COSTION NICOLESCU - "Să păstrăm duhul satului românesc"
- În calitatea dvs. de etnolog, ați cercetat cu pasiune vechile tradiții ale satului românesc, printre care se numără și ritualurile magice. În mod surprinzător, multe dintre ele se păstrează și azi, dublate de semnificații religioase. Cum se împacă religia cu magia?
- Ernest Bernea care, pentru mine, este printre etnologi și sociologi un fel de primus inter pares, spune că, în cazul țăranului, trebuie să privim religia și magia împreună. Un fel de șnur de mărțișor. Sigur că pentru oamenii din Biserică, magia e nomina odiosa, dar la țăran ea nu împietează asupra dreptei credințe. Pe de altă parte, nici credința creștină nu secătuiește izvorul magic. Pentru omul tradițional, magia este o lume fermecată, în care apar forțe tainice, care lucrează într-un anume fel și care uimesc prin puterile lor și ineditul acțiunilor lor. Pentru țăran, de pildă, cuvântul avea o putere foarte mare, crea realități când era rostit. Și-atunci, prin invocări și imprecații ori prin descântece, putea face ca aceste forțe să-i fie favorabile în unele împrejurări, sau, alteori, mai rar, să determine o acțiune nefastă asupra altora. De reținut că la țăran magia nu e niciodată izolată de zona Bisericii. Nu e ca și cum într-o parte ar fi numai lumină, mergi acolo și faci toate ale Bisericii, și în cealaltă e întuneric - și faci cele ale magiei. Cum ni se întâmplă nouă, celor ieșiți din spațiul țărănesc. Ca atare, la țăranul român magia, care îl introduce într-o lume fantastică, necunoscută, misterioasă, și care are un rol practic, se împletește cu credința creștină, care este văzută ca un fel de a te însoți cu Dumnezeu pe drumul spre viața veșnică. Magia este pe mai multe niveluri. Are zone slabe, de superstiție, dar și puncte tari, când ajunge la rugăciune. Țăranul folosește puterea cuvântului pentru toate, pentru descântec, prezicere și vrăjitorie, dar și pentru rugăciune.
- Ne puteți da exemple de diferite forme de magie?
- Sunt zone ale magiei cu un pronunțat caracter jucăuș. De exemplu, divinațiile care se fac la unele dintre marile sărbători creștine. Oamenii vor să ghicească viitorul și fac aceste preziceri, prin intermediul unor formule rostite și al unor plante sau obiecte (datul în bobi, aruncatul cununilor de sânziene pe case, chemarea ursitului în vis etc.), pentru a afla cum le va fi viața, lungă ori scurtă, bună sau rea, dacă se vor căsători sau nu etc. Asta e o joacă, până la urmă, pentru că, după ce "dau în bobi", de exemplu, nu urmăresc să vadă dacă prezicerile li s-au adeverit. Nimeni nu stă să vadă, de pildă, dacă fetele cărora le-au căzut cununile de flori de Sânziene aruncate pe acoperiș în noaptea Nașterii Sfântului Ioan, chiar au murit devreme... Sigur că exista și magie grea, unde nu mai era joacă. Unii făceau vrăji să ia laptele de la vaca vecinului și-l luau. Îl iau și astăzi. Poate e greu de crezut, dar era o realitate, sunt mărturii și cercetări serioase în acest sens. Se întâmplau altele și mai înfricoșătoare. De exemplu, eu însumi păstrez câteva scrisori fabuloase de la un țăran din Oltenia, care povestește cum femeile din satul lui invocau duhurile morților și cum acestea li se supuneau. Și nu sunt basme, sunt realități.
Când se deschid cerurile
- Ați spus că magia se face, adesea, cu rugăciune. Unii mai duși la biserică ar putea fi scandalizați...
