestea trebuie să placă publicului. Eu așa cred, că normalitatea ar trebui să fie mai apreciată.
Casa normalității
- Vorbești frumos despre actorie, despre pasiunile tale, care par să coexiste în armonie. Viața ta personală este la fel? O păstrezi învelită într-o elegantă discreție...
- Mă bucur că ți se pare că totul se leagă cumva în viața mea, pentru că așa e. Simt asta, simt, de exemplu, că orice aș face, parcă mă întorc la actorie. Nu ca joc, ci ca percepție a vieții. Cât despre discreție, aceasta este o alegere personală, una care ține de o "pasăre" destul de rară astăzi, cea pe care o pomeneam mai devreme: normalitatea. Oameni buni, noi am uitat să fim normali! Mi se pare incredibil cum a fi normal este în prezent ceva de-a dreptul desuet. Poate că ne-a mutilat și comunismul prea tare, pentru că el ne-a distrus tradiția, eleganța și unicitatea. Iar acum, când îți pui o pălărie pe cap, lumea se uită la tine ca la un ciudat. Din păcate, mai avem de lucru până să ne redobândim normalitatea și naturalețea..., dar vom ajunge și acolo. Românii nu sunt nici mai răi, nici mai buni decât alții. Nu suntem nici buricul pământului - cum pare la modă azi să zicem despre noi -, nici cei mai ticăloși. Suntem noi înșine, cu bune, cu rele, iar când vom accepta asta, ne va fi mult mai ușor. O putem face natural și discret.
"Fabuloasa mea soție, Teodora, și magnifica mea fiică, Maria"
- Și totuși, o bună parte din colegii tăi actori sunt azi mai vocali ca niciodată...
- Mda, așa e. Domnul Mircea Albulescu, Dumnezeu să-l odihnească, ne spunea la ore: "Poți să mă contrazici, să nu fii de acord cu mine, dar vino cu argumente. Spune-mi de ce nu am dreptate și, cel mai important, prezintă-mi o alternativă". Așadar, dacă vii și spui că un lucru e prost, că nu-ți place și atât, ce-ai rezolvat? Nimic, dacă nu vii cu soluții. Da, actorii sunt extrem de vocali azi, dar, iertați-mă, mie începe să-mi sune a marketing și publicitate. Unde sunt soluțiile? Lipsa de soluții face ca opiniile oamenilor să devină împrăștiate, să nu fim împreună. Asta este părerea mea, nu judec pe nimeni. Am fost și eu prin piețe, la manifestații, am văzut ce se întâmplă. Împărtășesc ideile celor de acolo. Am însă o atitudine rezervată, care vine, pe de o parte, din timiditate, pe de alta, din ceea ce spuneam mai înainte: unele luări de atitudine îmi miros a marketing și PR, ceea ce mă face să mă întorc și să fug la mine acasă...
- Acolo e normalitate?
- Daaa! Acolo e. Cu fabuloasa mea soție, Teodora, cu magnifica mea fiică, Maria, cu cea mai relaxată ființă de pe pământ, motanul Ariel - și el salvat de la moarte precum lemnele mele. Îmi place casa noastră de la Brănești. A fost inițial construită de tata, între 1980 și 1990. Încet, piatră cu piatră. Tata s-a stins în 1997, dar eu am refuzat să o vindem, chiar dacă sora mea și mama parcă asta voiau. Simțeam că rămăsesem bărbatul din familie, că trebuia să am grijă de ele, dar nu am vrut să vând. Cu banii de student am început să renovez casa, iar când lucram în televiziune, chiar mi-a mers mai bine și am putut să o pun la punct. Apoi am hotărât să mă mut în ea, am mărit-o treptat, m-am jucat cu arhitectura, cu designul, iar azi încă tot nu mă satur să mă uit în jur și să mă minunez. Îmi place. Sunt foarte norocos.
- Să înțeleg că ești în echilibru pe balansoarul vieții?
- Ei, nu știu dacă total. Am și eu demonii mei, dar am avut mai mulți în trecut. Acum pot spune că sunt într-o zonă de echilibru. Când rostesc aceste cuvinte, ele îmi sună ciudat. Dar chiar sunt. Probabil, pentru că luptele care s-au dat în mine în trecut au fost cauzate și de faptul că nu trăiam în prezent. Mă urmărea trecutul și mă speria viitorul. Acum am învățat să pun o fundiță (așa cum prind crăpăturile lemnului în lucrările mele) peste aceste imperfecțiuni și să mă bucur de prezent. Nici măcar faptul că Maria crește văzând cu ochii nu mă mai sperie, doar mă bucur la maximum de fiecare secundă fabuloasă petrecută alături de ea. În plus, m-ai prins și lucrând la filmul acesta minunat, "Căutătorul de vânt", iar asta adaugă un plus stării de bine pe care o am. De săptămâna viitoare filmez din nou, chiar scene în care personajul meu va fi într-o adâncă stare neagră, de disperare, deci bine că facem acum acest interviu. Hahaha!
- Am ajuns la ultima întrebare: în ce spectacole te putem vedea în stagiunea viitoare?
- Din toamnă reluăm la Nottara "Efecte colaterale", un spectacol despre care pot vorbi ore întregi cu mare bucurie. Este scris de Alexandru Popa și regizat de Vlad Zamfirescu, care și joacă în el, alături de o distribuție bine aleasă. Tot alături de Vlad și tot pe un text de Alex Popa jucăm în "Secretul fericirii", la sala Gloria, de la Metropolis. E un spectacol în trei, triunghiul fiind închis de Irina Velcescu. Cu acest spectacol am colindat foarte mult țara. N-aș vrea să închei fără să spun câteva cuvinte despre textele lui Alex Popa. În toată cariera mea, el este singurul dramaturg în ale cărui texte eu nu vreau să schimb nicio propoziție, nici un cuvânt, nicio virgulă. Am mai "întâlnit" doar un nume în dramaturgia românească despre care să simt la fel: Caragiale. Alex are o știință a dialogului ieșită din comun, iar eu mă simt extrem de norocos să pot juca în două spectacole scrise de el. Deci, la toamnă, vă aștept să vă convingeți singuri!
Foto: GEORGE GRĂDINARU