- Așa este, dar realitatea rămâne aceeași. Vedeți, țăranul știa că Dumnezeu e singurul care contează cu adevărat și poate de aceea până și practicile magice le făcea mai cu seamă în preajma unor date importante din calendarul bisericesc. Cu cât sărbătoarea religioasă era mai mare, cu atât erau mai multe și actele de magie. Anumite lucruri se făceau doar local, într-un sat sau altul; pe altele sociologii le-au găsit răspândite în toată țara. Din aceste cercetări sociologice reiese, de exemplu, că țăranul român obișnuia să extindă întotdeauna ce era al Bisericii și peste ce nu mai prevedea Biserica. Așa, bunăoară, dacă Scriptura ne spune că la Bobotează se deschid Cerurile, pentru țăran, Cerurile se deschid și de Sânziene, și de Paști, și la alte sărbători. Ce înseamnă deschiderea Cerurilor? Comunicare între lumea de aici și cea de dincolo! Și ce denotă extinderea aceasta făcută de țăran? Un dor pentru veșnicie, de împărtășirea frumuseții și binefacerilor ei; o dorință de a se apropia de cei adormiți, de sfinți și îngeri, de Dumnezeu, în ultimă instanță. Alt exemplu: Moșii sunt în calendarul Bisericii - de Iarnă, de Vară și de Toamnă - atunci se fac marile pomeniri de peste an ale celor mutați la cele veșnice. Însă țăranul a pus Moși la orice sărbătoare, mai mică sau mai mare. Biserica nu are de ce să respingă astfel de adăugiri, mai ales că sesizează dorința extraordinară de a fi împreună cu morții și, deopotrivă, grija față de ei. Părintele Stăniloae spunea că, dacă va ține ceva oamenii aproape de Biserică, și în vremuri de mare criză, așa cum a fost sub comunism, acesta este cultul morților. Un cult care la români nu e doar venerare, ci comunicare cu rudele și prietenii din lumea cealaltă. Țăranul român avea uneori grijă mai mare de morți decât de vii, fiind încredințat că viața de dincolo contează mai mult decât cea de aici și că nu-i poate lăsa în chinuri sau în lipsuri pe cei adormiți.
Prima pâine, pe masa lui Dumnezeu
- Suntem în plină vară și multe ritualuri magice țărănești se săvârșeau în acest anotimp, când livezile sunt grele de roade, grâul e copt, fânul deja la a doua coasă...
- Mie îmi pare că vara e cea mai relaxată din punct de vedere spiritual. Cele mai intense sunt întotdeauna, ca și în viață, începutul și sfârșitul. Deci: primăvara, când se ară și se seamănă, și toamna, când se strânge recolta. Întotdeauna, pentru omul tradițional, principala sărbătoare a fost Învierea Domnului, iar a doua la rând, Ziua Crucii, după cum ne încredințează cercetările etnologului și folcloristului Tudor Pamfile. El spune că Ziua Crucii era sărbătorită cu aproape la fel de mult fast și pietate ca Paștele. Totuși, Biserica pune vara sub pecetea praznicului Adormirii Maicii Domnului, precedat de un post aspru, pe care țăranul îl trăia mereu cu bucurie. În anumite locuri din țară, această sărbătoare provoacă și azi pelerinaje uriașe, cum sunt cele din Transilvania, de la mânăstirile Moisei, Nicula și Rohia, și îi adună chiar și pe românii risipiți în șapte zări, la muncă. Tot în vară avem sărbătoarea Sfântului Ilie, care este foarte puternic în imaginarul țărănesc, nu doar ca un sfânt, ci ca mâna lui Dumnezeu în lupta contra diavolilor. De Sfântul Ilie, țăranii tăiau știubeiele de albine și se scotea mierea. I se mai spune și "retezatul stupilor". Se făcea cu un anumit ritual, cu rugăciune, în curățenie... Când faci lucrurile așa, Dumnezeu nu mai e abstract, e aproape de tine, îl poți pipăi, sfinții sunt și ei prezenți. Iar comunitatea capătă o bogăție pe care altfel nu ar avea-o. Dacă am zice: "suntem la cooperativa X și acum e perioada de recoltat mierea de albine", nu înseamnă mare lucru. Dacă spunem însă: azi e ziua de Sânt Ilie, când se taie știubeiele, mergem la biserică să ducem "miere Domnului, să ni se sfințească fagurii, să-i împărțim de pomană... " e cu totul altceva, trăim cu adevărat. Este aici o încărcătură mistică și o frumusețe aparte. Vine bucuria peste tine. Ești mai păzit de rele și de alunecările tale proprii, e și o ocazie de a te aduna în comunitate...
Tot pe timpul verii, Biserica dădea dezlegare la anumite fructe, căci merele nu se mâncau, în principiu, până la Sfântul Ilie, strugurii până de Sfânta Maria și tot așa. Țăranul aștepta sărbătoarea religioasă de la care avea voie să culeagă și să mănânce, dar nici atunci nu se înfrupta, până ce nu ducea mai întâi un coș de fructe la biserică, să le sfințească și să le dăruiască Domnului. E un obicei preluat din Vechiul Testament, unde ni se arată că primele grâne erau duse la templu și i se închinau Domnului. La noi, la fel, când se făcea grâul, un alai de țărani îmbrăcați de sărbătoare, în frunte cu mai multe fete curate, adică de 12 - 14 ani, care purtau cununi de spice pe cap, însoțite de care trase de boi și pline de grâne, mergeau la biserică, unde se sfințea recolta și se dăruiau lui Dumnezeu din ea, în semn de mulțumire și de cinstire. Pe ideea: cine e mai mare între noi? Dumnezeu! Deci, el primește primul din roadele pământului, pe el îl slăvim și Lui îi mulțumim că ne-a ajutat să avem ce culege.
Vara se culeg și plantele de leac. Țăranul le culegea numai în preajma anumitor sărbători și cerea binecuvântarea Domnului în acele zile sfinte, crezând că astfel puterea lor tămăduitoare crește.
Frumusețea va mântui lumea
- Modul în care țăranii știau să facă din orice muncă un fel de a-l slăvi pe Dumnezeu arată o curățenie sufletească și o frumusețe interioară remarcabile...
- Pe când lucram la "Muzeul Țăranului Român", ni se reproșa că îl înfrumusețăm pe țăran. Un reproș care poate veni numai de la cineva care nu a cunoscut în profunzime civilizația țărănească - cum o numea Ernest Bernea. Frumusețea este o coordonată esențială a viețuirii țăranului. Când a pornit să facă "Muzeul Țăranului" din București, pictorul Horia Bernea, fiul lui Ernest Bernea, a avut în minte gândul dostoievskian: "Frumusețea va mântui lumea". Și tot ce a așezat în expoziții a fost pentru a exprima această frumusețe. Obiectele țărănești alcătuiesc acolo un ansamblu de frumuseți care comunică între ele și care reflectează omul care le-a produs. Acele obiecte nu au fost făcute la întâmplare, ci dintr-o profundă împărtășire cu Dumnezeu, cu natura, cu tradiția...
La țăran, indiferent de starea lui, frumusețea era comună. O căsuță a unui țăran sărac arăta la fel de bine, pentru că avea anumite elemente care o înnobilau ca și casa unui țăran bogat sau un conac boieresc. Toate aveau o arhitectură expresivă și armonioasă. Pentru că, indiferent de banii cheltuiți pentru ele, aveau aceeași sursă de inspirație și același bun gust originar. (Putem vedea asta la Muzeul Satului din București sau Sibiu.) Și straiele țărănești respiră aceeași frumusețe indiferentă la starea materială a celor care le purtau. Am vizitat cândva Muzeul Omului de la Paris, în care se afla o sală cu costume populare din diferite zone ale lumii. Fără nici o exagerare, vă spun că, de departe, costumul românesc îmi părea unul împărătesc - în sensul de coborât din poveste, cu o aură nobiliară. Deși portul popular românesc este foarte divers, după zone etnofolclorice, are în el ceva unificator, ceva care îl arată aparținând aceluiași neam. De aceea, putem spune că portul popular este expresia unui duh etnic, a sufletului românesc, în care se oglindește o neasemuită frumusețe. Această frumusețe, pe care o observăm în toate lucrurile țărănești, era considerată de un Bernea, un Stăniloae, un Blaga, un Tzigara Samurcaș, drept un dar de la Dumnezeu. Iar eu cred că frumusețea era pentru țăranul român un fel de a-l slăvi pe Dumnezeu. Cele mai frumoase straie ale lui erau pentru participarea la Sfânta Liturghie și la diferite Taine ale Bisericii. Cea mai frumoasă arhitectură bisericească este cea a bisericilor țărănești. Casele, care pentru țăran erau mici altare ale familiei, nu puteau fi nici ele decât frumoase. Și așa mai departe. Nici nu e de mirare, întrucât cultura țărănească românească este o cultură a Învierii, a slăvirii lui Dumnezeu. În egală măsură este și o cultură a Crucii, cu tot ce presupune ea: suferință, jertfă, îndelungă răbdare, dăruire pentru celălalt, credință. Fără Cruce nu există Înviere.
Desigur, poate că nu toți făceau asta conștienți, dar la ei era ceva firesc, care venea din însuși felul lor de a trăi. A-l slăvi pe Dumnezeu în tot ce faci era pentru țăran un fel de a fi, cum este rugăciunea neîncetată pentru unii călugări. Nu stăteau să se gândească la asta. Spiritualitatea țăranului era precum respirația.
Apă vie, apă moartă
- Nu idealizați țăranul?
- Nu, pentru că nu spun că în societatea țărănească era Raiul pe pământ. Păcătuiau și țăranii, dar aveau o rânduială pe care o respectau și a cărei țintă principală era mântuirea. Țăranul român se comporta ca și când Dumnezeu e prezent tot timpul. Nu în sensul crispat, cu frica de a nu greși deasupra capului, ci relaxat, cu respectul și cu dragostea pe care o ai față de tatăl tău. Știa când îl supăra pe Dumnezeu și tot făcea câte o nefăcută, dar avea grijă să-i recâștige dragostea. Între Dumnezeu și om era o familiaritate. De altfel, cultura țărănească a iscat frumoasele povești cu Dumnezeu și Sfântul Petru, care se plimbau prin țarinele noastre. A fi familiari cu Dumnezeu ar trebui să fie și dezideratul nostru. Să nu-l vedem numai pe tronul slavei sale, ci și între noi, la necaz și la bucurie.
- Spune Blaga undeva că țăranul vedea chipul lui Hristos în bobul de grâu...
- Sunt multe texte țărănești în care bobul de grâu apare ca o preînchipuire a lui Hristos, în măcinarea lui fiind văzute chinurile Domnului, și în încolțirea lui, Învierea Domnului. La noi, colacul are un rol important în riturile de trecere: la botez, nuntă și înmormântare, așa cum nu mai găsești la alte popoare. Colacul este cinstit, frânt, dăruit, precum a fost Mântuitorul. Pâinea are virtuți vindecătoare, este afierosită la altar, în semn de mulțumire, este folosită și în prefacerea Darurilor la Sfânta Liturghie... Apa are și ea virtuți magice: avem apă neîncepută, apă vie, apă moartă, fetele se duc la râu să se scalde în nopți cu luna plină, sau de anumite sărbători, ca să atragă energii benefice asupra lor... Dar câte obiceiuri fără legătură cu ortodoxia, dar îngăduite de Biserică, nu sunt legate de apă...
- Contextul social și politic a dus la diluarea culturii țărănești, până aproape de dispariția ei. Pe de altă parte, tot mai mulți orășeni se mută la sat, atrași de magia lui. Se poate înnoda firul de unde s-a rupt?
- Mai mult decât o clasă socială, țărănimea este o stare de spirit. Orășenii care se mută la țară nu vor fi țărani niciodată și nu vor putea reface țesătura culturală de acolo de unde s-a rărit. Vor fi simpatizanți, vor încerca să practice anumite lucruri, dar nu vor putea fi autentici, căci le lipsește continuitatea într-un anumit fel de a trăi. Cultura țărănească este ca un fuior care se tot subțiază, până va dispărea. Ce pot face orășenii îndrăgostiți de țărani este să conserve obiceiuri, jocuri, cântece, obiecte de vestimentație la nivel folcloric și muzeal. E bine și atât. Dar și mai bine ar fi să încerce să păstreze duhul. Adică raportarea țăranului la Dumnezeu, la natură, la strămoși, la comunitate.
Fotografii document: Albumul "România - simplitatea pierdută" - ERNEST BERNEA